Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

26.03.2018 | Original Paper

Two Birds with One Stone: The Quest for Addressing Both Business Goals and Social Needs with Innovation

Zeitschrift:
Journal of Business Ethics
Autoren:
Marina Candi, Monia Melia, Maria Colurcio

Abstract

This research examines whether and how firms can meet both business goals and social needs through their innovation activities. We examine antecedents and consequences of innovation that addresses social needs, in addition to business goals, using data collected from European for-profit firms. We find that innovation including social intent is more likely under conditions of high market turbulence, which represents an important form of demand-driven threats. Meanwhile, we find no relationship with competitive intensity, a form of pressure driven threats. Together, these findings suggest that customers and other stakeholders are more likely to drive firms to focus on the social dimension than competitors. The findings also indicate that innovation including social intent is positively related with customer acceptance, which supports the notion that innovation can meet both business goals and social needs. This relationship is partially mediated by perceived market turbulence, which highlights the importance of customers and their demands for social responsibility. This research advances both theory and practice as we add to existing discourses on innovation by providing a broader than common perspective that includes the social dimension as a potential part of innovation conducted to meet business goals. Furthermore, we shed light on how and when firms are likely to include intended social outcomes in their innovation (with resultant improvement in performance) and when they are less likely to do so, which highlights a potential untapped opportunity.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise