Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.08.2014 | Ausgabe 2/2014

Journal of Business Ethics 2/2014

Temptation, Monetary Intelligence (Love of Money), and Environmental Context on Unethical Intentions and Cheating

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 2/2014
Autoren:
Jingqiu Chen, Thomas Li-Ping Tang, Ningyu Tang

Abstract

In Study 1, we test a theoretical model involving temptation, monetary intelligence (MI), a mediator, and unethical intentions and investigate the direct and indirect paths simultaneously based on multiple-wave panel data collected in open classrooms from 492 American and 256 Chinese students. For the whole sample, temptation is related to low unethical intentions indirectly. Multi-group analyses reveal that temptation predicts unethical intentions both indirectly and directly for male American students only; but not for female American students. For Chinese students, both paths are non-significant. Love of money contributes significantly to MI for all students. In Study 2, using money as a temptation and giving them opportunities to cheat on a matrix task, most Chinese students (78.4 %) do not cheat in open classrooms; supporting survey and structural equation modeling (SEM) results in Study 1. However, students in private cubicles cheat significantly more (53.4 %) than those in open classrooms (21.6 %). Finally, students’ love of money attitude predicts cheating. Factor rich predicts the cheating amount, whereas factor motivator predicts the cheating percentage. Our results shed new light on the impact of temptation and love of money as dispositional traits, money as a temptation, and environmental context (public vs. private) on unethical intentions and cheating behaviors.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2014

Journal of Business Ethics 2/2014 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise