Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

02.01.2019

The internationalization of innovation towards the South: A historical case study of a global pharmaceutical corporation in China (1993–2017)

Zeitschrift:
Asia Pacific Journal of Management
Autoren:
Shasha Zhao, Hui Tan, Marina Papanastassiou, Anne-Wil Harzing
Wichtige Hinweise

Publisher’s Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Intensified competition means that multinational enterprises (MNEs) are increasingly concerned with locating innovation activities in the most appropriate locations. This had led to emerging economies in the South becoming an important destination of R&D-related foreign direct investment (FDI), departing from their traditional role as low-cost production sites. Thus far, however, our understanding of this transformation process is limited. The purpose of this article is therefore to explore the process by which foreign MNEs’ low-value-adding operations in the South are transformed into high-value-adding R&D operations. Drawing on the current literature, we construct a framework of evolution consisting of four major waves of R&D internationalization and corresponding R&D objectives. To better understand how these waves have evolved over time, we focus on the South and trace the process of change using a single historical case study: AstraZeneca in China between 1993 and 2017. We find evidence of idiosyncratic location-bound conditions offering both opportunities and resources. The gradual development of these favourable conditions, along with AstraZeneca’s deepening local knowledge, triggered a transformation process in their operations in China. Our study thus offers important historical insights, which present a platform for future research providing more nuanced theoretical explanations of the four waves of R&D internationalization.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise