Skip to main content

2014 | OriginalPaper | Buchkapitel

2. The Human Factor in Computer Science and How to Teach Students to Care: An Experience Report

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The human factor plays a crucial role in software engineering, so software engineers should pay sufficient attention to it. In this paper, we present our experience with teaching software-engineering students to care about the human factor. In particular, we report on a course that we conducted at the University of Magdeburg, in which we applied explorative and interactive techniques to teach the basics of human-behavior measurement. In summary, we received mostly positive feedback of the students, and found that after the course, students are able to properly take care of the human factor.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
3
There are several books (e.g., [5]) and online sources (e.g., University of Zurich (http://​www.​hochschuldidakti​k.​uzh.​ch/​hochschuldidakti​kaz.​html)) that give comprehensive overviews of explorative and interactive teaching methods.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat Bloom B, Engelhart M, Furst E, Hill W, Krathwohl D (1956) Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook 1: cognitive domain. David McKay, New York Bloom B, Engelhart M, Furst E, Hill W, Krathwohl D (1956) Taxonomy of educational objectives: the classification of educational goals. Handbook 1: cognitive domain. David McKay, New York
2.
Zurück zum Zitat Braught G (2005) Teaching empirical skills and concepts in computer science using random walks. In: Proceedings of technical symposium on computer science education (SIGCSE), St. Louis. ACM, pp 41–45 Braught G (2005) Teaching empirical skills and concepts in computer science using random walks. In: Proceedings of technical symposium on computer science education (SIGCSE), St. Louis. ACM, pp 41–45
3.
Zurück zum Zitat Craik F, Tulving E (1975) Depth of processing and the retention of words in episodic memory. J Exp Psychol 104(3):268–294CrossRef Craik F, Tulving E (1975) Depth of processing and the retention of words in episodic memory. J Exp Psychol 104(3):268–294CrossRef
5.
Zurück zum Zitat Silberman M (1996) Active learning: 101 strategies to teach any subject. Pearson Silberman M (1996) Active learning: 101 strategies to teach any subject. Pearson
6.
Zurück zum Zitat Soloway E, Ehrlich K (1984) Empirical studies of programming knowledge. IEEE Trans Softw Eng 10(5):595–609CrossRef Soloway E, Ehrlich K (1984) Empirical studies of programming knowledge. IEEE Trans Softw Eng 10(5):595–609CrossRef
Metadaten
Titel
The Human Factor in Computer Science and How to Teach Students to Care: An Experience Report
verfasst von
Janet Siegmund
Sven Apel
Copyright-Jahr
2014
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-09378-9_2