Skip to main content

2024 | OriginalPaper | Buchkapitel

Zero-Waste Store Development and Consumer Behavior in Bali, Indonesia: An Analysis of Environmental Consciousness and Purchase Decision Factors

verfasst von : Desak Made Febri Purnama Sari, Ida Ayu Oka Martini, Gede Crisna Wijaya

Erschienen in: Technology and Business Model Innovation: Challenges and Opportunities

Verlag: Springer Nature Switzerland

Aktivieren Sie unsere intelligente Suche, um passende Fachinhalte oder Patente zu finden.

search-config
loading …

Abstract

The global environmental crisis has prompted citizens worldwide to adopt eco-friendly lifestyles and has given rise to various environmental movements and businesses within communities. One such movement is the zero-waste concept, which has also evolved into a business model. However, this concept exhibits several shortcomings and doesn’t entirely align with the preferences of Indonesian consumers. Nevertheless, zero-waste stores have started emerging in Indonesia, particularly in Bali, with over 37 such stores nationwide, including seven in Bali, all embracing the zero-waste approach. Consequently, local consumer engagement has been on the rise. This suggests opportunities for local consumers to patronize zero-waste stores and facilitate the growth of this concept. The objective of this study is to identify the factors influencing purchasing decisions at zero-waste stores, using a quantitative methodology and the confirmatory factor analysis technique, with a sample of 80 respondents. The study analyzes various consumer behavior variables and marketing stimuli, encompassing eight sub-variables with 16 indicators. The findings reveal that only 15 indicators could be effectively analyzed, resulting in the identification of five key factors that influence consumer purchasing decisions in zero-waste concept stores which are social influence, promotion and product, quality, location, and economic circumstances.

Sie haben noch keine Lizenz? Dann Informieren Sie sich jetzt über unsere Produkte:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literatur
4.
Zurück zum Zitat Kotler, P.: Marketing Management, Millenium Pearson Custom Publishing, Boston (2000) Kotler, P.: Marketing Management, Millenium Pearson Custom Publishing, Boston (2000)
8.
Zurück zum Zitat Kotler, P., Keller, K.L.: Marketing Management. Pearson Education Limited (2016) Kotler, P., Keller, K.L.: Marketing Management. Pearson Education Limited (2016)
9.
Zurück zum Zitat Jayanti, N.D., Kumadji, S., Yaningwati, F.: Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Green Purchasing (Survei Pada Pelanggan Tupperware Di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya 5, 76212 (2013) Jayanti, N.D., Kumadji, S., Yaningwati, F.: Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Green Purchasing (Survei Pada Pelanggan Tupperware Di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya 5, 76212 (2013)
12.
Zurück zum Zitat Hair, J.F., Black, W., Babin, B.J., Anderson, R.E.: Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. Pearson (2010) Hair, J.F., Black, W., Babin, B.J., Anderson, R.E.: Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. Pearson (2010)
13.
Zurück zum Zitat Ghozali, I.: Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Badan Penerbit Universitas Diponegoro (2013) Ghozali, I.: Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Badan Penerbit Universitas Diponegoro (2013)
14.
Zurück zum Zitat Kotler, P., Armstrong, G.: Prinsip-Prinsip Pemasaran. Penerbit Erlangga (2008) Kotler, P., Armstrong, G.: Prinsip-Prinsip Pemasaran. Penerbit Erlangga (2008)
15.
Zurück zum Zitat Adiwijaya, M.: 8 jurus jitu mengelola bisnis ritel ala Indonesia. Elex Media Komputindo (2010) Adiwijaya, M.: 8 jurus jitu mengelola bisnis ritel ala Indonesia. Elex Media Komputindo (2010)
16.
Zurück zum Zitat Peter, J.P., Olson, J.C.: Consumer Behavior & Marketing Strategy. McGraw-Hill (2010) Peter, J.P., Olson, J.C.: Consumer Behavior & Marketing Strategy. McGraw-Hill (2010)
17.
Zurück zum Zitat Syihab, S., Hadi, Z.: Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Handphone Merek Samsung. Management Development and Applied Research Journal (MANDAR) 2, (2019) Syihab, S., Hadi, Z.: Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Handphone Merek Samsung. Management Development and Applied Research Journal (MANDAR) 2, (2019)
19.
Zurück zum Zitat Nasir, M., Saputro, E.P., Setyaningrum, D.P.: Faktor stimulus produk ramah lingkungan. In: The 10th University Research Colloqium, pp. 37–45 (2019) Nasir, M., Saputro, E.P., Setyaningrum, D.P.: Faktor stimulus produk ramah lingkungan. In: The 10th University Research Colloqium, pp. 37–45 (2019)
20.
Zurück zum Zitat Veronika, Wardaya, M.: Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Produk Ramah Lingkungan-Hepi Circle. In: Seminar Nasional Envisi 2020 , pp. 129–141. Industri Kreatif (2020) Veronika, Wardaya, M.: Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Beli Konsumen Produk Ramah Lingkungan-Hepi Circle. In: Seminar Nasional Envisi 2020 , pp. 129–141. Industri Kreatif (2020)
21.
Zurück zum Zitat Setiadi, N.J.: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Kencana Prenada Media, Jakarta (2013) Setiadi, N.J.: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen. Kencana Prenada Media, Jakarta (2013)
Metadaten
Titel
Zero-Waste Store Development and Consumer Behavior in Bali, Indonesia: An Analysis of Environmental Consciousness and Purchase Decision Factors
verfasst von
Desak Made Febri Purnama Sari
Ida Ayu Oka Martini
Gede Crisna Wijaya
Copyright-Jahr
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-031-53998-5_35

    Marktübersichten

    Die im Laufe eines Jahres in der „adhäsion“ veröffentlichten Marktübersichten helfen Anwendern verschiedenster Branchen, sich einen gezielten Überblick über Lieferantenangebote zu verschaffen.