Skip to main content
Top
Published in:
Cover of the book

2019 | OriginalPaper | Chapter

Tanz, Organisation und Leadership: Eine kritische und ästhetische Perspektive

Author : Brigitte Biehl

Published in: Ästhetik und Organisation

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Dieser Beitrag integriert Methoden und Konzepte der Tanzwissenschaft in die Organisationsforschung, wobei der sich bewegende Körper das Bindeglied zwischen beiden Feldern darstellt. Diese Perspektive richtet sich nicht an der Effizienz aus, sondern untersucht die Ästhetik als sinnliche Wahrnehmung. Tanz hilft uns, über andere und alternative Formen des Organisierens zu reflektieren und diese ‚in Bewegung‘ zu bringen. Tanz ergänzt bestehende Kunst-Metaphern und lenkt unseren Blick auf die verkörperte, nonverbale Erfahrung von Menschen in Organisationen. Eine Analyse kinästhetischer Praxis zeigt Körperpolitiken als sozial geschaffen (Gender); erklärt soziale Choreographien als verkörperte Machtstrukturen; und stellt kinästhetische Empathie als Mechanismus vor, der hierarchische Führungsperspektiven zugunsten kollektiver Dynamik demontiert. Tanz kann als so genannte künstlerische Intervention zur Organisations- und Personalentwicklung eingesetzt werden, dort neue Erfahrungen für Teilnehmer ermöglichen, etwa in Bezug auf ‚Führung‘ und ‚Folgen‘. Tanz eignet sich auch als qualitative, künstlerische Forschungsmethode in der Wissenschaft und bietet Möglichkeiten feministischer Kritik an traditioneller Publikationspraxis. Gerade in den aktiven Formen von Tanz als Methode lässt sich ein Ausgangspunkt für eine performative und kritische Einmischung in Organisationen sehen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Eine ausführliche Darstellung ästhetischer Ansätze der Organisationsforschung findet sich in meinem Buch „Wirtschaftsästhetik“ (Biehl-Missal 2011). Hier werden verschiedene künstlerische Perspektiven wie Theater, Musik (Orchester oder Jazzband), Bilder und Kunstwerke und Storytelling anhand folgender Struktur einzeln diskutiert: Metaphern aus der Welt der Kunst (Matrix: intellektuell/instrumentell), einschließlich der Sicht auf Unternehmen ‚als Theater’ und dem Manager ‚als Künstler’; Ästhetische Phänomene (Matrix: intellektuell/ästhetisch) einschließlich der Inszenierung von Erlebnisräumen und emotionaler Arbeit; der Einsatz künstlerischer Formen in Unternehmen (Matrix: instrumentell/künstlerisch) inklusive des Einsatzes von Musik- und Kunstworkshops oder Unternehmenstheater. Die Methoden ästhetischer Forschung (Matrix: künstlerisch/ästhetisch) wurden in einem separaten Methoden-Kapitel behandelt (Biehl-Missal 2011, S. 29–41). Bei der Darstellung von Tanz werde ich kurz auf einige Beispiele aus dem Bereich der ästhetischen Organisationsforschung Bezug nehmen. Eine ausführliche Diskussion der Tanzperspektive als Erweiterung der Organisationsforschung findet sich in meinem Buch zu Tanz und Organisation (Biehl 2017). Die dort verfolgte Struktur richtet sich nicht nach der Matrix, jedoch lassen sich die besprochenen Elemente wieder auf diese zurückführen.
 
Literature
go back to reference Adler, N. 2006. The arts and leadership: Now that we can do anything, what will we do? Academy of Management Learning & Education 5 (4): 486–499.CrossRef Adler, N. 2006. The arts and leadership: Now that we can do anything, what will we do? Academy of Management Learning & Education 5 (4): 486–499.CrossRef
go back to reference Alkemeyer, Thomas, K. Brümmer, R. Kodalle, und T. Pille, Hrsg. 2009. Ordnung in Bewegung. Choreographien des Sozialen. Körper in Sport, Tanz, Arbeit und Bildung. Bielefeld: transcript. Alkemeyer, Thomas, K. Brümmer, R. Kodalle, und T. Pille, Hrsg. 2009. Ordnung in Bewegung. Choreographien des Sozialen. Körper in Sport, Tanz, Arbeit und Bildung. Bielefeld: transcript.
go back to reference Berthoin Antal, Ariane. 2009. Research report: Transforming organizations with the arts. Göteborg: TILLT. Berthoin Antal, Ariane. 2009. Research report: Transforming organizations with the arts. Göteborg: TILLT.
go back to reference Berthoin Antal, Ariane, R. Gómez de la Iglesia, und M.Vives Almandoz. 2011. Managing artistic interventions in organizations: A comparative study of programmes in Europe, 2. Aufl. Göteborg: TILLT. Berthoin Antal, Ariane, R. Gómez de la Iglesia, und M.Vives Almandoz. 2011. Managing artistic interventions in organizations: A comparative study of programmes in Europe, 2. Aufl. Göteborg: TILLT.
go back to reference Berthoin Antal, Ariane, und A. Strauß. 2013. Artistic interventions in organisations: finding evidence of values added. Creative clash report. Berlin: WZB. Berthoin Antal, Ariane, und A. Strauß. 2013. Artistic interventions in organisations: finding evidence of values added. Creative clash report. Berlin: WZB.
go back to reference Biehl, Brigitte. 2007. Business is Showbusiness. Wie Topmanager sich vor Publikum inszenieren. Frankfurt a. M.: Campus. Biehl, Brigitte. 2007. Business is Showbusiness. Wie Topmanager sich vor Publikum inszenieren. Frankfurt a. M.: Campus.
go back to reference Biehl, Brigitte. 2017. Dance and organisation. integrating dance theory and methods into the study of management. New York: Routledge. Biehl, Brigitte. 2017. Dance and organisation. integrating dance theory and methods into the study of management. New York: Routledge.
go back to reference Biehl, Brigitte. 2018. Der Daimler und der Jabberwocky: Künstlerische Kritik an Managern und Kunst als Mittel zur Personalentwicklung. In Business Fiktionen, Literatur – Kultur – Ökonomie, Hrsg. Y. Sánchez, 49–76. Frankfurt: Peter Lang Verlag. Biehl, Brigitte. 2018. Der Daimler und der Jabberwocky: Künstlerische Kritik an Managern und Kunst als Mittel zur Personalentwicklung. In Business Fiktionen, Literatur – Kultur – Ökonomie, Hrsg. Y. Sánchez, 49–76. Frankfurt: Peter Lang Verlag.
go back to reference Biehl, B. 2019. ‚In the mix‘: Relational leadership explored through an analysis of techno DJs and dancers. Leadership 15 (3): 339–359.CrossRef Biehl, B. 2019. ‚In the mix‘: Relational leadership explored through an analysis of techno DJs and dancers. Leadership 15 (3): 339–359.CrossRef
go back to reference Biehl-Missal, Brigitte. 2011. Wirtschaftsästhetik. Wie Unternehmen die Kunst als Inspiration und Werkzeug nutzen. Wiesbaden: Gabler. Biehl-Missal, Brigitte. 2011. Wirtschaftsästhetik. Wie Unternehmen die Kunst als Inspiration und Werkzeug nutzen. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Biehl-Missal, B. 2015. ‚I write like a painter‘: Feminine creation with arts-based methods in organizational research. Gender, Work and Organization 22 (2): 179–196.CrossRef Biehl-Missal, B. 2015. ‚I write like a painter‘: Feminine creation with arts-based methods in organizational research. Gender, Work and Organization 22 (2): 179–196.CrossRef
go back to reference Biehl-Missal, B. 2019. Filling the ‚empty space‘: Site-specific dance in a techno club. Culture and Organization 1 (1): 16–31.CrossRef Biehl-Missal, B. 2019. Filling the ‚empty space‘: Site-specific dance in a techno club. Culture and Organization 1 (1): 16–31.CrossRef
go back to reference Biehl-Missal, B., und M. Saren. 2012. Atmospheres of seduction: A critique of aesthetic marketing practices. Journal of Macromarketing 32 (2): 168–180.CrossRef Biehl-Missal, B., und M. Saren. 2012. Atmospheres of seduction: A critique of aesthetic marketing practices. Journal of Macromarketing 32 (2): 168–180.CrossRef
go back to reference Biehl-Missal, B., und C. Springborg. 2016. Dance, leadership and organization. Introduction to the special issue. Organizational Aesthetics 5 (1): 1–10. Biehl-Missal, B., und C. Springborg. 2016. Dance, leadership and organization. Introduction to the special issue. Organizational Aesthetics 5 (1): 1–10.
go back to reference Bockemühl, Michael, und T. Scheffold. 2007. Das Wie am Was. Beratung und Kunst. Das Kunstkonzept von Droege & Comp. Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch. Bockemühl, Michael, und T. Scheffold. 2007. Das Wie am Was. Beratung und Kunst. Das Kunstkonzept von Droege & Comp. Frankfurt a. M.: Frankfurter Allgemeine Buch.
go back to reference Böhme, Gernot. 2003. Contribution to the critique of the aesthetic economy. Thesis Eleven 73 (1): 71–82.CrossRef Böhme, Gernot. 2003. Contribution to the critique of the aesthetic economy. Thesis Eleven 73 (1): 71–82.CrossRef
go back to reference Bozic Yams, Nina. 2016. Choreographing creative processes for innovation. In Artistic interventions in organizations. research, theory and practice, Hrsg. U. Johansson Sköldberg, J. Woodilla, und A. Berthoin Antal, 149–164. New York: Routledge. Bozic Yams, Nina. 2016. Choreographing creative processes for innovation. In Artistic interventions in organizations. research, theory and practice, Hrsg. U. Johansson Sköldberg, J. Woodilla, und A. Berthoin Antal, 149–164. New York: Routledge.
go back to reference Bozic Yams, N. 2018. Choreographing Innovative Practice in Everyday Work. PhD Dissertation. Eskilstuna: Mälardalen University Press. Bozic Yams, N. 2018. Choreographing Innovative Practice in Everyday Work. PhD Dissertation. Eskilstuna: Mälardalen University Press.
go back to reference Brewis, J., und J. Sinclair. 2000. Exploring embodiment: Women, biology and work. In Body and Organization, Hrsg. J. Hassard, R. Holliday, und H. Willmott, 192–214. London: Sage. Brewis, J., und J. Sinclair. 2000. Exploring embodiment: Women, biology and work. In Body and Organization, Hrsg. J. Hassard, R. Holliday, und H. Willmott, 192–214. London: Sage.
go back to reference Butterworth, J. 2004. Teaching choreography in higher education: A process continuum model. Research in Dance Education 5 (1): 45–67.CrossRef Butterworth, J. 2004. Teaching choreography in higher education: A process continuum model. Research in Dance Education 5 (1): 45–67.CrossRef
go back to reference Butterworth, Jo, und L. Wildschut, Hrsg. 2009. Contemporary Choreography. A Critical Reader. London: Routledge. Butterworth, Jo, und L. Wildschut, Hrsg. 2009. Contemporary Choreography. A Critical Reader. London: Routledge.
go back to reference Brandstetter, Gabriele, und G. Klein, Hrsg. 2013. Dance (and) Theory. Bielefeld: transcript. Brandstetter, Gabriele, und G. Klein, Hrsg. 2013. Dance (and) Theory. Bielefeld: transcript.
go back to reference Brandstetter, Gabriele, und H. Völckers, Hrsg. 2000. ReMembering the Body. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz. Brandstetter, Gabriele, und H. Völckers, Hrsg. 2000. ReMembering the Body. Ostfildern-Ruit: Hatje Cantz.
go back to reference Darmer, P. 2006. Poetry as a way to inspire (the management of) the research process. Management Decision 44 (4): 551–560.CrossRef Darmer, P. 2006. Poetry as a way to inspire (the management of) the research process. Management Decision 44 (4): 551–560.CrossRef
go back to reference Degot, V. 1987. Portrait of the manager as an artist. Dragon: the Journal of SCOS 2 (4): 13–50. Degot, V. 1987. Portrait of the manager as an artist. Dragon: the Journal of SCOS 2 (4): 13–50.
go back to reference Desmond, J., Hrsg. 1997. Meaning in motion. New cultural studies of dance. Durham: Duke University Press. Desmond, J., Hrsg. 1997. Meaning in motion. New cultural studies of dance. Durham: Duke University Press.
go back to reference Evers, F., und F. Lempa. 2017. Forced Participation. Seminarschauspiel in der Personalentwicklung. In Applied theatre. Rahmen und positionen, Hrsg. M. Warstat, F. Evers, K. Flade, F. Lempa, und L. Seuberling, 236–250. Berlin: Theater der Zeit. Evers, F., und F. Lempa. 2017. Forced Participation. Seminarschauspiel in der Personalentwicklung. In Applied theatre. Rahmen und positionen, Hrsg. M. Warstat, F. Evers, K. Flade, F. Lempa, und L. Seuberling, 236–250. Berlin: Theater der Zeit.
go back to reference Fabius, J. 2009. Seeing the body move. Changing ways of seeing the dance. Kinesthetics and choreography at the end of 20th century. In Routledge reader in contemporary choreography, Hrsg. J. Butterworth und L. Wildschut, 331–345. London: Routledge. Fabius, J. 2009. Seeing the body move. Changing ways of seeing the dance. Kinesthetics and choreography at the end of 20th century. In Routledge reader in contemporary choreography, Hrsg. J. Butterworth und L. Wildschut, 331–345. London: Routledge.
go back to reference Fischer-Lichte, Erika. 2005. Theatre, sacrifice, ritual. Exploring forms of political theatre. London: Routledge. Fischer-Lichte, Erika. 2005. Theatre, sacrifice, ritual. Exploring forms of political theatre. London: Routledge.
go back to reference Fitzek, H. 2013. Art coaching. Gestalt theory in arts and culture. Gestalt Theory 35 (1): 33–46. Fitzek, H. 2013. Art coaching. Gestalt theory in arts and culture. Gestalt Theory 35 (1): 33–46.
go back to reference Fournier, V., und C. Grey. 2000. At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies. Human Relations 53:171–194.CrossRef Fournier, V., und C. Grey. 2000. At the critical moment: Conditions and prospects for critical management studies. Human Relations 53:171–194.CrossRef
go back to reference Gatrell, C. 2011. Policy and the pregnant body at work: Strategies of secrecy, silence and supra-performance. Gender, Work and Organization 18:158–181.CrossRef Gatrell, C. 2011. Policy and the pregnant body at work: Strategies of secrecy, silence and supra-performance. Gender, Work and Organization 18:158–181.CrossRef
go back to reference Gilbreth, Frank Bunker, und L. Gilbreth. 1917. Applied motion study. New York: Sturgis and Walton. Gilbreth, Frank Bunker, und L. Gilbreth. 1917. Applied motion study. New York: Sturgis and Walton.
go back to reference Grey, Christopher, und H. Willmott, Hrsg. 2005. Critical management studies. Oxford: Oxford University Press. Grey, Christopher, und H. Willmott, Hrsg. 2005. Critical management studies. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Hansen, H., A. Ropo, und E. Sauer. 2007. Aesthetic leadership. The Leadership Quarterly 18 (6): 544–560.CrossRef Hansen, H., A. Ropo, und E. Sauer. 2007. Aesthetic leadership. The Leadership Quarterly 18 (6): 544–560.CrossRef
go back to reference Hartz, Ronald. 2011. Die ‚Critical Management Studies‘ – eine Zwischenbilanz in kritischer Absicht. In Organisation und Kritik, Hrsg. M. Bruch, W. Schaffar, und P. Scheiffele, 211–246. Münster: Westfälisches Dampfboot. Hartz, Ronald. 2011. Die ‚Critical Management Studies‘ – eine Zwischenbilanz in kritischer Absicht. In Organisation und Kritik, Hrsg. M. Bruch, W. Schaffar, und P. Scheiffele, 211–246. Münster: Westfälisches Dampfboot.
go back to reference Hartz, R. 2017. Von anderen Organisationen – Ein Essay über Perspektiven kritischer Organisationsforschung. Managementforschung 27 (1): 167–191.CrossRef Hartz, R. 2017. Von anderen Organisationen – Ein Essay über Perspektiven kritischer Organisationsforschung. Managementforschung 27 (1): 167–191.CrossRef
go back to reference Hassard, J., R. Holliday, und H. Willmott, Hrsg. 2000. Body and organization. London: Sage. Hassard, J., R. Holliday, und H. Willmott, Hrsg. 2000. Body and organization. London: Sage.
go back to reference Höpfl, H. 2000. The suffering mother and the miserable son: Organizing women and organizing women’s writing. Gender, Work & Organization 7 (2): 98–105.CrossRef Höpfl, H. 2000. The suffering mother and the miserable son: Organizing women and organizing women’s writing. Gender, Work & Organization 7 (2): 98–105.CrossRef
go back to reference Höpfl, H. 2007. The codex, the codicil and the codpiece: Some thoughts on diminution and elaboration in identity formation. Gender, Work & Organization 14 (6): 619–632.CrossRef Höpfl, H. 2007. The codex, the codicil and the codpiece: Some thoughts on diminution and elaboration in identity formation. Gender, Work & Organization 14 (6): 619–632.CrossRef
go back to reference Hujala, A., S. Laulainen, K. Kokkonen, R.-L. Kinni, K. Puttonen, und A. Aunola. 2016. Dancing with the bosses: Creative movement as a method. Organizational Aesthetics 5 (1): 11–36. Hujala, A., S. Laulainen, K. Kokkonen, R.-L. Kinni, K. Puttonen, und A. Aunola. 2016. Dancing with the bosses: Creative movement as a method. Organizational Aesthetics 5 (1): 11–36.
go back to reference Huopalainen, A. 2015. Who moves? Analyzing fashion show organizing through micro-interactions of bodily movement. Ephemera: Theory and Politics in Organizations 15 (4): 825–846. Huopalainen, A. 2015. Who moves? Analyzing fashion show organizing through micro-interactions of bodily movement. Ephemera: Theory and Politics in Organizations 15 (4): 825–846.
go back to reference Kolo, K. 2016. Ode to choreography. Organizational Aesthetics 5 (1): 37–46. Kolo, K. 2016. Ode to choreography. Organizational Aesthetics 5 (1): 37–46.
go back to reference Küpers, W. 2013. Embodied inter-practices of leadership – phenomenological perspectives on relational and responsive leading and following. Leadership 9 (3): 335–357.CrossRef Küpers, W. 2013. Embodied inter-practices of leadership – phenomenological perspectives on relational and responsive leading and following. Leadership 9 (3): 335–357.CrossRef
go back to reference Klein, Gabriele. 2015. Zeitgenössische Choreografie. In Choreografischer Baukasten. Das Buch, Hrsg. Gabriele Klein, 17–49. Bielefeld: transcript.CrossRef Klein, Gabriele. 2015. Zeitgenössische Choreografie. In Choreografischer Baukasten. Das Buch, Hrsg. Gabriele Klein, 17–49. Bielefeld: transcript.CrossRef
go back to reference Ladkin, D. 2013. From perception to flesh: A phenomenological account of the felt experience of leadership. Leadership 9 (3): 320–334.CrossRef Ladkin, D. 2013. From perception to flesh: A phenomenological account of the felt experience of leadership. Leadership 9 (3): 320–334.CrossRef
go back to reference Lakoff, George, und M. Johnson. 1999. Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books. Lakoff, George, und M. Johnson. 1999. Philosophy in the flesh: The embodied mind and its challenge to western thought. New York: Basic Books.
go back to reference Learmonth, M., und K. Morrell. 2017. Is critical leadership studies ‚critical‘? Leadership 13 (3): 257–271.CrossRef Learmonth, M., und K. Morrell. 2017. Is critical leadership studies ‚critical‘? Leadership 13 (3): 257–271.CrossRef
go back to reference Leavy, Patricia. 2009. Dance and movement. In Method meets art: Arts-based research practice, Hrsg. Patricia Leavy, 179–214. New York: Guilford Press. Leavy, Patricia. 2009. Dance and movement. In Method meets art: Arts-based research practice, Hrsg. Patricia Leavy, 179–214. New York: Guilford Press.
go back to reference Lempa, F., und K. Lewandowska. 2016. The aesthetics of applied theatre: An interview. Organizational Aesthetics 5 (2): 25–33. Lempa, F., und K. Lewandowska. 2016. The aesthetics of applied theatre: An interview. Organizational Aesthetics 5 (2): 25–33.
go back to reference Ludevig, D. 2016. Using embodied knowledge to unlock innovation, creativity, and intelligence in businesses. Organizational Aesthetics 5 (1): 147–161. Ludevig, D. 2016. Using embodied knowledge to unlock innovation, creativity, and intelligence in businesses. Organizational Aesthetics 5 (1): 147–161.
go back to reference Matzdorf, F., und R. Sen. 2016. Demanding followers, empowered leaders: Dance as an ‚embodied metaphor‘ for leader-followership. Organizational Aesthetics 5 (1): 114–130. Matzdorf, F., und R. Sen. 2016. Demanding followers, empowered leaders: Dance as an ‚embodied metaphor‘ for leader-followership. Organizational Aesthetics 5 (1): 114–130.
go back to reference Morgan, Claire, K. Lange, und T. Buswick. 2010. What Poetry Brings to Business. Ann Arbor: The University of Michigan Press.CrossRef Morgan, Claire, K. Lange, und T. Buswick. 2010. What Poetry Brings to Business. Ann Arbor: The University of Michigan Press.CrossRef
go back to reference Murtola, A.-M. 2010. Commodification of utopia: The lotus eaters revisited. Culture and Organization 16 (1): 37–54.CrossRef Murtola, A.-M. 2010. Commodification of utopia: The lotus eaters revisited. Culture and Organization 16 (1): 37–54.CrossRef
go back to reference Phillips, M., A. Pullen, und C. Rhodes. 2014. Writing organization as gendered practice: Interrupting the libidinal economy. Organization Studies 35 (3): 313–333.CrossRef Phillips, M., A. Pullen, und C. Rhodes. 2014. Writing organization as gendered practice: Interrupting the libidinal economy. Organization Studies 35 (3): 313–333.CrossRef
go back to reference Pille, Thomas. 2009. Organisierte Körper. Eine Ethnographie des Referendariats. In Ordnung in Bewegung. Choreographien des Sozialen. Körper in Sport, Tanz, Arbeit und Bildung, Hrsg. T. Alkemeyer, K. Brümmer, R. Kodalle, und T. Pille, 161–178. Bielefeld: transcript. Pille, Thomas. 2009. Organisierte Körper. Eine Ethnographie des Referendariats. In Ordnung in Bewegung. Choreographien des Sozialen. Körper in Sport, Tanz, Arbeit und Bildung, Hrsg. T. Alkemeyer, K. Brümmer, R. Kodalle, und T. Pille, 161–178. Bielefeld: transcript.
go back to reference Polanyi, Michael. 1958. Personal knowledge: Towards a post-critical philosophy. Chicago: The University of Chicago Press. Polanyi, Michael. 1958. Personal knowledge: Towards a post-critical philosophy. Chicago: The University of Chicago Press.
go back to reference Rippin, A. 2013. The human touch versus ‚silver-handedness‘: The importance of the haptic in organizational life. International Journal of Work, Organisation and Emotion 5 (4): 357–368.CrossRef Rippin, A. 2013. The human touch versus ‚silver-handedness‘: The importance of the haptic in organizational life. International Journal of Work, Organisation and Emotion 5 (4): 357–368.CrossRef
go back to reference Rippin, A. 2015. Feminine writing: Text as dolls, drag and ventriloquism. Gender, Work & Organisation 22 (2): 112–128.CrossRef Rippin, A. 2015. Feminine writing: Text as dolls, drag and ventriloquism. Gender, Work & Organisation 22 (2): 112–128.CrossRef
go back to reference Ropo, A., und E. Sauer. 2008. Dances of leadership: Bridging theory and practice through an aesthetic approach. Journal of Management and Organization 14 (5): 560–572.CrossRef Ropo, A., und E. Sauer. 2008. Dances of leadership: Bridging theory and practice through an aesthetic approach. Journal of Management and Organization 14 (5): 560–572.CrossRef
go back to reference Satama, S. 2017. Capturing Movement that Evades the Eye. A Sensory Ethnography of the ‚Hidden‘ Qualities of Embodied Agency in Professional Dance. PhD, University of Turku, Turku School of Economics. Satama, S. 2017. Capturing Movement that Evades the Eye. A Sensory Ethnography of the ‚Hidden‘ Qualities of Embodied Agency in Professional Dance. PhD, University of Turku, Turku School of Economics.
go back to reference Schreyögg, Georg, und R. Dabitz, Hrsg. 1999. Unternehmenstheater: Formen, Erfahrungen, erfolgreicher Einsatz. Wiesbaden: Gabler. Schreyögg, Georg, und R. Dabitz, Hrsg. 1999. Unternehmenstheater: Formen, Erfahrungen, erfolgreicher Einsatz. Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Scott, R. 2008. Lords of the dance: Professionals as institutional agents. Organization Studies 29 (2): 219–238.CrossRef Scott, R. 2008. Lords of the dance: Professionals as institutional agents. Organization Studies 29 (2): 219–238.CrossRef
go back to reference Snowber, C. 2012. Dance as a way of knowing. New Directions for Adult and Continuing Education 134 (1): 53–60.CrossRef Snowber, C. 2012. Dance as a way of knowing. New Directions for Adult and Continuing Education 134 (1): 53–60.CrossRef
go back to reference Spicer, A., M. Alvesson, und D. Kärreman. 2009. Critical performativity: The unfinished business of critical management studies. Human Relations 62 (4): 537–560.CrossRef Spicer, A., M. Alvesson, und D. Kärreman. 2009. Critical performativity: The unfinished business of critical management studies. Human Relations 62 (4): 537–560.CrossRef
go back to reference Strati, Antonio. 1999. Organization and aesthetics. London: Sage. Strati, Antonio. 1999. Organization and aesthetics. London: Sage.
go back to reference Taylor, Steven. 2018. Staging Organization. Plays as critical commentaries on workplace life. New York: Palgrave MacMillan. Taylor, Steven. 2018. Staging Organization. Plays as critical commentaries on workplace life. New York: Palgrave MacMillan.
go back to reference Taylor, S., und I. Carboni. 2008. Technique and practices from the arts: expressive verbs, feelings, and actions. In The Sage handbook of new approaches in management and organization, Hrsg. D. Barry und H. Hansen, 220–228. London: Sage.CrossRef Taylor, S., und I. Carboni. 2008. Technique and practices from the arts: expressive verbs, feelings, and actions. In The Sage handbook of new approaches in management and organization, Hrsg. D. Barry und H. Hansen, 220–228. London: Sage.CrossRef
go back to reference Taylor, S., und H. Hansen. 2005. Finding form: Looking at the field of organizational aesthetics. Journal of Management Studies 42 (6): 1211–1231.CrossRef Taylor, S., und H. Hansen. 2005. Finding form: Looking at the field of organizational aesthetics. Journal of Management Studies 42 (6): 1211–1231.CrossRef
go back to reference Tsoukas, H. 1991. The missing link: A transformational view of metaphors in organizational science. Academy of Management Review 16 (3): 566–585.CrossRef Tsoukas, H. 1991. The missing link: A transformational view of metaphors in organizational science. Academy of Management Review 16 (3): 566–585.CrossRef
go back to reference Uhl-Bien, M., und G. Fairhurst. 2012. Organizational discourse analysis (ODA): Examining leadership as a relational process. The Leadership Quarterly 23:1043–1062.CrossRef Uhl-Bien, M., und G. Fairhurst. 2012. Organizational discourse analysis (ODA): Examining leadership as a relational process. The Leadership Quarterly 23:1043–1062.CrossRef
go back to reference Ullrich, Wolfgang. 2000. Mit dem Rücken zur Kunst. Die neuen Statussymbole der Macht. Berlin: Klaus Wagenbach. Ullrich, Wolfgang. 2000. Mit dem Rücken zur Kunst. Die neuen Statussymbole der Macht. Berlin: Klaus Wagenbach.
go back to reference Warren, S. 2008. Empirical challenges in organizational aesthetics research: Towards a sensual methodology. Organization Studies 29 (4): 559–580.CrossRef Warren, S. 2008. Empirical challenges in organizational aesthetics research: Towards a sensual methodology. Organization Studies 29 (4): 559–580.CrossRef
go back to reference Warren, S. 2016. Fire and warmth: Bodies, music and space in the craft of underground DJing, paper and DJ performance, Art of Management and Organization Conference, Bled, Slovenia, 1–4. Sept. Warren, S. 2016. Fire and warmth: Bodies, music and space in the craft of underground DJing, paper and DJ performance, Art of Management and Organization Conference, Bled, Slovenia, 1–4. Sept.
go back to reference Warren, S. 2018. Artisan Techno. A farmer’s market for the ears, DJ performance, Art of Management and Organization Conference, Brighton, UK, 30. Aug.-2. Sept. Warren, S. 2018. Artisan Techno. A farmer’s market for the ears, DJ performance, Art of Management and Organization Conference, Brighton, UK, 30. Aug.-2. Sept.
go back to reference Young, Iris Marion. 1990. Throwing like a girl and other essays in feminist philosophy and social theory. Bloomington: Indiana University Press. Young, Iris Marion. 1990. Throwing like a girl and other essays in feminist philosophy and social theory. Bloomington: Indiana University Press.
Metadata
Title
Tanz, Organisation und Leadership: Eine kritische und ästhetische Perspektive
Author
Brigitte Biehl
Copyright Year
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-21978-9_4