Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.04.2015 | Ausgabe 4/2015

Theory and Decision 4/2015

Temptation, horizontal differentiation and monopoly pricing

Zeitschrift:
Theory and Decision > Ausgabe 4/2015
Autor:
Joaquín Gómez-Miñambres
Wichtige Hinweise

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s11238-014-9437-0) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

We study the implications for monopoly pricing strategies and product diversity of consumers’ temptation when the differentiation of the product is horizontal. Consumers have an ex-ante ideal product (“commitment preferences”), but they and the monopolist are aware that consumers may fall prey to “temptation preferences” ex-post with some probability. Our results indicate that when consumers are aware of their dynamic change in preferences, the firm cannot take advantage of consumers’ temptation but instead, in order to attract them into the store, the firm must compensate ex-ante consumers for the possibility of yielding to temptation once inside the store. As a result, this paper shows that the firm narrows the variety of products, not offering those products close to temptation preferences. Moreover, it is shown that product prices and firm’s profits decrease with the probability of temptation and with the consumers’ awareness of their dynamic inconsistency.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2015

Theory and Decision 4/2015 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise