Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Chapter

Dare more Psychology – Taxonomy of Event Psychology Knowledge and Competencies for Contemporary Event Education (TEPKC)

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Evolving trends in event management, characterized by the rise of online events, hybrid formats, and virtual platforms, demand a revised educational approach incorporating a human-centered psychological perspective. The Taxonomy of Event Psychology Knowledge and Competencies (TEPKC), a 7-level framework, is introduced to integrate psychology into event management curricula. This framework's practical application is illustrated in a distance learning module on event psychology, which includes insights into specific contents, didactic methods, and teaching materials. The discussion concludes by addressing limitations and emphasizing the need for continuous adaptation in educational approaches to keep pace with current trends in event management.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Anderson, L., & Krathwohl, D. (2000). Taxonomy of Teaching and Learning: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. In A. Woolfolk (Ed.), Educational psychology (pp. 479–480), Boston. Anderson, L., & Krathwohl, D. (2000). Taxonomy of Teaching and Learning: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. In A. Woolfolk (Ed.), Educational psychology (pp. 479–480), Boston.
go back to reference Bloom, B., Engelhart, M., Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). The Taxonomy of educational objectives, handbook I: The Cognitive domain, New York. Bloom, B., Engelhart, M., Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). The Taxonomy of educational objectives, handbook I: The Cognitive domain, New York.
go back to reference Dinkel, M., Ronft, S., & Zwingenberger, I. (2021). Eventpsychologie in der akademischen Lehre und beruflichen Weiterbildung. In S. Ronft (Ed.), Eventpsychologie: Veranstaltungen wirksam optimieren: Grundlagen, Konzepte, Praxisbeispiele (pp. 93–108), Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-28888-4_6 Dinkel, M., Ronft, S., & Zwingenberger, I. (2021). Eventpsychologie in der akademischen Lehre und beruflichen Weiterbildung. In S. Ronft (Ed.), Eventpsychologie: Veranstaltungen wirksam optimieren: Grundlagen, Konzepte, Praxisbeispiele (pp. 93–108), Wiesbaden. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-658-28888-4_​6
go back to reference Drengner, J. (2009). Imagewirkungen von Eventmarketing: Entwicklung eines ganzheitlichen Messansatzes. Chemnitz, Techn. Univ., Diss., 2003 (3rd ed.), Wiesbaden. Drengner, J. (2009). Imagewirkungen von Eventmarketing: Entwicklung eines ganzheitlichen Messansatzes. Chemnitz, Techn. Univ., Diss., 2003 (3rd ed.), Wiesbaden.
go back to reference Drengner, J. (2022). „Live is Life“? – Erlebnisqualität und Wertstiftung virtueller Veranstaltungen. In C. Zanger (Ed.), Research. Events und Wege aus der Krise: „The New Normal“ aus Sicht von Wissenschaft und Praxis (pp. 69–90), Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-35165-6_5 Drengner, J. (2022). „Live is Life“? – Erlebnisqualität und Wertstiftung virtueller Veranstaltungen. In C. Zanger (Ed.), Research. Events und Wege aus der Krise: „The New Normal“ aus Sicht von Wissenschaft und Praxis (pp. 69–90), Wiesbaden. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-658-35165-6_​5
go back to reference Hagen, D. (2020). Industrie 4.0/Logistik 4.0: Potenziale für eine nachhaltige Event-Transportlogistik – Oder: Interdisziplinäre Ansätze zur Curricula-Entwicklung durch Logistik. In G. Gehrke & I. Thilo (Ed.), Trends in Event Education (pp. 73–87), Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-31198-8_6 Hagen, D. (2020). Industrie 4.0/Logistik 4.0: Potenziale für eine nachhaltige Event-Transportlogistik – Oder: Interdisziplinäre Ansätze zur Curricula-Entwicklung durch Logistik. In G. Gehrke & I. Thilo (Ed.), Trends in Event Education (pp. 73–87), Wiesbaden. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-3-658-31198-8_​6
go back to reference International Association for Continuing Education and Training (2017). Bloom’s taxonomy, Sterling. International Association for Continuing Education and Training (2017). Bloom’s taxonomy, Sterling.
go back to reference Khanh, T., Bodrogi, P., & Trinh, Q. (2022). Beleuchtung in Innenräumen - human centric integrative lighting: Technologie, Wahrnehmung, nichtvisuelle Effekte, Weinheim. Khanh, T., Bodrogi, P., & Trinh, Q. (2022). Beleuchtung in Innenräumen - human centric integrative lighting: Technologie, Wahrnehmung, nichtvisuelle Effekte, Weinheim.
go back to reference Lasslop, I. (2003). Effektivität und Effizienz von Marketing-Events: Wirkungstheoretische Analyse und empirische Befunde, Wiesbaden. Lasslop, I. (2003). Effektivität und Effizienz von Marketing-Events: Wirkungstheoretische Analyse und empirische Befunde, Wiesbaden.
go back to reference Mehrabian, A. (1995). Framework for a comprehensive description and measurement of emotional states. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 121(3), 339–361. Mehrabian, A. (1995). Framework for a comprehensive description and measurement of emotional states. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 121(3), 339–361.
go back to reference Nufer, G. (2006). Event-Marketing: Theoretische Fundierung und empirische Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Imagewirkungen. Univ., Diss., Tübingen, (2nd ed.), Wiesbaden. Nufer, G. (2006). Event-Marketing: Theoretische Fundierung und empirische Analyse unter besonderer Berücksichtigung von Imagewirkungen. Univ., Diss., Tübingen, (2nd ed.), Wiesbaden.
go back to reference Presbury, R., & Edwards, D. (2005). Incorporating sustainability in meetings and event management education. International Journal of Event Management Research, 1, 30–45. Presbury, R., & Edwards, D. (2005). Incorporating sustainability in meetings and event management education. International Journal of Event Management Research, 1, 30–45.
go back to reference Satish, U., Mendell, M., Shekhar, K., Hotchi, T., Sullivan, D., Streufert, S., & Fisk, W. (2012). Is CO2 an indoor pollutant? Direct effects of low-to-moderate CO2 concentrations on human decision-making performance. Environmental Health Perspectives, 120(12), 1671–1677. https://doi.org/10.1289/ehp.1104789 Satish, U., Mendell, M., Shekhar, K., Hotchi, T., Sullivan, D., Streufert, S., & Fisk, W. (2012). Is CO2 an indoor pollutant? Direct effects of low-to-moderate CO2 concentrations on human decision-making performance. Environmental Health Perspectives, 120(12), 1671–1677. https://​doi.​org/​10.​1289/​ehp.​1104789
go back to reference Vetter, C., Pattison, P., Houser, K., Herf, M., Phillips, A., Wright, K., Skene, D., Brainard, G., Boivin, D., & Glickman, G. (2022). A review of human physiological responses to light: Implications for the development of integrative lighting solutions. LEUKOS, 18(3), 387–414. https://doi.org/10.1080/15502724.2021.1872383 Vetter, C., Pattison, P., Houser, K., Herf, M., Phillips, A., Wright, K., Skene, D., Brainard, G., Boivin, D., & Glickman, G. (2022). A review of human physiological responses to light: Implications for the development of integrative lighting solutions. LEUKOS, 18(3), 387–414. https://​doi.​org/​10.​1080/​15502724.​2021.​1872383
go back to reference Wrathall, J., & Richardson, L. (2019). Better together: Negotiating the tension between liberal and practical knowledge in event management curriculum design. In S. Beeton & A. Morrison (Ed.), Tourism, Hospitality & Event Management. The Study of Food, Tourism, Hospitality and Events (pp. 107–119), Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-13-0638-9_10 Wrathall, J., & Richardson, L. (2019). Better together: Negotiating the tension between liberal and practical knowledge in event management curriculum design. In S. Beeton & A. Morrison (Ed.), Tourism, Hospitality & Event Management. The Study of Food, Tourism, Hospitality and Events (pp. 107–119), Singapore. https://​doi.​org/​10.​1007/​978-981-13-0638-9_​10
go back to reference Zanger, C., & Sistenich, A. (1996). Eventmarketing, Bestandsaufnahme, Standortbestimmung und ausgewählte theoretische Ansätze zur Erklärung eines innovativen Kommunikationsinstruments. Marketing ZFP; Journal of Research and Management, 18(4), 233–242. Zanger, C., & Sistenich, A. (1996). Eventmarketing, Bestandsaufnahme, Standortbestimmung und ausgewählte theoretische Ansätze zur Erklärung eines innovativen Kommunikationsinstruments. Marketing ZFP; Journal of Research and Management, 18(4), 233–242.
Metadata
Title
Dare more Psychology – Taxonomy of Event Psychology Knowledge and Competencies for Contemporary Event Education (TEPKC)
Author
Steffen Ronft
Copyright Year
2024
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-43180-8_10