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2017 | OriginalPaper | Chapter

1. Vielfalt und Chancengleichheit: ein Über- und Rückblick

Author : Veronika Hucke

Published in: Mit Vielfalt und Fairness zum Erfolg

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

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Zusammenfassung

In diesem Kapitel lernen Sie die wichtigsten Definitionen im Kontext „Vielfalt in Unternehmen kennen“ und erfahren, warum eine wertschätzende Kultur die Voraussetzung dafür ist, dass Menschen Karriere machen, die potenziell nicht dem klassischen Rollenbild einer Führungskraft entsprechen. Wir werfen einen Blick auf die Zielgruppen, auf die sich viele Organisationen aktuell konzentrieren, und auf die Themen, die dabei im Fokus stehen. Im zweiten Teil geht es darum, wie sich Diskussion und Strategien für mehr Vielfalt seit der Mitte des letzten Jahrhunderts verändert haben, und um die wichtigsten Trends und Herangehensweisen, die die Disziplin heute prägen.

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Footnotes
1
Originaltext: „The thing McDonalds didn’t understand in the early days was the isolation you felt and what that meant in trying to get your job done“ (Eigene Übersetzung der Autorin).
 
2
Originaltext: „When they started those classes, you came in with anger – anger because you were getting fewer stores to run and others were getting promoted over you and you were never getting a piece of the real pie. Being in a group was our strength because we really supported each other. It was a way to help us navigate through the waters and come out sane“ (Eigene Übersetzung der Autorin).
 
3
Übersetzung aus dem Englischen: „I know that most men – not only those considered clever, but even those who are very clever, an d capable of understanding most difficult scientific, mathematical, or philosophic problems – can very seldom discern even the simplest and most obvious truth if it be such as to oblige them to admit the falsity of conclusions they have formed […]“ (Eigene Übersetzung der Autorin).
 
4
Originaltext: „Roles, responsibilities, and relationships are defined by organizational structure, process, leadership styles, people’s professional and cultural background, and HR policies and practices. […] all those elements together drive organizational behavior and performance. If the system does not change, it will not support and sustain individual behavior change – indeed, it will set people up to fail“ (Eigene Übersetzung der Autorin).
 
Literature
1.
go back to reference Gladwell, Malcom. 2005. Blink. London: Penguin. Gladwell, Malcom. 2005. Blink. London: Penguin.
4.
go back to reference Yoshino, Kenji. 2007. Covering. New York: Random House. Yoshino, Kenji. 2007. Covering. New York: Random House.
9.
go back to reference Harris, Patricia Sowell. 2009. None of us is as good as all of us. Hoboken: Wiley. Harris, Patricia Sowell. 2009. None of us is as good as all of us. Hoboken: Wiley.
12.
go back to reference Beck, Hanno. 2014. Behavioral Economics, Eine Einführung. Wiesbaden: Springer Gabler. Beck, Hanno. 2014. Behavioral Economics, Eine Einführung. Wiesbaden: Springer Gabler.
14.
go back to reference Wert, Lioba. 2004. Psychologie für die Wirtschaft. Berlin: Springer. Wert, Lioba. 2004. Psychologie für die Wirtschaft. Berlin: Springer.
15.
go back to reference Werth, Lioba, und Jennifer Mayer. 2008. Sozialpsychologie. Berlin: Springer. Werth, Lioba, und Jennifer Mayer. 2008. Sozialpsychologie. Berlin: Springer.
17.
go back to reference Bohnet, Iris. 2016. What works: Gender equality by design. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press. Bohnet, Iris. 2016. What works: Gender equality by design. Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press.
24.
go back to reference Thaler, Richard H., und Cass R. Sunstein. 2009. Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness – revised and expanded edition. New York: Penguin. Thaler, Richard H., und Cass R. Sunstein. 2009. Nudge: Improving decisions about health, wealth and happiness – revised and expanded edition. New York: Penguin.
27.
go back to reference Nielsen, Tinna C., und Lisa Kepinski. Januar 2016. Inclusion Nudges Guidebook. Nielsen, Tinna C., und Lisa Kepinski. Januar 2016. Inclusion Nudges Guidebook.
29.
go back to reference Meffert, Heribert, Christoph Burmann, und Manfred Kirchgeorg. 2015. Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Wiesbaden: Springer Gabler. Meffert, Heribert, Christoph Burmann, und Manfred Kirchgeorg. 2015. Marketing: Grundlagen marktorientierter Unternehmensführung. Wiesbaden: Springer Gabler.
Metadata
Title
Vielfalt und Chancengleichheit: ein Über- und Rückblick
Author
Veronika Hucke
Copyright Year
2017
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-16878-0_1

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