Skip to main content

2016 | OriginalPaper | Buchkapitel

Vagrant Virtual Machines for Hands-On Exercises in Massive Open Online Courses

verfasst von : Thomas Staubitz, Maximilian Brehm, Johannes Jasper, Thomas Werkmeister, Ralf Teusner, Christian Willems, Jan Renz, Christoph Meinel

Erschienen in: Smart Education and e-Learning 2016

Verlag: Springer International Publishing

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

In many MOOCs hands-on exercises are a key component. Their format must be deliberately planned to satisfy the needs of a more and more heterogeneous student body. At the same time, costs have to be kept low for maintenance and support on the course provider’s side. The paper at hand reports about our experiments with a tool called Vagrant in this context. It has been successfully employed for use cases similar to ours and thus promises to be an option for achieving our goals.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Fußnoten
5
The machine that has been employed was a standard PC with 8 GB RAM, i5 CPU 2.67 GHz, SSD running Windows 7.
 
Literatur
1.
Zurück zum Zitat von Glasersfeld, E.: Learning and adaptation in the theory of constructivism. Commun. Cogn. 26(3/4), 393–402 (1993) von Glasersfeld, E.: Learning and adaptation in the theory of constructivism. Commun. Cogn. 26(3/4), 393–402 (1993)
2.
Zurück zum Zitat Staubitz, T., Klement, H., Renz, J., Teusner, R., Meinel, C.: Towards practical programming exercises and automated assessments in massive open online courses. In: International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), pp. 23–30. IEEE (2015) Staubitz, T., Klement, H., Renz, J., Teusner, R., Meinel, C.: Towards practical programming exercises and automated assessments in massive open online courses. In: International Conference on Teaching, Assessment, and Learning for Engineering (TALE), pp. 23–30. IEEE (2015)
3.
Zurück zum Zitat Willems, C., Meinel, C.: Tele-lab it security: an architecture for an online virtual it security lab. Int. J. Online Eng. (iJOE) 4, 31–37 (2008) Willems, C., Meinel, C.: Tele-lab it security: an architecture for an online virtual it security lab. Int. J. Online Eng. (iJOE) 4, 31–37 (2008)
4.
Zurück zum Zitat Willems, C., Jasper, J., Meinel, C.: Introducing hands-on experience to a massive open online course on openHPI. In: International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE), pp. 307–313. IEEE (2013) Willems, C., Jasper, J., Meinel, C.: Introducing hands-on experience to a massive open online course on openHPI. In: International Conference on Teaching, Assessment and Learning for Engineering (TALE), pp. 307–313. IEEE (2013)
5.
Zurück zum Zitat Staubitz, T., Renz, J., Willems, C., Jasper, J., Meinel, C.: Lightweight ad hoc assessment of practical programming skills at scale. In: Proceedings of IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 475–483. IEEE (2014) Staubitz, T., Renz, J., Willems, C., Jasper, J., Meinel, C.: Lightweight ad hoc assessment of practical programming skills at scale. In: Proceedings of IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON), pp. 475–483. IEEE (2014)
6.
Zurück zum Zitat Lantz, B., Heller, B., McKeown, N.: A network in a laptop: rapid prototyping for software-defined networks. In: Proceedings of the 9th ACM SIGCOMM Workshop on Hot Topics in Networks, p. 19. ACM (2010) Lantz, B., Heller, B., McKeown, N.: A network in a laptop: rapid prototyping for software-defined networks. In: Proceedings of the 9th ACM SIGCOMM Workshop on Hot Topics in Networks, p. 19. ACM (2010)
7.
Zurück zum Zitat Berger, O., Gibson, J.P., Lecocq, C., Bac, C.: Designing a virtual laboratory for a relational database MOOC. In: Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education, pp. 260–268 (2015) Berger, O., Gibson, J.P., Lecocq, C., Bac, C.: Designing a virtual laboratory for a relational database MOOC. In: Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education, pp. 260–268 (2015)
Metadaten
Titel
Vagrant Virtual Machines for Hands-On Exercises in Massive Open Online Courses
verfasst von
Thomas Staubitz
Maximilian Brehm
Johannes Jasper
Thomas Werkmeister
Ralf Teusner
Christian Willems
Jan Renz
Christoph Meinel
Copyright-Jahr
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-39690-3_32