Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

22.02.2017 | Original Paper | Ausgabe 2/2019

Journal of Business Ethics 2/2019

The Moderating Roles of Follower Conscientiousness and Agreeableness on the Relationship Between Peer Transparency and Follower Transparency

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics > Ausgabe 2/2019
Autoren:
Cass Shum, Anthony Gatling, Laura Book, Billy Bai

Abstract

Transparency is an underpinning of workplace ethics. However, most of the existing research has focused on the relationship between leader transparency and its consequences. Drawing on social and self-regulation theory research, we examine the antecedents of followers’ transparency. Specifically, we propose that followers have higher levels of transparency when they are working with peers who have a high level of transparency. We further suggest that followers’ conscientiousness and agreeableness moderate the relationship between peer transparency and followers’ transparency. Using a time-lagged design, we provide support for the proposed theoretical model. We found that follower conscientiousness substitutes the social regulation effect (embodied in the relationship between peer and follower transparency), while follower agreeableness enhances this social regulation effect. Theoretical and practical implications of these findings are also discussed.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2019

Journal of Business Ethics 2/2019 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise