Skip to main content
main-content

Über dieses Buch

Strategic management research is about explaining why some firms continuously outperform others. Recent research has been focusing on the study of alliances as vehicles to boost competitive – or better: collaborative – advantage. Moving beyond the dyadic level, corporate networks have become a very popular field of research. Whereas a lot of research has already been done on costs and benefits of networks, little has been said about the alignment of network configuration (e. g. the mix of strong and weak ties or the quantity and diversity of ties) and strategic orientation. Since different network configurations bring about distinct benefits for the collaborating partners, the fit between strategic goals and network configuration influences whether and how value is generated on a firm and dyadic level. Katharina Wratschko combines Transaction Cost Theory and Resource Based Theory with Social Network Theory to analyze this question theoretically. Her ambitious work reveals important insights on how focal firms build and design their alliance networks to match their strategic resource needs. Based on a sound theoretical analysis she develops a set of hypotheses which are empirically tested using data from the pharmaceutical industry. The quality of insights and results derived from this work prove that Katharina Wratschko is not only a highly dedicated but also a very inspiring researcher. As a colleague at the Institute for Strategic Management and Management Control she inspired all of us to view matters from a network perspective.

Inhaltsverzeichnis

Frontmatter

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

Introduction

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

1. Theoretical underpinnings of alliance and network research

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

2. Theoretical underpinnings of organizational configurations

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

3. Theory and Hypotheses

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

4. Empirical Setting: The pharmaceutical industry

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

5. Methods

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

6. Step 1: Identifying homogeneous strategic types

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

7. Step 2: Analyzing the strategy – alliance portfolio alignment

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

8. Discussion

Katharina Wratschko

2009 | OriginalPaper | Buchkapitel

9. Conclusion and implications for future research

Katharina Wratschko

Backmatter

Weitere Informationen

Premium Partner

Neuer InhaltNeuer InhaltNeuer InhaltPluta LogoNeuer Inhalt

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wie können Sie Stress im Fernstudium bewältigen?

Ein Fernstudium erfordert ein hohes Maß an Selbstorganisation und Disziplin. Das bedeutet oft Stress - Prüfungsstress, Abgabetermine, Zeitdruck… Stress wird dann zum Problem, wenn wir ihn nicht mehr im Griff haben. Wenn wir die Ursachen und auch Auswirkungen von Stress verstehen, ist das ein wichtiger Schritt hin zu einem erfolgreichen Stressmanagement. Lesen Sie in diesem Auszug aus dem Fachbuch "Stressmanagement im Fernstudium" wie Sie Ihren Stress effektiv bewältigen können. Inklusive Selbsttest. 
Jetzt gratis downloaden!

Sonderveröffentlichung

- ANZEIGE -

„Immer mehr Mittelständler entdecken Crowdlending“

Nicht nur Start-ups besorgen sich Kapital auf digitalem Weg, sondern zunehmend auch traditionelle Mittelständler. Christopher Gräz, CEO der Kapilendo AG, erklärt die Vorgehensweise von Crowd-Plattformen und deren Vorteile für etablierte Unternehmen.
Mehr dazu erfahren Sie hier!

Bildnachweise