Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Using E-Portfolios to Support Experiential Learning and Open the Use of Tele-Operated Laboratories for Mobile Devices

verfasst von : Dominik May, Claudius Terkowsky, Tobias Haertel, Christian Pleul

Erschienen in: Engineering Education 4.0

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The use of laboratories in Engineering Education at universities is an adequate opportunity to implement experiential and research based learning — e.g. in material sciences. Within these laboratories the students have the chance to do own experiments and by that gain own experiences in their learning processes. Recently finished research projects - e.g. like the PeTEX project done by universities in Dortmund (Germany), Palermo (Italy) and Stockholm (Sweden) — implemented an opportunity to do experiential learning by using real laboratory equipment without being physically in the laboratory but having access via the internet. For a couple of reasons this makes sense, for example because limited equipment resources or the high costs of this equipment. Trying to implement experiential learning by the use of these remote laboratories gives the opportunity to the students to do some kind of own research. The question in this context - and for this question we will give a first answer in this paper - is how students could document their own learning process on the one hand and how the teacher can guide the student through this process on the other hand. One possible solution can be seen in the use of e-portfolios. With this e-portfolios the student can document and show to others, what he has been doing. The next step is making the e-portfolio software available for mobile devices so that the student has access from virtually everywhere and every time. With this work in progress paper we show what kind of role e-portfolios can play in the learning process and which kind of scenarios are possible using the software on mobile devices. Furthermore, we show that the combination of experiential learning and the use of e-portfolios offer a great potential to promote the learners’ creativity.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
1.
Zurück zum Zitat H.G. Bruchmüller and A. Haug, “Labordidaktik für Hochschulen - Eine Einführung zum Praxisorientierten Projekt-Labor”, Alsbach, Leuchtturm-Verlag, Schriftenreihe report - Band 40, 2001 H.G. Bruchmüller and A. Haug, “Labordidaktik für Hochschulen - Eine Einführung zum Praxisorientierten Projekt-Labor”, Alsbach, Leuchtturm-Verlag, Schriftenreihe report - Band 40, 2001
2.
Zurück zum Zitat D.A. Kolb, “Experiential learning. Experience as the source of learning and development”, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1984 D.A. Kolb, “Experiential learning. Experience as the source of learning and development”, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall, 1984
3.
Zurück zum Zitat L. Huber, J. Hellmer, and F. Schneider, “Forschendes Lernen im Studium - Aktuelle Konzepte und Erfahrungen”, Bielefeld, Universitätsverlag Webler, 2009 L. Huber, J. Hellmer, and F. Schneider, “Forschendes Lernen im Studium - Aktuelle Konzepte und Erfahrungen”, Bielefeld, Universitätsverlag Webler, 2009
4.
Zurück zum Zitat C. Pleul, C. Terkowsky, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Platform for e-learning and tele-operative experimentation (PeTEX) - Hollistically integrated laboratory experiments for manufacturing technology in Engineering Education”, Proceedings of SEFE Annual Conference, 1st World Engineering Education Flash Week. Lissabon, Portugal, Bernardino, J. and Quadrado, J.C., 2011. 578–585 C. Pleul, C. Terkowsky, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Platform for e-learning and tele-operative experimentation (PeTEX) - Hollistically integrated laboratory experiments for manufacturing technology in Engineering Education”, Proceedings of SEFE Annual Conference, 1st World Engineering Education Flash Week. Lissabon, Portugal, Bernardino, J. and Quadrado, J.C., 2011. 578–585
5.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, C. Pleul, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Tele-operated Laboratories for Production Engineering Education - Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, International Journal of Online Engineering (iJOE) 7, Special Issue EDUCON 2011, 2011, 37–43 C. Terkowsky, C. Pleul, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Tele-operated Laboratories for Production Engineering Education - Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, International Journal of Online Engineering (iJOE) 7, Special Issue EDUCON 2011, 2011, 37–43
6.
Zurück zum Zitat C. Pleul, C. Terkowsky, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Tele-operated laboratory experiments in engineering education - The uniaxial tensile test for material characterization in forming technology”, in “Using Remote Labs in Education. Two Little Ducks in Remote Experimentation”, Ed. by Garcıa-Zubıa, J. and Alves, R. G. Deusto Publicaciones, 2011, Chap. 16, 323–348. C. Pleul, C. Terkowsky, I. Jahnke, and A. E. Tekkaya, “Tele-operated laboratory experiments in engineering education - The uniaxial tensile test for material characterization in forming technology”, in “Using Remote Labs in Education. Two Little Ducks in Remote Experimentation”, Ed. by Garcıa-Zubıa, J. and Alves, R. G. Deusto Publicaciones, 2011, Chap. 16, 323–348.
7.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, D. May, T. Jungmann, and A. E. Tekkaya, “PeTEX@Work. Designing Online Engineering Education”, in “CSCL at Work - a conceptual framework”, ed. by S. P. Goggins, I. Jahnke, and V. Wulf, Springer, in print C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, D. May, T. Jungmann, and A. E. Tekkaya, “PeTEX@Work. Designing Online Engineering Education”, in “CSCL at Work - a conceptual framework”, ed. by S. P. Goggins, I. Jahnke, and V. Wulf, Springer, in print
8.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, R. Licari, P. Johannssen, G. Buffa, M. Heiner, L. Fratini, E. Lo Valvo, M. Nicolescu, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, In International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol. 6 Special Issue: REV2010, 2010, 60–70. C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, R. Licari, P. Johannssen, G. Buffa, M. Heiner, L. Fratini, E. Lo Valvo, M. Nicolescu, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, In International Journal of Online Engineering (iJOE). IAOE, Vienna, Vol. 6 Special Issue: REV2010, 2010, 60–70.
9.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, R. Licari, P. Johannssen, G. Buffa, M. Heiner, L. Fratini, E. Lo Valvo, M. Nicolescu, J. Wildt & A. Erman Tekkaya “Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, In Auer, M.E. & Karlsson, G. (Eds.): REV 2010 International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, Stockholm, Sweden, Conference Proceedings. IAOE, Vienna, 2010, 97–107. C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul, R. Licari, P. Johannssen, G. Buffa, M. Heiner, L. Fratini, E. Lo Valvo, M. Nicolescu, J. Wildt & A. Erman Tekkaya “Developing Tele-Operated Laboratories for Manufacturing Engineering Education. Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX)”, In Auer, M.E. & Karlsson, G. (Eds.): REV 2010 International Conference on Remote Engineering and Virtual Instrumentation, Stockholm, Sweden, Conference Proceedings. IAOE, Vienna, 2010, 97–107.
10.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul & A. Erman Tekkaya, “Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX) - Tele-Operated Laboratories for Production Engineering Education”, In Auer, M.E. , Al-Zoubi, Y & Tovar, E. (Eds.), “Proceedings of the 2011 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) - Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education”. IAOE, Vienna, 2011, 491–497. C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul & A. Erman Tekkaya, “Platform for E-Learning and Telemetric Experimentation (PeTEX) - Tele-Operated Laboratories for Production Engineering Education”, In Auer, M.E. , Al-Zoubi, Y & Tovar, E. (Eds.), “Proceedings of the 2011 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) - Learning Environments and Ecosystems in Engineering Education”. IAOE, Vienna, 2011, 491–497.
11.
Zurück zum Zitat I. Jahnke, C. Terkowsky, C. Pleul & A. Erman Tekkaya , “Online Learning with Remote-Configured Experiments”, In Kerres, M., Ojstersek, N., Schroeder, U. & Hoppe, U. (Eds.): Interaktive Kulturen, DeLFI 2010 - 8. Tagung der Fachgruppe E-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V., 2010, 265–277. I. Jahnke, C. Terkowsky, C. Pleul & A. Erman Tekkaya , “Online Learning with Remote-Configured Experiments”, In Kerres, M., Ojstersek, N., Schroeder, U. & Hoppe, U. (Eds.): Interaktive Kulturen, DeLFI 2010 - 8. Tagung der Fachgruppe E-Learning der Gesellschaft für Informatik e.V., 2010, 265–277.
12.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, C. Pleul, I. Jahnke & A. Erman Tekkaya,“PeTEX: Platform for eLearning and Telemetric Experimentation”, In Bach, U., Jungmann., T. & Müller, K. (Eds.), “Praxiseinblicke Forschendes Lernen, TeachING.LearnING.EU”, Aachen, Dortmund, Bochum, 2011, 28–31. C. Terkowsky, C. Pleul, I. Jahnke & A. Erman Tekkaya,“PeTEX: Platform for eLearning and Telemetric Experimentation”, In Bach, U., Jungmann., T. & Müller, K. (Eds.), “Praxiseinblicke Forschendes Lernen, TeachING.LearnING.EU”, Aachen, Dortmund, Bochum, 2011, 28–31.
13.
Zurück zum Zitat C. Pleul, I. Jahnke, C. Terkowsky, U. Dirksen, M. Heiner, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Experimental E-Learning - Insights from the European Project PeTEX”, 15th International Conference on Technology Supported Learning & Training, Book of Abstracts. ICWE GmbH, Berlin, 2009, 47–50. C. Pleul, I. Jahnke, C. Terkowsky, U. Dirksen, M. Heiner, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Experimental E-Learning - Insights from the European Project PeTEX”, 15th International Conference on Technology Supported Learning & Training, Book of Abstracts. ICWE GmbH, Berlin, 2009, 47–50.
14.
Zurück zum Zitat I. Jahnke, C. Terkowsky, C. Burkhardt, U. Dirksen, M. Heiner, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Forschendes E-Learning”, In “Journal Hochschuldidaktik” 20. Jg. Nr. 2. Oktober 2009, 2009, 30–32. I. Jahnke, C. Terkowsky, C. Burkhardt, U. Dirksen, M. Heiner, J. Wildt & A. Erman Tekkaya, “Forschendes E-Learning”, In “Journal Hochschuldidaktik” 20. Jg. Nr. 2. Oktober 2009, 2009, 30–32.
15.
Zurück zum Zitat L.D. Feisel, and A.J. Rosa,. “The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education”, Journal of Engineering Education, 2005, 121–130 L.D. Feisel, and A.J. Rosa,. “The Role of the Laboratory in Undergraduate Engineering Education”, Journal of Engineering Education, 2005, 121–130
16.
Zurück zum Zitat J. Wildt, “Forschendes Lernen: Lernen im” Format “der Forschung”, Journal Hochschuldidaktik, Jg. 20 Heft 2, 2009, 4–7 J. Wildt, “Forschendes Lernen: Lernen im” Format “der Forschung”, Journal Hochschuldidaktik, Jg. 20 Heft 2, 2009, 4–7
17.
Zurück zum Zitat J. Herrington and R. Oliver, “An instructional design framework for authentic learning environments”, Educational Technology Research and Development, 48 (3), 2000, 23–48 J. Herrington and R. Oliver, “An instructional design framework for authentic learning environments”, Educational Technology Research and Development, 48 (3), 2000, 23–48
18.
Zurück zum Zitat I. Jahnke, I. and T. Haertel, “Kreativitätsförderung in Hochschulen - ein Rahmenkonzept”, Das Hochschulwesen, 58, 2010, 88–96 I. Jahnke, I. and T. Haertel, “Kreativitätsförderung in Hochschulen - ein Rahmenkonzept”, Das Hochschulwesen, 58, 2010, 88–96
19.
Zurück zum Zitat I. Jahnke, I., T. Haertel, V. Mattik and K. Lettow, “Was ist eine kreative Leistung Studierender? Medien-gestützte kreativitätsförderliche Lehrbeispiele” In “HDI2010 - Tagungsband der 4. Fachtagung zur” Hochschuldidaktik Informatik“”, Ed. by Engbring, D.; Keil, R.; Magenheim, J. and Selke, H., Universitätsverlag Potsdam, 2010, 87–92 I. Jahnke, I., T. Haertel, V. Mattik and K. Lettow, “Was ist eine kreative Leistung Studierender? Medien-gestützte kreativitätsförderliche Lehrbeispiele” In “HDI2010 - Tagungsband der 4. Fachtagung zur” Hochschuldidaktik Informatik“”, Ed. by Engbring, D.; Keil, R.; Magenheim, J. and Selke, H., Universitätsverlag Potsdam, 2010, 87–92
20.
Zurück zum Zitat T. Haertel and I. Jahnke, “Kreativitätsförderung in der Hochschullehre: ein 6-Stufen-Modell für alle Fächer?!” In “Fachbezogene und fachübergreifende Hochschuldidaktik. Blickpunkt Hochschuldidaktik, Band 121”, Ed. by Jahnke, I. and Wildt, J., W. Bertelsmann Verl., 2011, 135–146 T. Haertel and I. Jahnke, “Kreativitätsförderung in der Hochschullehre: ein 6-Stufen-Modell für alle Fächer?!” In “Fachbezogene und fachübergreifende Hochschuldidaktik. Blickpunkt Hochschuldidaktik, Band 121”, Ed. by Jahnke, I. and Wildt, J., W. Bertelsmann Verl., 2011, 135–146
21.
Zurück zum Zitat T. Haertel, and I. Jahnke, “Wie kommt die Kreativitätsförderung in die Hochschullehre?” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, (6) 3, 2011, 238–245 T. Haertel, and I. Jahnke, “Wie kommt die Kreativitätsförderung in die Hochschullehre?” Zeitschrift für Hochschulentwicklung, (6) 3, 2011, 238–245
22.
Zurück zum Zitat I. Jahnke, T. Haertel and M. Winkler, “Sechs Facetten der Kreativitätsförderung in der Lehre - empirische Erkenntnisse” In “Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung, Analysen und Impulse für die Praxis”, Ed. by Nickel, S., CHE gemeinnütziges Centrum für Hochschulentwicklung, 2011, 138–152 I. Jahnke, T. Haertel and M. Winkler, “Sechs Facetten der Kreativitätsförderung in der Lehre - empirische Erkenntnisse” In “Der Bologna-Prozess aus Sicht der Hochschulforschung, Analysen und Impulse für die Praxis”, Ed. by Nickel, S., CHE gemeinnütziges Centrum für Hochschulentwicklung, 2011, 138–152
23.
Zurück zum Zitat T. Haertel, and C. Terkowsky, “Where have all the inventors gone? The lack of spirit of research in engineering education” In “Proceedings of the 2012 Conference on Modern Materials, Technics and Technologies in Mechanical Engineering” The Ministry of Higher and Secondary Specialized Education (MHSSE) of the Republic of Uzbekistan, Andijan Area, Andijan City, Uzbekistan, 2012, 507–512 T. Haertel, and C. Terkowsky, “Where have all the inventors gone? The lack of spirit of research in engineering education” In “Proceedings of the 2012 Conference on Modern Materials, Technics and Technologies in Mechanical Engineering” The Ministry of Higher and Secondary Specialized Education (MHSSE) of the Republic of Uzbekistan, Andijan Area, Andijan City, Uzbekistan, 2012, 507–512
24.
Zurück zum Zitat C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul & A. Erman Tekkaya, “Platform for eLearning and Telemetric Experimentation. A Framework for Community-based Learning in the Workplace”, Position Paper for the Workshop CSCL at Work, 16th ACM international conference on Supporting group work. Sanibel, Florida, 2010 C. Terkowsky, I. Jahnke, C. Pleul & A. Erman Tekkaya, “Platform for eLearning and Telemetric Experimentation. A Framework for Community-based Learning in the Workplace”, Position Paper for the Workshop CSCL at Work, 16th ACM international conference on Supporting group work. Sanibel, Florida, 2010
25.
Zurück zum Zitat C. Pleul, Claudius T. & I. Jahnke, “PeTEX - platform for e-learning and telemetric experimentation: a holistic approach for tele-operated live experiments in production engineering. GROUP’10”, Proceedings of the 16th ACM international conference on Supporting group work. Sanibel, Florida, 2010, 325–326. C. Pleul, Claudius T. & I. Jahnke, “PeTEX - platform for e-learning and telemetric experimentation: a holistic approach for tele-operated live experiments in production engineering. GROUP’10”, Proceedings of the 16th ACM international conference on Supporting group work. Sanibel, Florida, 2010, 325–326.
27.
Zurück zum Zitat A.C. Breuer, “Das Portfolio im Unterricht - Theorie und Praxis im Spiegel des Konstruktivismus”, Münster, Waxman Verlag GmbH, 2009 A.C. Breuer, “Das Portfolio im Unterricht - Theorie und Praxis im Spiegel des Konstruktivismus”, Münster, Waxman Verlag GmbH, 2009
28.
Zurück zum Zitat R. Reichert, “Das E-Portfolio - Eine mediale Technologie zur Herstellung von Kontrolle und Selbstkontrolle”, in “Kontrolle und Selbstkontrolle - Zur Ambivalenz von E-Portfolios in Bildungsprozessen”, Ed. by Thorsten Meyer et al. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften - Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2011 R. Reichert, “Das E-Portfolio - Eine mediale Technologie zur Herstellung von Kontrolle und Selbstkontrolle”, in “Kontrolle und Selbstkontrolle - Zur Ambivalenz von E-Portfolios in Bildungsprozessen”, Ed. by Thorsten Meyer et al. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften - Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2011
29.
Zurück zum Zitat G. Reinmann and S. Sippel “Königsweg oder Sackgasse? - E-Portfolios für das forschende Lernen”, in “Kontrolle und Selbstkontrolle - Zur Ambivalenz von E-Portfolios in Bildungsprozessen”, ed. by Thorsten Meyer et al. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften - Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2011 G. Reinmann and S. Sippel “Königsweg oder Sackgasse? - E-Portfolios für das forschende Lernen”, in “Kontrolle und Selbstkontrolle - Zur Ambivalenz von E-Portfolios in Bildungsprozessen”, ed. by Thorsten Meyer et al. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften - Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, 2011
30.
Zurück zum Zitat H. Blom, “Der Dozent als Coach”, Neuwied/Kriftel, Luchterhand, 2000 H. Blom, “Der Dozent als Coach”, Neuwied/Kriftel, Luchterhand, 2000
31.
Zurück zum Zitat A. Kukulska-Hulme and J. Traxler, “Mobile learning: A handbook for educators and trainers”, Milton Park and New York, Routlegde and Taylor & Francis Group, 2005 A. Kukulska-Hulme and J. Traxler, “Mobile learning: A handbook for educators and trainers”, Milton Park and New York, Routlegde and Taylor & Francis Group, 2005
Metadaten
Titel
Using E-Portfolios to Support Experiential Learning and Open the Use of Tele-Operated Laboratories for Mobile Devices
verfasst von
Dominik May
Claudius Terkowsky
Tobias Haertel
Christian Pleul
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-46916-4_5