Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.10.2016 | Ausgabe 3/2016

Small Business Economics 3/2016

Students climbing the entrepreneurial ladder: Does university internationalization pay off?

Zeitschrift:
Small Business Economics > Ausgabe 3/2016
Autoren:
Tommaso Minola, Davide Donina, Michele Meoli

Abstract

The entrepreneurial university is emerging as a new archetype of higher education institution that fosters knowledge generation and transfer, contributes to local development and empowers individuals in fast-changing markets. Many institutional, strategic and organizational factors have been discussed as components or contingencies of the process that makes universities more entrepreneurial. Yet we miss an understanding of the contribution that internationalization, crucial strategy for university competitiveness, can provide to such process. Our study addresses this gap, by looking at the effect of university internationalization on students’ progressive engagement in entrepreneurship. We do so by studying internationalization along each of the three university institutional missions (teaching, research and third mission). Based on multilevel analysis on a sample of 25,855 university students across 130 European universities, our findings indicate that university internationalization matters, and with different mechanisms along the three missions; in fact, the effect of internationalization is both direct and indirect as it increases students’ human capital but also enhances the impact of traditional university support and training mechanisms in favor of students’ entrepreneurship.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2016

Small Business Economics 3/2016 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise