Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

04.12.2018 | Original Paper | Ausgabe 3/2019

Review of Managerial Science 3/2019

Understanding the influence of digitalization on service firm business model design: a qualitative-empirical analysis

Zeitschrift:
Review of Managerial Science > Ausgabe 3/2019
Autoren:
Sven M. Laudien, Robin Pesch

Abstract

This paper focuses on an analysis of how service firm digitalization is reflected in the business model design. We make use of an eclectic research approach combing insights from digitalization research, service firm research, and business model research. Against the background of nine in-depth case studies including 41 interviews and covering a 3-year-period of time (2014–2017), we identify four digital service firm business model archetypes. Our findings show that implementing digital technologies and digitalizing business activities helps service firms to overcome traditional service-related business constraints. Digital technologies help to speed up service processes and to disentangle the still very often assumed linkage between human activities and services. Our data further reveals that service firms are enabled to enhance service availability and service efficiency in this realm. Interestingly, we observe no effect of ongoing digitalization on the firms’ service-related knowledge base. Changes in the knowledge base only relate to digital knowledge.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 69.000 Bücher
  • über 500 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 58.000 Bücher
  • über 300 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2019

Review of Managerial Science 3/2019 Zur Ausgabe

Premium Partner

    Bildnachweise