Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.06.2015 | Ausgabe 2/2015

Marketing Letters 2/2015

The relative impact of gratitude and transactional satisfaction on post-complaint consumer response

Zeitschrift:
Marketing Letters > Ausgabe 2/2015
Autoren:
Françoise Simon, Vesselina Tossan, Chantal Connan Guesquière

Abstract

Consumer research has shown that satisfaction with complaint handling strongly favours word-of-mouth but affects repurchasing to a lesser extent. To better understand post-complaint consumer response, we propose and test a model in which both gratitude and transactional satisfaction are assumed to be critical mediators of the effects of recovery investments on performance outcomes. Our results show a contrasting pattern of results for each mediator. Whereas gratitude strongly influences repurchase intent but does not explain word-of-mouth intent, transactional satisfaction, with its effect on repurchase intent being fully mediated by the latter construct, strongly contributes to word-of-mouth intent. Drawing on the analysis of pre-existing brand attitude as a moderator, our findings also suggests that the mediating roles of gratitude and satisfaction rely on different psychological mechanisms. The implications of these findings are significant for service recovery researchers and managers.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 2/2015

Marketing Letters 2/2015 Zur Ausgabe