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2023 | OriginalPaper | Buchkapitel

Replication of Accelerations of Single Obstacle Crossings in a Comfort-Simulator

verfasst von : Kevin Reichel, Tilo Sepke, Martin Meywerk

Erschienen in: 23. Internationales Stuttgarter Symposium

Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden

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Abstract

Several factors are influencing the comfort in passenger cars, some of them belong to vibrations which exert upon the passenger. Usually, typical point of contacts for transmission of the vibrations are considered, i.e. the seat, the driver footwell and the steering wheel. The vibrations are induced from the car itself and from external sources, where uneven roads are on the most important ones. The focus in the paper are vibrations induced by crossing single obstacles. These vibrations are integrated in a driving simulator (hexapod- and viewing-system) by means of additional electrodynamic shakers. The shakers are responsible for the frequency range from 13 Hz to 80 Hz, the hexapod-system partially for frequencies lower than 13 Hz. The system is tested by implementing measured oscillations from a passenger car crossing single obstacles. These real-life oscillations are evaluated on the one hand by a professional test driver in the real car, and on the other hand by drivers (with no special experiences in evaluating comfort in passenger cars) in the extended driving simulator. The results of the evaluations are compared and show good correlations.

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Fußnoten
1
Inertial vibration test system TV51140-IN, TIRA GmbH: Nominal force sinePk/noiseRMS 400 N/311 N, Frequency range 2 Hz–2000 Hz, Maximum displacement peak-peak 9 mm.
 
2
Inertial vibration test system TV51112-IN, TIRA GmbH: Nominal force sinePk/noiseRMS 125 N/70 N, Frequency range 2 Hz–2000 Hz, Maximum displacement peak-peak 9 mm.
 
Literatur
1.
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2.
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3.
Zurück zum Zitat Stammen, K.; Meywerk, M.: Anwendbarkeit künstlicher neuronaler Netze auf die Bewertung des Schwingungskomforts im Kraftfahrzeug – Eine Untersuchung im Rahmen der virtuellen Fahrzeugentwicklung. VDI-Berichte Nr. 2002, S. 197–214, Düsseldorf: VDI-Verlag 2007 Stammen, K.; Meywerk, M.: Anwendbarkeit künstlicher neuronaler Netze auf die Bewertung des Schwingungskomforts im Kraftfahrzeug – Eine Untersuchung im Rahmen der virtuellen Fahrzeugentwicklung. VDI-Berichte Nr. 2002, S. 197–214, Düsseldorf: VDI-Verlag 2007
5.
Zurück zum Zitat Riedl, K., Schaer, S., Kreibich, J., Lienkamp, M., Cannon, S., Schimmel, C. (2020). Ride comfort evaluation of predictive ride height and damper control adaptation on single obstacles. In: Bargende, M., Reuss, HC., Wagner, A. (eds) 20. Internationales Stuttgarter Symposium. Proceedings. Springer Vieweg, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-29943-9_20 Riedl, K., Schaer, S., Kreibich, J., Lienkamp, M., Cannon, S., Schimmel, C. (2020). Ride comfort evaluation of predictive ride height and damper control adaptation on single obstacles. In: Bargende, M., Reuss, HC., Wagner, A. (eds) 20. Internationales Stuttgarter Symposium. Proceedings. Springer Vieweg, Wiesbaden. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-658-29943-9_​20
6.
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Zurück zum Zitat Fischer-von Rönn, N: Erstellung von Prädiktionsmodellen für die Vorhersage des subjektiven Fahrkomforts von PKW bei Einzelhindernisüberfahrten, Diss., Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, 2014 Fischer-von Rönn, N: Erstellung von Prädiktionsmodellen für die Vorhersage des subjektiven Fahrkomforts von PKW bei Einzelhindernisüberfahrten, Diss., Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg, 2014
8.
Zurück zum Zitat Reichel K, Meywerk M.: Acceleration signal simulation induced by single obstacle crossings by means of nonlinear, block-oriented models for an automotive comfort simulator. Proc Inst Mech Eng, Part D: J of Automob Eng. 2022;0(0). Reichel K, Meywerk M.: Acceleration signal simulation induced by single obstacle crossings by means of nonlinear, block-oriented models for an automotive comfort simulator. Proc Inst Mech Eng, Part D: J of Automob Eng. 2022;0(0).
9.
Zurück zum Zitat Reichel K, Meywerk M.: A MIMO system for the replication of accelerations excited in a vehicle by single obstacle crossings at comfort-relevant excitation points in a comfort simulator, J Vibroeng (2023) Reichel K, Meywerk M.: A MIMO system for the replication of accelerations excited in a vehicle by single obstacle crossings at comfort-relevant excitation points in a comfort simulator, J Vibroeng (2023)
Metadaten
Titel
Replication of Accelerations of Single Obstacle Crossings in a Comfort-Simulator
verfasst von
Kevin Reichel
Tilo Sepke
Martin Meywerk
Copyright-Jahr
2023
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-42048-2_12

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