Skip to main content

2017 | Supplement | Buchkapitel

Using a Mixed Analysis Process to Identify the Students’ Digital Practices

verfasst von : Laëtitia Pierrot, Jean-François Cerisier, Hassina El-Kechaï, Sergio Ramirez, Lucie Pottier

Erschienen in: Data Driven Approaches in Digital Education

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

Our work is focused on young users’ digital behaviors, specifically during instrumented learning activities. Social sciences researchers mostly consider these behaviors through a central yet polysemic concept, the “digital practices”.
In this paper, we introduce a new definition of the “digital practices” based on a literature review that led us to formalize it through a model. To identify and analyze the young users’ practices, we use a data-driven approach. We propose an analysis model, which uses a prescriptive observation method. The model includes two different kind of data to identify the digital practices and its components: usage tracking logs and students’ interviews.
The two goals we pursue from the data analysis are, on the one hand, to provide indications on the students’ practices to adjust digital educational policies carried out. On the other hand, we aim to identify the generic characteristics of our analysis model and use it on other contexts.
Our approach has been validated by a first experimentation involving students enrolled in a French high school. In this paper, we focus on the general analysis process, from its definition to its operationalization.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat Aillerie, K.: Pratiques informationnelles informelles des adolescents (14–18 ans) sur le Web (Doctoral dissertation, Université Paris-Nord-Paris XIII) (2011) Aillerie, K.: Pratiques informationnelles informelles des adolescents (14–18 ans) sur le Web (Doctoral dissertation, Université Paris-Nord-Paris XIII) (2011)
2.
Zurück zum Zitat Boubée, N.: Caractériser les pratiques informationnelles des jeunes: Les problèmes laissés ouverts par les deux conceptions. «Natifs» et «naïfs» numériques. Communication Rencontres Savoirs CDI 24, 1–14 (2011) Boubée, N.: Caractériser les pratiques informationnelles des jeunes: Les problèmes laissés ouverts par les deux conceptions. «Natifs» et «naïfs» numériques. Communication Rencontres Savoirs CDI 24, 1–14 (2011)
3.
Zurück zum Zitat Boyd, D.: It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press (2014) Boyd, D.: It’s Complicated: The Social Lives of Networked Teens. Yale University Press (2014)
4.
Zurück zum Zitat Butori, R., Parguel, B.: When students give biased responses to researchers: an exploration of traditional paper vs. computerized self-administration. In: EMAC (2010) Butori, R., Parguel, B.: When students give biased responses to researchers: an exploration of traditional paper vs. computerized self-administration. In: EMAC (2010)
5.
Zurück zum Zitat Cerisier, J.-F.: Acculturation numérique et médiation instrumentale. Le cas des adolescents français. HDR, 375 pages, Université de Poitiers (2011) Cerisier, J.-F.: Acculturation numérique et médiation instrumentale. Le cas des adolescents français. HDR, 375 pages, Université de Poitiers (2011)
6.
Zurück zum Zitat Cerisier, J.F., Rizza, C., Devauchelle, B., Nguyen, A.: Former des jeunes à l’usage des médias numériques: heurs et malheurs du brevet informatique et internet (B2i) en France. In: Distances et Savoirs. Hors série, Lavoisier, Paris, pp. 1–28 (2008) Cerisier, J.F., Rizza, C., Devauchelle, B., Nguyen, A.: Former des jeunes à l’usage des médias numériques: heurs et malheurs du brevet informatique et internet (B2i) en France. In: Distances et Savoirs. Hors série, Lavoisier, Paris, pp. 1–28 (2008)
7.
Zurück zum Zitat Dauphin, F.: Culture et pratiques numériques juvéniles: Quels usages pour quelles compétences? Questions vives. Recherches en éducation 7(17), 37–52 (2012)CrossRef Dauphin, F.: Culture et pratiques numériques juvéniles: Quels usages pour quelles compétences? Questions vives. Recherches en éducation 7(17), 37–52 (2012)CrossRef
8.
Zurück zum Zitat Devauchelle, B.: Le Brevet Informatique et Internet (B2i) d’un geste institutionnel aux réalités pédagogiques (Doctoral dissertation, Université Paris VIII Vincennes-Saint Denis) (2004) Devauchelle, B.: Le Brevet Informatique et Internet (B2i) d’un geste institutionnel aux réalités pédagogiques (Doctoral dissertation, Université Paris VIII Vincennes-Saint Denis) (2004)
9.
Zurück zum Zitat Fluckiger, C.: L’appropriation des TIC par les collégiens dans les sphères familières et scolaires (Doctoral dissertation, École normale supérieure de Cachan-ENS Cachan) (2007) Fluckiger, C.: L’appropriation des TIC par les collégiens dans les sphères familières et scolaires (Doctoral dissertation, École normale supérieure de Cachan-ENS Cachan) (2007)
10.
Zurück zum Zitat Engeström, Y.: Learning by Expanding: an Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Orienta-Konsultit Oy, Helsinki (1987) Engeström, Y.: Learning by Expanding: an Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Orienta-Konsultit Oy, Helsinki (1987)
11.
Zurück zum Zitat Hargittai, E.: Digital Na(t)ives? variation in internet skills and uses among members of the ‘‘Net Generation’’*. Alpha Kappa Delta 80(1), 92–113 (2010) Hargittai, E.: Digital Na(t)ives? variation in internet skills and uses among members of the ‘‘Net Generation’’*. Alpha Kappa Delta 80(1), 92–113 (2010)
12.
Zurück zum Zitat Iksal, S.: Ingénierie de l’observation basée sur la prescription en EIAH. HDR, 127 p. Université du Maine (2012) Iksal, S.: Ingénierie de l’observation basée sur la prescription en EIAH. HDR, 127 p. Université du Maine (2012)
13.
Zurück zum Zitat Jauréguiberry, F., Proulx, S.: Usages et enjeux des technologies de communication. Erès (2011) Jauréguiberry, F., Proulx, S.: Usages et enjeux des technologies de communication. Erès (2011)
14.
Zurück zum Zitat Lardellier, P.: Le pouce et la souris: Enquête sur la culture numérique des ados, Fayard (2006) Lardellier, P.: Le pouce et la souris: Enquête sur la culture numérique des ados, Fayard (2006)
16.
Zurück zum Zitat Nardi, B.A.: Context and Consciousness: Activity Theory and Human-Computer Interaction. MIT Press (1996) Nardi, B.A.: Context and Consciousness: Activity Theory and Human-Computer Interaction. MIT Press (1996)
17.
Zurück zum Zitat Ólafsson, K., Livingstone, S., Haddon, L.: Children’s Use of Online Technologies in Europe A Review of the European Evidence Base, May 2013 Ólafsson, K., Livingstone, S., Haddon, L.: Children’s Use of Online Technologies in Europe A Review of the European Evidence Base, May 2013
18.
Zurück zum Zitat Rabardel P.: Les hommes et les technologies. Approche cognitive des instruments contemporains, Paris, A. Colin (1995) Rabardel P.: Les hommes et les technologies. Approche cognitive des instruments contemporains, Paris, A. Colin (1995)
19.
Zurück zum Zitat Solari Landa, M.: L’appropriation collective portée par les représentations et les pratiques: le projet Living Cloud 2016 (2017) Solari Landa, M.: L’appropriation collective portée par les représentations et les pratiques: le projet Living Cloud 2016 (2017)
Metadaten
Titel
Using a Mixed Analysis Process to Identify the Students’ Digital Practices
verfasst von
Laëtitia Pierrot
Jean-François Cerisier
Hassina El-Kechaï
Sergio Ramirez
Lucie Pottier
Copyright-Jahr
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-66610-5_41