Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Chapter

Urban Driving: Where to Present What Types of Information – Comparison of Head-Down and Head-Up Displays

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

In this paper, a comparison is made of different categorizations of the content of information given with a warning presented, either on a head-up or head-down display, in the context of urban driving. The study shows a significant advantage of the head-up display in terms of workload. No significant difference for three warning scenarios was found in a driving simulator experiment where the reaction times and the standard deviation of the distance to lane center were compared. The results will help build a generic and integrative HMI concept in the future.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Bengler, K., Götze, M., Pfannmüller, L., Zaindl, A.: To see or not to see – innovative display technologies as enablers for ergonomic cockpit concepts. In: Electronic Displays Conference (2015) (in press) Bengler, K., Götze, M., Pfannmüller, L., Zaindl, A.: To see or not to see – innovative display technologies as enablers for ergonomic cockpit concepts. In: Electronic Displays Conference (2015) (in press)
go back to reference Bubb, H.: Einrichtung zur optischen Anzeige eines veränderlichen Sicherheitsabstandes eines Fahrzeuges, DE 2633067 C2 (1978) Bubb, H.: Einrichtung zur optischen Anzeige eines veränderlichen Sicherheitsabstandes eines Fahrzeuges, DE 2633067 C2 (1978)
go back to reference Gevatter, H.-J.: Handbuch der Mess- und Automatisierungstechnik in der Produktion, 2nd edn. Springer, Berlin (2006)CrossRef Gevatter, H.-J.: Handbuch der Mess- und Automatisierungstechnik in der Produktion, 2nd edn. Springer, Berlin (2006)CrossRef
go back to reference Godthelp, H., Milgram, P., Blaauw, J.: The development of a time-related measure to describe driving strategy. Hum. Factors 26(3), 257–268 (1984) Godthelp, H., Milgram, P., Blaauw, J.: The development of a time-related measure to describe driving strategy. Hum. Factors 26(3), 257–268 (1984)
go back to reference Götze, M., Bißbort, F., Petermann-Stock, I., Bengler, K.: A careful driver is one who looks in both directions when he passes a red light – increased demands in urban traffic. In: Yamamoto, S. (ed.) HCI 2014, Part II. LNCS, vol. 8522, pp. 229–240. Springer, Heidelberg (2014) Götze, M., Bißbort, F., Petermann-Stock, I., Bengler, K.: A careful driver is one who looks in both directions when he passes a red light – increased demands in urban traffic. In: Yamamoto, S. (ed.) HCI 2014, Part II. LNCS, vol. 8522, pp. 229–240. Springer, Heidelberg (2014)
go back to reference Hart, S.G., Staveland, L.: Development of NASA-TLX (Task Load Index): results of empirical and theoretical research. In: Hancock, P.A., Meshkati, N. (eds.) Human Mental Workload, pp. 139–183. Elsevier, Amsterdam (1988)CrossRef Hart, S.G., Staveland, L.: Development of NASA-TLX (Task Load Index): results of empirical and theoretical research. In: Hancock, P.A., Meshkati, N. (eds.) Human Mental Workload, pp. 139–183. Elsevier, Amsterdam (1988)CrossRef
go back to reference Miličić, N.: Sichere und ergonomische Nutzung von Head-Up Displays im Fahrzeug. Dissertation. Technische Universität München, München (2010) Miličić, N.: Sichere und ergonomische Nutzung von Head-Up Displays im Fahrzeug. Dissertation. Technische Universität München, München (2010)
go back to reference Petermann-Stock, I., Rhede, J.: Intelligente Strategien für nutzerzentrierte MMI Konzepte im urbanen Raum. In: VDI Gesellschaft Fahrzeug- und Verkehrstechnik (Hrsg.), Der Fahrer im 21. Jahrhundert (VDI-Berichte, Nr. 2205, pp. 263–286) (2013) Petermann-Stock, I., Rhede, J.: Intelligente Strategien für nutzerzentrierte MMI Konzepte im urbanen Raum. In: VDI Gesellschaft Fahrzeug- und Verkehrstechnik (Hrsg.), Der Fahrer im 21. Jahrhundert (VDI-Berichte, Nr. 2205, pp. 263–286) (2013)
go back to reference Recarte, M.A., Nunes, L.M.: Mental workload while driving: effects on visual search, discrimination, and decision making. J. Exp. Psychol. Appl. 9, 119–137 (2003)CrossRef Recarte, M.A., Nunes, L.M.: Mental workload while driving: effects on visual search, discrimination, and decision making. J. Exp. Psychol. Appl. 9, 119–137 (2003)CrossRef
go back to reference Reif, K.: Fahrstabilisierungssysteme und Fahrerassistenzsysteme. Vie-weg + Teubner Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden (2010)CrossRef Reif, K.: Fahrstabilisierungssysteme und Fahrerassistenzsysteme. Vie-weg + Teubner Verlag / GWV Fachverlage, Wiesbaden (2010)CrossRef
go back to reference Schartner, A.: Evaluation von MMI-Anzeige-Konzepten für Fahrerassistenzsysteme in urbanen Verkehrssituationen. Semesterarbeit, TU München, München (2013) Schartner, A.: Evaluation von MMI-Anzeige-Konzepten für Fahrerassistenzsysteme in urbanen Verkehrssituationen. Semesterarbeit, TU München, München (2013)
go back to reference Schmidtke, H.: Ergonomie, 3rd edn. Carl Hanser Verlag, München (1993) Schmidtke, H.: Ergonomie, 3rd edn. Carl Hanser Verlag, München (1993)
go back to reference Schneid, M.: Entwicklung und Erprobung eines kontaktanalogen Head-Up-Displays im Fahrzeug. Dissertation. Technische Universität München, München (2008) Schneid, M.: Entwicklung und Erprobung eines kontaktanalogen Head-Up-Displays im Fahrzeug. Dissertation. Technische Universität München, München (2008)
go back to reference Schröder, T.: Analytische Betrachtung der Auswirkungen komplexer Verkehrssituationen. Diplomarbeit, TU München (2012) Schröder, T.: Analytische Betrachtung der Auswirkungen komplexer Verkehrssituationen. Diplomarbeit, TU München (2012)
go back to reference Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G.: Handbuch Fahrerassistenzsysteme, 2nd edn. Springer, Dordrecht (2012)CrossRef Winner, H., Hakuli, S., Wolf, G.: Handbuch Fahrerassistenzsysteme, 2nd edn. Springer, Dordrecht (2012)CrossRef
Metadata
Title
Urban Driving: Where to Present What Types of Information – Comparison of Head-Down and Head-Up Displays
Authors
Martin Götze
Klaus Bengler
Copyright Year
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-20618-9_19