Skip to main content

2014 | OriginalPaper | Buchkapitel

Weibo or Weixin? Gratifications for Using Different Social Media

verfasst von : Chunmei Gan, Weijun Wang

Erschienen in: Digital Services and Information Intelligence

Verlag: Springer Berlin Heidelberg

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Social media has experienced great changes in recent years. Various social media platforms emerge and develop significantly. Why users choose to use some particular social media becomes a major concern. Through adopting uses and gratifications theory, this study aims to explore gratifications sought from using two popular social media: Weibo and Weixin. Data was collected by eighteen in-depth interviews and content analysis was conducted for data analysis. Results show that, seven gratifications could be sought from using Weibo: information seeking, social interaction, entertainment, pass time, self-expression, information sharing and social networking, while five gratifications from Weixin usage: private social networking, social interaction, convenient communication, high-quality information provided and information sharing. In addition, three general gratifications for usage of both Weibo and Weixin were identified: information sharing, social networking and social interaction. Implications of this study are also discussed.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Metadaten
Titel
Weibo or Weixin? Gratifications for Using Different Social Media
verfasst von
Chunmei Gan
Weijun Wang
Copyright-Jahr
2014
Verlag
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-45526-5_2