Skip to main content
Top
Published in: Journal of Business Economics 4/2011

01-04-2011 | Forschung

Ein empirischer Validitätsvergleich zwischen Adaptive Self-Explicated Approach (ASE), Pairwise Comparison-based Preference Measurement (PCPM) und Adaptive Conjoint Analysis (ACA)

Authors: Dipl.-Kfm. Martin Meißner, Professor Dr. Reinhold Decker, Dipl.-Kffr. Nadine Adam

Published in: Journal of Business Economics | Issue 4/2011

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die zunehmende Komplexität vieler Produkte stellt hohe Anforderungen an die Verfahren zur Messung von Konsumentenpräferenzen. In praktischen Anwendungen kommt in solchen Fällen häufig die Adaptive Conjoint Analysis (ACA) zum Einsatz. Aber auch rein kompositionelle Ansätze haben sich hier als leistungsfähig erwiesen. Von Srinivasan und Netzer (2011) wurde jüngst mit dem Adaptive Self-Explicated Approach (ASE) ein vielversprechendes, kompositionell arbeitendes Verfahren für die Präferenzmessung bei komplexen Produkten vorgestellt, das in einer ersten Anwendung eine deutlich höhere Prognosevalidität als die ACA aufwies. Als vorteilhaft stellte sich auch das von Scholz et al. (2010) vorgeschlagene Pairwise Comparison-based Preference Measurement (PCPM) heraus. Der vorliegende Beitrag hat die Gegenüberstellung der populären ACA und der beiden neuen, kompositionellen Ansätze zum Gegenstand und diskutiert Ergebnisse eines umfassenden empirischen Validitätsvergleichs anhand einer komplexen Dienstleistung für den Freizeitmarkt. Das PCPM führt bei zwei von drei Kriterien z. T. zu einer signifikant höheren Prognosevalidität sowie einer Halbierung der Befragungszeit.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Journal of Business Economics

From January 2013, the Zeitschrift für Betriebswirtschaft (ZfB) is published in English under the title Journal of Business Economics (JBE). The Journal of Business Economics (JBE) aims at encouraging theoretical and applied research in the field of business economics and business administration, promoting the exchange of ideas between science and practice.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Für einen entsprechenden Überblick in Bezug auf die Vor- und Nachteile kompositioneller und dekompositioneller Verfahren sei z. B. auf Sattler und Hensel-Börner (2007) verwiesen.
 
2
Darüber hinaus ist kritisiert worden, dass der Befragungsmechanismus der klassischen SE-Ansätze keinen Anreiz bietet, in Bezug auf die tatsächlich bestehenden Zahlungsbereitschaften wahrheitsgemäß zu antworten (vgl. Völckner 2006). Diese fehlende Anreizkompatibilität besteht jedoch auch bei dekompositionellen Methoden, falls mit den hypothetischen Entscheidungssituationen keine monetären Konsequenzen verbunden sind (vgl. Wang et al. 2009).
 
3
Bei verbalen Merkmalsbeschreibungen ist darauf zu achten, dass die Merkmale durch ihre zugehörigen Spannweiten charakterisiert werden. Dies trägt dem conjoint-analytischen Verständnis Rechnung, dass die Wichtigkeit der Merkmale durch den möglichen Anstieg von der schlechtesten zur besten Ausprägung eines Merkmals adäquat erfasst wird.
 
4
Einen Überblick über bereits publizierte Studien, in denen Freizeitparks untersucht wurden, gibt Milman (2001).
 
5
Einschränkend muss an dieser Stelle gesagt werden, dass die in der ACA zur Laufzeit des Interviews vorgelegten Wichtigkeiten nicht den finalen Wichtigkeiten entsprechen konnten, da eine Berechnung der finalen Teilnutzenwerte und Wichtigkeiten eines Probanden in der Sawtooth Software erst nach der vollständigen Befragung erfolgen kann.
 
Literature
go back to reference Agarwal MK, Green PE (1991) Adaptive conjoint analysis versus self-explicated models: some empirical results. Int J Res Mark 8(2):141–146CrossRef Agarwal MK, Green PE (1991) Adaptive conjoint analysis versus self-explicated models: some empirical results. Int J Res Mark 8(2):141–146CrossRef
go back to reference Baier D, Säuberlich F (1997) Kundennutzenschätzung mittels individueller Hybrid-Conjointanalyse. Z Betriebswirtsch Forsch 49(11):951–972 Baier D, Säuberlich F (1997) Kundennutzenschätzung mittels individueller Hybrid-Conjointanalyse. Z Betriebswirtsch Forsch 49(11):951–972
go back to reference Bradlow ET (2005) Current issues and a ‚wish list‘ for conjoint analysis. Appl Stoch Model Bus Ind 21(4–5):319–323CrossRef Bradlow ET (2005) Current issues and a ‚wish list‘ for conjoint analysis. Appl Stoch Model Bus Ind 21(4–5):319–323CrossRef
go back to reference Bradlow ET, Hu Y, Ho T-H (2004) A learning-based model for imputing missing levels in partial conjoint profiles. J Mark Res 41(4):369–381CrossRef Bradlow ET, Hu Y, Ho T-H (2004) A learning-based model for imputing missing levels in partial conjoint profiles. J Mark Res 41(4):369–381CrossRef
go back to reference Decker R, Wagner R (2002) Marketingforschung – Methoden und Modelle zur Bestimmung des Käuferverhaltens. Moderne Industrie, München Decker R, Wagner R (2002) Marketingforschung – Methoden und Modelle zur Bestimmung des Käuferverhaltens. Moderne Industrie, München
go back to reference Deutskens E, De Ruyter K, Wetzels M, Oosterveld P (2004) Response rate and response quality of internet-based surveys: an experimental study. Mark Letters 15(1):21–36CrossRef Deutskens E, De Ruyter K, Wetzels M, Oosterveld P (2004) Response rate and response quality of internet-based surveys: an experimental study. Mark Letters 15(1):21–36CrossRef
go back to reference Eckert J, Schaaf R (2009) Verfahren zur Präferenzmessung – Eine Übersicht und Beurteilung existierender und möglicher neuer Self-Explicated Verfahren. J Betriebswirtsch 59(1):31–56CrossRef Eckert J, Schaaf R (2009) Verfahren zur Präferenzmessung – Eine Übersicht und Beurteilung existierender und möglicher neuer Self-Explicated Verfahren. J Betriebswirtsch 59(1):31–56CrossRef
go back to reference Forman EH (1990) Random indices for incomplete pairwise comparison matrices. Eur J Oper Res 48(1):153–155CrossRef Forman EH (1990) Random indices for incomplete pairwise comparison matrices. Eur J Oper Res 48(1):153–155CrossRef
go back to reference Green PE, Srinivasan V (1990) Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice. J Mark 54(4):3–19CrossRef Green PE, Srinivasan V (1990) Conjoint analysis in marketing: new developments with implications for research and practice. J Mark 54(4):3–19CrossRef
go back to reference Green PE, Krieger AM, Agarwal MK (1991) Adaptive conjoint analysis: some caveats and suggestions. J Mark Res 28(2):215–222CrossRef Green PE, Krieger AM, Agarwal MK (1991) Adaptive conjoint analysis: some caveats and suggestions. J Mark Res 28(2):215–222CrossRef
go back to reference Hartmann A, Sattler H (2004) Wie robust sind Methoden zur Präferenzmessung? Z Betriebswirtsch Forsch 56:3–22 Hartmann A, Sattler H (2004) Wie robust sind Methoden zur Präferenzmessung? Z Betriebswirtsch Forsch 56:3–22
go back to reference Hauser JR, Rao VR (2004) Conjoint analysis, related modeling, and applications. In: Wind J (Hrsg) Advances in marketing research: progress and prospects. Kluwer, Boston, S 141–168 Hauser JR, Rao VR (2004) Conjoint analysis, related modeling, and applications. In: Wind J (Hrsg) Advances in marketing research: progress and prospects. Kluwer, Boston, S 141–168
go back to reference Hauser JR, Toubia O (2005) The impact of utility balance and endogeneity in conjoint analysis. Mark Sci 24(3):498–507CrossRef Hauser JR, Toubia O (2005) The impact of utility balance and endogeneity in conjoint analysis. Mark Sci 24(3):498–507CrossRef
go back to reference Helm R, Steiner M, Scholl A, Manthey L (2008) A comparative empirical study on common methods for measuring preferences. Int J Manag Decis Mak 9(3):242–265CrossRef Helm R, Steiner M, Scholl A, Manthey L (2008) A comparative empirical study on common methods for measuring preferences. Int J Manag Decis Mak 9(3):242–265CrossRef
go back to reference Hensel-Börner S, Sattler H (2000) Ein empirischer Validitätsvergleich zwischen der Customized Computerized Conjoint Analysis (CCC), der Adaptive Conjoint Analysis (ACA) und Self-Explicated Verfahren. Z Betriebswirtsch 70(6):705–727 Hensel-Börner S, Sattler H (2000) Ein empirischer Validitätsvergleich zwischen der Customized Computerized Conjoint Analysis (CCC), der Adaptive Conjoint Analysis (ACA) und Self-Explicated Verfahren. Z Betriebswirtsch 70(6):705–727
go back to reference Johnson RM (1987) Adaptive conjoint analysis. In: Sawtooth Software Conference on Perceptual Mapping, Conjoint Analysis, and Computer Interviewing. Sawtooth Software, Ketchum, ID, S 253–265 Johnson RM (1987) Adaptive conjoint analysis. In: Sawtooth Software Conference on Perceptual Mapping, Conjoint Analysis, and Computer Interviewing. Sawtooth Software, Ketchum, ID, S 253–265
go back to reference King CW, Hill A, Orme B (2004) The ‚importance‘ question in ACA: can it be omitted? Proceedings of the 11th Sawtooth Software Conference, San Diego, S 53–63 King CW, Hill A, Orme B (2004) The ‚importance‘ question in ACA: can it be omitted? Proceedings of the 11th Sawtooth Software Conference, San Diego, S 53–63
go back to reference Kohli R, Jedidi K (2007) Representation and inference of lexicographic preference models and their variants. Mark Sci 26(3):380–399CrossRef Kohli R, Jedidi K (2007) Representation and inference of lexicographic preference models and their variants. Mark Sci 26(3):380–399CrossRef
go back to reference Louviere JJ, Timmermanns HJP (1990) Stated preference and choice models applied in recreation research: a review. Leis Sci 12:9–32CrossRef Louviere JJ, Timmermanns HJP (1990) Stated preference and choice models applied in recreation research: a review. Leis Sci 12:9–32CrossRef
go back to reference Louviere JJ, Oppewal H, Timmermans HJP, Thomas T (1993) Handling large numbers of attributes in conjoint applications: who says existing techniques can’t be applied? But if you want an alternative, how about hierarchical choice experiments. Artikel präsentiert im Rahmen des ARTS Forum, Beaver Creek, CO Louviere JJ, Oppewal H, Timmermans HJP, Thomas T (1993) Handling large numbers of attributes in conjoint applications: who says existing techniques can’t be applied? But if you want an alternative, how about hierarchical choice experiments. Artikel präsentiert im Rahmen des ARTS Forum, Beaver Creek, CO
go back to reference Mehta R, Moore WL, Pavia TM (1992) An examination of the use of unacceptable levels in conjoint analysis. J Consum Res: Interdiscip Q 19(3):470–476 Mehta R, Moore WL, Pavia TM (1992) An examination of the use of unacceptable levels in conjoint analysis. J Consum Res: Interdiscip Q 19(3):470–476
go back to reference Milman A (2001) The future of the theme park and attraction industry: a management perspective. J Travel Res 40(2):139–147CrossRef Milman A (2001) The future of the theme park and attraction industry: a management perspective. J Travel Res 40(2):139–147CrossRef
go back to reference Morera OF, Budescu DV (1998) A psychometric analysis of the „devide and conquer“ principle in multicriteria decision making. Organ Behav Hum Decis Process 75(3):187–206CrossRef Morera OF, Budescu DV (1998) A psychometric analysis of the „devide and conquer“ principle in multicriteria decision making. Organ Behav Hum Decis Process 75(3):187–206CrossRef
go back to reference Mulye R (1998) An empirical comparison of three variants of the AHP and two variants of conjoint analysis. J Behav Decis Mak 11(4):263–280CrossRef Mulye R (1998) An empirical comparison of three variants of the AHP and two variants of conjoint analysis. J Behav Decis Mak 11(4):263–280CrossRef
go back to reference Myers JH, Alpert MI (1968) Determinant buying attitudes: meaning and measurement. J Mark 32(4):13–20CrossRef Myers JH, Alpert MI (1968) Determinant buying attitudes: meaning and measurement. J Mark 32(4):13–20CrossRef
go back to reference Netzer O, Toubia O, Bradlow ET, Dahan E, Evgeniou T, Feinberg FM, Feit EM, Hui SK, Johnson J, Liechty JC, Orlin JB, Rao VR (2008) Beyond conjoint analysis: advances in preferences measurement. Mark Lett 19(3):337–354CrossRef Netzer O, Toubia O, Bradlow ET, Dahan E, Evgeniou T, Feinberg FM, Feit EM, Hui SK, Johnson J, Liechty JC, Orlin JB, Rao VR (2008) Beyond conjoint analysis: advances in preferences measurement. Mark Lett 19(3):337–354CrossRef
go back to reference Orme BK (2002) Formulating attributes and levels in conjoint analysis. Technical report, Sawtooth Software Orme BK (2002) Formulating attributes and levels in conjoint analysis. Technical report, Sawtooth Software
go back to reference Orme BK (2009) Which conjoint method should I use? Technical report, Sawtooth Software Orme BK (2009) Which conjoint method should I use? Technical report, Sawtooth Software
go back to reference Park Y-H, Ding M, Rao VR (2008) Eliciting preference for complex products: a web-based upgrading method. J Mark Res 45(5):562–574CrossRef Park Y-H, Ding M, Rao VR (2008) Eliciting preference for complex products: a web-based upgrading method. J Mark Res 45(5):562–574CrossRef
go back to reference Pullman ME, Dodson KJ, Moore WL (1999) A Comparison of conjoint methods when there are many attributes. Mark Lett 10(2):1–14 Pullman ME, Dodson KJ, Moore WL (1999) A Comparison of conjoint methods when there are many attributes. Mark Lett 10(2):1–14
go back to reference Saaty TL (1980) The analytic hierarchy process. McGraw Hill, New York Saaty TL (1980) The analytic hierarchy process. McGraw Hill, New York
go back to reference Sattler H, Hensel-Börner S (2007) A comparison of conjoint measurement with self-explicated approaches. In: Gustafsson A, Herrmann A, Huber F (Hrsg) Conjoint measurement: methods and applications. Springer, Berlin, S 67–76 Sattler H, Hensel-Börner S (2007) A comparison of conjoint measurement with self-explicated approaches. In: Gustafsson A, Herrmann A, Huber F (Hrsg) Conjoint measurement: methods and applications. Springer, Berlin, S 67–76
go back to reference Sawtooth Software (2003) SSI Web v3.5. Sawtooth Software Inc Sawtooth Software (2003) SSI Web v3.5. Sawtooth Software Inc
go back to reference Sawtooth Software (2005) Report on conjoint analysis usage among sawtooth software customers. Technical paper series, Sawtooth Software Inc Sawtooth Software (2005) Report on conjoint analysis usage among sawtooth software customers. Technical paper series, Sawtooth Software Inc
go back to reference Sawtooth Software (2007) The ACA/Web v6.0 technical paper. Sawtooth Software Inc Sawtooth Software (2007) The ACA/Web v6.0 technical paper. Sawtooth Software Inc
go back to reference Scholl A, Manthey L, Helm R, Steiner M (2005) Solving multiattributive design problems with the analytic hierarchy process and conjoint analysis: an empirical comparison. Eur J Oper Res 164(3):760–777CrossRef Scholl A, Manthey L, Helm R, Steiner M (2005) Solving multiattributive design problems with the analytic hierarchy process and conjoint analysis: an empirical comparison. Eur J Oper Res 164(3):760–777CrossRef
go back to reference Scholz SW, Meißner M, Decker R (2010) Measuring consumer preferences for complex products: a compositional approach based on paired comparisons. J Mark Res 47(4):685–698CrossRef Scholz SW, Meißner M, Decker R (2010) Measuring consumer preferences for complex products: a compositional approach based on paired comparisons. J Mark Res 47(4):685–698CrossRef
go back to reference Srinivasan V, Netzer O (2011) Adaptive self-explication of multi-attributed preferences. J Mark Res 48(1):140–156 Srinivasan V, Netzer O (2011) Adaptive self-explication of multi-attributed preferences. J Mark Res 48(1):140–156
go back to reference Srinivasan V, Park CS (1997) Surprising robustness of the self-explicated approach to customer preference structure measurement. J Mark Res 34(2):286–291CrossRef Srinivasan V, Park CS (1997) Surprising robustness of the self-explicated approach to customer preference structure measurement. J Mark Res 34(2):286–291CrossRef
go back to reference Srinivasan V, Wyner GA (1989) CASEMAP: Computer-Assisted Self-Explication of Multiattributed Preferences. In: Menasco HM, Takada H (Hrsg) New product development and testing. Lexington Books, Lexington, S 91–111 Srinivasan V, Wyner GA (1989) CASEMAP: Computer-Assisted Self-Explication of Multiattributed Preferences. In: Menasco HM, Takada H (Hrsg) New product development and testing. Lexington Books, Lexington, S 91–111
go back to reference Steiner M, Helm R (2007) EVAS – a new method for the customer-oriented selection of an evoked-set based attribute-set for preference measurement. In: Lorenz H, Scholl A (Hrsg) Jena Research Papers in Business and Economics, Nr 12 Steiner M, Helm R (2007) EVAS – a new method for the customer-oriented selection of an evoked-set based attribute-set for preference measurement. In: Lorenz H, Scholl A (Hrsg) Jena Research Papers in Business and Economics, Nr 12
go back to reference Swait J, Adamowicz W (2001) Choice environment, market complexity, and consumer behavior: a theoretical and empirical approach for incorporating decision complexity into models of consumer choice. Organ Behav Hum Dec Process 86(2):141–167CrossRef Swait J, Adamowicz W (2001) Choice environment, market complexity, and consumer behavior: a theoretical and empirical approach for incorporating decision complexity into models of consumer choice. Organ Behav Hum Dec Process 86(2):141–167CrossRef
go back to reference Toubia O, Simester DI, Hauser JR, Dahan E (2003) Fast polyhedral adaptive conjoint estimation. Mark Sci 22(3):273–303CrossRef Toubia O, Simester DI, Hauser JR, Dahan E (2003) Fast polyhedral adaptive conjoint estimation. Mark Sci 22(3):273–303CrossRef
go back to reference Völckner F (2006) Methoden zur Messung individueller Zahlungsbereitschaften: Ein Überblick zum State of the Art. J Betriebswirtsch 56(1):33–60CrossRef Völckner F (2006) Methoden zur Messung individueller Zahlungsbereitschaften: Ein Überblick zum State of the Art. J Betriebswirtsch 56(1):33–60CrossRef
go back to reference Von Nitzsch R, Weber M (1993) The effect of attribute ranges on weights in multiattribute utility measurements. Manag Sci 39(8):937–943CrossRef Von Nitzsch R, Weber M (1993) The effect of attribute ranges on weights in multiattribute utility measurements. Manag Sci 39(8):937–943CrossRef
go back to reference Wang T, Venkatesh R, Chatterjee R (2009) Reservation price as a range: an incentive-compatible measurement approach. J Mark Res 44(2):200–213CrossRef Wang T, Venkatesh R, Chatterjee R (2009) Reservation price as a range: an incentive-compatible measurement approach. J Mark Res 44(2):200–213CrossRef
go back to reference Yee M, Dahan E, Hauser JR, Orlin J (2007) Greedoid-based non-compensatory two-stage consideration-then-choice inference. Mark Sci 26(4):532–549CrossRef Yee M, Dahan E, Hauser JR, Orlin J (2007) Greedoid-based non-compensatory two-stage consideration-then-choice inference. Mark Sci 26(4):532–549CrossRef
Metadata
Title
Ein empirischer Validitätsvergleich zwischen Adaptive Self-Explicated Approach (ASE), Pairwise Comparison-based Preference Measurement (PCPM) und Adaptive Conjoint Analysis (ACA)
Authors
Dipl.-Kfm. Martin Meißner
Professor Dr. Reinhold Decker
Dipl.-Kffr. Nadine Adam
Publication date
01-04-2011
Publisher
SP Gabler Verlag
Published in
Journal of Business Economics / Issue 4/2011
Print ISSN: 0044-2372
Electronic ISSN: 1861-8928
DOI
https://doi.org/10.1007/s11573-011-0449-8

Other articles of this Issue 4/2011

Journal of Business Economics 4/2011 Go to the issue

Editorial

Editorial