Skip to main content
Top

2011 | OriginalPaper | Chapter

8. Universal Design: Innovations for All Ages

Authors : Oliver Gassmann, Gerrit Reepmeyer

Published in: The Silver Market Phenomenon

Publisher: Springer Berlin Heidelberg

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Demographics require companies to abandon the concept of solely targeting young customers. They need to create new products that are attractive to both younger and older customers. The key to success is Universal Design. Products that follow the principles of Universal Design do not separate but integrate customer groups, and they substantially increase a company’s target markets. This chapter not only highlights the economic potential of Universal Design, it also shows how Universal Design can be implemented within any corporation. A successful implementation needs to (a) define a suitable Universal Design strategy, (b) establish adequate processes within the firm, (c) design the products right, and (d) market the products appropriately to customers. The chapter concludes by illustrating attractive areas for universally designed innovations.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
1.
go back to reference B.O. Brünner, Die Zielgruppe Senioren – eine Analyse (Peter Lang, Frankfurt, 1997) B.O. Brünner, Die Zielgruppe Senioren – eine Analyse (Peter Lang, Frankfurt, 1997)
2.
go back to reference B. Kölzer, Senioren als Zielgruppe: Kundenorientierung im Handel (Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 1995) B. Kölzer, Senioren als Zielgruppe: Kundenorientierung im Handel (Deutscher Universitäts-Verlag, Wiesbaden, 1995)
3.
go back to reference G.P. Moschis, E. Lee, A. Mathur, J. Consum. Mark. 14(4/5), S282–S293 (1997)CrossRef G.P. Moschis, E. Lee, A. Mathur, J. Consum. Mark. 14(4/5), S282–S293 (1997)CrossRef
4.
go back to reference O. Hupp, Seniorenmarketing: Informations- und Entscheidungsverhalten älterer Konsumenten (Kovaè, Hamburg, 1999) O. Hupp, Seniorenmarketing: Informations- und Entscheidungsverhalten älterer Konsumenten (Kovaè, Hamburg, 1999)
5.
11.
go back to reference C. Krieb, A. Reidl, Seniorenmarketing – So erreichen Sie die Zielgruppe der Zukunft (Moderne Industrie, Landsberg am Lech, 2001) C. Krieb, A. Reidl, Seniorenmarketing – So erreichen Sie die Zielgruppe der Zukunft (Moderne Industrie, Landsberg am Lech, 2001)
12.
go back to reference H.G. Lewis, Seniorenmarketing – Die besten Werbe- und Verkaufskonzepte (Moderne Industrie, Landsberg am Lech, 1997) H.G. Lewis, Seniorenmarketing – Die besten Werbe- und Verkaufskonzepte (Moderne Industrie, Landsberg am Lech, 1997)
13.
go back to reference G. Meyer-Hentschel, Handbuch Senioren-Marketing: Erfolgsstrategien aus der Praxis (Meyer-Hentschel Management Consulting, Dt. Fachverlag, Frankfurt a.M., 2000) G. Meyer-Hentschel, Handbuch Senioren-Marketing: Erfolgsstrategien aus der Praxis (Meyer-Hentschel Management Consulting, Dt. Fachverlag, Frankfurt a.M., 2000)
14.
17.
go back to reference E.-M. Hock, B. Bader, in Fachbericht für Marketing, vol. 2001/3, ed. by C. Belz, T. Tomczak, T. Rudolph (Thexis, St. Gallen, 2001) E.-M. Hock, B. Bader, in Fachbericht für Marketing, vol. 2001/3, ed. by C. Belz, T. Tomczak, T. Rudolph (Thexis, St. Gallen, 2001)
18.
go back to reference O. Gassmann, G. Reepmeyer, Wachstumsmarkt Alter, Innovationen für die Zielgruppe 50+ (Hanser, München, 2006)CrossRef O. Gassmann, G. Reepmeyer, Wachstumsmarkt Alter, Innovationen für die Zielgruppe 50+ (Hanser, München, 2006)CrossRef
19.
go back to reference C. Krieb, A. Reidl, Senioren-Marketing – so erreichen Sie die Zielgruppe der Zukunft (Ueberreuter, Wien, 1999) C. Krieb, A. Reidl, Senioren-Marketing – so erreichen Sie die Zielgruppe der Zukunft (Ueberreuter, Wien, 1999)
20.
go back to reference H. Meyer-Hentschel, G. Meyer-Hentschel, Das goldene Marktsegment: Produkt und Ladengestaltung für den Seniorenmarkt (Dt. Fachverlag, Frankfurt a.M., 1991) H. Meyer-Hentschel, G. Meyer-Hentschel, Das goldene Marktsegment: Produkt und Ladengestaltung für den Seniorenmarkt (Dt. Fachverlag, Frankfurt a.M., 1991)
21.
go back to reference T. Hess, in Aging and Semantic Influences on Memory, ed. by T.M. Hess (Amsterdam, North-Holland), p. S93 (1990) T. Hess, in Aging and Semantic Influences on Memory, ed. by T.M. Hess (Amsterdam, North-Holland), p. S93 (1990)
22.
go back to reference G.E. Rice, M.A. Okun, J. Gerontol. Psychol. Sci. 49, S119 (1994) G.E. Rice, M.A. Okun, J. Gerontol. Psychol. Sci. 49, S119 (1994)
23.
go back to reference M. Yom, T. Wilhelm, D. Beger, Planung und Analyse 28(6), S22–S25 (2001) M. Yom, T. Wilhelm, D. Beger, Planung und Analyse 28(6), S22–S25 (2001)
24.
go back to reference T.W. King, Assistive Technology: Essential Human Factors (Allyn & Bacon, Boston, MA, 1999) T.W. King, Assistive Technology: Essential Human Factors (Allyn & Bacon, Boston, MA, 1999)
25.
go back to reference E.M. Rogers, Diffusion of Innovations, 5th edn. (Free, New York, 2003) E.M. Rogers, Diffusion of Innovations, 5th edn. (Free, New York, 2003)
26.
27.
go back to reference H.-W. Wahl, H. Mollenkopf, in Impact of Everyday Technology in the Home Environment on Older Adults’ Quality of Life, ed. by N. Charness, K.W. Schaie (Springer, New York, 2003) H.-W. Wahl, H. Mollenkopf, in Impact of Everyday Technology in the Home Environment on Older Adults’ Quality of Life, ed. by N. Charness, K.W. Schaie (Springer, New York, 2003)
Metadata
Title
Universal Design: Innovations for All Ages
Authors
Oliver Gassmann
Gerrit Reepmeyer
Copyright Year
2011
Publisher
Springer Berlin Heidelberg
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-642-14338-0_8