Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Chapter

51. Music Archaeology

Author : Ricardo Eichmann

Published in: Springer Handbook of Systematic Musicology

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Music archaeology is a rather recent field of academic studies that emerged in the 19th century and provides access to musical cultures of ancient civilizations. Modern research, characterized by expanding interdisciplinary methodological approaches, has its roots in the 1970s. Music archaeology explores ancient music and archaeoacoustic phenomena embedded in archaeological contexts and objects, iconographic representations, and written sources. After a long period of processing and classifying such data, cultural turns in the past two decades have increasingly influenced the interpretation of archaeological music evidence.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
51.1
go back to reference E. Hickmann: Music archaeology – An introduction. In: Saiteninstrumente im archäologischen Kontext. Stringed Instruments in Archaeological Context, Studien zur Musikarchäologie I, Orient-Archäologie, Vol. 6, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2000) pp. 1–4 E. Hickmann: Music archaeology – An introduction. In: Saiteninstrumente im archäologischen Kontext. Stringed Instruments in Archaeological Context, Studien zur Musikarchäologie I, Orient-Archäologie, Vol. 6, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2000) pp. 1–4
51.2
go back to reference A.A. Both: Music Archaeology: Some methodological and theoretical considerations, Yearb. Tradit. Music 41, 1–11 (2009) A.A. Both: Music Archaeology: Some methodological and theoretical considerations, Yearb. Tradit. Music 41, 1–11 (2009)
51.3
go back to reference C. Renfrew, P.G. Bahn: Archaeology: Theory, Methods and Practice (Thamaes and Hudson, London 2016) C. Renfrew, P.G. Bahn: Archaeology: Theory, Methods and Practice (Thamaes and Hudson, London 2016)
51.4
go back to reference C. Engel: The Music of the Most Ancient Nations; Particularly of the Assyrians, Egyptians, and Hebrews (John Murray, London 1864), repr. Berlin (2014) C. Engel: The Music of the Most Ancient Nations; Particularly of the Assyrians, Egyptians, and Hebrews (John Murray, London 1864), repr. Berlin (2014)
51.5
go back to reference C. Sachs: Die Musikinstrumente des alten Ägyptens (Staatliche Museen zu Berlin, Mitteilungen aus der Ägyptischen Sammlung 3) (Curtius, Berlin 1921) C. Sachs: Die Musikinstrumente des alten Ägyptens (Staatliche Museen zu Berlin, Mitteilungen aus der Ägyptischen Sammlung 3) (Curtius, Berlin 1921)
51.6
go back to reference C. Sachs: The Rise of Music in the Ancient World. East and West (Norton, New York 1943) C. Sachs: The Rise of Music in the Ancient World. East and West (Norton, New York 1943)
51.7
go back to reference H. Hickmann: Catalogue genéral des antiquités égyptiennes du Museé du Caire Nos. 69201–69852 (Imprimerie de l’Institut Franҫais d’Archaeology Orientale, Kairo 1949) H. Hickmann: Catalogue genéral des antiquités égyptiennes du Museé du Caire Nos. 69201–69852 (Imprimerie de l’Institut Franҫais d’Archaeology Orientale, Kairo 1949)
51.8
go back to reference O. Seewald: Beiträge zu Kenntnis der steinzeitlichen Musikinstrumente Europas (Schroll, Wien 1934) O. Seewald: Beiträge zu Kenntnis der steinzeitlichen Musikinstrumente Europas (Schroll, Wien 1934)
51.9
go back to reference H. Besseler, M. Schneider: Vorwort. In: Ägypten. Musikgeschichte in Bildern II: Musik des Altertums (Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1961) p. 5 H. Besseler, M. Schneider: Vorwort. In: Ägypten. Musikgeschichte in Bildern II: Musik des Altertums (Deutscher Verlag für Musik, Leipzig 1961) p. 5
51.10
go back to reference E. Hickmann: An Introduction. In: Challenges and New Objectives for Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VI, Orient-Archäologie, Vol. 22, ed. by A.A. Both, R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (2008) pp. XV–XXV E. Hickmann: An Introduction. In: Challenges and New Objectives for Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VI, Orient-Archäologie, Vol. 22, ed. by A.A. Both, R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (2008) pp. XV–XXV
51.11
go back to reference E. Hickmann: Archaeomusicology. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Vol. 1 (Macmillan, London 2000) pp. 848–854 E. Hickmann: Archaeomusicology. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Vol. 1 (Macmillan, London 2000) pp. 848–854
51.12
go back to reference E. Hickmann: s.v. Musikarchäologie. I. Begriffsbestimmung, Aufgabenfeld. In: Musik in Geschichte und Gegenwart 6, ed. by F. Blume, L. Finscher (Bärenreiter, Kassel 1997) pp. 929–935 E. Hickmann: s.v. Musikarchäologie. I. Begriffsbestimmung, Aufgabenfeld. In: Musik in Geschichte und Gegenwart 6, ed. by F. Blume, L. Finscher (Bärenreiter, Kassel 1997) pp. 929–935
51.13
go back to reference Z. Estreicher: Ein Versuch der Musikarchäologie, Schweiz. Musikztg. 88, 348–355 (1948) Z. Estreicher: Ein Versuch der Musikarchäologie, Schweiz. Musikztg. 88, 348–355 (1948)
51.14
go back to reference R. Till: Sound archaeology. An interdisciplinary perspective. In: Archaeoacoustics: The Archaeology of Sound: Publication of Proceedings from the 2014 Conference in Malta, ed. by L.C. Eneix (The OTS Foundation, Myakka City 2014) pp. 23–32 R. Till: Sound archaeology. An interdisciplinary perspective. In: Archaeoacoustics: The Archaeology of Sound: Publication of Proceedings from the 2014 Conference in Malta, ed. by L.C. Eneix (The OTS Foundation, Myakka City 2014) pp. 23–32
51.15
go back to reference C. Scarre, G. Lawson (Eds.): Archaeoacoustics (McDonald Institute for Archaeological Research, Cambridge 2006) C. Scarre, G. Lawson (Eds.): Archaeoacoustics (McDonald Institute for Archaeological Research, Cambridge 2006)
51.16
go back to reference L.C. Eneix (Ed.): Archaeoacoustics: The Archaeology of Sound: Publication of Proceedings from the 2014 Conference in Malta (The OTS Foundation, Myakka City 2014) L.C. Eneix (Ed.): Archaeoacoustics: The Archaeology of Sound: Publication of Proceedings from the 2014 Conference in Malta (The OTS Foundation, Myakka City 2014)
51.17
go back to reference C. Berends: Klänge der Bronzezeit. Musikarchäologische Studien über bronzezeitliche Hortfunde Mitteldeutschlands, Universitätsforschungen zur Prähistorischen Archäologie, Vol. 187 (Dr. Rudolf Habelt, Bonn 2010) C. Berends: Klänge der Bronzezeit. Musikarchäologische Studien über bronzezeitliche Hortfunde Mitteldeutschlands, Universitätsforschungen zur Prähistorischen Archäologie, Vol. 187 (Dr. Rudolf Habelt, Bonn 2010)
51.18
go back to reference A. Both: Versunkene Klangwelten Altamerikas. Der Natur eine Stimme verleihen. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 51–61 A. Both: Versunkene Klangwelten Altamerikas. Der Natur eine Stimme verleihen. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 51–61
51.19
go back to reference M. Stöckli, A. Both (Eds.): Flower World. Music Archaeology of the Americas/Mundo Florido, Arqueomusicología de las Américas, Vol. 1 (Ēkhō, Berlin 2012) M. Stöckli, A. Both (Eds.): Flower World. Music Archaeology of the Americas/Mundo Florido, Arqueomusicología de las Américas, Vol. 1 (Ēkhō, Berlin 2012)
51.20
go back to reference R. Eichmann: Musical perceptions – past and present. On ethnographic analogy in music archaeology – an introduction. In: Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. XII–XIV R. Eichmann: Musical perceptions – past and present. On ethnographic analogy in music archaeology – an introduction. In: Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. XII–XIV
51.25
go back to reference A. von Lieven: Music archaeology – Music philology. Sources on Egyptian music and their inherent problems. In: Musikarchäologische Quellengruppen: Bodenurkunden, mündliche Überlieferung, Aufzeichnung/Music Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 99–105 A. von Lieven: Music archaeology – Music philology. Sources on Egyptian music and their inherent problems. In: Musikarchäologische Quellengruppen: Bodenurkunden, mündliche Überlieferung, Aufzeichnung/Music Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 99–105
51.26
go back to reference G. Kolltveit: Jew’s Harps in European Archaeology (Unipub AS, Oslo 2004) G. Kolltveit: Jew’s Harps in European Archaeology (Unipub AS, Oslo 2004)
51.27
go back to reference Å. Norborg: Ancient Middle Eastern Lyres, Musikmuseets skrifter, Vol. 25 (Almqvist Wiksell, Stockholm 1995) Å. Norborg: Ancient Middle Eastern Lyres, Musikmuseets skrifter, Vol. 25 (Almqvist Wiksell, Stockholm 1995)
51.28
go back to reference B. Nettl: Some questions on the relationship of music archaeology and ethnomusicology: Informal comments on constructing the past from the present. In: Musikarchäologische Quellengruppen: Bodenurkunden, mündliche Überlieferung, Aufzeichnung/Music-Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden 2004) pp. 117–124 B. Nettl: Some questions on the relationship of music archaeology and ethnomusicology: Informal comments on constructing the past from the present. In: Musikarchäologische Quellengruppen: Bodenurkunden, mündliche Überlieferung, Aufzeichnung/Music-Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden 2004) pp. 117–124
51.29
go back to reference S. Psaroudakes: Archaeomusicology and ethnomusicology in dialogue, Eulimene 4, 189–197 (2003) S. Psaroudakes: Archaeomusicology and ethnomusicology in dialogue, Eulimene 4, 189–197 (2003)
51.30
go back to reference E.M.V. Hornbostel, C. Sachs: Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch, Z. Ethnol. 46, 553–590 (1914), English edition: Classification of musical instruments. Galpin Soc. J. 14, 3–29 (1961) E.M.V. Hornbostel, C. Sachs: Systematik der Musikinstrumente. Ein Versuch, Z. Ethnol. 46, 553–590 (1914), English edition: Classification of musical instruments. Galpin Soc. J. 14, 3–29 (1961)
51.31
go back to reference D.A. Olsen: The ethnomusicology of archaeology: A model for the musical/cultural study of ancient material culture, Sel. Rep. Ethnomusicol. 8, 175–192 (1990) D.A. Olsen: The ethnomusicology of archaeology: A model for the musical/cultural study of ancient material culture, Sel. Rep. Ethnomusicol. 8, 175–192 (1990)
51.32
go back to reference L.-C. Koch: Klang und Kultur. Musikethologische Erkenntnisse als Grundlage für musikarchäologisches Arbeiten. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 12–21 L.-C. Koch: Klang und Kultur. Musikethologische Erkenntnisse als Grundlage für musikarchäologisches Arbeiten. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 12–21
51.33
go back to reference R. Eichmann, L.-C. Koch, D.-R. Meyer: A preliminary archaeological report on two lutes of the Surbahar type (India) and an ethnomusicological perspective. In: Challenges and Objectives in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VI, Orient-Archäologie, Vol. 22, ed. by A.A. Both, R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2008) pp. 547–564 R. Eichmann, L.-C. Koch, D.-R. Meyer: A preliminary archaeological report on two lutes of the Surbahar type (India) and an ethnomusicological perspective. In: Challenges and Objectives in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VI, Orient-Archäologie, Vol. 22, ed. by A.A. Both, R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2008) pp. 547–564
51.34
go back to reference P.V. Bohlman: Das Sammeln der Singenden. Über die Archäologie des Gesangswettbewerbs im Zeitalter des europäischen Nationalismus. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 85–90 P.V. Bohlman: Das Sammeln der Singenden. Über die Archäologie des Gesangswettbewerbs im Zeitalter des europäischen Nationalismus. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 85–90
51.35
go back to reference M.N. Haidle, J. Bräuer: Special issue: Innovation and the evolution of human behavior from brainwave to tradition – How to detect innovations in tool behavior, PaleoAnthropology 2011, 144–115 (2011) M.N. Haidle, J. Bräuer: Special issue: Innovation and the evolution of human behavior from brainwave to tradition – How to detect innovations in tool behavior, PaleoAnthropology 2011, 144–115 (2011)
51.36
go back to reference F. D’Errico: Just a bone or a flute? The contribution of taphonomy and microscopy to the identification of prehistoric pseudo-musical instruments. In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studien zur Musikarchäologie III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 89–90 F. D’Errico: Just a bone or a flute? The contribution of taphonomy and microscopy to the identification of prehistoric pseudo-musical instruments. In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studien zur Musikarchäologie III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 89–90
51.37
go back to reference G. Lawson, F. d’Errico: Microscopic, experimental and theoretical re-assesment of Upper Palaeolithic bird-bone pipes from Isturitz, France: Ergonomics of design, systems of notation and the origins of musical traditions. In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studien zur Musikarchäologie III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 119–142 G. Lawson, F. d’Errico: Microscopic, experimental and theoretical re-assesment of Upper Palaeolithic bird-bone pipes from Isturitz, France: Ergonomics of design, systems of notation and the origins of musical traditions. In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studien zur Musikarchäologie III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 119–142
51.38
go back to reference F. Calament, R. Eichmann, C. Vendries: Le luth dans l’Égypte byzantine. La tombe de la „Prophetesse“ d’Antinoë au musée de Grenoble, Orient-Archäologie, Vol. 26 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012) F. Calament, R. Eichmann, C. Vendries: Le luth dans l’Égypte byzantine. La tombe de la „Prophetesse“ d’Antinoë au musée de Grenoble, Orient-Archäologie, Vol. 26 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012)
51.40
go back to reference J. Schofield: The archaeology of sound and music, World Archaeol. 46(3), 289–291 (2014)CrossRef J. Schofield: The archaeology of sound and music, World Archaeol. 46(3), 289–291 (2014)CrossRef
51.41
go back to reference Europäische Vereinigung zur Förderung der Experimentellen Archäologie e.V. (Ed.): Experimentelle Archäologie in Europa Bilanz 2010 (Isensee, Oldenburg 2010) Europäische Vereinigung zur Förderung der Experimentellen Archäologie e.V. (Ed.): Experimentelle Archäologie in Europa Bilanz 2010 (Isensee, Oldenburg 2010)
51.42
go back to reference D.C.E. Millson: Experimentation and Interpretation: The Use of Experimental Archaeology in the Study of the Past (Oxbow Books, Oxford 2010) D.C.E. Millson: Experimentation and Interpretation: The Use of Experimental Archaeology in the Study of the Past (Oxbow Books, Oxford 2010)
51.43
go back to reference E. Keefer (Ed.): Lebendige Vergangenheit. Vom archäologischen Experiment zur Zeitreise, Sonderheft 6 Archäologie in Deutschland (2006) E. Keefer (Ed.): Lebendige Vergangenheit. Vom archäologischen Experiment zur Zeitreise, Sonderheft 6 Archäologie in Deutschland (2006)
51.44
go back to reference J.M. Coles: Archaeology by Experiment (Charles Scribner's Sons, New York 1974) J.M. Coles: Archaeology by Experiment (Charles Scribner's Sons, New York 1974)
51.45
go back to reference G. Lawson: Epistemology and imagination. Reconciling music-archaeological scholarship and ancient music performance today. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 265–276 G. Lawson: Epistemology and imagination. Reconciling music-archaeological scholarship and ancient music performance today. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 265–276
51.46
go back to reference M.P. Georgiou: Ancient Greek Musical Instruments. The Quest for the Resonance of the Universe (En Tipis, Nicosia 2007), (Greek/English) M.P. Georgiou: Ancient Greek Musical Instruments. The Quest for the Resonance of the Universe (En Tipis, Nicosia 2007), (Greek/English)
51.47
go back to reference N.J. Conard, M. Malina, S.C. Münzel: New flutes document the earliest musical tradition in southwestern Germany, Nature 460, 737–740 (2009) N.J. Conard, M. Malina, S.C. Münzel: New flutes document the earliest musical tradition in southwestern Germany, Nature 460, 737–740 (2009)
51.48
go back to reference S.C. Münzel, W. Hein, F. Potengowski, N.J. Conard: Flötenklang aus fernen Zeiten. Die ältesten Blasinstrumente von der Schwäbischen Alb. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 30–37 S.C. Münzel, W. Hein, F. Potengowski, N.J. Conard: Flötenklang aus fernen Zeiten. Die ältesten Blasinstrumente von der Schwäbischen Alb. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 30–37
51.49
go back to reference Y. Garfinkel: Dancing at the Dawn of Agriculture (Univ. of Texas Press, Austin 2003) Y. Garfinkel: Dancing at the Dawn of Agriculture (Univ. of Texas Press, Austin 2003)
51.50
go back to reference I. Morley: The Prehistory of Music. Human Evolution, Archaeology & the Origins of Musicality (Oxford Univ. Press, Oxford 2013)CrossRef I. Morley: The Prehistory of Music. Human Evolution, Archaeology & the Origins of Musicality (Oxford Univ. Press, Oxford 2013)CrossRef
51.51
go back to reference F. Blocher: Gaukler im Alten Orient. In: Außenseiter und Randgruppen: Beiträge zu einer Sozialgeschichte des Alten Orients, Xenia, Vol. 32, ed. by V. Haas (Univ.-Verl., Konstanz 1992) pp. 79–112 F. Blocher: Gaukler im Alten Orient. In: Außenseiter und Randgruppen: Beiträge zu einer Sozialgeschichte des Alten Orients, Xenia, Vol. 32, ed. by V. Haas (Univ.-Verl., Konstanz 1992) pp. 79–112
51.52
go back to reference L. Manniche: Music and Musicians in Ancient Egypt (British Museum, London 1991) pp. 108–119 L. Manniche: Music and Musicians in Ancient Egypt (British Museum, London 1991) pp. 108–119
51.53
go back to reference A. von Lieven: Wein, Weib und Gesang – Rituale für die Gefährliche Göttin. In: Rituale in der Vorgeschichte, Antike und Gegenwart, ed. by C. Metzner-Nebelsick (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2003) pp. 47–55 A. von Lieven: Wein, Weib und Gesang – Rituale für die Gefährliche Göttin. In: Rituale in der Vorgeschichte, Antike und Gegenwart, ed. by C. Metzner-Nebelsick (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2003) pp. 47–55
51.54
go back to reference O. Brison: Nudity and music in anatolian mythological seduction scenes and iconographic imagery. In: Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean, ed. by J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014) pp. 185–200 O. Brison: Nudity and music in anatolian mythological seduction scenes and iconographic imagery. In: Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean, ed. by J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014) pp. 185–200
51.55
go back to reference B. Lawergren: How Qin-zithers changed between 500 B.C.E. and 500 C.E. In: Music Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 295–310 B. Lawergren: How Qin-zithers changed between 500 B.C.E. and 500 C.E. In: Music Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 295–310
51.56
go back to reference J. Schween: Luren und Irische Hörner der Bronzezeit. Nordeuropäische Meisterwerke der Klangerzeugung. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 38–50 J. Schween: Luren und Irische Hörner der Bronzezeit. Nordeuropäische Meisterwerke der Klangerzeugung. In: Musikarchäologie. Klänge der Vergangenheit, Archäologie in Deutschland Sonderheft 7, ed. by R. Eichmann, L.-C. Koch (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2015) pp. 38–50
51.57
go back to reference D. Shehata: Musiker und ihr vokales Repertoire. Untersuchungen zu Inhalt und Liedgattung in altbabylonischer Zeit, Göttinger Beiträge zum Alten Orient, Vol. 3 (Universitätsverlag, Göttingen 2009) D. Shehata: Musiker und ihr vokales Repertoire. Untersuchungen zu Inhalt und Liedgattung in altbabylonischer Zeit, Göttinger Beiträge zum Alten Orient, Vol. 3 (Universitätsverlag, Göttingen 2009)
51.58
go back to reference P. Amory: People and Identity in Ostrogothic Italy 489–554 (Cambridge Univ. Press, Cambridge 1997) p. 133CrossRef P. Amory: People and Identity in Ostrogothic Italy 489–554 (Cambridge Univ. Press, Cambridge 1997) p. 133CrossRef
51.59
go back to reference K. Volk: Musikalische Praxis und Theorie im Alten Orient. In: Vom Mythos zur Fachdisziplin: Antike und Byzanz, Geschichte der Musiktheorie, Vol. 2, ed. by K. Volk, F. Zaminer, C. Floros, R. Harmon, L. Richter, M. Haas (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2006) pp. 1–51 K. Volk: Musikalische Praxis und Theorie im Alten Orient. In: Vom Mythos zur Fachdisziplin: Antike und Byzanz, Geschichte der Musiktheorie, Vol. 2, ed. by K. Volk, F. Zaminer, C. Floros, R. Harmon, L. Richter, M. Haas (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2006) pp. 1–51
51.60
go back to reference R. Pruzsinszky, D. Shehata (Eds.): Musiker und Tradierung. Studien zur Rolle von Musikern bei der Verschriftlichung und Tradierung von literarischen Werken, Wiener Offene Orientalistik, Vol. 8 (Lit, Wien, Berlin 2010) R. Pruzsinszky, D. Shehata (Eds.): Musiker und Tradierung. Studien zur Rolle von Musikern bei der Verschriftlichung und Tradierung von literarischen Werken, Wiener Offene Orientalistik, Vol. 8 (Lit, Wien, Berlin 2010)
51.61
go back to reference N. Ziegler: Florilegium marianum 9. Les musiciens et la musique d’après les archives de Mari. In: Mémoires de N.A.B.U. 10 (G.N. Impressions, Bouloc 2007) N. Ziegler: Florilegium marianum 9. Les musiciens et la musique d’après les archives de Mari. In: Mémoires de N.A.B.U. 10 (G.N. Impressions, Bouloc 2007)
51.62
go back to reference K. Volk: Improvisationsmusik im alten Mesopotamien? In: Improvisation II, ed. by W. Fähndrich (Amadeus, Winterthur 1994) pp. 160–202 K. Volk: Improvisationsmusik im alten Mesopotamien? In: Improvisation II, ed. by W. Fähndrich (Amadeus, Winterthur 1994) pp. 160–202
51.63
go back to reference A. von Lieven: The social standing of musicians in ancient Egypt. In: Music Archaeology in Contexts. Studien zur Musikarchäologie V, Orient-Archäologie, Vol. 20, ed. by E. Hickmann, A.A. Both, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2006) pp. 355–360 A. von Lieven: The social standing of musicians in ancient Egypt. In: Music Archaeology in Contexts. Studien zur Musikarchäologie V, Orient-Archäologie, Vol. 20, ed. by E. Hickmann, A.A. Both, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2006) pp. 355–360
51.64
go back to reference M. Schuol: Hethitische Kultmusik. Eine Untersuchung der Instrumental- und Vokalmusik anhand der hethitischen Ritualtexte und der archäologischen Zeugnisse, Orient-Archäologie, Vol. 14 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) M. Schuol: Hethitische Kultmusik. Eine Untersuchung der Instrumental- und Vokalmusik anhand der hethitischen Ritualtexte und der archäologischen Zeugnisse, Orient-Archäologie, Vol. 14 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004)
51.65
go back to reference M. Howell: An Organology of the Americas as painted by John White and other artists. In: Flower World. Music Archaeology of the Americas/Mundo Florido, Arqueomusicología de las Américas, Vol. 1, ed. by M. Stöckli, A.A. Both (2012) pp. 155–168 M. Howell: An Organology of the Americas as painted by John White and other artists. In: Flower World. Music Archaeology of the Americas/Mundo Florido, Arqueomusicología de las Américas, Vol. 1, ed. by M. Stöckli, A.A. Both (2012) pp. 155–168
51.66
go back to reference R. Eichmann: Extant lutes from the New Kingdom and the Coptic Period of Ancient Egypt. In: ICONEA 2011 (2014) pp. 23–35 R. Eichmann: Extant lutes from the New Kingdom and the Coptic Period of Ancient Egypt. In: ICONEA 2011 (2014) pp. 23–35
51.67
go back to reference L. Crickmore: New light on the Babylonian tonal system. In: Proceedings of the International Conference of Near Eastern Archaeomusicology (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 11–22 L. Crickmore: New light on the Babylonian tonal system. In: Proceedings of the International Conference of Near Eastern Archaeomusicology (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 11–22
51.69
go back to reference R. Dumbrill: Evidence and inference in texts of theory in the ancient Near East. In: Proceedings of the International Conference of Near Eastern Archaeomusicology (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 105–115 R. Dumbrill: Evidence and inference in texts of theory in the ancient Near East. In: Proceedings of the International Conference of Near Eastern Archaeomusicology (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 105–115
51.70
go back to reference J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (Eds.): Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014) J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (Eds.): Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014)
51.71
go back to reference S. Hagel: Is nid qabli Dorian? Tuning and modality in Greek and Hurrian music, Baghdader Mitt. 36, 287–348 (2005) S. Hagel: Is nid qabli Dorian? Tuning and modality in Greek and Hurrian music, Baghdader Mitt. 36, 287–348 (2005)
51.72
go back to reference D. Halperin: Musical reconstruction of the Hurrian material by statistical analysis. In: Proc. Int. Conf. Near East. Archaeomusicol. (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 29–32 D. Halperin: Musical reconstruction of the Hurrian material by statistical analysis. In: Proc. Int. Conf. Near East. Archaeomusicol. (ICONEA), ed. by R. Dumbrill, I. Finkel (2008) pp. 29–32
51.73
go back to reference C. Ziegler: Les Instruments de Musique Égyptiens au Musée du Louvre (Éditions de la Réunion des Musées Nationaux, Paris 1979) C. Ziegler: Les Instruments de Musique Égyptiens au Musée du Louvre (Éditions de la Réunion des Musées Nationaux, Paris 1979)
51.74
go back to reference R.D. Anderson: Catalogue of Egyptian Antiquities in the British Museum III: Musical Instruments (British Museum Publications, London 1976) R.D. Anderson: Catalogue of Egyptian Antiquities in the British Museum III: Musical Instruments (British Museum Publications, London 1976)
51.75
go back to reference F. Calament, R. Eichmann, C. Vendries: Le luth dans l’Égypte byzantine. La tombe de la «Prophetesse d’Antinoë» au musée de Grenoble, Orient-Archäologie, Vol. 26 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2011) F. Calament, R. Eichmann, C. Vendries: Le luth dans l’Égypte byzantine. La tombe de la «Prophetesse d’Antinoë» au musée de Grenoble, Orient-Archäologie, Vol. 26 (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2011)
51.76
go back to reference R. Eichmann: Neuaufnahme einer Schalen-Spießlaute von deir el-Medina (Grab 1389)/Ägypten. In: Music-Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 551–568 R. Eichmann: Neuaufnahme einer Schalen-Spießlaute von deir el-Medina (Grab 1389)/Ägypten. In: Music-Archaeological Sources: Finds, Oral Transmission, Written Evidence. Studien zur Musikarchäologie IV, Orient-Archäologie, Vol. 15, ed. by E. Hickmann, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2004) pp. 551–568
51.77
go back to reference R. Eichmann: Structure des échelles musicales dans l’antiquité égyptienne tardive, une perspective d’après l’étude des ‘‘luths coptes’’, Archéologie et musique. Actes du colloque des 9 et 10 février 2001, Les cahiers du muse de la musique 2, 55–61 (2002) R. Eichmann: Structure des échelles musicales dans l’antiquité égyptienne tardive, une perspective d’après l’étude des ‘‘luths coptes’’, Archéologie et musique. Actes du colloque des 9 et 10 février 2001, Les cahiers du muse de la musique 2, 55–61 (2002)
51.78
go back to reference F. Jianjun: Scale, tuning, and spectrum. The early Han Dynasty Chime stones and bronze bells excavated in Luozhuang, China. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 167–188 F. Jianjun: Scale, tuning, and spectrum. The early Han Dynasty Chime stones and bronze bells excavated in Luozhuang, China. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 167–188
51.79
go back to reference P.F. Healy, C.L. Dennett, M.H. Harris, A.A. Both: A musical nature. Pre-Columbian ceramic flutes of northeast Honduras. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 189–212 P.F. Healy, C.L. Dennett, M.H. Harris, A.A. Both: A musical nature. Pre-Columbian ceramic flutes of northeast Honduras. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 189–212
51.80
go back to reference S. Hagel: Understanding the Aulos. Berlin Egyptian Museum 12461/12462. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 67–87 S. Hagel: Understanding the Aulos. Berlin Egyptian Museum 12461/12462. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology, Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 67–87
51.81
go back to reference J. Zhang, X. Xiao, Y.K. Lee: The early development of music. Analysis of the Jiahu bone flutes, Antiquity 78, 769–778 (2004)CrossRef J. Zhang, X. Xiao, Y.K. Lee: The early development of music. Analysis of the Jiahu bone flutes, Antiquity 78, 769–778 (2004)CrossRef
51.82
go back to reference A. Gruszczyńska-Ziółkowska: Sound and its numbers. Interpretation of acoustical data from the Nasca Culture (Peru). In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studies in Music Archaeology III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 269–278 A. Gruszczyńska-Ziółkowska: Sound and its numbers. Interpretation of acoustical data from the Nasca Culture (Peru). In: The Archaeology of Sound: Origin and Organisation. Studies in Music Archaeology III, Orient-Archäologie, Vol. 10, ed. by E. Hickmann, A.D. Kilmer, R. Eichmann (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2002) pp. 269–278
51.83
go back to reference A.D. Kilmer: Mesopotamian music theory since 1977. In: Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean, ed. by J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014) pp. 92–101 A.D. Kilmer: Mesopotamian music theory since 1977. In: Music in Antiquity. The Near East and the Mediterranean, ed. by J. Goodnick Westenholz, Y. Maurey, E. Seroussi (De Gruyter Oldenbourg, Berlin, Boston, Jerusalem 2014) pp. 92–101
51.84
go back to reference A.D. Kilmer, R.L. Crocker, R.R. Brown: Sounds from Silence. Recent Discoveries in Ancient Near Eastern Music (Bīt Enki, Berkeley 1976), record with booklet A.D. Kilmer, R.L. Crocker, R.R. Brown: Sounds from Silence. Recent Discoveries in Ancient Near Eastern Music (Bīt Enki, Berkeley 1976), record with booklet
51.85
go back to reference A.D. Kilmer: The Cult Song with Music from Ancient Ugarit: Another Interpretation, Rev. Assyriol. 68, 69–82 (1974) A.D. Kilmer: The Cult Song with Music from Ancient Ugarit: Another Interpretation, Rev. Assyriol. 68, 69–82 (1974)
51.86
go back to reference E. Pöhlmann, M.L. West (Eds.): Documents of Ancient Greek Music. The Extant Melodies and Fragments (Clarendon, Oxford 2001) E. Pöhlmann, M.L. West (Eds.): Documents of Ancient Greek Music. The Extant Melodies and Fragments (Clarendon, Oxford 2001)
51.87
go back to reference S. Rühling: Ancient sounds for modern ears – Archaeomusicology in media and performance. Essay of an experience report. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 293–299 S. Rühling: Ancient sounds for modern ears – Archaeomusicology in media and performance. Essay of an experience report. In: Musical Perceptions – Past and Present. On Ethnographic Analogy in Music Archaeology. Studien zur Musikarchäologie VII, Orient-Archäologie, Vol. 25, ed. by R. Eichmann, E. Hickmann, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2010) pp. 293–299
51.88
go back to reference S. Rühling: Ein offenes Ohr für die Vergangenheit. Rekonstruktion und experimentelles Spiel antiker und byzantinischer Orgeln, Archäologie in Deutschland, Sonderheft 7. Musikarchäologie (2014) S. Rühling: Ein offenes Ohr für die Vergangenheit. Rekonstruktion und experimentelles Spiel antiker und byzantinischer Orgeln, Archäologie in Deutschland, Sonderheft 7. Musikarchäologie (2014)
51.89
go back to reference S. Wyatt: Sound production in Early Aerophones. Short report on a work in progress. In: Studien zur Musikarchäologie 8. Klänge der Vergangenheit/Sounds from the Past, Orient-Archäologie, Vol. 2, ed. by R. Eichmann, F. Jianjun, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012) pp. 393–398 S. Wyatt: Sound production in Early Aerophones. Short report on a work in progress. In: Studien zur Musikarchäologie 8. Klänge der Vergangenheit/Sounds from the Past, Orient-Archäologie, Vol. 2, ed. by R. Eichmann, F. Jianjun, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012) pp. 393–398
51.90
go back to reference J.-L. Ringot: Upper Palaeolithic aerophones – flute or pipe? An experimental approach. Summary report. In: Klänge der Vergangenheit/Sounds from the Past Studien zur Musikarchäologie 8, Orient-Archäologie, Vol. 27, ed. by R. Eichmann, F. Jianjun, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012) pp. 389–390 J.-L. Ringot: Upper Palaeolithic aerophones – flute or pipe? An experimental approach. Summary report. In: Klänge der Vergangenheit/Sounds from the Past Studien zur Musikarchäologie 8, Orient-Archäologie, Vol. 27, ed. by R. Eichmann, F. Jianjun, L.-C. Koch (Marie Leidorf, Rahden/Westf. 2012) pp. 389–390
Metadata
Title
Music Archaeology
Author
Ricardo Eichmann
Copyright Year
2018
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-662-55004-5_51

Premium Partners