Skip to main content

2015 | OriginalPaper | Buchkapitel

12. Step-by-Step Design of a Local Spatial Strategy for a Mega Transport Infrastructure Project

verfasst von : Kristina Erhard, Michael Dross, Alain Thierstein

Erschienen in: Mega Transport Infrastructure Planning

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Mega transport infrastructure projects (MTIPs)—for example, high-speed railways—are often criticized for top-down approaches with a lack of vertical integration, high costs carried by taxpayers and lack of consideration of other impacts. Furthermore, such infrastructure projects are often presented as projects to reduce travel time through better connections, but often they extend infrastructure with insufficient traffic. Notwithstanding accessibility issues, little attention is given to environmental, social and economic impacts. As introduced by Fabbro (see Fabbro’s introduction chapter in this book), ‘planning and programming of large infrastructure projects requires radical changes […] due to the current economic downturn and the general reduction of publically available resources’. So, it needs to be considered what benefits these areas would obtain from higher accessibility, what sorts of spatial developments are enabled through new infrastructure and what the general benefits or drawbacks for local inhabitants and the environment would be.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
Zurück zum Zitat Akademie für Raumforschung und Landesplanung. (2011). Strategic regional planning. Position Paper from the ARL, 84/Hannover. Akademie für Raumforschung und Landesplanung. (2011). Strategic regional planning. Position Paper from the ARL, 84/Hannover.
Zurück zum Zitat Albrechts, L. (2010). More of the same is not enough! How could strategic spatial planning be instrumental in dealing with the challenges ahead? Environment and Planning B: Planning and Design, 37, 1115–1127CrossRef Albrechts, L. (2010). More of the same is not enough! How could strategic spatial planning be instrumental in dealing with the challenges ahead? Environment and Planning B: Planning and Design, 37, 1115–1127CrossRef
Zurück zum Zitat Alpenkonvention Alpenzustandsbericht. (2007). Alpensignale—Sonderserie 1 Verkehr und Mobilität in den Alpen; Innsbruck. Alpenkonvention Alpenzustandsbericht. (2007). Alpensignale—Sonderserie 1 Verkehr und Mobilität in den Alpen; Innsbruck.
Zurück zum Zitat Bieger, T., Walser, M., & Strauf, S. (2004). Die wirtschaftlichen Auswirkungen der NEAT-Baustelle in Sedrun auf die Region Obere Surselva. St. Gallen. Bieger, T., Walser, M., & Strauf, S. (2004). Die wirtschaftlichen Auswirkungen der NEAT-Baustelle in Sedrun auf die Region Obere Surselva. St. Gallen.
Zurück zum Zitat Dross, M., Alaily Mattar, N., & Thierstein, A. (2012). A conceptual foundation of spatial strategy. A methodology for spatial transformation. AESOP 26th Annual Congress. Dross, M., Alaily Mattar, N., & Thierstein, A. (2012). A conceptual foundation of spatial strategy. A methodology for spatial transformation. AESOP 26th Annual Congress.
Zurück zum Zitat Erhard, K., Droß, M., & Thierstein, A. (2013). Step by step designing a spatial strategy. POLY 5—‘Polycentric Planning Models for Local Development in Territories interested by Corridor 5 and its TEN-T ramifications’. Report WP 4. TU München, Chair for Spatial and Territorial Development. Erhard, K., Droß, M., & Thierstein, A. (2013). Step by step designing a spatial strategy. POLY 5—‘Polycentric Planning Models for Local Development in Territories interested by Corridor 5 and its TEN-T ramifications’. Report WP 4. TU München, Chair for Spatial and Territorial Development.
Zurück zum Zitat MONTIRAF. (2005). WP5 Fundamentals: Strassengüterverkehr und Wirtschaft/Gesellschaft: Zusammenhänge und Indikatoren. Schlussbericht, Bozen. MONTIRAF. (2005). WP5 Fundamentals: Strassengüterverkehr und Wirtschaft/Gesellschaft: Zusammenhänge und Indikatoren. Schlussbericht, Bozen.
Zurück zum Zitat Salet, W., Bertolini, L., & Giezen, M. (2013). Complexity and uncertainty: Problem or asset in decision making of mega infrastructure projects. International Journal of Urban and Regional Research, 37(6), 1984–2000CrossRef Salet, W., Bertolini, L., & Giezen, M. (2013). Complexity and uncertainty: Problem or asset in decision making of mega infrastructure projects. International Journal of Urban and Regional Research, 37(6), 1984–2000CrossRef
Metadaten
Titel
Step-by-Step Design of a Local Spatial Strategy for a Mega Transport Infrastructure Project
verfasst von
Kristina Erhard
Michael Dross
Alain Thierstein
Copyright-Jahr
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-16396-3_12

    Premium Partner