Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

06.11.2018 | Research Article | Ausgabe 3-4/2018

Customer Needs and Solutions 3-4/2018

Social-Spatial Effects in Pricing: When and How Vertical Orientations Shape Processing of Price Comparisons

Zeitschrift:
Customer Needs and Solutions > Ausgabe 3-4/2018
Autoren:
Michael J. Barone, Xingbo Li, Karen Page Winterich, Keith B. Lyle

Abstract

Marketers frequently compare a product’s sale price against its regular price to accentuate perceptions of value. The effectiveness of these price comparisons is predicated on consumers sufficiently processing the deal’s depth (i.e., the regular price − sale price differential). Although research indicates consumers can generally make such assessments, we document an exception when price comparisons are presented in a format that aligns with the vertical orientation of consumers. The correspondence between vertical price comparisons and the mindsets of individuals who value social hierarchies (i.e., who are vertically oriented) induces a sense of “fit” that reduces processing and leads to similar responses to the offer regardless of deal depth. This effect manifests regardless of whether vertical orientations are measured as a chronic state or temporarily primed. Supporting our theorizing, vertically oriented participants report paying less attention and being less motivated to process price comparisons. Theoretical implications of these findings are discussed as are suggestions for future research examining how social views may shape consumer processing of product attribute and point-of-purchase information.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel