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2020 | OriginalPaper | Chapter

A Functional Alternative to Political Right: Social Contract Without a People

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Abstract

Ordoliberalism is a German doctrine of law and political economy that has been influential in the self-definition of German economic and political system after the second world war. Though a product of the Weimar Republic crisis, ordoliberalism could be developed as a school and be displaying its practical impact only once a new democratic Germany had to be rebuilt from the ruins left by the totalitarian State. It was moreover instrumental in projecting and shaping the European community as a free market area, somehow disembedded from welfare nation-States. The basic functionalist legitimacy it offered to political authority indeed proved very powerful in the case of supranational institutional engineering. However, for several years such school of thought remained ignored in the narratives offered of European integration and its ideological motives. This article tries to reintegrate ordoliberalism in the narrative of European Union evolution especially by showing the centrality of such school of thought within the predicament of a polity under conditions of severe social (and national) pluralism. The article is also meant as a first attempt of a more general thesis: That ordoliberalism offers a foundational model, indeed a political theory, for a political right without politics, or, said differently, for a social contract without people.

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Footnotes
1
Foucault (2004).
 
2
Arendt (1951).
 
3
Grimm (2016), chapter I.
 
4
Weiler (2011), pp. 303–311.
 
5
Grimm (2016), p. 9 ff., p. 121 ff.
 
6
Dickens (1984), p. 51.
 
7
Arendt (1970), p. 44.
 
8
See Böhm (1966), pp. 75–151.
 
9
Eucken (1990), p. 250.
 
10
Böhm (2010), p. 16: “Die politischen und rechtlichen Voraussetzungen zu schaffen, die erforderlich sind, damit sich diese Gesetzlichkeiten in der gewollten Reinheit und Zuverlässigkeit abspielen können”. The most important legal-theoretical contribution by Böhm possibly is a work, a quite long article, published 1934, where Ordo-liberalism however is made compatible with a strong authoritarian, dictatorial State: “Recht und Macht” (1934), pp. 115–193.
 
11
See Böhm (1950), p. 50.
 
12
See Böhm (1950), p. 51.
 
13
See Schmitt (1995 [1932]), pp. 71–91.
 
14
Eucken (1932), p. 319.
 
15
Eucken (1990) p. 329: “Überall handelt sich um die Unterhölung der Staatsautorität durch partikulare Gewalten, die partikulare Interessen vertreten. Und eine Eigenart der modernenen Entwicklung ist es eben, das mit diesem Autoritätsverlust eine rasche Expansion der Staatstätigkeit verbunden ist”.
 
16
Eucken (1932), p. 321.
 
17
Eucken (1990), p. 330.
 
18
Rüstow (2001), p. 102.
 
19
See Böhm (1950), p. 54: “Wenn aber eine Verwaltungsaufgabe dergestalt an eine gesetzliche Marschroute gebunden wird, dann wird es zweitens möglich gemacht, die Aufgabe der Monopolbekämpfung und Monopolkontrolle aus dem übrigen Kreis der Regierungsaufgaben herauszulösen und sie einer selbstständigen Staatsbehörde zu übertragen, die nicht dem Parlament und auch nicht der Regierung verantwortlich ist, dafür aber – wie ein Gericht – keine politische Entscheidungsfreiheit besitzt, sondern hinsichtlich seiner Massnahmen dem Gesetz unterworfen ist”.
 
20
Eucken (1932), p. 318.
 
21
Polanyi (2001), pp. 117–119.
 
22
Polanyi (2001), pp. 119–120.
 
23
Eucken (1990), pp. 21–22.
 
24
Müller-Armack (1965), p. 405: “Man wollte sich gegen die Wirtschaftspolitik der übrigen Staaten sichern und kamm dazu, den wirtschaftspolitischen Spielraum nach inner streng zu begrenzen”. See also Röpke (1958), p. 38.
 
25
Müller-Armack (1965), p. 405: “Die Ordnung des Gemeinsames Marktes ist so als ein streng wettbewerblicher Markt im Innern definiert”.
 
26
von der Groeben (1967), p. 35: “Im Aktionsprogramm der EWG-Kommission ist klar zum Ausdruck gebracht worden, dass die Wettbewerbswirtschaft oder Marktwirtschaft das geignete Instrument zur Erreichung des Zieles des Vertrages […] ist”.
 
27
von der Groeben (1967), p. 35.
 
28
von der Groeben (1967), p. 35.
 
29
See Eucken (1981), p. 148: “Die Öffnung der Märkte hat einen wirtschaftsverfassungsrechtlichen Sinn […] Sie gehört zur Ordungspolitik, die Privaten nich überlassen werden darf”.
 
30
See Eucken (1990), for instance p. 373.
 
31
See Audier (2012), p. 72. This was a view articulated at length in Lippmann’s book, The Good Society (Little, Brown and Co., Boston 1938), that served as a basis for discussion in the Paris Colloque.
 
32
See Audier (2012), p. 77.
 
33
Röpke (1949), p. 185: “So ist es dem Zustand gekommen, dass, wo nur immer Wünsche und Begehren laut wurden, der erste Gedanken dem ‘Staat’ gilt, ohne dass den meisten noch der Gedanke käme, dass wir damit die Gesamtheit der anderen – oft sogar in recht unmanierlichen Art – bitten, uns etwas zuzulegen”.
 
34
Eucken (1990), p. 328.
 
35
Audier (2012), p. 458.
 
36
See Schmitt (1932), pp. 55–70.
 
37
Neumann (1944).
 
38
Erhard (1981a), p. 40.
 
39
Foucault (2004), p. 82. Cf. also what Röpke wrote about the “German question” 1946, recommending free trade as a disciplining order “to compel Germans to bring into play exceptional resourcefulness, adaptability, and abstinence”. Röpke (1946), p. 213.
 
40
Foucault (2004), p. 84: “L’institution de la liberté économique va devoir, va pouvoir en tout cas fonctionner, en quelque sorte, comme un siphon, comme une amorce pour la formation d’une souveraineté politique”.
 
41
Foucault (2004), p. 86: “L’economie est créatrice du droit public”.
 
42
See Erhard (1981b) where an appraisal is given of the recent German political and economic reform: “Es gab nur noch einen zusammengewürfelten, seelenlosen, verantwortungslosen Haufen von Lebensangst geplagter Individuen, wo, jeder, so gut er konnte, seine rein physische Existenz zu bewahren suchte. Diesen Zustand haben wir überwunden”.
 
Literature
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Metadata
Title
A Functional Alternative to Political Right: Social Contract Without a People
Author
Massimo La Torre
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-030-38459-3_8