Skip to main content
Erschienen in: Environmental Earth Sciences 18/2016

01.09.2016 | Thematic Issue

School-based environmental education in the context of a research and development project on integrated water resources management: experiences from Mongolia

verfasst von: Daniel Karthe, Tobias Reeh, Michael Walther, Steffen Niemann, Alexander Siegmund

Erschienen in: Environmental Earth Sciences | Ausgabe 18/2016

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Capacity development is one important prerequisite for the successful implementation of integrated water resources management (IWRM). In this paper, a school network that was set up in the context of a research and development project on water resources management in northern Mongolia is analyzed. Schools constitute a potentially very relevant target group for IWRM capacity development via environmental education. In the project described here, a training program targeting both teachers and high school students focused on hands-on learning in the field and laboratory, thereby contributing to the project’s overarching goal (an integrated approach toward conservation of water resources and aquatic ecosystems). Both students and teachers were interviewed in order to assess the intervention’s outcome. It is discussed to what degree the training program helped to (a) enhance students’ knowledge of regional water-related problems and potential solutions and (b) induce attitudinal and behavioral changes in students. On this basis, it is evaluated how the training program contributed toward capacity development for students and teachers and ultimately implementing IWRM.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Alaerts GJ (2009) Knowledge and capacity development (KCD) as tool for institutional strengthening and change. In: Alaerts GJ, Dickinson N (eds) Water for a changing world—developing local knowledge and capacity. Taylor & Francis, Delft, pp 5–26 Alaerts GJ (2009) Knowledge and capacity development (KCD) as tool for institutional strengthening and change. In: Alaerts GJ, Dickinson N (eds) Water for a changing world—developing local knowledge and capacity. Taylor & Francis, Delft, pp 5–26
Zurück zum Zitat Alaerts GJ, Blair TL, Hartvelt FJA (eds) (1991) A strategy for the water sector capacity building. IHE/UNDP, Delft/New York Alaerts GJ, Blair TL, Hartvelt FJA (eds) (1991) A strategy for the water sector capacity building. IHE/UNDP, Delft/New York
Zurück zum Zitat Alfred Toepfer Akademie für Naturschutz (Ed) (2006) Stand und Entwicklung der Gewässerpädagogik. NNA-Berichte 19(2). Schneverdingen Alfred Toepfer Akademie für Naturschutz (Ed) (2006) Stand und Entwicklung der Gewässerpädagogik. NNA-Berichte 19(2). Schneverdingen
Zurück zum Zitat Almers E (2013) Pathways to action competence for sustainability—six themes. J Environ Educ 44(2):116–127CrossRef Almers E (2013) Pathways to action competence for sustainability—six themes. J Environ Educ 44(2):116–127CrossRef
Zurück zum Zitat Anderson A, Karar E, Farolfi S (2008) Synthesis: IWRM lessons for implementation. Water SA 34(6):665–669 Anderson A, Karar E, Farolfi S (2008) Synthesis: IWRM lessons for implementation. Water SA 34(6):665–669
Zurück zum Zitat Avlyush S (2011) Effects of surface gold mining on macroinvertebrate communities. A case study in river systems in the North-East of Mongolia. Lambert Academic Publishing, Saarbrücken Avlyush S (2011) Effects of surface gold mining on macroinvertebrate communities. A case study in river systems in the North-East of Mongolia. Lambert Academic Publishing, Saarbrücken
Zurück zum Zitat Bahr M (2007) Bildung für nachhaltige Entwicklung—ein Handlungsfeld (auch) für den Geographieunterricht?! Praxis Geographie 37(9):10–12 Bahr M (2007) Bildung für nachhaltige Entwicklung—ein Handlungsfeld (auch) für den Geographieunterricht?! Praxis Geographie 37(9):10–12
Zurück zum Zitat Barnett M, Lord C, Strauss E, Rosca C, Langobrad H, Chavez D, Deni L (2006) Using the urban environment to engage youths in urban ecology field studies. J Environ Educ 37(2):3–11CrossRef Barnett M, Lord C, Strauss E, Rosca C, Langobrad H, Chavez D, Deni L (2006) Using the urban environment to engage youths in urban ecology field studies. J Environ Educ 37(2):3–11CrossRef
Zurück zum Zitat Baser H, Morgan P (2008) Capacity, change and performance: study report. Discussion paper 59B, European centre for development policy management (ECDPM), Maastricht Baser H, Morgan P (2008) Capacity, change and performance: study report. Discussion paper 59B, European centre for development policy management (ECDPM), Maastricht
Zurück zum Zitat Batbayar G, Karthe D, Pfeiffer M, von Tümpling W, Kappas M (2015) Influence of urban settlement and mining activities on surface water quality in northern Mongolia. In: Karthe D, Chalov S, Kasimov N, Kappas M (eds) Water and environment in the Selenga-Baikal Basin: international research cooperation for an ecoregion of global relevance. Stuttgart, ibidem, pp 73–86 Batbayar G, Karthe D, Pfeiffer M, von Tümpling W, Kappas M (2015) Influence of urban settlement and mining activities on surface water quality in northern Mongolia. In: Karthe D, Chalov S, Kasimov N, Kappas M (eds) Water and environment in the Selenga-Baikal Basin: international research cooperation for an ecoregion of global relevance. Stuttgart, ibidem, pp 73–86
Zurück zum Zitat Becker G (2000) Vom ökologischen Lernen zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Universitätsverlag Rasch, Osnabrück Becker G (2000) Vom ökologischen Lernen zur Bildung für eine nachhaltige Entwicklung. Universitätsverlag Rasch, Osnabrück
Zurück zum Zitat Beyer L, Hemmer M (1997) Perspektiven-Wechsel—Geographische Exkursionen im Lehramtsstudiengang. Rundbrief Geographie 140:1–4 Beyer L, Hemmer M (1997) Perspektiven-Wechsel—Geographische Exkursionen im Lehramtsstudiengang. Rundbrief Geographie 140:1–4
Zurück zum Zitat Birkenhauer J (1995) Außerschulische Lernorte. In: Birkenhauer J (ed) Außerschulische Lernorte—HGD symposium Benediktbeuern 1993. Geographiedidaktische Forschungen 26, pp 9–15 Birkenhauer J (1995) Außerschulische Lernorte. In: Birkenhauer J (ed) Außerschulische Lernorte—HGD symposium Benediktbeuern 1993. Geographiedidaktische Forschungen 26, pp 9–15
Zurück zum Zitat Biswas AK (2008) Integrated water resource management: is it working? Int J Water Resour D 24(1):5–22CrossRef Biswas AK (2008) Integrated water resource management: is it working? Int J Water Resour D 24(1):5–22CrossRef
Zurück zum Zitat Bögeholz S (1999) Qualitäten primärer Naturerfahrung und ihr Zusammenhang mit Umweltwissen und Umwelthandeln. Leske & Budrich, OpladenCrossRef Bögeholz S (1999) Qualitäten primärer Naturerfahrung und ihr Zusammenhang mit Umweltwissen und Umwelthandeln. Leske & Budrich, OpladenCrossRef
Zurück zum Zitat Bögeholz S (2006) Nature experience and its importance for environmental knowledge, values and action: recent German empirical contributions. Environ Educ Res 12(1):65–84CrossRef Bögeholz S (2006) Nature experience and its importance for environmental knowledge, values and action: recent German empirical contributions. Environ Educ Res 12(1):65–84CrossRef
Zurück zum Zitat Borchardt D, Bjørnsen PK, Bogardi JJ, Clausen J, Dombrowsky I, Garduño H, Jardin N, Jenkins A, von Keitz S, Kfir R, Krebs P, Kroiss H, Leibundgut C, Mauser W, Moss T, Panse D, Reichert P, Rekolainen S, Rudolph KU, Rudolph DL, Stålnacke P, Taal BMM, Yang M (2013) Message from the Dresden international conference on integrated water resources management: management of water in a changing world: lessons learnt and innovative perspectives. In: Borchardt D, Ibisch R (eds) Integrated water resources management in a changing world: lessons learnt and innovation perspectives. IWA Publishing, London pp. xiii–xiv Borchardt D, Bjørnsen PK, Bogardi JJ, Clausen J, Dombrowsky I, Garduño H, Jardin N, Jenkins A, von Keitz S, Kfir R, Krebs P, Kroiss H, Leibundgut C, Mauser W, Moss T, Panse D, Reichert P, Rekolainen S, Rudolph KU, Rudolph DL, Stålnacke P, Taal BMM, Yang M (2013) Message from the Dresden international conference on integrated water resources management: management of water in a changing world: lessons learnt and innovative perspectives. In: Borchardt D, Ibisch R (eds) Integrated water resources management in a changing world: lessons learnt and innovation perspectives. IWA Publishing, London pp. xiii–xiv
Zurück zum Zitat Bosler U, von Holt A, Prigge S (2001) Schulen im Einsatz für eine lebendige Elbe. Praxis Schule 5–10, 12(1):34–37 Bosler U, von Holt A, Prigge S (2001) Schulen im Einsatz für eine lebendige Elbe. Praxis Schule 5–10, 12(1):34–37
Zurück zum Zitat Bradley JC, Waliczek TM, Zajicek JM (1999) Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students. J Environ Edu 30(3):17–21CrossRef Bradley JC, Waliczek TM, Zajicek JM (1999) Relationship between environmental knowledge and environmental attitude of high school students. J Environ Edu 30(3):17–21CrossRef
Zurück zum Zitat Braun A (2004) Umweltbewusstsein und Umwelthandeln. Geographie und Schule 26(152):2–9 Braun A (2004) Umweltbewusstsein und Umwelthandeln. Geographie und Schule 26(152):2–9
Zurück zum Zitat Breunig M, Murtell J, Rusell C, Howard R (2014) The impact of integrated environmental studies programs: are students motivated to act pro-environmentally? Environ Edu Res 20(3):372–386CrossRef Breunig M, Murtell J, Rusell C, Howard R (2014) The impact of integrated environmental studies programs: are students motivated to act pro-environmentally? Environ Edu Res 20(3):372–386CrossRef
Zurück zum Zitat Carlson S (2008) Environmental field days: recommendations for best practices. Appl Environ Edu Commun 7(3):94–105CrossRef Carlson S (2008) Environmental field days: recommendations for best practices. Appl Environ Edu Commun 7(3):94–105CrossRef
Zurück zum Zitat Claaßen K (2011) Wasser-Fußabdruck. Praxis Geographie 41(2):48–49 Claaßen K (2011) Wasser-Fußabdruck. Praxis Geographie 41(2):48–49
Zurück zum Zitat Covitt BA, Gunckel KL, Anderson CW (2009) Student´s developing understanding of water in environmental systems. J Environ Edu 40(3):37–51CrossRef Covitt BA, Gunckel KL, Anderson CW (2009) Student´s developing understanding of water in environmental systems. J Environ Edu 40(3):37–51CrossRef
Zurück zum Zitat de Haan G (1998) Bildung für Nachhaltigkeit: Schlüsselkompetenzen, Umweltsyndrome und Schulprogramme. Forschungsgruppe Umweltbildung FU Berlin, Berlin de Haan G (1998) Bildung für Nachhaltigkeit: Schlüsselkompetenzen, Umweltsyndrome und Schulprogramme. Forschungsgruppe Umweltbildung FU Berlin, Berlin
Zurück zum Zitat Deutsche Gesellschaft für Geographie (=DGfG) (2014) Bildungsstandards im Fach Geographie für den Mittleren Schulabschluss. Bonn, Germany: Selbstverlag der Deutschen Gesellschaft für Geographie Deutsche Gesellschaft für Geographie (=DGfG) (2014) Bildungsstandards im Fach Geographie für den Mittleren Schulabschluss. Bonn, Germany: Selbstverlag der Deutschen Gesellschaft für Geographie
Zurück zum Zitat Dierkes M, Fietkau HJ (1988) Umweltbewußtsein—Umweltverhalten. Materialien zur Umweltforschung 15. Stuttgart/Mainz: Kohlhammer Dierkes M, Fietkau HJ (1988) Umweltbewußtsein—Umweltverhalten. Materialien zur Umweltforschung 15. Stuttgart/Mainz: Kohlhammer
Zurück zum Zitat Ditter R (2011) Mit „BLIF“einen Wassernutzungskonflikt erforschen. Praxis Geographie 41(11):24–29 Ditter R (2011) Mit „BLIF“einen Wassernutzungskonflikt erforschen. Praxis Geographie 41(11):24–29
Zurück zum Zitat Ditter R (2013) Konflikte um Flüsse aus geographiedidaktischer Sicht. Geographie und Schule 35(205):20–21 Ditter R (2013) Konflikte um Flüsse aus geographiedidaktischer Sicht. Geographie und Schule 35(205):20–21
Zurück zum Zitat Ditter R, Gehrig T (2013) Konflikte um das Staudammprojekt „GAP“in Südostanatolien—Ein Unterrichtsvorschlag. Geographie und Schule 35(205):27–38 Ditter R, Gehrig T (2013) Konflikte um das Staudammprojekt „GAP“in Südostanatolien—Ein Unterrichtsvorschlag. Geographie und Schule 35(205):27–38
Zurück zum Zitat Dombrowsky I, Houdret A, Horlemann L (2014) Evolving river basin management in Mongolia? In: Huitema D, Meijerink S (eds) The politics of river basin organisations. Edward Elgar, Cheltenham, pp 265–297 Dombrowsky I, Houdret A, Horlemann L (2014) Evolving river basin management in Mongolia? In: Huitema D, Meijerink S (eds) The politics of river basin organisations. Edward Elgar, Cheltenham, pp 265–297
Zurück zum Zitat Erdmann KH (2004) Umweltbewusstsein und Umwelthandeln in Theorie und Praxis. Geographie und Schule 26(152):9–18 Erdmann KH (2004) Umweltbewusstsein und Umwelthandeln in Theorie und Praxis. Geographie und Schule 26(152):9–18
Zurück zum Zitat Ernst J, Theimer S (2011) Evaluating the effects of environmental education programming on connectedness to nature. Environ Edu Res 17(5):577–598CrossRef Ernst J, Theimer S (2011) Evaluating the effects of environmental education programming on connectedness to nature. Environ Edu Res 17(5):577–598CrossRef
Zurück zum Zitat Etgen JE, Tindamanayire T, Nelson DL, Fuller AC (2009) Water education: bridging divides for future generations. In: Blokland MW, Alaerts GF, Kaspersma JM (eds) Capacity development for improved water management. UNESCO IHE, Delft, pp 221–236 Etgen JE, Tindamanayire T, Nelson DL, Fuller AC (2009) Water education: bridging divides for future generations. In: Blokland MW, Alaerts GF, Kaspersma JM (eds) Capacity development for improved water management. UNESCO IHE, Delft, pp 221–236
Zurück zum Zitat Fien J (1993) Education for the environment: Critical curriculum theorising and environmental education. Deakin University, Geelong Fien J (1993) Education for the environment: Critical curriculum theorising and environmental education. Deakin University, Geelong
Zurück zum Zitat Fisman L (2005) The effects of local learning on environmental awareness in children: an empirical investigation. J Environ Edu 36(3):39–50CrossRef Fisman L (2005) The effects of local learning on environmental awareness in children: an empirical investigation. J Environ Edu 36(3):39–50CrossRef
Zurück zum Zitat Fowler A, Ubels J (2010) The multi-faceted nature of capacity: two leading frameworks. In: Ubels J, Fowler A, Acquaye-Baddoo NA (eds) Capacity development in practice. Earthscan, London, pp 11–24 Fowler A, Ubels J (2010) The multi-faceted nature of capacity: two leading frameworks. In: Ubels J, Fowler A, Acquaye-Baddoo NA (eds) Capacity development in practice. Earthscan, London, pp 11–24
Zurück zum Zitat Fuller I, Edmondson S, France D, Higgitt D, Ratinen I (2006) International perspectives on the effectiveness of geography fieldwork for learning. J Geogr High Educ 30(1):89–101CrossRef Fuller I, Edmondson S, France D, Higgitt D, Ratinen I (2006) International perspectives on the effectiveness of geography fieldwork for learning. J Geogr High Educ 30(1):89–101CrossRef
Zurück zum Zitat García LE (2008) Integrated water resources management: a “small” step for conceptualists, a giant step for practitioners. Water Resour D 24(1):3–23 García LE (2008) Integrated water resources management: a “small” step for conceptualists, a giant step for practitioners. Water Resour D 24(1):3–23
Zurück zum Zitat Global Water Partnership Technical Advisory Committee (=GWP-TAC) (2000) Integrated water resources management. Stockholm, Sweden Global Water Partnership Technical Advisory Committee (=GWP-TAC) (2000) Integrated water resources management. Stockholm, Sweden
Zurück zum Zitat Gross D, Friese HW (2000a) Geographie, Umwelterziehung und Bildung zur Nachhaltigkeit, Teil I. Geographie und ihre Didaktik 28(3):148–167 Gross D, Friese HW (2000a) Geographie, Umwelterziehung und Bildung zur Nachhaltigkeit, Teil I. Geographie und ihre Didaktik 28(3):148–167
Zurück zum Zitat Gross D, Friese HW (2000b) Geographie, Umwelterziehung und Bildung zur Nachhaltigkeit, Teil II. Geographie und ihre Didaktik 28(4):173–200 Gross D, Friese HW (2000b) Geographie, Umwelterziehung und Bildung zur Nachhaltigkeit, Teil II. Geographie und ihre Didaktik 28(4):173–200
Zurück zum Zitat Gunckel KL, Covitt B, Salinas I, Anderson CW (2012) A learning progression for water in socio-ecological systems. J Res Sci Teach 49(7):843–868CrossRef Gunckel KL, Covitt B, Salinas I, Anderson CW (2012) A learning progression for water in socio-ecological systems. J Res Sci Teach 49(7):843–868CrossRef
Zurück zum Zitat Haller G, Feidt M (2002) Außerschulische Lernorte im Geographieunterricht. Grin Verlag, München Haller G, Feidt M (2002) Außerschulische Lernorte im Geographieunterricht. Grin Verlag, München
Zurück zum Zitat Hartwig M, Borchardt D (2014) Alteration of key hyporheic functions through biological and physical clogging along a nutrient and fine-sediment gradient. Ecohydrology. doi:10.1002/eco.1571 Hartwig M, Borchardt D (2014) Alteration of key hyporheic functions through biological and physical clogging along a nutrient and fine-sediment gradient. Ecohydrology. doi:10.​1002/​eco.​1571
Zurück zum Zitat Hegarty K, Thomas I, Kriewaldt C, Holdsworth S, Bekessy S (2011) Insights into the value of a ‘stand-alone’ course for sustainability education. Environ Educ Res 17(4):451–469CrossRef Hegarty K, Thomas I, Kriewaldt C, Holdsworth S, Bekessy S (2011) Insights into the value of a ‘stand-alone’ course for sustainability education. Environ Educ Res 17(4):451–469CrossRef
Zurück zum Zitat Heldt S (2014) The EU-WFD as an implementation tool for IWRM in non-European countries. Case study: drafting a river basin management plan for the Kharaa River in northern Mongolia. Master thesis, Duisburg-Essen University, Germany Heldt S (2014) The EU-WFD as an implementation tool for IWRM in non-European countries. Case study: drafting a river basin management plan for the Kharaa River in northern Mongolia. Master thesis, Duisburg-Essen University, Germany
Zurück zum Zitat Hering J, Ingold KM (2012) Water resources management: what should be integrated? Science 336(6086):1234–1235CrossRef Hering J, Ingold KM (2012) Water resources management: what should be integrated? Science 336(6086):1234–1235CrossRef
Zurück zum Zitat Higgit D, Haigh M, Chalkley B (2005) Towards the UN decade of education for sustainable development: introduction. J Geogr High Educ 29(1):13–17CrossRef Higgit D, Haigh M, Chalkley B (2005) Towards the UN decade of education for sustainable development: introduction. J Geogr High Educ 29(1):13–17CrossRef
Zurück zum Zitat Hlawatsch S, Hansen KH (2006) Geoinstitute als außerschulische Lernorte für den Geographieunterricht. Geographie und ihre Didaktik 34:21–36 Hlawatsch S, Hansen KH (2006) Geoinstitute als außerschulische Lernorte für den Geographieunterricht. Geographie und ihre Didaktik 34:21–36
Zurück zum Zitat Hoffmann R (2002) Umweltbildung im Geographieunterricht: Von Umwelterziehung zu Bildung für nachhaltige Entwicklung. Geographie und ihre Didaktik 30:173–188 Hoffmann R (2002) Umweltbildung im Geographieunterricht: Von Umwelterziehung zu Bildung für nachhaltige Entwicklung. Geographie und ihre Didaktik 30:173–188
Zurück zum Zitat Hofmann J, Venohr M, Behrendt H, Opitz D (2010) Integrated water resources management in central Asia: nutrient and heavy metal emissions and their relevance for the Kharaa River Basin, Mongolia. Water Sc Technol 62(2):353–363CrossRef Hofmann J, Venohr M, Behrendt H, Opitz D (2010) Integrated water resources management in central Asia: nutrient and heavy metal emissions and their relevance for the Kharaa River Basin, Mongolia. Water Sc Technol 62(2):353–363CrossRef
Zurück zum Zitat Hofmann J, Hürdler J, Ibisch R, Schaeffer M, Borchardt D (2011) Analysis of recent nutrient emission pathways, resulting surface water quality and ecological impacts under extreme continental climate: the Kharaa River Basin (Mongolia). Int Rev Hydrobiol 96(5):484–519CrossRef Hofmann J, Hürdler J, Ibisch R, Schaeffer M, Borchardt D (2011) Analysis of recent nutrient emission pathways, resulting surface water quality and ecological impacts under extreme continental climate: the Kharaa River Basin (Mongolia). Int Rev Hydrobiol 96(5):484–519CrossRef
Zurück zum Zitat Hofmann J, Karthe D, Ibisch R, Avlyush S, Heldt S (2015) Initial characterization and water quality assessment of stream landscapes in northern Mongolia and its integration into a river basin management plan. Water 7(7):3166–3205CrossRef Hofmann J, Karthe D, Ibisch R, Avlyush S, Heldt S (2015) Initial characterization and water quality assessment of stream landscapes in northern Mongolia and its integration into a river basin management plan. Water 7(7):3166–3205CrossRef
Zurück zum Zitat Holbrook J, Rannikmae M (2009) The meaning of scientific literacy. Int J Environ Sci Educ 4(3):275–288 Holbrook J, Rannikmae M (2009) The meaning of scientific literacy. Int J Environ Sci Educ 4(3):275–288
Zurück zum Zitat Houdret A, Dombrowsky I, Horlemann L (2013) The institutionalization of river basin management as politics of scale—insights from Mongolia. J Hydrol 519(C):2392–2404 Houdret A, Dombrowsky I, Horlemann L (2013) The institutionalization of river basin management as politics of scale—insights from Mongolia. J Hydrol 519(C):2392–2404
Zurück zum Zitat Hovorka AJ, Wolf PA (2009) Activating the classroom: geographical fieldwork as pedagogical practice. J Geogr High Educ 33(1):89–102CrossRef Hovorka AJ, Wolf PA (2009) Activating the classroom: geographical fieldwork as pedagogical practice. J Geogr High Educ 33(1):89–102CrossRef
Zurück zum Zitat Hungerford H (2010) Environmental education (EE) for the 21st century: where have we been? where are we now? where are we headed? J Environ Edu 41(1):1–6CrossRef Hungerford H (2010) Environmental education (EE) for the 21st century: where have we been? where are we now? where are we headed? J Environ Edu 41(1):1–6CrossRef
Zurück zum Zitat Hupke KD, Siegmund A (2013) Flüsse—Lebensadern zwischen Nutzung und Konflikten. Geographie und Schule 35(205):4–12 Hupke KD, Siegmund A (2013) Flüsse—Lebensadern zwischen Nutzung und Konflikten. Geographie und Schule 35(205):4–12
Zurück zum Zitat Ibisch R, Borchardt D, Niemann S, Goedert R, Muñoz M, Hornidge AK, Ikhwan M, Krug von Nidda A, Felmeden J, Schulz O, Leidel M (2013) Lessons learned with multi-level approaches for capacity development in applied research projects. In: Hülsmann S, Ardakanian R (eds) Proceedings of the special session “societal concerns and capacity development” organized by UNU-FLORES at the symposium of European freshwater sciences (SEFS 8). UNU-FLORES, Dresden, pp 51–68 Ibisch R, Borchardt D, Niemann S, Goedert R, Muñoz M, Hornidge AK, Ikhwan M, Krug von Nidda A, Felmeden J, Schulz O, Leidel M (2013) Lessons learned with multi-level approaches for capacity development in applied research projects. In: Hülsmann S, Ardakanian R (eds) Proceedings of the special session “societal concerns and capacity development” organized by UNU-FLORES at the symposium of European freshwater sciences (SEFS 8). UNU-FLORES, Dresden, pp 51–68
Zurück zum Zitat Ibisch RB, Leidel M, Niemann S, Hornidge AK, Goedert R (2016) Capacity development for integrated water resources management: lessons learned from applied research projects. In: Borchardt D, Bogardi J, Ibisch R (eds) Integrated water resources management: concept, research and implementation. Springer, Heidelberg, New York, pp 3–32CrossRef Ibisch RB, Leidel M, Niemann S, Hornidge AK, Goedert R (2016) Capacity development for integrated water resources management: lessons learned from applied research projects. In: Borchardt D, Bogardi J, Ibisch R (eds) Integrated water resources management: concept, research and implementation. Springer, Heidelberg, New York, pp 3–32CrossRef
Zurück zum Zitat Jekel T (2008) Plädoyer für relationale Raumkonzepte in einer Bildung für nachhaltige Entwicklung. Geographie und ihre Didaktik 36(2):65–84 Jekel T (2008) Plädoyer für relationale Raumkonzepte in einer Bildung für nachhaltige Entwicklung. Geographie und ihre Didaktik 36(2):65–84
Zurück zum Zitat Kaminske V, Schneider F (2001) „Außerschulische Lernorte“an der eigenen Schule. Geographie und ihre Didaktik 29:57–74 Kaminske V, Schneider F (2001) „Außerschulische Lernorte“an der eigenen Schule. Geographie und ihre Didaktik 29:57–74
Zurück zum Zitat Karthe D, Reeh T, Pörtge KH, Möller S, Grotheer J (2010) Forschendes Lernen an urbanen Gewässern: ein Kooperationsprojekt zwischen Schule und Universität in Göttingen. GeoÖko 31(1–2):83–114 Karthe D, Reeh T, Pörtge KH, Möller S, Grotheer J (2010) Forschendes Lernen an urbanen Gewässern: ein Kooperationsprojekt zwischen Schule und Universität in Göttingen. GeoÖko 31(1–2):83–114
Zurück zum Zitat Karthe D, Sigel K, Scharaw B, Stäudel J, Hufert F, Borchardt D (2012a) Towards an integrated concept for monitoring and improvements in water supply, sanitation and hygiene (WASH) in urban Mongolia. Water Risk 20:1–5 Karthe D, Sigel K, Scharaw B, Stäudel J, Hufert F, Borchardt D (2012a) Towards an integrated concept for monitoring and improvements in water supply, sanitation and hygiene (WASH) in urban Mongolia. Water Risk 20:1–5
Zurück zum Zitat Karthe D, Wildhage JJ, Reeh T (2012b) Umweltbildung an außerschulischen Lernorten: Erfahrungen aus einem Oberstufenprojekt zur Untersuchung urbaner Gewässer. Geographie und ihre Didaktik 40(2):69–93 Karthe D, Wildhage JJ, Reeh T (2012b) Umweltbildung an außerschulischen Lernorten: Erfahrungen aus einem Oberstufenprojekt zur Untersuchung urbaner Gewässer. Geographie und ihre Didaktik 40(2):69–93
Zurück zum Zitat Karthe D, Malsy M, Kopp S, Minderlein S, Hülsmann L (2013) Assessing water availability and its drivers in the context of an integrated water resources management (IWRM): a case study from the Kharaa River Basin, Mongolia. GeoÖko 34(1–2):5–26 Karthe D, Malsy M, Kopp S, Minderlein S, Hülsmann L (2013) Assessing water availability and its drivers in the context of an integrated water resources management (IWRM): a case study from the Kharaa River Basin, Mongolia. GeoÖko 34(1–2):5–26
Zurück zum Zitat Karthe D, Kasimov N, Chalov S, Shinkareva G, Malsy M, Menzel L, Theuring P, Hartwig M, Schweitzer C, Hofmann J, Priess J, Lychagin M (2014) Integrating multi-scale data for the assessment of water availability and quality in the Kharaa—Orkhon—Selenga River system. Geogr Environ Sustain 3(7):65–86CrossRef Karthe D, Kasimov N, Chalov S, Shinkareva G, Malsy M, Menzel L, Theuring P, Hartwig M, Schweitzer C, Hofmann J, Priess J, Lychagin M (2014) Integrating multi-scale data for the assessment of water availability and quality in the Kharaa—Orkhon—Selenga River system. Geogr Environ Sustain 3(7):65–86CrossRef
Zurück zum Zitat Karthe D, Hofmann J, Ibisch R, Heldt S, Westphal K, Menzel L, Avlyush S, Malsy M (2015) Science-based IWRM implementation in a data-scarce central Asian region: experiences from a research and development project in the Kharaa River Basin, Mongolia. Water 7(7):3486–3514CrossRef Karthe D, Hofmann J, Ibisch R, Heldt S, Westphal K, Menzel L, Avlyush S, Malsy M (2015) Science-based IWRM implementation in a data-scarce central Asian region: experiences from a research and development project in the Kharaa River Basin, Mongolia. Water 7(7):3486–3514CrossRef
Zurück zum Zitat Kasimov NS, Chalov SR, Panin AV (2013) Multidisciplinary field training in undergraduate physical geography: Russian experience. J Geogr High Educ 37(3):416–431CrossRef Kasimov NS, Chalov SR, Panin AV (2013) Multidisciplinary field training in undergraduate physical geography: Russian experience. J Geogr High Educ 37(3):416–431CrossRef
Zurück zum Zitat Kenney JL, Militana HP, Donohue HM (2003) Helping teachers to use their school’s backyard as an outdoor classroom: a report on the watershed learning center program. J Environ Educ 35(1):18–26CrossRef Kenney JL, Militana HP, Donohue HM (2003) Helping teachers to use their school’s backyard as an outdoor classroom: a report on the watershed learning center program. J Environ Educ 35(1):18–26CrossRef
Zurück zum Zitat Kent M, Gilbertson DD, Hunt CO (1997) Fieldwork in geography teaching. A critical review of the literature and approaches. J Geogr High Educ 21(3):313–332CrossRef Kent M, Gilbertson DD, Hunt CO (1997) Fieldwork in geography teaching. A critical review of the literature and approaches. J Geogr High Educ 21(3):313–332CrossRef
Zurück zum Zitat Kestler F (2011) Offener Unterricht an Außenlernorten. Das Beispiel Isar-Renaturierung in München. Praxis Geographie 41(2):44–46 Kestler F (2011) Offener Unterricht an Außenlernorten. Das Beispiel Isar-Renaturierung in München. Praxis Geographie 41(2):44–46
Zurück zum Zitat Köck H (2000) Warum umweltbewusstes Raumverhalten so schwerfällt—und wie der Geographieunterricht gegensteuern könnte. In: Schallhorn, E. (Ed) Didaktik und Schule. Dieter Richter zum 65. Geburtstag (Verband Deutscher Schulgeographen e.V., Schriften Nr. 5), pp. 64-97. Duisburg, Germany Köck H (2000) Warum umweltbewusstes Raumverhalten so schwerfällt—und wie der Geographieunterricht gegensteuern könnte. In: Schallhorn, E. (Ed) Didaktik und Schule. Dieter Richter zum 65. Geburtstag (Verband Deutscher Schulgeographen e.V., Schriften Nr. 5), pp. 64-97. Duisburg, Germany
Zurück zum Zitat Köck H (2003a) Dilemmata der (geographischen) Umwelterziehung (Teil I). Geographie und ihre Didaktik 30:28–43 Köck H (2003a) Dilemmata der (geographischen) Umwelterziehung (Teil I). Geographie und ihre Didaktik 30:28–43
Zurück zum Zitat Köck H (2003b) Dilemmata der (geographischen) Umwelterziehung (Teil II). Geographie und ihre Didaktik 30(2):61–79 Köck H (2003b) Dilemmata der (geographischen) Umwelterziehung (Teil II). Geographie und ihre Didaktik 30(2):61–79
Zurück zum Zitat Kopnina H (2012) Education for sustainable development (ESD): the turn away from ‘environment’ in environmental education? Environ Educ Res 18(5):699–717CrossRef Kopnina H (2012) Education for sustainable development (ESD): the turn away from ‘environment’ in environmental education? Environ Educ Res 18(5):699–717CrossRef
Zurück zum Zitat Kopp BJ, Minderlein S, Menzel L (2014) Soil moisture dynamics in a mountainous headwater area in the discontinuous permafrost zone of northern Mongolia. Arct Antarct Alp Res 46(2):459–470CrossRef Kopp BJ, Minderlein S, Menzel L (2014) Soil moisture dynamics in a mountainous headwater area in the discontinuous permafrost zone of northern Mongolia. Arct Antarct Alp Res 46(2):459–470CrossRef
Zurück zum Zitat Kross E (1991) Außerschulisches Lernen und Erdkundeunterricht. In: Schultze A (ed) 40 Texte zur Didaktik der Geographie. Klett-Perthes, Gotha, pp 224–230 Kross E (1991) Außerschulisches Lernen und Erdkundeunterricht. In: Schultze A (ed) 40 Texte zur Didaktik der Geographie. Klett-Perthes, Gotha, pp 224–230
Zurück zum Zitat Kuckartz U, Dresing T, Rädiker S, Stefer C (2008) Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis, 2nd edn. VS Verlag, Wiesbaden Kuckartz U, Dresing T, Rädiker S, Stefer C (2008) Qualitative Evaluation. Der Einstieg in die Praxis, 2nd edn. VS Verlag, Wiesbaden
Zurück zum Zitat Kwan T, Chan E (2004) Using theory of learning and awareness to bring about learning through a school-based environmental field project. Int Res Geogr Environ Educ 13(4):303–328CrossRef Kwan T, Chan E (2004) Using theory of learning and awareness to bring about learning through a school-based environmental field project. Int Res Geogr Environ Educ 13(4):303–328CrossRef
Zurück zum Zitat Lehmann J (1999) Befunde empirischer Forschung zu Umweltbildung und Umweltbewusstsein. Leske + Budrich, OpladenCrossRef Lehmann J (1999) Befunde empirischer Forschung zu Umweltbildung und Umweltbewusstsein. Leske + Budrich, OpladenCrossRef
Zurück zum Zitat Leidel M, Niemann S, Hagemann N (2010) Capacity development for integrated water resources management (IWRM) in a transition country—improving river basin management in the Western Bug Basin, Ukraine. In: Streusloff H (ed) Integrated water resources management (IWRM) Karlsruhe (2010) conference proceedings. KIT Scientific Publishing, Karlsruhe, pp 382–388 Leidel M, Niemann S, Hagemann N (2010) Capacity development for integrated water resources management (IWRM) in a transition country—improving river basin management in the Western Bug Basin, Ukraine. In: Streusloff H (ed) Integrated water resources management (IWRM) Karlsruhe (2010) conference proceedings. KIT Scientific Publishing, Karlsruhe, pp 382–388
Zurück zum Zitat Lethmate J (2006) Experimentelle Lehrformen und Scientific Literacy. Praxis Geographie 36(1):4–11 Lethmate J (2006) Experimentelle Lehrformen und Scientific Literacy. Praxis Geographie 36(1):4–11
Zurück zum Zitat Lethmate J (2009) Luft—Boden—Wasser—Wald. Geoökologische und ökologiedidaktische Untersuchungen in Westfalen (=Westfälische Geographische Studien 57). Münster Lethmate J (2009) Luft—Boden—Wasser—Wald. Geoökologische und ökologiedidaktische Untersuchungen in Westfalen (=Westfälische Geographische Studien 57). Münster
Zurück zum Zitat Lindau AK (2014) São Fransisco—eine bedrohte Lebensader im Nordosten Brasiliens. Praxis Geographie 44(3):18–22 Lindau AK (2014) São Fransisco—eine bedrohte Lebensader im Nordosten Brasiliens. Praxis Geographie 44(3):18–22
Zurück zum Zitat Lükenga W (2013) Der Streit um das Nilwasser. Geographie und Schule 35(205):12–19 Lükenga W (2013) Der Streit um das Nilwasser. Geographie und Schule 35(205):12–19
Zurück zum Zitat Maloof J (2006) Experience this! the experiential approach to teaching environmental issues. Appl Environ Educ Commun 5(3):193–197CrossRef Maloof J (2006) Experience this! the experiential approach to teaching environmental issues. Appl Environ Educ Commun 5(3):193–197CrossRef
Zurück zum Zitat Malsy M, aus der Beek T, Eisner S, Flörke M (2012) Climate change impacts on Central Asian water resources. Adv Geosci 32:77–83CrossRef Malsy M, aus der Beek T, Eisner S, Flörke M (2012) Climate change impacts on Central Asian water resources. Adv Geosci 32:77–83CrossRef
Zurück zum Zitat Mannion G, Fenwick A, Lynch J (2013) Place-responsive pedagogy: learning from teachers’ experiences of excursions in nature. Environ Edu Res 19(6):792–809CrossRef Mannion G, Fenwick A, Lynch J (2013) Place-responsive pedagogy: learning from teachers’ experiences of excursions in nature. Environ Edu Res 19(6):792–809CrossRef
Zurück zum Zitat Mayer FS, Frantz CM (2004) The connectedness to nature scale: a measure of individuals’ feeling in community with nature. J Environ Psychol 24(4):503–515CrossRef Mayer FS, Frantz CM (2004) The connectedness to nature scale: a measure of individuals’ feeling in community with nature. J Environ Psychol 24(4):503–515CrossRef
Zurück zum Zitat McKeown R, Hopkins C (2005) EE and ESD: two paradigms, one crucial goal. Appl Environ Educ Commun 4(3):221–224CrossRef McKeown R, Hopkins C (2005) EE and ESD: two paradigms, one crucial goal. Appl Environ Educ Commun 4(3):221–224CrossRef
Zurück zum Zitat Medema W, McIntosh BS, Jeffrey BJ (2008) From premise to practice: a critical assessment of integrated water resources management and adaptive management approaches in the water sector. Ecol Soc 13(2):29 Medema W, McIntosh BS, Jeffrey BJ (2008) From premise to practice: a critical assessment of integrated water resources management and adaptive management approaches in the water sector. Ecol Soc 13(2):29
Zurück zum Zitat Menzel L, Hofmann J, Ibisch R (2011) Untersuchung von Wasser- und Stoffflüssen als Grundlage für ein Integriertes Wasserressourcen-Management im Kharaa-Einzugsgebiet (Mongolei). Hydrol Wasserbewirtsch 55(2):88–103 Menzel L, Hofmann J, Ibisch R (2011) Untersuchung von Wasser- und Stoffflüssen als Grundlage für ein Integriertes Wasserressourcen-Management im Kharaa-Einzugsgebiet (Mongolei). Hydrol Wasserbewirtsch 55(2):88–103
Zurück zum Zitat Mertens G (2009) Umweltpädagogik. In: Mertens G, Frost U, Böhm W, Ladenthin V (eds) Handbuch der Erziehungswissenschaft, vol 3. Schöningh, Paderborn, pp 1155–1207 Mertens G (2009) Umweltpädagogik. In: Mertens G, Frost U, Böhm W, Ladenthin V (eds) Handbuch der Erziehungswissenschaft, vol 3. Schöningh, Paderborn, pp 1155–1207
Zurück zum Zitat Metzger T, McEwen D (1999) Measurement of environmental sensitivity. J Environ Edu 30(4):38–39CrossRef Metzger T, McEwen D (1999) Measurement of environmental sensitivity. J Environ Edu 30(4):38–39CrossRef
Zurück zum Zitat Michelsen G (1998) Theoretische Diskussionsstränge in der Umweltbildung. In: Beyersdorf M, Michelsen G, Siebert H (eds) Umweltbildung. Theoretische Konzepte—empirische Erkenntnisse—praktische Erfahrungen. Luchterhand, Neuwied, pp 61–65 Michelsen G (1998) Theoretische Diskussionsstränge in der Umweltbildung. In: Beyersdorf M, Michelsen G, Siebert H (eds) Umweltbildung. Theoretische Konzepte—empirische Erkenntnisse—praktische Erfahrungen. Luchterhand, Neuwied, pp 61–65
Zurück zum Zitat Mobley C, Vagias VM, DeWard SL (2010) Exploring additional determinants of environmentally responsible behavior: the influence of environmental literature and environmental attitudes. Environ Behav 42(4):420–447CrossRef Mobley C, Vagias VM, DeWard SL (2010) Exploring additional determinants of environmentally responsible behavior: the influence of environmental literature and environmental attitudes. Environ Behav 42(4):420–447CrossRef
Zurück zum Zitat Neupert RF (1999) Population, nomadic pastoralism and the environment in the Mongolian Plateau. Pop Environ 20(5):413–441CrossRef Neupert RF (1999) Population, nomadic pastoralism and the environment in the Mongolian Plateau. Pop Environ 20(5):413–441CrossRef
Zurück zum Zitat Pike S (2011) “If you went out it would stick”: Irish children’s learning in their local environments. Int Res Geogr Environ Edu 20(2):139–159CrossRef Pike S (2011) “If you went out it would stick”: Irish children’s learning in their local environments. Int Res Geogr Environ Edu 20(2):139–159CrossRef
Zurück zum Zitat Postelt T (2013a) Förderung der Umweltbildung mongolischer Jugendlicher—Bewertung der Bildungsmaßnahme im Rahmen des Projektes „Integrated Water Resources Management -Model Region Mongolia (MoMo)“. Magister thesis, Heidelberg University of Education, Germany Postelt T (2013a) Förderung der Umweltbildung mongolischer Jugendlicher—Bewertung der Bildungsmaßnahme im Rahmen des Projektes „Integrated Water Resources Management -Model Region Mongolia (MoMo)“. Magister thesis, Heidelberg University of Education, Germany
Zurück zum Zitat Postelt T (2013b) Intranationaler Wasserkonflikt in der Mongolei. Eine geographiedidaktische Evaluationsstudie. Geographie und Schule 35(205):22–26 Postelt T (2013b) Intranationaler Wasserkonflikt in der Mongolei. Eine geographiedidaktische Evaluationsstudie. Geographie und Schule 35(205):22–26
Zurück zum Zitat Potter G (2010) Environmental education for the 21st century: where do we go now? J Environ Educ 41(1):22–33CrossRef Potter G (2010) Environmental education for the 21st century: where do we go now? J Environ Educ 41(1):22–33CrossRef
Zurück zum Zitat Reeh T, Karthe D, Wildhage JJ (2010) Urbane Gewässer als außerschulische Lernorte: das Beispiel Göttingen. Praxis Geographie 40(1):44–45 Reeh T, Karthe D, Wildhage JJ (2010) Urbane Gewässer als außerschulische Lernorte: das Beispiel Göttingen. Praxis Geographie 40(1):44–45
Zurück zum Zitat Reinhardt M (2007) Wasserwirtschaftsrecht—Recht als Instrument zur Regelung des Konfliktstoffs Wasser—Nationale und europäische Vorschriften. Geographie und Schule 29(167):8–13 Reinhardt M (2007) Wasserwirtschaftsrecht—Recht als Instrument zur Regelung des Konfliktstoffs Wasser—Nationale und europäische Vorschriften. Geographie und Schule 29(167):8–13
Zurück zum Zitat Rempfler A (2009) Systemkompetenz: Forschungsstand und Forschungsfragen. Geographie und ihre Didaktik 37(2):58–79 Rempfler A (2009) Systemkompetenz: Forschungsstand und Forschungsfragen. Geographie und ihre Didaktik 37(2):58–79
Zurück zum Zitat Rempfler A, Uphues R (2011) Systemkompetenz im Geographieunterricht—Die Entwicklung eines Kompetenzmodells. In: Meyer C, Henrÿ R, Stober G (eds) Geographische Bildung: Kompetenzen in didaktischer Forschung und Schulpraxis. Tagungsband zum HGD-Symposium in Braunschweig. Westermann, Braunschweig, pp 11–15 Rempfler A, Uphues R (2011) Systemkompetenz im Geographieunterricht—Die Entwicklung eines Kompetenzmodells. In: Meyer C, Henrÿ R, Stober G (eds) Geographische Bildung: Kompetenzen in didaktischer Forschung und Schulpraxis. Tagungsband zum HGD-Symposium in Braunschweig. Westermann, Braunschweig, pp 11–15
Zurück zum Zitat Rettig C (2008) Bestandsaufnahme und Evaluation außerschulischer Gewässerpädagogik -eine explorative Studie. (=Culterra 52). Freiburg im Breisgau: Institut für Landespflege der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg Rettig C (2008) Bestandsaufnahme und Evaluation außerschulischer Gewässerpädagogik -eine explorative Studie. (=Culterra 52). Freiburg im Breisgau: Institut für Landespflege der Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
Zurück zum Zitat Rhode-Jüchtern T (2001) Vernetztes Denken—Zauberwort mit Januskopf. Geographie und Schule 23(132):3–15 Rhode-Jüchtern T (2001) Vernetztes Denken—Zauberwort mit Januskopf. Geographie und Schule 23(132):3–15
Zurück zum Zitat Rinschede G (2007) Geographiedidaktik, 3rd edn. Schöningh UTB, Paderborn Rinschede G (2007) Geographiedidaktik, 3rd edn. Schöningh UTB, Paderborn
Zurück zum Zitat Salamé L, van der Zaag P (2010) Enhanced knowledge and education systems for strengthening the capacity of transboundary water management. In: Earle A, Jägerskog A, Öjendaal J (eds) Transboundary water management. Earthscan, London, pp 171–186 Salamé L, van der Zaag P (2010) Enhanced knowledge and education systems for strengthening the capacity of transboundary water management. In: Earle A, Jägerskog A, Öjendaal J (eds) Transboundary water management. Earthscan, London, pp 171–186
Zurück zum Zitat Sauerborn P, Brühne T (2009) Didaktik des außerschulischen Lernens. Schneider Verlag, Hohengehren Sauerborn P, Brühne T (2009) Didaktik des außerschulischen Lernens. Schneider Verlag, Hohengehren
Zurück zum Zitat Schäfer K (2001a) Zukunftsorientierte Umweltbildung durch Verknüpfung von Nah- und Fernraum-Perspektiven, Teil I. Geographie und ihre Didaktik 29(2):74–88 Schäfer K (2001a) Zukunftsorientierte Umweltbildung durch Verknüpfung von Nah- und Fernraum-Perspektiven, Teil I. Geographie und ihre Didaktik 29(2):74–88
Zurück zum Zitat Schäfer K (2001b) Zukunftsorientierte Umweltbildung durch Verknüpfung von Nah- und Fernraum-Perspektiven, Teil II. Geographie und ihre Didaktik 29(3):134–150 Schäfer K (2001b) Zukunftsorientierte Umweltbildung durch Verknüpfung von Nah- und Fernraum-Perspektiven, Teil II. Geographie und ihre Didaktik 29(3):134–150
Zurück zum Zitat Scharaw B, Westerhoff T (2011) A leak detection in drinking water distribution network of Darkhan in framework of the project Integrated Water Resources Management in Central Asia, Model Region Mongolia. In: Гypинoвич AД (ed) Proceedings of the IWA 1st central Asian regional young and senior water professionals conference. Almaty, Kazakhstan, pp 275–282 Scharaw B, Westerhoff T (2011) A leak detection in drinking water distribution network of Darkhan in framework of the project Integrated Water Resources Management in Central Asia, Model Region Mongolia. In: Гypинoвич AД (ed) Proceedings of the IWA 1st central Asian regional young and senior water professionals conference. Almaty, Kazakhstan, pp 275–282
Zurück zum Zitat Schiefer A (2014) Bodenerosion durch Wasser. Erarbeitung im Schülerversuch. Praxis Geographie 44(1):30–34 Schiefer A (2014) Bodenerosion durch Wasser. Erarbeitung im Schülerversuch. Praxis Geographie 44(1):30–34
Zurück zum Zitat Schlesinger WH (2004) Environmental education for a sustainable future. Appl Environ Edu Commun 3(2):75–77CrossRef Schlesinger WH (2004) Environmental education for a sustainable future. Appl Environ Edu Commun 3(2):75–77CrossRef
Zurück zum Zitat Schlüter J (2013) Qualitative Evaluation des Umweltbildungsprojektes „Schulnetzwerk Kharaa: Schulen für einen lebendigen Fluss“—Ein Vergleich von Schülervorstellungen und wissenschaftlichen Konzepten des Integrierten Wasserressourcen-Managements (IWRM) zur didaktischen Rekonstruktion der Wasserproblematik in der Mongolei. Master thesis, Göttingen University, Germany Schlüter J (2013) Qualitative Evaluation des Umweltbildungsprojektes „Schulnetzwerk Kharaa: Schulen für einen lebendigen Fluss“—Ein Vergleich von Schülervorstellungen und wissenschaftlichen Konzepten des Integrierten Wasserressourcen-Managements (IWRM) zur didaktischen Rekonstruktion der Wasserproblematik in der Mongolei. Master thesis, Göttingen University, Germany
Zurück zum Zitat Scholz RW (2011) Environmental literacy in science and society: from knowledge to decisions. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef Scholz RW (2011) Environmental literacy in science and society: from knowledge to decisions. Cambridge University Press, CambridgeCrossRef
Zurück zum Zitat Schweitzer C, Priess J (2009) Modelling land-use and land-cover change and the impact on water resources in northern Mongolia. GLP Newsletter 5:9–12 Schweitzer C, Priess J (2009) Modelling land-use and land-cover change and the impact on water resources in northern Mongolia. GLP Newsletter 5:9–12
Zurück zum Zitat Scoffham S (2000) Environmental education: A question of values. In: Fisher C, Binns T (eds) Issues in geography teaching. Routledge Falmer, London, pp 205–218 Scoffham S (2000) Environmental education: A question of values. In: Fisher C, Binns T (eds) Issues in geography teaching. Routledge Falmer, London, pp 205–218
Zurück zum Zitat Selby D (2006) The firm and shaky ground of education for sustainable development. J Geogr High Educ 30(2):351–365CrossRef Selby D (2006) The firm and shaky ground of education for sustainable development. J Geogr High Educ 30(2):351–365CrossRef
Zurück zum Zitat Short PC (2010) Responsible environmental action: its role and status in environmental education and environmental quality. J Environ Educ 41(1):7–21CrossRef Short PC (2010) Responsible environmental action: its role and status in environmental education and environmental quality. J Environ Educ 41(1):7–21CrossRef
Zurück zum Zitat Snellen WB, Schrevel A (2004) IWRM: for sustainable use of water 50 years of international experience with the concept of integrated water. Wageningen, the Netherlands: Ministry of Agriculture, Nature and Food Quality Snellen WB, Schrevel A (2004) IWRM: for sustainable use of water 50 years of international experience with the concept of integrated water. Wageningen, the Netherlands: Ministry of Agriculture, Nature and Food Quality
Zurück zum Zitat Stadelbauer J (2007) Konflikte oder Kooperation? Zwischenstaatliche Wasseraufteilung in Mittelasien. Geographie und Schule 29(167):14–20 Stadelbauer J (2007) Konflikte oder Kooperation? Zwischenstaatliche Wasseraufteilung in Mittelasien. Geographie und Schule 29(167):14–20
Zurück zum Zitat Stålnacke P, Gooch GD (2010) Integrated water resource management. Irrig Drain Syst 24(3–4):155–159CrossRef Stålnacke P, Gooch GD (2010) Integrated water resource management. Irrig Drain Syst 24(3–4):155–159CrossRef
Zurück zum Zitat Strife SJ (2011) Children’s environmental concerns: expressing ecophobia. J Environ Educ 43(1):37–54CrossRef Strife SJ (2011) Children’s environmental concerns: expressing ecophobia. J Environ Educ 43(1):37–54CrossRef
Zurück zum Zitat Tilbury D, Wortmann D (2006) Geography and sustainability—the future of school geography? In: Lidstone J, Williams M (eds) Geographical education in a changing world—past experience, current trends and future challenges. Springer, Dordrecht, pp 195–211CrossRef Tilbury D, Wortmann D (2006) Geography and sustainability—the future of school geography? In: Lidstone J, Williams M (eds) Geographical education in a changing world—past experience, current trends and future challenges. Springer, Dordrecht, pp 195–211CrossRef
Zurück zum Zitat United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (=UNESCO) (1978) The Tbilisi Declaration: Final Report of the Intergovernmental Conference on Environmental Education. Paris: UNESCO United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (=UNESCO) (1978) The Tbilisi Declaration: Final Report of the Intergovernmental Conference on Environmental Education. Paris: UNESCO
Zurück zum Zitat United Nations World Water Assessment Program (=UN-WWAP) (2006) Water—a shared responsibility. The United Nations world water development report 2. UNESCO and Berghahn Books, Paris United Nations World Water Assessment Program (=UN-WWAP) (2006) Water—a shared responsibility. The United Nations world water development report 2. UNESCO and Berghahn Books, Paris
Zurück zum Zitat Vaske JJ, Kobrin KC (2001) Place attachment and environmentally responsible behavior. J Environ Educ 32(4):16–21CrossRef Vaske JJ, Kobrin KC (2001) Place attachment and environmentally responsible behavior. J Environ Educ 32(4):16–21CrossRef
Zurück zum Zitat Vincent-Lancrin S (2009) The role of education in capacity development. In: Blokland MW, Alaerts GF, Kaspersma JM (eds) Capacity development for improved water management. UNESCO IHE, Delft, pp 279–300 Vincent-Lancrin S (2009) The role of education in capacity development. In: Blokland MW, Alaerts GF, Kaspersma JM (eds) Capacity development for improved water management. UNESCO IHE, Delft, pp 279–300
Zurück zum Zitat Walsh-Daneshmandi A, MacLachlan M (2006) Toward effective evaluation of environmental education: validity of the children’s environmental attitudes and knowledge scale using data from a sample of Irish adolescents. J Environ Educ 37(2):13–23CrossRef Walsh-Daneshmandi A, MacLachlan M (2006) Toward effective evaluation of environmental education: validity of the children’s environmental attitudes and knowledge scale using data from a sample of Irish adolescents. J Environ Educ 37(2):13–23CrossRef
Zurück zum Zitat Wilhelm SA, Schneider IE (2005) Diverse urban youth’s nature: implications for environmental education. Appl Environ Educ Commun 4(2):103–113CrossRef Wilhelm SA, Schneider IE (2005) Diverse urban youth’s nature: implications for environmental education. Appl Environ Educ Commun 4(2):103–113CrossRef
Zurück zum Zitat Wilhelmi V (2000a) Forschendes Lernen im Geographieunterricht—Grundlagen und praktische Folgerungen. Geographie und Schule 22(124):30–36 Wilhelmi V (2000a) Forschendes Lernen im Geographieunterricht—Grundlagen und praktische Folgerungen. Geographie und Schule 22(124):30–36
Zurück zum Zitat Wilhelmi V (2000b) Experimente im Geographieunterricht. Praxis Geographie 30(9):4–7 Wilhelmi V (2000b) Experimente im Geographieunterricht. Praxis Geographie 30(9):4–7
Zurück zum Zitat Wilhelmi V (2001) Vernetzungen auf der Spur: Erdkundeunterricht im Wald. Geographie und Schule 23(132):24–30 Wilhelmi V (2001) Vernetzungen auf der Spur: Erdkundeunterricht im Wald. Geographie und Schule 23(132):24–30
Zurück zum Zitat Wilhelmi V (2004) Von der Umwelt- zur Nachhaltigkeitserziehung. In: Schallhorn E (ed) Erdkunde-Didaktik – Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen Scriptor, Berlin, pp 150–154 Wilhelmi V (2004) Von der Umwelt- zur Nachhaltigkeitserziehung. In: Schallhorn E (ed) Erdkunde-Didaktik – Handbuch für die Sekundarstufe I und II. Cornelsen Scriptor, Berlin, pp 150–154
Zurück zum Zitat Wilhelmi V (2011) Geographische Umweltbildung weiterdenken. Auf dem Weg zu kompetentem Handeln. Praxis. Geographie 41(2):4–8 Wilhelmi V (2011) Geographische Umweltbildung weiterdenken. Auf dem Weg zu kompetentem Handeln. Praxis. Geographie 41(2):4–8
Zurück zum Zitat Woeste P, Walther M (2014) Mongolei: Von Ulaanbaatar in die endlosen mongolischen Steppen, von den Gipfeln des Altai in die Wüste Gobi. DuMont, Cologne Woeste P, Walther M (2014) Mongolei: Von Ulaanbaatar in die endlosen mongolischen Steppen, von den Gipfeln des Altai in die Wüste Gobi. DuMont, Cologne
Zurück zum Zitat Woolcombe D (2002) Whither education for sustainable development? Appl Environ Educ Commun 1(1):17–19CrossRef Woolcombe D (2002) Whither education for sustainable development? Appl Environ Educ Commun 1(1):17–19CrossRef
Zurück zum Zitat Zint M, Kraemer A, Kolenic G (2014) Evaluating meaningful Watershed educational experiences: an exploration into the effects on participating students’ environmental stewardship characteristics and the relationships between these predictors of environmentally responsible behavior. Stud Environ Educ 41:4–17 Zint M, Kraemer A, Kolenic G (2014) Evaluating meaningful Watershed educational experiences: an exploration into the effects on participating students’ environmental stewardship characteristics and the relationships between these predictors of environmentally responsible behavior. Stud Environ Educ 41:4–17
Metadaten
Titel
School-based environmental education in the context of a research and development project on integrated water resources management: experiences from Mongolia
verfasst von
Daniel Karthe
Tobias Reeh
Michael Walther
Steffen Niemann
Alexander Siegmund
Publikationsdatum
01.09.2016
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
Erschienen in
Environmental Earth Sciences / Ausgabe 18/2016
Print ISSN: 1866-6280
Elektronische ISSN: 1866-6299
DOI
https://doi.org/10.1007/s12665-016-6036-0

Weitere Artikel der Ausgabe 18/2016

Environmental Earth Sciences 18/2016 Zur Ausgabe