Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Chapter

Echtzeit-Simulation für RDE-System – Entwicklung und Kalibrierung

Author : Johann Krammer

Published in: Ladungswechsel und Emissionierung 2018

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die Zertifizierung von Personenkraftwagen basiert derzeit auf konkret definierten und reproduzierbaren Testzyklen wie zum Beispiel auf dem NEFZ. Diese werden nun kontinuierlich durch den WLTC (Worldwide Harmonized Light Duty Vehicles Testzyklus) ersetzt. Diese Tests werden auf Dynamometerprüfständen durchgeführt, wobei die Testbedingungen in sehr engen Bereichen festgelegt sind, zum Beispiel zusätzlich zu den Konditionen für Temperatur, Druck und Feuchtigkeit während des Tests ist auch der zu verwendende Kraftstoff standardisiert. Durch die Einführung der „Real Driving Emissions (RDE)“ – Gesetzgebung will man der Optimierung von Fahrzeugen für einen begrenzten Betriebsbereich entgegenwirken. Aus Kostengründen ist es nicht realistisch, ganze Entwicklungsprüffelder entsprechend den RDE Anforderungen zu erweitern, und auch nicht denkbar, die komplette Entwicklung direkt in das Fahrzeug zu verlagern. Der verstärkte Einsatz von Modell basierten Ansätzen bringt eine signifikante Reduzierung von Zeitaufwand und Kosten.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference Users Guide AVL CRUISE M v2017.1, AVL, 2017.1 Users Guide AVL CRUISE M v2017.1, AVL, 2017.1
2.
go back to reference Pfau, R.U., Schaden, T.: Real-time simulation of extended vehicle drivetrain dynamics, multibody dynamics. Comput. Methods Appl. Sci. 23,195–214 (2011)CrossRef Pfau, R.U., Schaden, T.: Real-time simulation of extended vehicle drivetrain dynamics, multibody dynamics. Comput. Methods Appl. Sci. 23,195–214 (2011)CrossRef
3.
go back to reference Zahn, S., Isermann, R.: Development of a crank angle based engine model for realtime simulation. In: Kahrstedt, J. (Hrsg.) Engine Process Simulation and Supercharging II, S. 255–279. Haus der Technik, Aachen (2007) Zahn, S., Isermann, R.: Development of a crank angle based engine model for realtime simulation. In: Kahrstedt, J. (Hrsg.) Engine Process Simulation and Supercharging II, S. 255–279. Haus der Technik, Aachen (2007)
4.
go back to reference Wurzenberger, J.C., Heinzle, R., Schuemie, A., Katrasnik, T.: Crank-angle resolved real-time engine simulation – integrated simulation tool chain from office to testbed. SAE technical paper 2009-01-0589 (2009) Wurzenberger, J.C., Heinzle, R., Schuemie, A., Katrasnik, T.: Crank-angle resolved real-time engine simulation – integrated simulation tool chain from office to testbed. SAE technical paper 2009-01-0589 (2009)
6.
go back to reference Siano, D., Bozza, F.: Combustion noise prediction in a small diesel engine finalized to the optimization of the fuel injection strategy. SAE technical paper 2009-01-2077 (2009) Siano, D., Bozza, F.: Combustion noise prediction in a small diesel engine finalized to the optimization of the fuel injection strategy. SAE technical paper 2009-01-2077 (2009)
7.
go back to reference Sjeric, M., Kozarac, D., Taritas I.: Experimentally supported modeling of cycle-to-cycle variations of si engine using cycle-simulation model. SAE technical paper 2014-01-1069 (2014) Sjeric, M., Kozarac, D., Taritas I.: Experimentally supported modeling of cycle-to-cycle variations of si engine using cycle-simulation model. SAE technical paper 2014-01-1069 (2014)
8.
go back to reference Chmela, F., Orthaber, G.: Rate of heat release prediction for direct injection diesel engines based on purely mixing controlled combustion. SAE technical paper 1999-01-0186 (1999) Chmela, F., Orthaber, G.: Rate of heat release prediction for direct injection diesel engines based on purely mixing controlled combustion. SAE technical paper 1999-01-0186 (1999)
9.
go back to reference Pötsch, C.: Crank-angle resolved modeling of fuel injection and mixing controlled combustion for RT application. In: Steady and Transient Operation. SAE technical paper 2014-01-1095, 2014 Pötsch, C.: Crank-angle resolved modeling of fuel injection and mixing controlled combustion for RT application. In: Steady and Transient Operation. SAE technical paper 2014-01-1095, 2014
10.
go back to reference Merker, G.P., Schwarz, C., Teichmann, R. (Hrsg.): Grundlagen Verbrennungsmotoren, Funktionsweise, Simulation. Messtechnik, Springer (2012) Merker, G.P., Schwarz, C., Teichmann, R. (Hrsg.): Grundlagen Verbrennungsmotoren, Funktionsweise, Simulation. Messtechnik, Springer (2012)
11.
go back to reference Katrašnik, T., Wurzenberger, J.C.: Development of advanced conventional and hybrid powertrains by mechanistic system level simulations. In: Transport Research Arena – Europe 2012, TRA Conference, Athens, Greece, April 23–26 2012 (Procedia: social & behavioral sciences, Bd. 48), Bd. 48, S. 3371–3388. TRA, Athens (2012 Katrašnik, T., Wurzenberger, J.C.: Development of advanced conventional and hybrid powertrains by mechanistic system level simulations. In: Transport Research Arena – Europe 2012, TRA Conference, Athens, Greece, April 23–26 2012 (Procedia: social & behavioral sciences, Bd. 48), Bd. 48, S. 3371–3388. TRA, Athens (2012
Metadata
Title
Echtzeit-Simulation für RDE-System – Entwicklung und Kalibrierung
Author
Johann Krammer
Copyright Year
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-24984-7_5

Premium Partner