Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.03.2015 | Ausgabe 1/2015

Quantitative Marketing and Economics 1/2015

The effects of resale-below-cost laws in the presence of a strategic manufacturer

Zeitschrift:
Quantitative Marketing and Economics > Ausgabe 1/2015
Autoren:
Noriaki Matsushima, Akira Miyaoka

Abstract

In retail markets, below-cost (or loss-leader) pricing is an important marketing tool to attract customers. However, several countries have adopted resale-below-cost laws that ban retailers from adopting this promotion strategy. In this study, we theoretically investigate how banning below-cost pricing influences equilibrium prices, firms’ profits, and consumer surplus. We explicitly consider not only horizontal competition between retailers but also vertical channel relationships between manufacturers and retailers. In addition, we focus on asymmetric competition between dominant and weak retailers, which have heterogeneous bargaining positions vis-à-vis an upstream manufacturer. We show that this ban induces the manufacturer to reduce its wholesale price and can lead to a decrease in equilibrium retail prices including that of a loss-leader product. We also show that owing to the effects of such price reductions, the ban always improves the total consumer surplus and can benefit the weak retailer in terms of bargaining position, although it always harms the manufacturer and the dominant retailer.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel