Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Institutionalistische Theorieansätze für die Medienökonomie

Authors : Natascha Just, Michael Latzer

Published in: Handbuch Medienökonomie

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Den Ausgangspunkt dieses Beitrags bilden eine Kurzcharakterisierung und Einordnung institutionalistischer Theorieansätze. Zudem werden Charakteristika des Untersuchungsgegenstandes dieses Handbuchs – des konvergenten Kommunikationssektors – hervorgehoben, aus denen sich spezifische Herausforderungen und Anforderungen für anzuwendende Analyseansätze ergeben. Anschließend werden neo-institutionalistische Ansätze im Hinblick auf ihre medienökonomische Anwendung gewürdigt. Zur Erweiterung der Grenzen neo-institutionalistischer Ansätze wird abschließend die Kombination mit anderen Theorieansätzen zur medienökonomischen Erforschung des konvergenten Kommunikationssektors empfohlen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Bauer, J. M., & Latzer, M. (Hrsg.). (2016). Handbook on the economics of the Internet. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Bauer, J. M., & Latzer, M. (Hrsg.). (2016). Handbook on the economics of the Internet. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Beinhocker, E. D. (2007). The origin of wealth. Evolution, complexity, and the radical remaking of economics. London: Random House. Beinhocker, E. D. (2007). The origin of wealth. Evolution, complexity, and the radical remaking of economics. London: Random House.
go back to reference Belk, R. (2010). Sharing. The Journal of Consumer Research, 36(5), 715–734.CrossRef Belk, R. (2010). Sharing. The Journal of Consumer Research, 36(5), 715–734.CrossRef
go back to reference Benkler, Y. (2004). Sharing nicely: On shareable goods and the emergence of sharing as modality of economic production. The Yale Law Journal, 114, 273–358.CrossRef Benkler, Y. (2004). Sharing nicely: On shareable goods and the emergence of sharing as modality of economic production. The Yale Law Journal, 114, 273–358.CrossRef
go back to reference Benz, A., Lütz, S., Schimank, U., & Simonis, G. (Hrsg.). (2007). Handbuch Governance. Theoretische Grundlagen und empirische Anwendungsfelder. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Benz, A., Lütz, S., Schimank, U., & Simonis, G. (Hrsg.). (2007). Handbuch Governance. Theoretische Grundlagen und empirische Anwendungsfelder. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The social construction of reality. New York: Anchor Books. Berger, P. L., & Luckmann, T. (1967). The social construction of reality. New York: Anchor Books.
go back to reference Börnsen, A., Braulke, T., Kruse, J., & Latzer, M. (2011). The allocation of the digital dividend in Austria. International Journal of Digital Television, 2(2), 161–179.CrossRef Börnsen, A., Braulke, T., Kruse, J., & Latzer, M. (2011). The allocation of the digital dividend in Austria. International Journal of Digital Television, 2(2), 161–179.CrossRef
go back to reference Buchanan, J. M., & Vanberg, V. (1989). Interests and theories in constitutional choice. Journal of Theoretical Politics, 1(1), 49–62.CrossRef Buchanan, J. M., & Vanberg, V. (1989). Interests and theories in constitutional choice. Journal of Theoretical Politics, 1(1), 49–62.CrossRef
go back to reference Coase, R. H. (1960). The problem of social cost. The Journal of Law & Economics, 3, 1–44.CrossRef Coase, R. H. (1960). The problem of social cost. The Journal of Law & Economics, 3, 1–44.CrossRef
go back to reference Cunningham, S., & Flew, T. (2015). Reconsidering media economics: From orthodoxies to heterodoxies. Media Industries Journal, 2(1), 1–18.CrossRef Cunningham, S., & Flew, T. (2015). Reconsidering media economics: From orthodoxies to heterodoxies. Media Industries Journal, 2(1), 1–18.CrossRef
go back to reference DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147–160.CrossRef DiMaggio, P. J., & Powell, W. W. (1983). The iron cage revisited: Institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, 48(2), 147–160.CrossRef
go back to reference Donges, P. (2006). Medien als Institutionen und ihre Auswirkungen auf Organisationen. Perspektiven des soziologischen Neo-Institutionalismus für die Kommunikationswissenschaft. Medien & Kommunikationswissenschaft, 54(4), 563–578.CrossRef Donges, P. (2006). Medien als Institutionen und ihre Auswirkungen auf Organisationen. Perspektiven des soziologischen Neo-Institutionalismus für die Kommunikationswissenschaft. Medien & Kommunikationswissenschaft, 54(4), 563–578.CrossRef
go back to reference Donges, P. (2008). Medialisierung politischer Organisationen. Parteien in der Mediengesellschaft. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Donges, P. (2008). Medialisierung politischer Organisationen. Parteien in der Mediengesellschaft. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Donges, P. (2013). Klassische Medien als Institutionen. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 87–96). Baden-Baden: Nomos.CrossRef Donges, P. (2013). Klassische Medien als Institutionen. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 87–96). Baden-Baden: Nomos.CrossRef
go back to reference Fengler, S., & Ruß-Mohl, S. (2007). Unternehmenskommunikation und Journalismus – Ökonomische Analyse einer ungleichen Partnerschaft. In M. Piwinger & A. Zerfass (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (1. Aufl., S. 777–795). Wiesbaden: Gabler. Fengler, S., & Ruß-Mohl, S. (2007). Unternehmenskommunikation und Journalismus – Ökonomische Analyse einer ungleichen Partnerschaft. In M. Piwinger & A. Zerfass (Hrsg.), Handbuch Unternehmenskommunikation (1. Aufl., S. 777–795). Wiesbaden: Gabler.
go back to reference Floyd, C. (1992). Software development as reality construction. In C. Floyd, H. Züllighoven, R. Budde & R. Keil-Slawik (Hrsg.), Software development and reality construction (S. 86–100). Berlin/Heidelberg: Springer. Floyd, C. (1992). Software development as reality construction. In C. Floyd, H. Züllighoven, R. Budde & R. Keil-Slawik (Hrsg.), Software development and reality construction (S. 86–100). Berlin/Heidelberg: Springer.
go back to reference Frenken, K. (2006). Innovation, evolution and complexity theory. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Frenken, K. (2006). Innovation, evolution and complexity theory. Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Göbel, E. (2002). Neue Institutionenökonomik: Konzeptionen und betriebswirtschaftliche Anwendungen. Stuttgart: UTB. Göbel, E. (2002). Neue Institutionenökonomik: Konzeptionen und betriebswirtschaftliche Anwendungen. Stuttgart: UTB.
go back to reference Göhler, G., & Kühn, R. (1999). Institutionenökonomie, Neo-Institutionalismus und die Theorie politischer Institutionen. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus. Überlegungen zur Organisationstheorie (S. 17–42). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Göhler, G., & Kühn, R. (1999). Institutionenökonomie, Neo-Institutionalismus und die Theorie politischer Institutionen. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus. Überlegungen zur Organisationstheorie (S. 17–42). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Hall, P. A., & Taylor, R. C. R. (1996). Political science and the three institutionalisms. Political Studies, 44(5), 936–957.CrossRef Hall, P. A., & Taylor, R. C. R. (1996). Political science and the three institutionalisms. Political Studies, 44(5), 936–957.CrossRef
go back to reference Hardin, G. (1968). The tragedy of the commons. Science, 162(3859), 1243–1248.CrossRef Hardin, G. (1968). The tragedy of the commons. Science, 162(3859), 1243–1248.CrossRef
go back to reference Hasse, R., & Krücken, G. (2005). Neo-institutionalistische Theorie. In G. Kneer & M. Schroer (Hrsg.), Handbuch Soziologische Theorien (S. 237–251). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Hasse, R., & Krücken, G. (2005). Neo-institutionalistische Theorie. In G. Kneer & M. Schroer (Hrsg.), Handbuch Soziologische Theorien (S. 237–251). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Haucap, J., & Stühmeier, T. (2016). Competition and antitrust in Internet markets. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 183–210). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Haucap, J., & Stühmeier, T. (2016). Competition and antitrust in Internet markets. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 183–210). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Heinrich, J., & Lobigs, F. (2003). Neue Institutionenökonomik. In K.-D. Altmeppen & M. Karmasin (Hrsg.), Medien und Ökonomie. Band 1/1: Grundlagen der Medienökonomie: Kommunikations- und Medienwissenschaft, Wirtschaftswissenschaft (S. 245–268). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag. Heinrich, J., & Lobigs, F. (2003). Neue Institutionenökonomik. In K.-D. Altmeppen & M. Karmasin (Hrsg.), Medien und Ökonomie. Band 1/1: Grundlagen der Medienökonomie: Kommunikations- und Medienwissenschaft, Wirtschaftswissenschaft (S. 245–268). Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.
go back to reference Henten, A. H., & Windekilde, M. (2016). Transaction costs and the sharing economy. Info, 18(1), 1–15.CrossRef Henten, A. H., & Windekilde, M. (2016). Transaction costs and the sharing economy. Info, 18(1), 1–15.CrossRef
go back to reference Innis, H. A. (1972). Empire and communications. Toronto: University of Toronto Press. Innis, H. A. (1972). Empire and communications. Toronto: University of Toronto Press.
go back to reference Innis, H. A. (1991). The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press. Innis, H. A. (1991). The bias of communication. Toronto: University of Toronto Press.
go back to reference Jarren, O., & Steininger, C. (Hrsg.). (2016). Journalismus jenseits von Markt und Staat. Institutionentheoretische Ansätze und Konzepte in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Baden-Baden: Nomos. Jarren, O., & Steininger, C. (Hrsg.). (2016). Journalismus jenseits von Markt und Staat. Institutionentheoretische Ansätze und Konzepte in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Baden-Baden: Nomos.
go back to reference Just, N., & Latzer, M. (2010). Ökonomische Theorien der Medien. In S. Weber (Hrsg.), Theorien der Medien (2., vollst. ak. Aufl., S. 78–103). Konstanz: UVK Verlag. Just, N., & Latzer, M. (2010). Ökonomische Theorien der Medien. In S. Weber (Hrsg.), Theorien der Medien (2., vollst. ak. Aufl., S. 78–103). Konstanz: UVK Verlag.
go back to reference Katzenbach, C. (2012). Technologies as institutions: Rethinking the role of technology in media governance constellations. In N. Just & M. Puppis (Hrsg.), Trends in communication policy research: New theories, methods and subjects (S. 117–138). Bristol/Chicago: Intellect. Katzenbach, C. (2012). Technologies as institutions: Rethinking the role of technology in media governance constellations. In N. Just & M. Puppis (Hrsg.), Trends in communication policy research: New theories, methods and subjects (S. 117–138). Bristol/Chicago: Intellect.
go back to reference Kiefer, M. L. (2007). Öffentlichkeit aus konstitutionenökonomischer Perspektive. Medien Journal, 27(1), 42–58. Kiefer, M. L. (2007). Öffentlichkeit aus konstitutionenökonomischer Perspektive. Medien Journal, 27(1), 42–58.
go back to reference Kiefer, M. L. (2010). Journalismus und Medien als Institutionen (1. Aufl.). Konstanz: UVK Verlag. Kiefer, M. L. (2010). Journalismus und Medien als Institutionen (1. Aufl.). Konstanz: UVK Verlag.
go back to reference Kiefer, M. L. (2011). Die schwierige Finanzierung des Journalismus. Marketing & Kommunikation, 59(1), 5–22. Kiefer, M. L. (2011). Die schwierige Finanzierung des Journalismus. Marketing & Kommunikation, 59(1), 5–22.
go back to reference Kiefer, M. L., & Steininger, C. (2014). Medienökonomik (3. Aufl.). München: Oldenbourg. Kiefer, M. L., & Steininger, C. (2014). Medienökonomik (3. Aufl.). München: Oldenbourg.
go back to reference Klein, P. G. (2000). New institutional economics. In B. Bouckaert & G. De Geest (Hrsg.), Encyclopedia of law and economics (S. 456–489). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Klein, P. G. (2000). New institutional economics. In B. Bouckaert & G. De Geest (Hrsg.), Encyclopedia of law and economics (S. 456–489). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Kruse, J. (2011). Ökonomische Grundlagen des Wettbewerbs im Internet. Zeitschrift für Wirtschaftspolitik, 60(2), 175–186.CrossRef Kruse, J. (2011). Ökonomische Grundlagen des Wettbewerbs im Internet. Zeitschrift für Wirtschaftspolitik, 60(2), 175–186.CrossRef
go back to reference Künzler, M., Oehmer, F., Puppis, M., & Wassmer, C. (Hrsg.). (2013). Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Baden-Baden: Nomos. Künzler, M., Oehmer, F., Puppis, M., & Wassmer, C. (Hrsg.). (2013). Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft. Baden-Baden: Nomos.
go back to reference Latzer, M. (1997). Mediamatik – Die Konvergenz von Telekommunikation, Computer und Rundfunk. Opladen: Westdeutscher Verlag.CrossRef Latzer, M. (1997). Mediamatik – Die Konvergenz von Telekommunikation, Computer und Rundfunk. Opladen: Westdeutscher Verlag.CrossRef
go back to reference Latzer, M. (2013a). Media convergence. In R. Towse & C. Handke (Hrsg.), Handbook of the digital creative economy (S. 123–133). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Latzer, M. (2013a). Media convergence. In R. Towse & C. Handke (Hrsg.), Handbook of the digital creative economy (S. 123–133). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Latzer, M. (2013b). Medienwandel durch Innovation, Ko-Evolution und Komplexität. Ein Aufriss. Medien- und Kommunikationswissenschaft, 2, 235–252.CrossRef Latzer, M. (2013b). Medienwandel durch Innovation, Ko-Evolution und Komplexität. Ein Aufriss. Medien- und Kommunikationswissenschaft, 2, 235–252.CrossRef
go back to reference Latzer, M. (2014). Convergence, co-evolution and complexity in European communications policy. In K. Donders, C. Pauwels & J. Loisen (Hrsg.), The Palgrave handbook of European media policy (S. 36–53). Houndmills: Palgrave Macmillan.CrossRef Latzer, M. (2014). Convergence, co-evolution and complexity in European communications policy. In K. Donders, C. Pauwels & J. Loisen (Hrsg.), The Palgrave handbook of European media policy (S. 36–53). Houndmills: Palgrave Macmillan.CrossRef
go back to reference Latzer, M., Hollnbucher, K., Just, N., & Saurwein, F. (2016). The economics of algorithmic selection on the Internet. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 395–425). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Latzer, M., Hollnbucher, K., Just, N., & Saurwein, F. (2016). The economics of algorithmic selection on the Internet. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 395–425). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Lessig, L. (1999). Code and other laws of cyberspace. New York: Basic Books. Lessig, L. (1999). Code and other laws of cyberspace. New York: Basic Books.
go back to reference Lessig, L. (2008). Remix. Making art and commerce thrive in the hybrid economy. London: Bloomsbury.CrossRef Lessig, L. (2008). Remix. Making art and commerce thrive in the hybrid economy. London: Bloomsbury.CrossRef
go back to reference Levi-Faur, D. (Hrsg.). (2012). Oxford handbook of governance. Oxford: Oxford University Press. Levi-Faur, D. (Hrsg.). (2012). Oxford handbook of governance. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Levy, B., & Spiller, P. T. (1994). The institutional foundations of regulatory commitment: A comparative analysis of telecommunications regulation. Journal of Law, Economics, and Organization, 10(2), 201–246. Levy, B., & Spiller, P. T. (1994). The institutional foundations of regulatory commitment: A comparative analysis of telecommunications regulation. Journal of Law, Economics, and Organization, 10(2), 201–246.
go back to reference Lobigs, F. (2007). „Medienregulierung ohne Romantik“ – Der institutionenökonomische Ansatz. In O. Jarren & P. Donges (Hrsg.), Ordnung durch Medienpolitik? (S. 201–216). Konstanz: UVK Verlag. Lobigs, F. (2007). „Medienregulierung ohne Romantik“ – Der institutionenökonomische Ansatz. In O. Jarren & P. Donges (Hrsg.), Ordnung durch Medienpolitik? (S. 201–216). Konstanz: UVK Verlag.
go back to reference Lundby, K. (Hrsg.). (2014). Mediatization of communication. Berlin: De Gruyter. Lundby, K. (Hrsg.). (2014). Mediatization of communication. Berlin: De Gruyter.
go back to reference March, J. G., & Olsen, J. P. (1989). Rediscovering institutions. The organizational basis of politics (1. Aufl.). New York: The Free Press. March, J. G., & Olsen, J. P. (1989). Rediscovering institutions. The organizational basis of politics (1. Aufl.). New York: The Free Press.
go back to reference Mayntz, R., & Scharpf, F. W. (Hrsg.). (1995). Gesellschaftliche Selbstregelung und politische Steuerung. Frankfurt/New York: Campus. Mayntz, R., & Scharpf, F. W. (Hrsg.). (1995). Gesellschaftliche Selbstregelung und politische Steuerung. Frankfurt/New York: Campus.
go back to reference McLuhan, M. (1964). Understanding media. The extensions of man. London/New York: McGraw-Hill. McLuhan, M. (1964). Understanding media. The extensions of man. London/New York: McGraw-Hill.
go back to reference Menard, C., & Shirley, M. M. (Hrsg.). (2008a). Handbook of new institutional economics. Berlin/Heidelberg: Springer. Menard, C., & Shirley, M. M. (Hrsg.). (2008a). Handbook of new institutional economics. Berlin/Heidelberg: Springer.
go back to reference Menard, C., & Shirley, M. M. (2008b). Introduction. In C. Menard & M. M. Shirley (Hrsg.), Handbook of new institutional economics (S. 1–18). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef Menard, C., & Shirley, M. M. (2008b). Introduction. In C. Menard & M. M. Shirley (Hrsg.), Handbook of new institutional economics (S. 1–18). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef
go back to reference Mueller, D. C. (1979). Public choice. Cambridge: Cambridge University Press. Mueller, D. C. (1979). Public choice. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Mueller, D. C. (1989). Public choice II. A revised edition of public choice (2. Aufl.). Cambridge: Cambridge University Press. Mueller, D. C. (1989). Public choice II. A revised edition of public choice (2. Aufl.). Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Napoli, P. M. (1997). A principal-agent approach to the study of media organizations: Toward a theory of the media firm. Political Communication, 14(2), 207–219.CrossRef Napoli, P. M. (1997). A principal-agent approach to the study of media organizations: Toward a theory of the media firm. Political Communication, 14(2), 207–219.CrossRef
go back to reference Napoli, P. M. (2014). Automated media: An institutional theory perspective on algorithmic media production and consumption. Communication Theory, 24(3), 340–360.CrossRef Napoli, P. M. (2014). Automated media: An institutional theory perspective on algorithmic media production and consumption. Communication Theory, 24(3), 340–360.CrossRef
go back to reference Nelson, R. R., & Winter, S. G. (1982). An evolutionary theory of economic change. Cambridge: Belknap Press. Nelson, R. R., & Winter, S. G. (1982). An evolutionary theory of economic change. Cambridge: Belknap Press.
go back to reference Neuberger, C. (2013). Onlinemedien als Institutionen. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 97–116). Baden-Baden: Nomos.CrossRef Neuberger, C. (2013). Onlinemedien als Institutionen. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 97–116). Baden-Baden: Nomos.CrossRef
go back to reference Nielsen, K. (2007). The institutional turn in the social sciences: A review of approaches and a future research agenda. In S. Ioannides & K. Nielsen (Hrsg.), Economics and the social sciences. Boundaries, interaction and integration (S. 91–111). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Nielsen, K. (2007). The institutional turn in the social sciences: A review of approaches and a future research agenda. In S. Ioannides & K. Nielsen (Hrsg.), Economics and the social sciences. Boundaries, interaction and integration (S. 91–111). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef North, D. C. (1990). Institutions, institutional change and economic performance. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Olson, M. (1965). The logic of collective action: Public goods and the theory of groups. Cambridge/London: Harvard University Press. Olson, M. (1965). The logic of collective action: Public goods and the theory of groups. Cambridge/London: Harvard University Press.
go back to reference Orwat, C., Raabe, O., Buchmann, E., Anandasivam, A., Freytag, J.-C., Helberger, N., Ishii, K., Lutterbeck, B., Neumann, D., Otter, T., Pallas, F., Reussner, R., Sester, P., Weber, K., & Werle, R. (2010). Software als Institution und ihre Gestaltbarkeit. Informatik-Spektrum, 33(6), 626–633.CrossRef Orwat, C., Raabe, O., Buchmann, E., Anandasivam, A., Freytag, J.-C., Helberger, N., Ishii, K., Lutterbeck, B., Neumann, D., Otter, T., Pallas, F., Reussner, R., Sester, P., Weber, K., & Werle, R. (2010). Software als Institution und ihre Gestaltbarkeit. Informatik-Spektrum, 33(6), 626–633.CrossRef
go back to reference Ostrom, E. (1991). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge: Cambridge University Press. Ostrom, E. (1991). Governing the commons: The evolution of institutions for collective action. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Ostrom, E. (2005). Understanding institutional diversity. Princeton: Princeton University Press. Ostrom, E. (2005). Understanding institutional diversity. Princeton: Princeton University Press.
go back to reference Postman, N. (1985). Amusing ourselves to death. Public discourse in the age of show business. London: Penguin Books. Postman, N. (1985). Amusing ourselves to death. Public discourse in the age of show business. London: Penguin Books.
go back to reference Powell, W., & DiMaggio, P. J. (Hrsg.). (1991). The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: University of Chicago Press. Powell, W., & DiMaggio, P. J. (Hrsg.). (1991). The new institutionalism in organizational analysis. Chicago: University of Chicago Press.
go back to reference Puppis, M. (2013). Medienregulierung als Institution und als Organisation. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 175–190). Baden-Baden: Nomos.CrossRef Puppis, M. (2013). Medienregulierung als Institution und als Organisation. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 175–190). Baden-Baden: Nomos.CrossRef
go back to reference Reidenberg, J. R. (1998). Lex Informatica: The formulation of information policy rules through technology. Texas Law Review, 76(3), 553–593. Reidenberg, J. R. (1998). Lex Informatica: The formulation of information policy rules through technology. Texas Law Review, 76(3), 553–593.
go back to reference Richter, R., & Furubotn, E. G. (2010). Neue Institutionenökonomik: eine Einführung und kritische Würdigung. Tübingen: Mohr Siebeck. Richter, R., & Furubotn, E. G. (2010). Neue Institutionenökonomik: eine Einführung und kritische Würdigung. Tübingen: Mohr Siebeck.
go back to reference Rifkin, J. (2014). The zero marginal cost society. New York: Palgrave Macmillan. Rifkin, J. (2014). The zero marginal cost society. New York: Palgrave Macmillan.
go back to reference Rutherford, M. (1996). Institutions in economics. The old and the new institutionalism. Cambridge: Cambridge University Press. Rutherford, M. (1996). Institutions in economics. The old and the new institutionalism. Cambridge: Cambridge University Press.
go back to reference Sandhu, S. (2013). Public Relations als Institution: Der Beitrag des Neo-Institutionalismus. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 159–174). Baden-Baden: Nomos.CrossRef Sandhu, S. (2013). Public Relations als Institution: Der Beitrag des Neo-Institutionalismus. In M. Künzler, F. Oehmer, M. Puppis & C. Wassmer (Hrsg.), Medien als Institutionen und Organisationen. Institutionalistische Ansätze in der Publizistik- und Kommunikationswissenschaft (S. 159–174). Baden-Baden: Nomos.CrossRef
go back to reference Saurwein, F., Just, N., & Latzer, M. (2015). Governance of algorithms: Options and limitations. Info, 17(6), 35–49.CrossRef Saurwein, F., Just, N., & Latzer, M. (2015). Governance of algorithms: Options and limitations. Info, 17(6), 35–49.CrossRef
go back to reference Saxer, U. (1980). Grenzen der Publizistikwissenschaft. Wissenschaftliche Reflexionen zur Zeitungs-/Publizistik-/Kommunikationswissenschaft seit 1945. Publizistik, 25(4), 525–543. Saxer, U. (1980). Grenzen der Publizistikwissenschaft. Wissenschaftliche Reflexionen zur Zeitungs-/Publizistik-/Kommunikationswissenschaft seit 1945. Publizistik, 25(4), 525–543.
go back to reference Schimank, U. (2007). Neoinstitutionalismus. In A. Benz, S. Lütz, U. Schimank & G. Simonis (Hrsg.), Handbuch Governance. Theoretische Grundlagen und empirische Anwendungsfelder (S. 161–175). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Schimank, U. (2007). Neoinstitutionalismus. In A. Benz, S. Lütz, U. Schimank & G. Simonis (Hrsg.), Handbuch Governance. Theoretische Grundlagen und empirische Anwendungsfelder (S. 161–175). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Schneider, V., & Bauer, J. M. (2016). A network science approach to the Internet. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 72–90). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Schneider, V., & Bauer, J. M. (2016). A network science approach to the Internet. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 72–90). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Schudson, M. (2002). The news media as political institutions. Annual Review of Political Science, 5, 249–269.CrossRef Schudson, M. (2002). The news media as political institutions. Annual Review of Political Science, 5, 249–269.CrossRef
go back to reference Schultze, S. J., & Whitt, R. S. (2016). The Internet as a complex layered system. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 55–71). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar. Schultze, S. J., & Whitt, R. S. (2016). The Internet as a complex layered system. In J. M. Bauer & M. Latzer (Hrsg.), Handbook on the economics of the Internet (S. 55–71). Cheltenham/Northampton: Edward Elgar.
go back to reference Schuppert, G. F. (Hrsg.). (2006). Governance-Forschung. Vergewisserung über Stand und Entwicklungslinien (Schriften zur Governance-Forschung, Bd. 1) (2. Aufl.). Baden-Baden: Nomos. Schuppert, G. F. (Hrsg.). (2006). Governance-Forschung. Vergewisserung über Stand und Entwicklungslinien (Schriften zur Governance-Forschung, Bd. 1) (2. Aufl.). Baden-Baden: Nomos.
go back to reference Scolari, C. A. (2012). Media ecology: Exploring the metaphor to expand the theory. Communication Theory, 22(2), 204–225.CrossRef Scolari, C. A. (2012). Media ecology: Exploring the metaphor to expand the theory. Communication Theory, 22(2), 204–225.CrossRef
go back to reference Scott, W. R. (2001). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. New York: Sage. Scott, W. R. (2001). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. New York: Sage.
go back to reference Scott, W. R. (2003). Organizations: Rational, natural and open systems. Upper Saddle River: Prentice Hall. Scott, W. R. (2003). Organizations: Rational, natural and open systems. Upper Saddle River: Prentice Hall.
go back to reference Siegert, G., & Brecheis, D. (2010). Werbung in der Medien- und Informationsgesellschaft. Eine kommunikationswissenschaftliche Einführung (2., überarb. Aufl.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Siegert, G., & Brecheis, D. (2010). Werbung in der Medien- und Informationsgesellschaft. Eine kommunikationswissenschaftliche Einführung (2., überarb. Aufl.). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
go back to reference Simon, H. A. (1962). The architecture of complexity. Proceedings of the American Philosophical Society, 106(6), 467–482. Simon, H. A. (1962). The architecture of complexity. Proceedings of the American Philosophical Society, 106(6), 467–482.
go back to reference Simon, H. A. (1972). Theories of bounded rationality. In C. B. McGuire & R. Radner (Hrsg.), Decision and organization (S. 161–176). Amsterdam: North-Holland. Simon, H. A. (1972). Theories of bounded rationality. In C. B. McGuire & R. Radner (Hrsg.), Decision and organization (S. 161–176). Amsterdam: North-Holland.
go back to reference Sparrow, B. H. (1999). Uncertain guardians: The news media as a political institution (Interpreting American Politics). Baltimore: The John Hopkins University Press. Sparrow, B. H. (1999). Uncertain guardians: The news media as a political institution (Interpreting American Politics). Baltimore: The John Hopkins University Press.
go back to reference Sparrow, B. H. (2006). A research agenda for an institutional media. Political Communication, 23(2), 145–157.CrossRef Sparrow, B. H. (2006). A research agenda for an institutional media. Political Communication, 23(2), 145–157.CrossRef
go back to reference Spiller, P. T., & Tommasi, M. (2008). The institutions of regulation. An application to public utilities. In C. Ménard & M. M. Shirley (Hrsg.), Handbook of new institutional economics (S. 515–543). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef Spiller, P. T., & Tommasi, M. (2008). The institutions of regulation. An application to public utilities. In C. Ménard & M. M. Shirley (Hrsg.), Handbook of new institutional economics (S. 515–543). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef
go back to reference Stölting, E. (1999). Informelle Machtbildung und Leitideen im institutionellen Wandel. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus. Überlegungen zur Organisationstheorie (S. 111–131). Wiesbaden: Springer Fachmedien.CrossRef Stölting, E. (1999). Informelle Machtbildung und Leitideen im institutionellen Wandel. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus. Überlegungen zur Organisationstheorie (S. 111–131). Wiesbaden: Springer Fachmedien.CrossRef
go back to reference Theuvsen, L. (1999). Transaktionskostentheorie: Anwendungen auf Non-Profit-Organisationen. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus (S. 221–245). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef Theuvsen, L. (1999). Transaktionskostentheorie: Anwendungen auf Non-Profit-Organisationen. In T. Edeling, W. Jann & D. Wagner (Hrsg.), Institutionenökonomie und Neuer Institutionalismus (S. 221–245). Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.CrossRef
go back to reference Voigt, S. (2002). Institutionenökonomik (2., durchges. Aufl.). Stuttgart: UTB. Voigt, S. (2002). Institutionenökonomik (2., durchges. Aufl.). Stuttgart: UTB.
go back to reference Von Rimscha, B., & Siegert, G. (2015). Medienökonomie. Eine problemorientierte Einführung. Wiesbaden: Springer VS. Von Rimscha, B., & Siegert, G. (2015). Medienökonomie. Eine problemorientierte Einführung. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Wang, G., & Ang, P. H. (2010). The principal-agent problem in Chinese state-owned media. China Media Research, 6(1), 108–117. Wang, G., & Ang, P. H. (2010). The principal-agent problem in Chinese state-owned media. China Media Research, 6(1), 108–117.
go back to reference Weingast, B. R. (1996). Political institutions: Rational choice perspectives. In R. E. Goodin & H.-D. Klingemann (Hrsg.), A new handbook of political science (S. 167–190). Oxford: Oxford University Press. Weingast, B. R. (1996). Political institutions: Rational choice perspectives. In R. E. Goodin & H.-D. Klingemann (Hrsg.), A new handbook of political science (S. 167–190). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Wildman, S. (2006). Paradigms and analytical frameworks in modern economies and media economics. In A. B. Albarran, S. M. Chan-Olmsted & M. O. Wirth (Hrsg.), Handbook of media management and economics (S. 67–90). Mahwah/New Jersey/London: Lawrence Erlbaum Associates. Wildman, S. (2006). Paradigms and analytical frameworks in modern economies and media economics. In A. B. Albarran, S. M. Chan-Olmsted & M. O. Wirth (Hrsg.), Handbook of media management and economics (S. 67–90). Mahwah/New Jersey/London: Lawrence Erlbaum Associates.
go back to reference Williamson, O. E. (1975). Markets and hierarchies: Analysis and antitrust implications. Administrative Science Quarterly, 22(3), 540–544. Williamson, O. E. (1975). Markets and hierarchies: Analysis and antitrust implications. Administrative Science Quarterly, 22(3), 540–544.
go back to reference Williamson, O. E. (1985). The economic institutions of capitalism. Firms, markets, relational contracting. New York: The Free Press. Williamson, O. E. (1985). The economic institutions of capitalism. Firms, markets, relational contracting. New York: The Free Press.
go back to reference Williamson, O. E. (2000). The new institutional economics: Taking stock, looking ahead. Journal of Economic Literature, 38, 595–613.CrossRef Williamson, O. E. (2000). The new institutional economics: Taking stock, looking ahead. Journal of Economic Literature, 38, 595–613.CrossRef
go back to reference Winner, L. (1986). The whale and the reactor. A search for limits in an age of high technology. Chicago: University of Chicago Press. Winner, L. (1986). The whale and the reactor. A search for limits in an age of high technology. Chicago: University of Chicago Press.
Metadata
Title
Institutionalistische Theorieansätze für die Medienökonomie
Authors
Natascha Just
Michael Latzer
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-09560-4_4