Skip to main content
main-content

Tipp

Weitere Artikel dieser Ausgabe durch Wischen aufrufen

01.08.2016 | Long paper | Ausgabe 3/2016

Universal Access in the Information Society 3/2016

Value of culturally oriented information design

Zeitschrift:
Universal Access in the Information Society > Ausgabe 3/2016
Autoren:
Sicheon You, Myung-suk Kim, Youn-kyung Lim

Abstract

Cultural issues play a substantial role in the design process. This study aims to empirically prove a meaningful relationship between cultural context-oriented information and information design. It includes a literature review to identify the attributes that make information high quality. Several surveys were conducted to investigate the relations between these attributes and a set of cultural context-oriented information design cases. An open-ended evaluation from the respondents was also conducted to interpret the results of the previous survey stage and identify the properties of high quality information that were difficult to uncover in the previous survey stage. A universal design sample was utilized particularly for comparison and contrast and can illustrate cultural context-oriented information designs’ pros and cons. By conducting a survey and statistical techniques at the same time, for objective and subjective interpretations, this study resulted in several conclusions. First, compared with universal information design, cultural context-oriented information design shows its limitations more or less in the pragmatic/rational aspects concerning conveying information meanings appropriately and objectively. Second, however, cultural context-oriented information design has a striking value in terms of aesthetic experience and emotional experience. The aesthetic experience aspects are important for making information attractive, creative, or innovative, and the emotional experience aspects work on information users’ subjective and conscious experience, such as in being attractive, interesting, humorous, funny, joyful, pleased, bored, or uninterested. Third, under some restrictive conditions, cultural context-oriented information design also shows the strengths of cognitive aspects such as interpretability, accessibility, understandability, and lack of errors. Lastly, cultural context-oriented information can be incorporated with the concept of universal information design to be high quality information design available in the so-called glocalization context.

Bitte loggen Sie sich ein, um Zugang zu diesem Inhalt zu erhalten

Sie möchten Zugang zu diesem Inhalt erhalten? Dann informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Kombi-Abo erhalten Sie vollen Zugriff auf über 1,8 Mio. Dokumente aus mehr als 61.000 Fachbüchern und rund 500 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit dem Technik-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 40.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Umwelt
  • Maschinenbau + Werkstoffe

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit dem Wirtschafts-Abo erhalten Sie Zugriff auf über 1 Mio. Dokumente aus mehr als 45.000 Fachbüchern und 300 Fachzeitschriften aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb

Testen Sie jetzt 30 Tage kostenlos.

Literatur
Über diesen Artikel

Weitere Artikel der Ausgabe 3/2016

Universal Access in the Information Society 3/2016 Zur Ausgabe

Premium Partner

BranchenIndex Online

Die B2B-Firmensuche für Industrie und Wirtschaft: Kostenfrei in Firmenprofilen nach Lieferanten, Herstellern, Dienstleistern und Händlern recherchieren.

Whitepaper

- ANZEIGE -

Best Practices für die Mitarbeiter-Partizipation in der Produktentwicklung

Unternehmen haben das Innovationspotenzial der eigenen Mitarbeiter auch außerhalb der F&E-Abteilung erkannt. Viele Initiativen zur Partizipation scheitern in der Praxis jedoch häufig. Lesen Sie hier  - basierend auf einer qualitativ-explorativen Expertenstudie - mehr über die wesentlichen Problemfelder der mitarbeiterzentrierten Produktentwicklung und profitieren Sie von konkreten Handlungsempfehlungen aus der Praxis.
Jetzt gratis downloaden!

Bildnachweise