Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2009 | Ausgabe 4/2009

Journal of Business and Psychology 4/2009

The Moderating Effect of Personality on Employees’ Reactions to Procedural Fairness and Outcome Favorability

Zeitschrift:
Journal of Business and Psychology > Ausgabe 4/2009
Autoren:
Meredith F. Burnett, Ian O. Williamson, Kathryn M. Bartol
Wichtige Hinweise
Received and reviewed by former editor, George Neuman.

Abstract

Purpose

The purpose of this study was to examine how personality moderates the interactive effect of procedural fairness perceptions and outcome favorability on employees’ job attitudes.

Design/Methodology/Approach

Longitudinal data were collected from seniors enrolled at a mid-Atlantic university via questionnaires that were administered to students prior to graduation and after beginning their full-time jobs (n = 1,581).

Findings

Employees with high levels of conscientiousness report higher levels of job satisfaction when they perceive their work environment as having low levels of extrinsic rewards but high levels of procedural fairness. Employees with high levels of extraversion report greater intentions to remain when they perceive their work environment as having high levels of social rewards but low levels of procedural fairness.

Implications

Understanding that conscientious employees develop positive attitudes even in work settings where there are less than optimal levels of extrinsic rewards shows that even when organizations cannot provide high levels of pay or promotion opportunities, highly conscientious employees are likely to maintain positive perceptions of their work environments as long as practices are fair. In situations where the work context offers high levels of social support but some organizational procedures are viewed as unpopular, and as a result unfair, managers should focus on selecting applicants who score high on extraversion.

Originality/Value

This is one of the first studies to challenge an implicit assumption of prior research that employees view procedural fairness and outcome favorability as equally salient cues when attempting to make sense of their work environment.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2009

Journal of Business and Psychology 4/2009Zur Ausgabe

Premium Partner

Stellmach & BröckersBBL | Bernsau BrockdorffMaturus Finance GmbHPlutahww hermann wienberg wilhelm

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Zwei Fallstudien zu begleitetem Wissenstransfer im Outsourcing: Implikationen für die Praxis

Dieses ausgewählte Buchkapitel beschreibt ausführlich einen erfolgreichen und einen gescheiterten Wissenstransfer. In beiden Fällen sollte ein Softwareingenieur in einen neuen, komplexen Tätigkeitsbereich eingearbeitet werden. Erfahren Sie, wie die Wissensempfänger Handlungsfähigkeit erworben haben, welche Herausforderungen dabei auftraten und wie die Begleitung des Wissenstransfers half, mit diesen Herausforderungen umzugehen. Profitieren Sie von einer Reihe von praktischen Empfehlungen für Wissenstransfer in komplexen Tätigkeitsbereichen. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise