Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Chapter

10. Road Pricing in Germany: A Behavioral Economics Perspective

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

The benefit principle of public finance is regaining ground in the scientific and political arena. User-based financing for excludable public services plays an important role here. This becomes evident in the field of transport infrastructure for which a chronic underfunding has been claimed for a long time now in Germany. However, road pricing policies introducing user charges for the first time face ubiquitous “fee-resistance” that expresses the unwillingness to see access to goods that were previously free of price obstacles now obstructed by individual payment obligations. Thus, political involvement might turn out, from a public choice perspective, to be a real barrier to PPP projects in the case of user-charge financing rather than a driver as usually has been argued. For the case of transport infrastructure, missing political acceptance of road user charges and perceived lack of price fairness might be remedied though through an updating of reference prices determining the perceived fairness of market prices. Thus, behavioral pricing might solve the dilemma of politicians trapped between the conventional tax resistance and the “constitutional fee resistance” occurring on the occasion of a transition of funding from general taxes towards specific road user charges.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Cf. Chap. 2.
 
Literature
go back to reference Alfen HW (2001) Entwicklung, Bau, Finanzierung und Betrieb von Straßenverkehrsinfrastruktur in Partnerschaft zwischen öffentlicher Hand und Privaten, Weimar Alfen HW (2001) Entwicklung, Bau, Finanzierung und Betrieb von Straßenverkehrsinfrastruktur in Partnerschaft zwischen öffentlicher Hand und Privaten, Weimar
go back to reference Bennett JT (2004) Underground government: the off-budget public sector. The encyclopedia of public choice, vol II. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp 587–589 Bennett JT (2004) Underground government: the off-budget public sector. The encyclopedia of public choice, vol II. Kluwer Academic Publishers, Dordrecht, pp 587–589
go back to reference Birk D, Eckhoff R (2000) Staatsfinanzierung durch Gebühren und Steuern. Vor- und Nachteile aus juristischer Perspektive. In: Sacksofsky U, Wieland J (eds) Vom Steuerstaat zum Gebührenstaat. Nomos, Baden-Baden, pp 54–67 Birk D, Eckhoff R (2000) Staatsfinanzierung durch Gebühren und Steuern. Vor- und Nachteile aus juristischer Perspektive. In: Sacksofsky U, Wieland J (eds) Vom Steuerstaat zum Gebührenstaat. Nomos, Baden-Baden, pp 54–67
go back to reference Brennan G, Buchanan JM (2006) The power to tax. Analytic foundations of a fiscal constitution. Cambridge University Press, Cambridge Brennan G, Buchanan JM (2006) The power to tax. Analytic foundations of a fiscal constitution. Cambridge University Press, Cambridge
go back to reference Briesch RA, Krishnamurthi L, Mazumdar T, Raj SP (1997) A comparative analysis of reference price models. J Consum Res 24:202–214CrossRef Briesch RA, Krishnamurthi L, Mazumdar T, Raj SP (1997) A comparative analysis of reference price models. J Consum Res 24:202–214CrossRef
go back to reference Daehre Commission (2013) Zukunft der Verkehrsinfrastrukturfinanzierung, Bericht der Kommission Daehre Commission (2013) Zukunft der Verkehrsinfrastrukturfinanzierung, Bericht der Kommission
go back to reference De Bettignies J-E, Ross TW (2004) The economics of public-private partnerships. Can Public Policy 30:135–154CrossRef De Bettignies J-E, Ross TW (2004) The economics of public-private partnerships. Can Public Policy 30:135–154CrossRef
go back to reference De Vries P (2013) Public budget norms and PPP – an anomaly. In: De Vries P, Yehoue EB (eds) The Routledge companion to public-private-partnerships. Routledge, New York, pp 301–322 De Vries P (2013) Public budget norms and PPP – an anomaly. In: De Vries P, Yehoue EB (eds) The Routledge companion to public-private-partnerships. Routledge, New York, pp 301–322
go back to reference De Vries P, Yehoue EB (eds) (2013) The Routledge companion to public-private-partnerships. Routledge, New York De Vries P, Yehoue EB (eds) (2013) The Routledge companion to public-private-partnerships. Routledge, New York
go back to reference Estelami E, Maxwell S (eds) (2003) Behavioural pricing. J Product Brand Manag 18(7) Estelami E, Maxwell S (eds) (2003) Behavioural pricing. J Product Brand Manag 18(7)
go back to reference Gawel E (2005) Private Finanzierung von Fernstraßen – Erfahrungen und Probleme. Wirtschaftsdienst 85(3):173–181CrossRef Gawel E (2005) Private Finanzierung von Fernstraßen – Erfahrungen und Probleme. Wirtschaftsdienst 85(3):173–181CrossRef
go back to reference Gawel E (2011a) PPP for trunk road construction – lessons from the German Road Construction Private Financing Act. J Public Nonprofit Serv 36:137–156, Supplement 40/2011 Gawel E (2011a) PPP for trunk road construction – lessons from the German Road Construction Private Financing Act. J Public Nonprofit Serv 36:137–156, Supplement 40/2011
go back to reference Gawel E (2011b) Political drivers of and barriers to public-private partnerships: the role of political involvement. Leipzig University, Faculty of Economics and Management Science, Working Paper No. 98, Leipzig Gawel E (2011b) Political drivers of and barriers to public-private partnerships: the role of political involvement. Leipzig University, Faculty of Economics and Management Science, Working Paper No. 98, Leipzig
go back to reference Gawel E (2012) Nutzerfinanzierung öffentlicher Aufgaben – Renaissance des Entgeltstaates? In: Reichard C, Schröter E (eds) Zur Organisation öffentlicher Aufgaben: Effizienz, Effektivität und Legitimität, pp 236–261 Gawel E (2012) Nutzerfinanzierung öffentlicher Aufgaben – Renaissance des Entgeltstaates? In: Reichard C, Schröter E (eds) Zur Organisation öffentlicher Aufgaben: Effizienz, Effektivität und Legitimität, pp 236–261
go back to reference Gawel E (2013) Finanzierung der Verkehrsinfrastruktur – Optionen und polit-ökonomische Blockaden. Wirtschaftsdienst 93(10):670–674 Gawel E (2013) Finanzierung der Verkehrsinfrastruktur – Optionen und polit-ökonomische Blockaden. Wirtschaftsdienst 93(10):670–674
go back to reference Gawel E (2014) User-based financing of public spending—current state and future prospects of the benefit principle. Die Verwaltung 47(4):467–491CrossRef Gawel E (2014) User-based financing of public spending—current state and future prospects of the benefit principle. Die Verwaltung 47(4):467–491CrossRef
go back to reference Gawel E, Schmidt C (2010) Finanzwissenschaftliche Probleme der Gebührenfinanzierung von Verkehrsinfrastruktur nach dem Fernstraßenbauprivatfinanzierungsgesetz (FStrPrivFinG), Berlin Gawel E, Schmidt C (2010) Finanzwissenschaftliche Probleme der Gebührenfinanzierung von Verkehrsinfrastruktur nach dem Fernstraßenbauprivatfinanzierungsgesetz (FStrPrivFinG), Berlin
go back to reference Grimsey D, Lewis MK (eds) (2005) The economics of public private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham Grimsey D, Lewis MK (eds) (2005) The economics of public private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham
go back to reference Hansjürgens B (1998) Allokative Begründung des Äquivalenzprinzips: Mehr Effizienz im politischen Prozess. List Forum für Wirtschafts- und Finanzpolitik 24(3):308–325 Hansjürgens B (1998) Allokative Begründung des Äquivalenzprinzips: Mehr Effizienz im politischen Prozess. List Forum für Wirtschafts- und Finanzpolitik 24(3):308–325
go back to reference Hodge GA, Greve C (eds) (2005) The challenge of public-private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham Hodge GA, Greve C (eds) (2005) The challenge of public-private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham
go back to reference Hodge GA, Greve C, Boardman AE (eds) (2010) International handbook on public-private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham Hodge GA, Greve C, Boardman AE (eds) (2010) International handbook on public-private partnerships. Edward Elgar, Cheltenham
go back to reference Kahneman D, Tversky A (1979) Prospect theory: an analysis of decisions under risk. Econometrica 47:263–291CrossRef Kahneman D, Tversky A (1979) Prospect theory: an analysis of decisions under risk. Econometrica 47:263–291CrossRef
go back to reference Kopalle PK, Lindsey-Mullikin J (2003) The impact of external reference price on consumer price expectations. J Retail 78:225–236CrossRef Kopalle PK, Lindsey-Mullikin J (2003) The impact of external reference price on consumer price expectations. J Retail 78:225–236CrossRef
go back to reference Kossak A, Pällmann W (2009) 10 Jahre Regierungskommission Verkehrsinfrastrukturfinanzierung. Aktualisierter und erweiterter Appell zum Paradigmenwechsel, Hamburg Kossak A, Pällmann W (2009) 10 Jahre Regierungskommission Verkehrsinfrastrukturfinanzierung. Aktualisierter und erweiterter Appell zum Paradigmenwechsel, Hamburg
go back to reference Kühling J, Klatt JP, Bäuml A, Beckers T (2011) Institutionelle Lösungen für die Bundesfernstraßenfinanzierung. Eine Analyse aus ökonomischer und juristischer Perspektive, Münster Kühling J, Klatt JP, Bäuml A, Beckers T (2011) Institutionelle Lösungen für die Bundesfernstraßenfinanzierung. Eine Analyse aus ökonomischer und juristischer Perspektive, Münster
go back to reference Lichtenstein DR, Netemeyer RG, Burton S (1990) Distinguishing coupon proneness from value consciousness: an acquisition-transaction utility theory perspective. J Mark 54:54–67CrossRef Lichtenstein DR, Netemeyer RG, Burton S (1990) Distinguishing coupon proneness from value consciousness: an acquisition-transaction utility theory perspective. J Mark 54:54–67CrossRef
go back to reference Lindsey R (2006) Do economists reach a conclusion on road pricing? The intellectual history of an idea. Econ J Watch 3(2):292–379 Lindsey R (2006) Do economists reach a conclusion on road pricing? The intellectual history of an idea. Econ J Watch 3(2):292–379
go back to reference McCormick RE, Tollison RD (1981) Politicians, legislation, and the economy. Martinus Nijhoff, BostonCrossRef McCormick RE, Tollison RD (1981) Politicians, legislation, and the economy. Martinus Nijhoff, BostonCrossRef
go back to reference Mühlenkamp H (2006) Public Private Partnership aus der Sicht der Transaktionskostenökonomie und der Neuen Politischen Ökonomie. In: Budäus D (ed) Kooperationsformen zwischen Staat und Markt. Nomos, Baden-Baden, pp 29–48 Mühlenkamp H (2006) Public Private Partnership aus der Sicht der Transaktionskostenökonomie und der Neuen Politischen Ökonomie. In: Budäus D (ed) Kooperationsformen zwischen Staat und Markt. Nomos, Baden-Baden, pp 29–48
go back to reference Niskanen WA (1971) Bureaucracy and representative government. Aldine-Atherton, Chicago Niskanen WA (1971) Bureaucracy and representative government. Aldine-Atherton, Chicago
go back to reference Pällmann Commission (2000) Kommission Verkehrsinfrastrukturfinanzierung, Schlussbericht Pällmann Commission (2000) Kommission Verkehrsinfrastrukturfinanzierung, Schlussbericht
go back to reference Pechtl H (2005) Preispolitik. Lucius & Lucius, Stuttgart Pechtl H (2005) Preispolitik. Lucius & Lucius, Stuttgart
go back to reference Santos G (ed) (2004) Road pricing: theory and evidence (research in transportation economics), vol 9. JAI Press, Amsterdam Santos G (ed) (2004) Road pricing: theory and evidence (research in transportation economics), vol 9. JAI Press, Amsterdam
go back to reference Schade J, Schlag B (eds) (2003) Acceptability of transport pricing strategies. Bingley, West Yorkshire Schade J, Schlag B (eds) (2003) Acceptability of transport pricing strategies. Bingley, West Yorkshire
go back to reference Shaoul J, Stafford A, Stapelton P (2006) Highway robbery? A financial analysis of design, build, finance and operate (DBFO) in UK roads. Transp Rev 26(3):257–274CrossRef Shaoul J, Stafford A, Stapelton P (2006) Highway robbery? A financial analysis of design, build, finance and operate (DBFO) in UK roads. Transp Rev 26(3):257–274CrossRef
go back to reference Thaler RH (1985) Mental accounting and consumer choice. Mark Sci 4:199–214CrossRef Thaler RH (1985) Mental accounting and consumer choice. Mark Sci 4:199–214CrossRef
go back to reference Ullrich M (ed) (2002) Nutzerbezogene Infrastrukturfinanzierung von der theoretischen Fundierung über die politische Entscheidung zur praktischen Umsetzung, Bergisch Gladbach Ullrich M (ed) (2002) Nutzerbezogene Infrastrukturfinanzierung von der theoretischen Fundierung über die politische Entscheidung zur praktischen Umsetzung, Bergisch Gladbach
go back to reference Verhoef ET, Bliemer M, Steg L, Van Wee B (eds) (2008) Pricing in road transport: a multi-disciplinary perspective. Edward Elgar, Cheltenham Verhoef ET, Bliemer M, Steg L, Van Wee B (eds) (2008) Pricing in road transport: a multi-disciplinary perspective. Edward Elgar, Cheltenham
go back to reference Zabel M (2015) Die geplante Infrastrukturabgabe (“Pkw-Maut”) im Lichte von Art. 92 AEUV. Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht 34(4):186–191 Zabel M (2015) Die geplante Infrastrukturabgabe (“Pkw-Maut”) im Lichte von Art. 92 AEUV. Neue Zeitschrift für Verwaltungsrecht 34(4):186–191
Metadata
Title
Road Pricing in Germany: A Behavioral Economics Perspective
Author
Erik Gawel
Copyright Year
2016
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-16793-0_10

Premium Partner