Skip to main content

Tipp

Weitere Kapitel dieses Buchs durch Wischen aufrufen

2017 | OriginalPaper | Buchkapitel

Renewable Energy in the Marketing of Tourism Companies

verfasst von : Susanne Gervers

Erschienen in: Marketing Renewable Energy

Verlag: Springer International Publishing

share
TEILEN

Abstract

The specific situation of tourism companies causes difficulties with regard to sustainability. After all, their job is to sell perfectly staged counterworlds to everyday life. In essence, the touristic experience invokes “the crossing of boundaries”—spatially, socially, but also morally. The postulate of so-called sustainable tourism—to “fully” take into consideration future economic, social, and ecological requirements—resembles the squaring of a circle, at least for those companies that attempt to create a “coherent overall picture” to satisfy the demands of their customers. For that reason, tour operators face specific difficulties when it comes to the adequate integration of positive approaches to marketing renewable energy in their client-focused service packages. These positive approaches certainly exist in the tourism value chain and can be used to satisfy the minimum requirements for “sustainable” tourism, the criterion of the Global Sustainable Tourism Council. The relevance of this difficulty can even be demonstrated for a leading corporation in the field of tourism, Studiosus Reisen München GmbH. This case study provides food for thought. What is needed in the future to sustainably reduce tourism’s frequently evoked so-called green gap?

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe



 


Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko





Jetzt 90 Tage mit der neuen Mini-Lizenz testen!

Fußnoten
1
“Marketing is the activity, set of institutions, and processes for creating, communicating, delivering, and exchanging offerings that have value for customers, clients, partners, and society at large.” (AMA)
 
2
The status of the UNWTO is that of a specialized agency of the United Nations. It is headquartered in Madrid.
 
3
In 2005, this share was still 48 % (FUR 2014, p. 4).
 
4
Deutsche Gesellschaft für Tourismuswissenschaft e.V.
 
5
Tour operations as the main source of income, excluding those companies that organize travel as a sideline job, only occasionally or without commercial purpose.
 
6
Travel agencies act as agents and receive a fee of 10 % on average.
 
Literatur
Zurück zum Zitat Boutiquehotel Stadthalle Wien. (2014b). Fact sheet. Unpublished manuscript, quoted as: Hotel Stadthalle, 2014c [On-site request of the author, 26 August2014]. Boutiquehotel Stadthalle Wien. (2014b). Fact sheet. Unpublished manuscript, quoted as: Hotel Stadthalle, 2014c [On-site request of the author, 26 August2014].
Zurück zum Zitat Boutiquehotel Stadthalle Wien. (2014c). Bill Nr. 63338, 27 August 2014. Unpublished manuscript, quoted as Hotel Stadthalle, 2014d. Boutiquehotel Stadthalle Wien. (2014c). Bill Nr. 63338, 27 August 2014. Unpublished manuscript, quoted as Hotel Stadthalle, 2014d.
Zurück zum Zitat Conrady, R. (2014, May 15). Corporate Social Responsibility in der touristischen Wertschöpfungskette: Status Quo, Trends, Herausforderungen, Keynote zur Jubiläumstagung „Verantwortliche Gestaltung der Zukunft—Innovative Ansätze für die Destinations- und Standortentwicklung“ des Lehrstuhls Tourismus/Zentrum für Entrepreneurship der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt in Ingolstadt. Presentation published at: Accessed June 21, 2014, from http://​www.​ku.​de/​fileadmin/​150306/​css/​Jubil%C3%A4umstagung/​Conrady.​pdf Conrady, R. (2014, May 15). Corporate Social Responsibility in der touristischen Wertschöpfungskette: Status Quo, Trends, Herausforderungen, Keynote zur Jubiläumstagung „Verantwortliche Gestaltung der Zukunft—Innovative Ansätze für die Destinations- und Standortentwicklung“ des Lehrstuhls Tourismus/Zentrum für Entrepreneurship der Katholischen Universität Eichstätt-Ingolstadt in Ingolstadt. Presentation published at: Accessed June 21, 2014, from http://​www.​ku.​de/​fileadmin/​150306/​css/​Jubil%C3%A4umstagung/​Conrady.​pdf
Zurück zum Zitat von Dörnberg, A., Freyer, W., & Sülberg, W. (2013). Reiseveranstalter-Management. Funktionen, Strukturen, Management. München: Oldenbourg. CrossRef von Dörnberg, A., Freyer, W., & Sülberg, W. (2013). Reiseveranstalter-Management. Funktionen, Strukturen, Management. München: Oldenbourg. CrossRef
Zurück zum Zitat fvw-magazin 10/14. (2014, May 09). fvw-magazin 06/14 (2014, March 14). fvw-magazin 05/14 (2014, February 27).fvw -magazin (2013, December 12). Dossier “Deutsche Veranstalter 2013”, quoted as: Dossier. fvw-magazin 10/14. (2014, May 09). fvw-magazin 06/14 (2014, March 14). fvw-magazin 05/14 (2014, February 27).fvw -magazin (2013, December 12). Dossier “Deutsche Veranstalter 2013”, quoted as: Dossier.
Zurück zum Zitat McKercher, B., Mak, B., & Wong, S. (2014). Does climate change matter to the travel trade? Journal of Sustainable Tourism, 22, 685–704. CrossRef McKercher, B., Mak, B., & Wong, S. (2014). Does climate change matter to the travel trade? Journal of Sustainable Tourism, 22, 685–704. CrossRef
Zurück zum Zitat Meffert, H., Burmann, Chr., & Kirchgeorg, M. (2012). Marketing. Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Konzepte—Instrumente—Praxisbeispiele (11th revised and expanded ed.). Wiesbaden: Gabler. Meffert, H., Burmann, Chr., & Kirchgeorg, M. (2012). Marketing. Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Konzepte—Instrumente—Praxisbeispiele (11th revised and expanded ed.). Wiesbaden: Gabler.
Zurück zum Zitat Müller, H. (2007): Tourismus und Ökologie. Wechselwirkungen und Handlungsfelder (3rd revised ed.). München: Oldenbourg. Müller, H. (2007): Tourismus und Ökologie. Wechselwirkungen und Handlungsfelder (3rd revised ed.). München: Oldenbourg.
Zurück zum Zitat Pechlaner, H., Fischer, E., & Bachinger, M. (Eds.). (2011). Kooperative Kernkompetenzen. Management von Netzwerken in Regionen und Destinationen. Wiesbaden: Gabler. Pechlaner, H., Fischer, E., & Bachinger, M. (Eds.). (2011). Kooperative Kernkompetenzen. Management von Netzwerken in Regionen und Destinationen. Wiesbaden: Gabler.
Zurück zum Zitat Picard, D. & Di Giovine, M. (2014) Introduction: Through other worlds. In: D. Picard & M. Di Giovine (Eds.), Tourism and the power of otherness. Seductions of difference. Bristol: Channel View. Picard, D. & Di Giovine, M. (2014) Introduction: Through other worlds. In: D. Picard & M. Di Giovine (Eds.), Tourism and the power of otherness. Seductions of difference. Bristol: Channel View.
Zurück zum Zitat Pomering, A., Noble, G., & Johnson, L. (2011). Conceptualizing a contemporary marketing mix for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19, 953–969. CrossRef Pomering, A., Noble, G., & Johnson, L. (2011). Conceptualizing a contemporary marketing mix for sustainable tourism. Journal of Sustainable Tourism, 19, 953–969. CrossRef
Zurück zum Zitat Schmücker, D. J. (2011). Freiwillige Kompensation von Flugreisenemissionen als nachfragerinduzierte Anpassungsstrategie—ein empirischer Anbietervergleich. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, 3, 139–149. CrossRef Schmücker, D. J. (2011). Freiwillige Kompensation von Flugreisenemissionen als nachfragerinduzierte Anpassungsstrategie—ein empirischer Anbietervergleich. Zeitschrift für Tourismuswissenschaft, 3, 139–149. CrossRef
Metadaten
Titel
Renewable Energy in the Marketing of Tourism Companies
verfasst von
Susanne Gervers
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46427-5_10