Skip to main content

2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

Switching from Free to Fee: More than Just a Price Increase? An Abstract

verfasst von : Gerrit P. Cziehso, Tobias Schaefer, Monika Kukar-Kinney

Erschienen in: Back to the Future: Using Marketing Basics to Provide Customer Value

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

This research investigates customers’ reactions to free-to-fee switches (i.e., price introductions for products or services that were previously available for free). Specifically, it compares a free-to-fee switch to a conventional price increase, where the initial price was not zero. Building upon cognitive appraisal theory and drawing from 18 qualitative in-depth interviews, a conceptual model is developed and tested in a field experiment. Findings demonstrate that compared to price increases at different levels, a free-to-fee switch leads to higher perceived betrayal and anger and, subsequently, fewer actual purchases. Moreover, providing a justification for the price change is identified and tested as one moderator. While providing customers a justification reduces the feeling of perceived betrayal and anger, and lead to more purchases, it also interacts with the type of pricing decision, such that providing a justification is more beneficial in a free-to-fee switch compared to a price increase. Overall, the findings provide insights into the mechanisms of customers’ response to free-to-fee switches as well as how they differ from conventional price increases.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Switching from Free to Fee: More than Just a Price Increase? An Abstract
verfasst von
Gerrit P. Cziehso
Tobias Schaefer
Monika Kukar-Kinney
Copyright-Jahr
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66023-3_201