Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.12.2013 | Ausgabe 4/2013

Marketing Letters 4/2013

Toward understanding passive opportunism in dedicated channel relationships

Zeitschrift:
Marketing Letters > Ausgabe 4/2013
Autoren:
Jody L. Crosno, Chris Manolis, Robert Dahlstrom

Abstract

The investments made in an interfirm relationship have implications for the effectiveness of an agreement. In this study, we investigate whether these investments influence the level of passive opportunism observed in a relationship. Whereas transaction cost theory suggests that firms that make idiosyncratic investments are reluctant to engage in opportunism, reactance theory offers logic suggesting that such investments may increase the likelihood of opportunism. In addition, we investigate whether perceived justice influences the effect of investments on levels of passive opportunism. Data from 120 retail managers in the Norwegian consumer electronics industry support reactance theory predictions and indicate that interactional justice moderates the relationship between specific assets and passive opportunism. We conclude with a discussion of the implications for theory and research.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 4/2013

Marketing Letters 4/2013 Zur Ausgabe