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2018 | OriginalPaper | Buchkapitel

4. The “HMI tool kit” as a Strategy for the Systematic Derivation of User-Oriented HMI Concepts of Driver Assistance Systems in Urban Areas

verfasst von : Dr. Julia Drüke, Dipl.-Inform. Carsten Semmler, Dipl.-Ing. (FH) Lennart Bendewald

Erschienen in: UR:BAN Human Factors in Traffic

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

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Abstract

The development of driver assistance systems has shown various innovation waves in the last few decades. While such systems can contribute to increasing driving safety and comfort on highways and rural roads, future systems will be enhanced to include urban traffic. Such trends also face challenges, especially in the design of human-machine-interfaces (HMIs). In the UR:BAN project, one aim was to design user-oriented, integrative HMI concepts of current and future assistance systems by considering the challenges of urban driving. Therefore, the cross-functional “HMI tool kit” was developed comprising a strategy for the systematic derivation of action-oriented HMI concepts. The structure of the HMI tool kit differentiates between cases of applications for safe, comfortable, and energy-efficient driving, which takes requirements of different time horizon and user-actions into account. The HMI tool kit provides insight into 1) how information, warnings, and system interventions should be filtered and prioritized to the driver concerning the current traffic situation and 2) how the preferred driver behaviour can be achieved in the situation by the selection of suitable HMI components (e.g. display in the instrument cluster, warnings or sounds). The aim is to warn the driver adequately in safety-critical situations and allow him to develop a sufficient understanding for continuous system interventions or advanced navigation recommendations. The UR:BAN HMI concepts can contribute to an anticipatory driving style, to mitigate safety-critical situations, and to improve stress-free and low-emission driving in urban traffic.

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Literatur
1.
Zurück zum Zitat Wäller, C., Petermann, I., Kleen, A., Peukert, M.: Konzeption und Bewertung von HMI Metaphern für Fahrerassistenzsysteme. Proceedings in Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit. VDI-Berichte, vol. 2104. VDI, Düsseldorf, pp 261–277 (2010) Wäller, C., Petermann, I., Kleen, A., Peukert, M.: Konzeption und Bewertung von HMI Metaphern für Fahrerassistenzsysteme. Proceedings in Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit. VDI-Berichte, vol. 2104. VDI, Düsseldorf, pp 261–277 (2010)
2.
Zurück zum Zitat Winner, H.: Fahrerassistenzsysteme – Stand der Technik und Ausblick. Proceedings in Autoforum Sachsen, Sachsen wieder Autoland. VDI-Berichte, vol. 1702. VDI, Düsseldorf, pp 89–95 (2002) Winner, H.: Fahrerassistenzsysteme – Stand der Technik und Ausblick. Proceedings in Autoforum Sachsen, Sachsen wieder Autoland. VDI-Berichte, vol. 1702. VDI, Düsseldorf, pp 89–95 (2002)
3.
Zurück zum Zitat Lange, C.: Wirkung von Fahrerassistenz auf der Führungsebene in Abhängigkeit der Modalität und des Automatisierungsgrades [Influence of driver assistance depending on the modality and the level of automation]. Doctoral dissertation, Technischen Universität München, Fakultät für Maschinenwesen (2008) Lange, C.: Wirkung von Fahrerassistenz auf der Führungsebene in Abhängigkeit der Modalität und des Automatisierungsgrades [Influence of driver assistance depending on the modality and the level of automation]. Doctoral dissertation, Technischen Universität München, Fakultät für Maschinenwesen (2008)
4.
Zurück zum Zitat Maier, K., Sacher, H., Hellbrück, J., Meurle, J., Widmann, U.: Multimodaler Warnbaukasten: eine neue Warnphilosophie für Fahrerassistenzsysteme. Proceedings in Der Fahrer im 21. Jahrhundert: Fahrer, Fahrerunterstützung und Bedienbarkeit. VDI-Berichte, vol. 2134. VDI, Düsseldorf, pp 75–91 (2011) Maier, K., Sacher, H., Hellbrück, J., Meurle, J., Widmann, U.: Multimodaler Warnbaukasten: eine neue Warnphilosophie für Fahrerassistenzsysteme. Proceedings in Der Fahrer im 21. Jahrhundert: Fahrer, Fahrerunterstützung und Bedienbarkeit. VDI-Berichte, vol. 2134. VDI, Düsseldorf, pp 75–91 (2011)
6.
Zurück zum Zitat UR:BAN milestone report: 4. Meilensteinbericht (Q16) – Evaluation der funktionsspezifischen MMI Konzepte in den Funktionsträgern und Demonstratoren. Teilprojekt Stadtgerechte Mensch-Maschine-Interaktion – MMI (2016) UR:BAN milestone report: 4. Meilensteinbericht (Q16) – Evaluation der funktionsspezifischen MMI Konzepte in den Funktionsträgern und Demonstratoren. Teilprojekt Stadtgerechte Mensch-Maschine-Interaktion – MMI (2016)
Metadaten
Titel
The “HMI tool kit” as a Strategy for the Systematic Derivation of User-Oriented HMI Concepts of Driver Assistance Systems in Urban Areas
verfasst von
Dr. Julia Drüke
Dipl.-Inform. Carsten Semmler
Dipl.-Ing. (FH) Lennart Bendewald
Copyright-Jahr
2018
Verlag
Springer Fachmedien Wiesbaden
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-15418-9_4

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