Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2013 | Original Article | Ausgabe 4/2013

Social Network Analysis and Mining 4/2013

Social media and political communication: a social media analytics framework

Zeitschrift:
Social Network Analysis and Mining > Ausgabe 4/2013
Autoren:
Stefan Stieglitz, Linh Dang-Xuan

Abstract

In recent years, social media are said to have an impact on the public discourse and communication in the society. In particular, social media are increasingly used in political context. More recently, microblogging services (e.g., Twitter) and social network sites (e.g., Facebook) are believed to have the potential for increasing political participation. While Twitter is an ideal platform for users to spread not only information in general but also political opinions publicly through their networks, political institutions (e.g., politicians, political parties, political foundations, etc.) have also begun to use Facebook pages or groups for the purpose of entering into direct dialogs with citizens and encouraging more political discussions. Previous studies have shown that from the perspective of political institutions, there is an emerging need to continuously collect, monitor, analyze, summarize, and visualize politically relevant information from social media. These activities, which are subsumed under “social media analytics,” are considered difficult tasks due to a large numbers of different social media platforms as well as the large amount and complexity of information and data. Systematic tracking and analysis approaches along with appropriate scientific methods and techniques in political domain are still lacking. In this paper, we propose a methodological framework for social media analytics in political context. More specifically, our framework summarizes most important politically relevant issues from the perspective of political institutions and corresponding methodologies from different scientific disciplines.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 50.000 Bücher
  • über 380 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Social Network Analysis and Mining 4/2013 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise