Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

20.08.2018 | Original Paper

Understanding Franchisee Performance: The Role of Personal and Contextual Resources

Zeitschrift:
Journal of Business and Psychology
Autoren:
Stacey L. Parker, Sally Cutts, Greg Nathan, Hannes Zacher
Wichtige Hinweise
The data presented in this paper was collected via an industry-based collaboration of the third and first authors to validate commercial tools used by the Franchise Relationships Institute. The research findings presented in this paper are based on secondary use of this data. Use of the data for this paper was cleared in accordance with the ethical review process of The University of Queensland, Australia.

Abstract

This study examined central propositions of conservation of resources theory in a unique work context, specifically, the associations of franchisee personal and contextual resources with franchisee performance. Data were collected from 1570 Australian franchisees from 35 different franchise networks, with franchisee financial performance and franchise citizenship rated by the franchisor executives responsible for supervising these franchisees. Franchisee proactivity, optimism, family support, and perceived organizational support were positively associated with financial performance. Franchisee affective commitment, family support, and perceived organizational support were positively associated with franchise citizenship. Moderation analyses further revealed that, at higher levels of family support, there was a positive relationship between franchisee optimism and franchisee citizenship. In addition, multilevel analyses showed that low levels of aggregated organizational support (i.e., lower means at the franchise network level) nullified the positive association of franchisee proactivity with financial performance. The findings provide valuable insights into the personal and contextual resources that are linked to performance in the context of franchising, yielding practical implications for how franchisors select, develop, and support franchisees. We apply propositions of conservation of resources theory to a unique work context and demonstrate that franchisee personal and contextual resources are associated with franchisee citizenship and financial performance.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Wieviel digitale Transformation steckt im Informationsmanagement? Zum Zusammenspiel eines etablierten und eines neuen Managementkonzepts

Das Management des Digitalisierungsprozesses ist eine drängende Herausforderung für fast jedes Unternehmen. Ausgehend von drei aufeinander aufbauenden empirischen Untersuchungen lesen Sie hier, welche generellen Themenfelder und konkreten Aufgaben sich dem Management im Rahmen dieses Prozesses stellen. Erfahren Sie hier, warum das Management der digitalen Transformation als separates Konzept zum Informationsmanagement zu betrachten
und so auch organisatorisch separiert zu implementieren ist. Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise