Skip to main content
Erschienen in: ATZ worldwide 5/2011

01.05.2011 | Research

Training of coordinated driving in traffic In order to test Car-to-X Technologies

verfasst von: Dipl.-Psych. INGO TOTZKE, Dipl.-Psych. FREDERIK NAUJOKS, Dipl.-Psych. DOMINIK MÜHLBACHER, Prof. Dr. HANS-PETER KRÜGER

Erschienen in: ATZ worldwide | Ausgabe 5/2011

Einloggen

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Excerpt

Car-to-X technologies affect both individual drivers as well as other drivers on the road. In order to test these systems in everyday traffic, it is necessary to drive collectively, i.e. driving without losing sight of the other cars or changing the order of cars within a group (so-called “coordinated driving”). The Center for Traffic Sciences (IZVW) at the University of Würzburg has tested the essential aspects of this training in order to increase the safety of participating drivers and vehicles and frequent the realization of test situations. …

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Worldwide Automotive Package

We make your automotive knowledge compactly!

Get all the international automotive knowledge you need with the Worldwide Automotive Package.

You receive all Automotive Worldwide e-magazines with only one access for you and your colleagues.

Weitere Produktempfehlungen anzeigen
Literatur
[1]
Zurück zum Zitat Schmidt, R. F.; Leinmüller, T.; Böddeker, B.: V2X Kommunikation. 17. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 2008 Schmidt, R. F.; Leinmüller, T.; Böddeker, B.: V2X Kommunikation. 17. Aachener Kolloquium Fahrzeug- und Motorentechnik, 2008
[2]
Zurück zum Zitat Franz, W.: FleetNet: Communication Platform for Vehicular Ad Hoc Networks. First ACM International Workshop on Vehicular Ad Hoc Networks (Vanet), Philadelphia, 2004 Franz, W.: FleetNet: Communication Platform for Vehicular Ad Hoc Networks. First ACM International Workshop on Vehicular Ad Hoc Networks (Vanet), Philadelphia, 2004
[3]
Zurück zum Zitat Mühlbacher, D.; Messerschmidt, J.; Totzke, I.; Krüger, H.-P.: Fahren in einer Kolonne – Lieber einzeln oder gemeinsam in den Urlaub? 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Saarbrücken, 2010 Mühlbacher, D.; Messerschmidt, J.; Totzke, I.; Krüger, H.-P.: Fahren in einer Kolonne – Lieber einzeln oder gemeinsam in den Urlaub? 52. Tagung experimentell arbeitender Psychologen, Saarbrücken, 2010
[4]
Zurück zum Zitat Regan, M. A.; Triggs, T. J.; Godley, S. T.: Simulator-based evaluation of the Drivesmart novice driver CD-ROM training product. Proceedings of the Road Safety Research, Policing and Education Conference, Brisbane, Australia, 2000 Regan, M. A.; Triggs, T. J.; Godley, S. T.: Simulator-based evaluation of the Drivesmart novice driver CD-ROM training product. Proceedings of the Road Safety Research, Policing and Education Conference, Brisbane, Australia, 2000
[5]
Zurück zum Zitat Fisher, D. L.; Pollatsek, A. P.; Pradhan, A.: Can novice drivers be trained to scan for information that will reduce their likelihood of a crash? In: Injury Prevention 12 (2006), pp. 25 – 29CrossRef Fisher, D. L.; Pollatsek, A. P.; Pradhan, A.: Can novice drivers be trained to scan for information that will reduce their likelihood of a crash? In: Injury Prevention 12 (2006), pp. 25 – 29CrossRef
[6]
Zurück zum Zitat Pollatsek, A.; Narayanaan, V.; Pradhan, A.; Fisher, D. L.: Using eye movements to evaluate a PC-based risk awareness and perception training program on a driving simulator. In: Human Factors 48 (2006), pp. 447 – 464CrossRef Pollatsek, A.; Narayanaan, V.; Pradhan, A.; Fisher, D. L.: Using eye movements to evaluate a PC-based risk awareness and perception training program on a driving simulator. In: Human Factors 48 (2006), pp. 447 – 464CrossRef
[7]
Zurück zum Zitat Carney, R. N.; Levin, J. R.: Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. In: Educational Psychology Review 14 (2002), pp. 5 – 26CrossRef Carney, R. N.; Levin, J. R.: Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. In: Educational Psychology Review 14 (2002), pp. 5 – 26CrossRef
[8]
Zurück zum Zitat Chandler, P.: Dynamic visualizations and hypermedia: Beyond the ‘‘wow” factor. In: Computers in Human Behavior 25 (2009), pp. 389 – 392CrossRef Chandler, P.: Dynamic visualizations and hypermedia: Beyond the ‘‘wow” factor. In: Computers in Human Behavior 25 (2009), pp. 389 – 392CrossRef
[9]
Zurück zum Zitat Höffler, T. N.; Leutner, D.: Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. In: Learning and Instruction 17 (2007), pp. 722 – 738.CrossRef Höffler, T. N.; Leutner, D.: Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. In: Learning and Instruction 17 (2007), pp. 722 – 738.CrossRef
[10]
Zurück zum Zitat Mayer, R. E.; Anderson, R. B.: The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. In: Journal of Educational Psychology 84 (1992), pp. 444 – 452CrossRef Mayer, R. E.; Anderson, R. B.: The instructive animation: Helping students build connections between words and pictures in multimedia learning. In: Journal of Educational Psychology 84 (1992), pp. 444 – 452CrossRef
[11]
Zurück zum Zitat Gick, M. L.; Holoyak, K. J.: Schema induction and analogical transfer. In: Cognitive Psychology 15 (1983), pp. 1 – 38CrossRef Gick, M. L.; Holoyak, K. J.: Schema induction and analogical transfer. In: Cognitive Psychology 15 (1983), pp. 1 – 38CrossRef
[12]
Zurück zum Zitat Novick, L. R.: Analogical transfer, problem similarity, and expertise. In: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition 14 (1988), pp. 510 – 520CrossRef Novick, L. R.: Analogical transfer, problem similarity, and expertise. In: Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition 14 (1988), pp. 510 – 520CrossRef
[13]
Zurück zum Zitat Hassenzahl, M.: The Effect of Perceived Hedonic Quality on Product Appealingness. In: International Journal of Human-Computer Interaction 13 (2001), pp. 481 – 499CrossRef Hassenzahl, M.: The Effect of Perceived Hedonic Quality on Product Appealingness. In: International Journal of Human-Computer Interaction 13 (2001), pp. 481 – 499CrossRef
[14]
Zurück zum Zitat Steinbauer, J.: Die Wiener Fahrverhaltensbeobachtung – Einschulungshandbuch. Wien: Kuratorium für Verkehrssicherheit, 1988 Steinbauer, J.: Die Wiener Fahrverhaltensbeobachtung – Einschulungshandbuch. Wien: Kuratorium für Verkehrssicherheit, 1988
[15]
Zurück zum Zitat Totzke, I.; Naujoks, F.; Mühlbacher, D.; Krüger, H.-P.: Koordiniertes Fahren mehrerer Fahrzeuge als Prüfansatz von Car-2-X-Technologien im Feld. In: 26. VDI/VW-Gemeinschaftstagung „Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit“. Düsseldorf: VDI, VDI-Berichte 2104, 2010, pp. 91 – 106 Totzke, I.; Naujoks, F.; Mühlbacher, D.; Krüger, H.-P.: Koordiniertes Fahren mehrerer Fahrzeuge als Prüfansatz von Car-2-X-Technologien im Feld. In: 26. VDI/VW-Gemeinschaftstagung „Fahrerassistenz und Integrierte Sicherheit“. Düsseldorf: VDI, VDI-Berichte 2104, 2010, pp. 91 – 106
Metadaten
Titel
Training of coordinated driving in traffic In order to test Car-to-X Technologies
verfasst von
Dipl.-Psych. INGO TOTZKE
Dipl.-Psych. FREDERIK NAUJOKS
Dipl.-Psych. DOMINIK MÜHLBACHER
Prof. Dr. HANS-PETER KRÜGER
Publikationsdatum
01.05.2011
Verlag
Springer Automotive Media
Erschienen in
ATZ worldwide / Ausgabe 5/2011
Elektronische ISSN: 2192-9076
DOI
https://doi.org/10.1365/s38311-011-0057-9

Weitere Artikel der Ausgabe 5/2011

ATZ worldwide 5/2011 Zur Ausgabe

    Premium Partner