Skip to main content
Top

2019 | OriginalPaper | Chapter

Messung von Markenzufriedenheit und Markenloyalität

Authors : Christian Homburg, Nicole Koschate-Fischer, Annette Becker

Published in: Handbuch Markenführung

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Markenzufriedenheit und -loyalität sind wichtige Ziele für Unternehmen. Der aktuelle Beitrag gibt einen Überblick über die Konzeptualisierungen beider Konstrukte, in dem theoretische Grundlagen, Dimensionen und bisherige Messansätze diskutiert und verbunden werden. Dabei wird das Confirmation/Disconfirmation Paradigma als Basismodell der Markenzufriedenheit erläutert und darauf aufbauend die Verhaltens- und Einstellungsdimension von Markenloyalität vorgestellt. Zuletzt geht der Beitrag auf die Messung von Markenzufriedenheit und -loyalität im Rahmen von relevanten Markenbewertungsverfahren ein.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Detaillierte Darstellungen dieser Markenbewertungsverfahren finden sich bei Schimansky (2004).
 
Literature
go back to reference Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.CrossRef Aaker, D. A. (1996). Measuring brand equity across products and markets. California Management Review, 38(3), 102–120.CrossRef
go back to reference Agrawal, M. (1995). You haven’t seen all: Hypotheses for extending research on the benefits of customer satisfaction, marketing today and for the 21st century. Proceedings of the 24th Annual Conference of the European Marketing Academy, 1–7. Agrawal, M. (1995). You haven’t seen all: Hypotheses for extending research on the benefits of customer satisfaction, marketing today and for the 21st century. Proceedings of the 24th Annual Conference of the European Marketing Academy, 1–7.
go back to reference Ahluwalia, R. (2000). Examination of psychological processes underlying resistance to persuasion. Journal of Consumer Research, 27(2), 217–232.CrossRef Ahluwalia, R. (2000). Examination of psychological processes underlying resistance to persuasion. Journal of Consumer Research, 27(2), 217–232.CrossRef
go back to reference Anderson, E. W., Fornell, C., & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3), 53–66.CrossRef Anderson, E. W., Fornell, C., & Lehmann, D. R. (1994). Customer satisfaction, market share, and profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3), 53–66.CrossRef
go back to reference Andreasen, A. R. (1977). Taxonomy of consumer satisfaction, dissatisfaction measures. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 11–35). Cambridge: Marketing Science Institute. Andreasen, A. R. (1977). Taxonomy of consumer satisfaction, dissatisfaction measures. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 11–35). Cambridge: Marketing Science Institute.
go back to reference Auh, S., & Johnson, M. D. (1997). The complex relationship between customer satisfaction and loyalty for automobiles. In M. D. Johnson, A. Herrmann, F. Huber & A. Gustafsson (Hrsg.), Quality, satisfaction, and retention: Implications for the automotive industry (S. 141–166). Wiesbaden: Springer Gabler. Auh, S., & Johnson, M. D. (1997). The complex relationship between customer satisfaction and loyalty for automobiles. In M. D. Johnson, A. Herrmann, F. Huber & A. Gustafsson (Hrsg.), Quality, satisfaction, and retention: Implications for the automotive industry (S. 141–166). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Bagozzi, R. P., & Fornell, C. (1982). Theoretical concepts, measurement, and meaning. In C. Fornell (Hrsg.), A second generation of multivariate analysis: Measurement and evaluation (S. 24–39). New York: Praeger. Bagozzi, R. P., & Fornell, C. (1982). Theoretical concepts, measurement, and meaning. In C. Fornell (Hrsg.), A second generation of multivariate analysis: Measurement and evaluation (S. 24–39). New York: Praeger.
go back to reference Bagozzi, R. P., & Phillips, L. W. (1982). Representing and testing organizational theories: A holistic construal. Administrative Science Quarterly, 27(3), 459–489.CrossRef Bagozzi, R. P., & Phillips, L. W. (1982). Representing and testing organizational theories: A holistic construal. Administrative Science Quarterly, 27(3), 459–489.CrossRef
go back to reference Bauer, H. H., Mäder, R., & Huber, F. (2002). Markenpersönlichkeit als Determinante von Markenloyalität. Zeitschrift für Betriebswirtschaftliche Forschung, 54(4), 687–709.CrossRef Bauer, H. H., Mäder, R., & Huber, F. (2002). Markenpersönlichkeit als Determinante von Markenloyalität. Zeitschrift für Betriebswirtschaftliche Forschung, 54(4), 687–709.CrossRef
go back to reference Baumgarth, C., & Binckebanck, L. (2011). Sales force impact on B-to-B brand equity: Conceptual framework and empirical test. The Journal of Product and Brand Management, 20(6), 487–498.CrossRef Baumgarth, C., & Binckebanck, L. (2011). Sales force impact on B-to-B brand equity: Conceptual framework and empirical test. The Journal of Product and Brand Management, 20(6), 487–498.CrossRef
go back to reference Bearden, W. O., & Teel, J. E. (1983). Selected determinants of consumer satisfaction and complaint reports. Journal of Marketing Research, 20(1), 21–28.CrossRef Bearden, W. O., & Teel, J. E. (1983). Selected determinants of consumer satisfaction and complaint reports. Journal of Marketing Research, 20(1), 21–28.CrossRef
go back to reference Brady, M. K., Cronin, J. J. J. R., Fox, G. L., & Roehmb, M. L. (2008). Strategies to offset performance failures: The role of brand equity. Journal of Retailing, 84(2), 151–164.CrossRef Brady, M. K., Cronin, J. J. J. R., Fox, G. L., & Roehmb, M. L. (2008). Strategies to offset performance failures: The role of brand equity. Journal of Retailing, 84(2), 151–164.CrossRef
go back to reference Brown, G. H. (1952). Brand loyalty – Fact or fiction? Advertising Age, 23, 53–55. Brown, G. H. (1952). Brand loyalty – Fact or fiction? Advertising Age, 23, 53–55.
go back to reference Charlton, P., & Ehrenberg, A. S. C. (1976). An experiment in brand choice. Journal of Marketing Research, 13(2), 152–160.CrossRef Charlton, P., & Ehrenberg, A. S. C. (1976). An experiment in brand choice. Journal of Marketing Research, 13(2), 152–160.CrossRef
go back to reference Chaudhuri, A. (1999). Does brand loyalty mediate brand equity outcomes? Journal of Marketing Theory and Praxis, 7(2), 136–146.CrossRef Chaudhuri, A. (1999). Does brand loyalty mediate brand equity outcomes? Journal of Marketing Theory and Praxis, 7(2), 136–146.CrossRef
go back to reference Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93.CrossRef Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93.CrossRef
go back to reference Churchill, G. A., & Surprenant, C. (1982). An investigation into the determinants of customer satisfaction. Journal of Marketing Research, 24(4), 491–504.CrossRef Churchill, G. A., & Surprenant, C. (1982). An investigation into the determinants of customer satisfaction. Journal of Marketing Research, 24(4), 491–504.CrossRef
go back to reference Cooil, B., Keiningham, T. L., Aksoy, L., & Hsu, M. (2007). A longitudinal analysis of customer satisfaction and share of wallet: Investigating the moderating effect of customer characteristics. Journal of Marketing, 71(1), 67–83.CrossRef Cooil, B., Keiningham, T. L., Aksoy, L., & Hsu, M. (2007). A longitudinal analysis of customer satisfaction and share of wallet: Investigating the moderating effect of customer characteristics. Journal of Marketing, 71(1), 67–83.CrossRef
go back to reference Copeland, M. T. (1923). Relation of consumer’s buying habits to marketing methods. Harvard Business Review, 1(3), 282–289. Copeland, M. T. (1923). Relation of consumer’s buying habits to marketing methods. Harvard Business Review, 1(3), 282–289.
go back to reference Cunningham, R. M. (1956). Brand loyalty – What, where, how much? Harvard Business Review, 34(1), 116–128. Cunningham, R. M. (1956). Brand loyalty – What, where, how much? Harvard Business Review, 34(1), 116–128.
go back to reference Czepiel, J. A., & Rosenberg, M. J. (1977). The study of consumer satisfaction: Addressing the „so what“ question. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 92–119). Cambridge: Marketing Science Institute. Czepiel, J. A., & Rosenberg, M. J. (1977). The study of consumer satisfaction: Addressing the „so what“ question. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 92–119). Cambridge: Marketing Science Institute.
go back to reference Day, G. S. (1969). A two-dimensional concept of brand loyalty. Journal of Advertising Research, 9(3), 29–35. Day, G. S. (1969). A two-dimensional concept of brand loyalty. Journal of Advertising Research, 9(3), 29–35.
go back to reference Day, R. L. (1977). Toward a process model of consumer satisfaction and dissatisfaction. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 153–183). Cambridge: Marketing Science Institute. Day, R. L. (1977). Toward a process model of consumer satisfaction and dissatisfaction. In H. K. Hunt (Hrsg.), Conceptualization and measurement of consumer satisfaction and dissatisfaction (S. 153–183). Cambridge: Marketing Science Institute.
go back to reference Day, R. L. (1982). The next step: Commonly accepted constructs for satisfaction research. In R. L. Day & H. K. Hunt (Hrsg.), International fare in consumer satisfaction and complaining behavior (S. 113–117). Bloomington: Bloomington School of Business, Indiana University. Day, R. L. (1982). The next step: Commonly accepted constructs for satisfaction research. In R. L. Day & H. K. Hunt (Hrsg.), International fare in consumer satisfaction and complaining behavior (S. 113–117). Bloomington: Bloomington School of Business, Indiana University.
go back to reference Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22(2), 9–113.CrossRef Dick, A. S., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22(2), 9–113.CrossRef
go back to reference Diller, H. (1996). Kundenbindung als Marketingziel. Marketing ZFP, 18(2), 81–94.CrossRef Diller, H. (1996). Kundenbindung als Marketingziel. Marketing ZFP, 18(2), 81–94.CrossRef
go back to reference Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory. Journal of Consumer Research, 24(4), 343–373.CrossRef Fournier, S. (1998). Consumers and their brands: Developing relationship theory. Journal of Consumer Research, 24(4), 343–373.CrossRef
go back to reference Fournier, S., & Mick, D. G. (1999). Rediscovering satisfaction. Journal of Marketing, 63(4), 5–23.CrossRef Fournier, S., & Mick, D. G. (1999). Rediscovering satisfaction. Journal of Marketing, 63(4), 5–23.CrossRef
go back to reference Fournier, S., & Yao, J. L. (1997). Reviving brand loyalty: A reconceptualization within the framework of consumer-brand relationships. International Journal of Research in Marketing, 14(5), 451–472.CrossRef Fournier, S., & Yao, J. L. (1997). Reviving brand loyalty: A reconceptualization within the framework of consumer-brand relationships. International Journal of Research in Marketing, 14(5), 451–472.CrossRef
go back to reference Frank, R. E. (1962). Brand choice as probability process. Journal of Business, 35, 43–56.CrossRef Frank, R. E. (1962). Brand choice as probability process. Journal of Business, 35, 43–56.CrossRef
go back to reference Fürst, A. (2016). Kundenzufriedenheit als Managementherausforderung. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 125–155). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Fürst, A. (2016). Kundenzufriedenheit als Managementherausforderung. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 125–155). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Golder, P. N., Mitra, D., & Moorman, C. (2012). What is quality? An integrative framework of processes and states. Journal of Marketing, 76(4), 1–23.CrossRef Golder, P. N., Mitra, D., & Moorman, C. (2012). What is quality? An integrative framework of processes and states. Journal of Marketing, 76(4), 1–23.CrossRef
go back to reference Gounaris, S., & Stathakopoulos, V. (2004). Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study. Brand Management, 11(4), 283–306.CrossRef Gounaris, S., & Stathakopoulos, V. (2004). Antecedents and consequences of brand loyalty: An empirical study. Brand Management, 11(4), 283–306.CrossRef
go back to reference Grönroos, C. (1994). From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing. Management Decision, 32(2), 4–20.CrossRef Grönroos, C. (1994). From marketing mix to relationship marketing: Towards a paradigm shift in marketing. Management Decision, 32(2), 4–20.CrossRef
go back to reference Ha, C. L. (1998). The theory of reasoned action applied to brand loyalty. Journal of Product and Brand Management, 7(1), 51–61.CrossRef Ha, C. L. (1998). The theory of reasoned action applied to brand loyalty. Journal of Product and Brand Management, 7(1), 51–61.CrossRef
go back to reference Heide, J. B., & Weiss, A. M. (1995). Vendor consideration and switching behavior for buyers in high-technology markets. Journal of Marketing, 59(3), 30–43.CrossRef Heide, J. B., & Weiss, A. M. (1995). Vendor consideration and switching behavior for buyers in high-technology markets. Journal of Marketing, 59(3), 30–43.CrossRef
go back to reference Högl, S., & Hupp, O. (2004). Brand Performance Measurement mit dem Brand ASsessment System (BASS). In: A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke (S. 126–145). München: Vahlen. Högl, S., & Hupp, O. (2004). Brand Performance Measurement mit dem Brand ASsessment System (BASS). In: A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke (S. 126–145). München: Vahlen.
go back to reference Homburg, C., & Bruhn, M. (Hrsg.). (2013). Kundenbindungsmanagement – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In Handbuch Kundenbindungsmanagement – Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (8. Aufl., S. 3–39). Wiesbaden: Springer Gabler. Homburg, C., & Bruhn, M. (Hrsg.). (2013). Kundenbindungsmanagement – Eine Einführung in die theoretischen und praktischen Problemstellungen. In Handbuch Kundenbindungsmanagement – Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (8. Aufl., S. 3–39). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Homburg, C., & Bucerius, M. (2016). Kundenzufriedenheit als Managementherausforderung. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 53–91). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Homburg, C., & Bucerius, M. (2016). Kundenzufriedenheit als Managementherausforderung. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 53–91). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Homburg, C., & Fürst, A. (2007). See no evil, hear no evil, speak no evil: A study of defensive organizational behavior towards customer complaints. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(4), 523–536.CrossRef Homburg, C., & Fürst, A. (2007). See no evil, hear no evil, speak no evil: A study of defensive organizational behavior towards customer complaints. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(4), 523–536.CrossRef
go back to reference Homburg, C., & Rudolph, B. (2001). Customer satisfaction in industrial markets: Dimensional and multiple role issues. Journal of Business Research, 52(1), 15–33.CrossRef Homburg, C., & Rudolph, B. (2001). Customer satisfaction in industrial markets: Dimensional and multiple role issues. Journal of Business Research, 52(1), 15–33.CrossRef
go back to reference Homburg, C., & Stock-Homburg, R. (2016). Theoretische Perspektiven zur Kundenzufriedenheit. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 18–52). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Homburg, C., & Stock-Homburg, R. (2016). Theoretische Perspektiven zur Kundenzufriedenheit. In C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (9. Aufl., S. 18–52). Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Homburg, C., & Werner, H. (2009). Kundenorientierung mit System. In H. Meffert (Hrsg.), Erfolgreich mit den Großen des Marketing (S. 113–142). Frankfurt/New York: Campus Verlag. Homburg, C., & Werner, H. (2009). Kundenorientierung mit System. In H. Meffert (Hrsg.), Erfolgreich mit den Großen des Marketing (S. 113–142). Frankfurt/New York: Campus Verlag.
go back to reference Homburg, C., Becker, A., & Hentschel, F. (2013). Der Zusammenhand zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement – Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (8. Aufl., S. 101–134). Wiesbaden: Springer Gabler. Homburg, C., Becker, A., & Hentschel, F. (2013). Der Zusammenhand zwischen Kundenzufriedenheit und Kundenbindung. In M. Bruhn & C. Homburg (Hrsg.), Handbuch Kundenbindungsmanagement – Strategien und Instrumente für ein erfolgreiches CRM (8. Aufl., S. 101–134). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Huber, F., Herrmann, A., & Weiss, M. (2001). Markenloyalität durch Markenpersönlichkeit. Marketing ZFP, 23(1), 5–15.CrossRef Huber, F., Herrmann, A., & Weiss, M. (2001). Markenloyalität durch Markenpersönlichkeit. Marketing ZFP, 23(1), 5–15.CrossRef
go back to reference Jacoby, J., & Chestnut, R. W. (1978). Brand loyalty: Measurement and management. Chichester/New York: Wiley. Jacoby, J., & Chestnut, R. W. (1978). Brand loyalty: Measurement and management. Chichester/New York: Wiley.
go back to reference Jacoby, J., & Olson, J. C. (1970). An attitudinal model of brand loyalty: Conceptual underpinnings and instrumentation research. Arbeitspapier. Konferenz für Einstellungsforschung und Konsumentenverhalten, Urbana. Jacoby, J., & Olson, J. C. (1970). An attitudinal model of brand loyalty: Conceptual underpinnings and instrumentation research. Arbeitspapier. Konferenz für Einstellungsforschung und Konsumentenverhalten, Urbana.
go back to reference Kaas, K. P., & Runow, H. (1984). Wie befriedigend sind die Ergebnisse der Forschung zur Verbraucherzufriedenheit? Die Betriebswirtschaft, 44(3), 451–460. Kaas, K. P., & Runow, H. (1984). Wie befriedigend sind die Ergebnisse der Forschung zur Verbraucherzufriedenheit? Die Betriebswirtschaft, 44(3), 451–460.
go back to reference Latour, S. A., & Peat, N. C. (1979). Conceptual and methodological issues in consumer satisfaction research. Advances in Consumer Research, 6(1), 431–437. Latour, S. A., & Peat, N. C. (1979). Conceptual and methodological issues in consumer satisfaction research. Advances in Consumer Research, 6(1), 431–437.
go back to reference Lipstein, B. (1959). The dynamics of brand loyalty and brand switching. Arbeitspapier. Fifth annual conference of the advertising research foundation, New York. Lipstein, B. (1959). The dynamics of brand loyalty and brand switching. Arbeitspapier. Fifth annual conference of the advertising research foundation, New York.
go back to reference Massy, W. F., Frank, R. E., & Lodahl, T. M. (1968). Purchasing behavior and personal At-tributes. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Massy, W. F., Frank, R. E., & Lodahl, T. M. (1968). Purchasing behavior and personal At-tributes. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
go back to reference McConnell, J. D. (1968). The development of brand loyalty: An empirical study. Journal of Marketing Research, 5(1), 13–19.CrossRef McConnell, J. D. (1968). The development of brand loyalty: An empirical study. Journal of Marketing Research, 5(1), 13–19.CrossRef
go back to reference Meffert, H., & Bruhn, M. (1981). Beschwerdeverhalten und Zufriedenheit von Kunden. Die Betriebswirtschaft, 41(4), 597–613. Meffert, H., & Bruhn, M. (1981). Beschwerdeverhalten und Zufriedenheit von Kunden. Die Betriebswirtschaft, 41(4), 597–613.
go back to reference Meyer, A., & Oevermann, D. (1995). Kundenbindung. In B. Tietz, R. Köhler & J. Zentes (Hrsg.), Handwörterbuch des Marketing (2. Aufl., S. 1340–1351). Stuttgart: Schäffer-Poeschel. Meyer, A., & Oevermann, D. (1995). Kundenbindung. In B. Tietz, R. Köhler & J. Zentes (Hrsg.), Handwörterbuch des Marketing (2. Aufl., S. 1340–1351). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
go back to reference Miller, O. G. (2004). Brand Stock: Der Wert der Marke aus menschlicher Perspektive. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 168–181). München: Vahlen. Miller, O. G. (2004). Brand Stock: Der Wert der Marke aus menschlicher Perspektive. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 168–181). München: Vahlen.
go back to reference Monroe, K. B., & Guiltinan, J. P. (1975). A path-analytic exploration of retail patronage influences. Journal of Consumer Research, 2(1), 19–28.CrossRef Monroe, K. B., & Guiltinan, J. P. (1975). A path-analytic exploration of retail patronage influences. Journal of Consumer Research, 2(1), 19–28.CrossRef
go back to reference Morwitz, V. G. (1997). Why consumers don’t always predict their own future behavior. Marketing Letters, 8(1), 57–70.CrossRef Morwitz, V. G. (1997). Why consumers don’t always predict their own future behavior. Marketing Letters, 8(1), 57–70.CrossRef
go back to reference Morwitz, V. G., Steckel, J. H., & Gupta, A. (1997). When do purchase intentions predict sales? Arbeitspapier. Marketing Science Institute (MSI), Report 97–112, Cambridge. Morwitz, V. G., Steckel, J. H., & Gupta, A. (1997). When do purchase intentions predict sales? Arbeitspapier. Marketing Science Institute (MSI), Report 97–112, Cambridge.
go back to reference Musiol, K. G., Berens, H., Spannagl, J., & Biesalski, A. (2004). icon Brand Navigator und Brand Rating für eine holistische Markenführung. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 370–399). München: Vahlen. Musiol, K. G., Berens, H., Spannagl, J., & Biesalski, A. (2004). icon Brand Navigator und Brand Rating für eine holistische Markenführung. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 370–399). München: Vahlen.
go back to reference Newman, J. W., & Werbel, R. A. (1973). Multivariate analysis of brand loyalty for major household appliances. Journal of Marketing Research, 10(4), 404–409.CrossRef Newman, J. W., & Werbel, R. A. (1973). Multivariate analysis of brand loyalty for major household appliances. Journal of Marketing Research, 10(4), 404–409.CrossRef
go back to reference Nieschlag, R., Dichtl, E., & Hörschgen, H. (2002). Marketing (19. Aufl.). Berlin: Dunker & Humbolt. Nieschlag, R., Dichtl, E., & Hörschgen, H. (2002). Marketing (19. Aufl.). Berlin: Dunker & Humbolt.
go back to reference Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460–469.CrossRef Oliver, R. L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460–469.CrossRef
go back to reference Oliver, R. L. (2010). Satisfaction – A behavioral perspective on the consumer (2. Aufl.). New York: M.E. Sharpe. Oliver, R. L. (2010). Satisfaction – A behavioral perspective on the consumer (2. Aufl.). New York: M.E. Sharpe.
go back to reference Prakash, V. (1984). Validity and reliability of the confirmation of expectations paradigm as a determinant of consumer satisfaction. Journal of the Academy of Marketing Science, 12(4), 63–76.CrossRef Prakash, V. (1984). Validity and reliability of the confirmation of expectations paradigm as a determinant of consumer satisfaction. Journal of the Academy of Marketing Science, 12(4), 63–76.CrossRef
go back to reference Prakash, V. (1991). Intensity of dissatisfaction and consumer complaint behaviors. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction, and Complaining Behavior, 4, 110–122. Prakash, V. (1991). Intensity of dissatisfaction and consumer complaint behaviors. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction, and Complaining Behavior, 4, 110–122.
go back to reference Pritchard, M. P., Howard, D. R., & Havitz, M. E. (1992). Loyalty measurement: A critical examination and theoretical extension. Leisure Sciences, 4, 155–164.CrossRef Pritchard, M. P., Howard, D. R., & Havitz, M. E. (1992). Loyalty measurement: A critical examination and theoretical extension. Leisure Sciences, 4, 155–164.CrossRef
go back to reference Sander, I., Scheffler, H., & Zütphen, T. (2004). Markenwert durch Kundenbindung und Kundenwert: Das Conversion Model. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 274–297). München: Vahlen. Sander, I., Scheffler, H., & Zütphen, T. (2004). Markenwert durch Kundenbindung und Kundenwert: Das Conversion Model. In A. Schimansky (Hrsg.), Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 274–297). München: Vahlen.
go back to reference Schiller, K. (1986). Loglineare Modellierung mit dem Abschlußtest – Ein Instrument für die empirische Marketingforschung. München: Florentz. Schiller, K. (1986). Loglineare Modellierung mit dem Abschlußtest – Ein Instrument für die empirische Marketingforschung. München: Florentz.
go back to reference Schimansky, A. (Hrsg.). (2004). Markenbewertungsverfahren aus Sicht der Marketingpraxis. In Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 12–27). München: Vahlen. Schimansky, A. (Hrsg.). (2004). Markenbewertungsverfahren aus Sicht der Marketingpraxis. In Der Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement (S. 12–27). München: Vahlen.
go back to reference Seiders, K., Voss, G. B., Grewal, D., & Godfrey, A. L. (2005). Do satisfied customers buy more? Examining moderating influences in a retailing context. Journal of Marketing, 69(4), 26–43.CrossRef Seiders, K., Voss, G. B., Grewal, D., & Godfrey, A. L. (2005). Do satisfied customers buy more? Examining moderating influences in a retailing context. Journal of Marketing, 69(4), 26–43.CrossRef
go back to reference Singh, J. (1988). Consumer complaint intentions and behavior: Definitional and taxonomical issues. Journal of Marketing, 52(1), 93–107.CrossRef Singh, J. (1988). Consumer complaint intentions and behavior: Definitional and taxonomical issues. Journal of Marketing, 52(1), 93–107.CrossRef
go back to reference Sirgy, M. J. (1982). Self-concept in consumer behaviour: A critical review. Journal of Consumer Research, 9(3), 287–300.CrossRef Sirgy, M. J. (1982). Self-concept in consumer behaviour: A critical review. Journal of Consumer Research, 9(3), 287–300.CrossRef
go back to reference Stauss, B., & Seidel, W. (2006). Prozessuale Zufriedenheitsermittlung und Zufriedenheitsdynamik bei Dienstleistungen. In H. Simon & C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (6. Aufl., S. 171–195). Wiesbaden: Springer Gabler. Stauss, B., & Seidel, W. (2006). Prozessuale Zufriedenheitsermittlung und Zufriedenheitsdynamik bei Dienstleistungen. In H. Simon & C. Homburg (Hrsg.), Kundenzufriedenheit: Konzepte – Methoden – Erfahrungen (6. Aufl., S. 171–195). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Stock-Homburg, R. (2012). Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter- und Kundenzufriedenheit: Direkte, indirekte und moderierende Effekte (5. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler. Stock-Homburg, R. (2012). Der Zusammenhang zwischen Mitarbeiter- und Kundenzufriedenheit: Direkte, indirekte und moderierende Effekte (5. Aufl.). Wiesbaden: Springer Gabler.
go back to reference Swan, J. E., & Trawick, I. F. (1981). Disconfirmation of expectations and satisfaction with a retail service. Journal of Retailing, 57(3), 49–67. Swan, J. E., & Trawick, I. F. (1981). Disconfirmation of expectations and satisfaction with a retail service. Journal of Retailing, 57(3), 49–67.
go back to reference Szymanski, D. M., & Henard, D. H. (2001). Customer satisfaction: A meta-analysis of the empirical evidence. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(1), 16–35.CrossRef Szymanski, D. M., & Henard, D. H. (2001). Customer satisfaction: A meta-analysis of the empirical evidence. Journal of the Academy of Marketing Science, 29(1), 16–35.CrossRef
go back to reference Tucker, W. T. (1964). The development of brand loyalty. Journal of Marketing Research, 1(3), 32–35.CrossRef Tucker, W. T. (1964). The development of brand loyalty. Journal of Marketing Research, 1(3), 32–35.CrossRef
go back to reference Van Ittersum, K. (2012). The effect of decision makers’ time perspective on intention-behavior consistency. Marketing Letters, 23(1), 263–277.CrossRef Van Ittersum, K. (2012). The effect of decision makers’ time perspective on intention-behavior consistency. Marketing Letters, 23(1), 263–277.CrossRef
go back to reference Verma, V., Sharma, D., & Sheth, J. (2016). Does relationship marketing matter in online retailing? A meta-analytic approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(2), 206–217.CrossRef Verma, V., Sharma, D., & Sheth, J. (2016). Does relationship marketing matter in online retailing? A meta-analytic approach. Journal of the Academy of Marketing Science, 44(2), 206–217.CrossRef
go back to reference Vukasovič, T. (2009). Searching for competitive advantage with the aid of the brand potential index. Journal of Product and Brand Management, 18(3), 165–176.CrossRef Vukasovič, T. (2009). Searching for competitive advantage with the aid of the brand potential index. Journal of Product and Brand Management, 18(3), 165–176.CrossRef
go back to reference Watson, G. F., IV, Beck, J. T., Henderson, C. M., & Palmatier, R. W. (2015). Building, measuring, and profiting from customer loyalty. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(6), 790–825.CrossRef Watson, G. F., IV, Beck, J. T., Henderson, C. M., & Palmatier, R. W. (2015). Building, measuring, and profiting from customer loyalty. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(6), 790–825.CrossRef
go back to reference Wilton, P. C., & Nicosia, F. M. (1986). Emerging paradigms for the study of consumer satisfaction. European Research, 14(1), 4–11. Wilton, P. C., & Nicosia, F. M. (1986). Emerging paradigms for the study of consumer satisfaction. European Research, 14(1), 4–11.
go back to reference Woodruff, R. B., Clemons, D. S., Schuhmann, D. W., Gardial, S. F., & Burns, M. J. (1991). The standards issue in CS/D research: A historical perspective. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 4, 103–109. Woodruff, R. B., Clemons, D. S., Schuhmann, D. W., Gardial, S. F., & Burns, M. J. (1991). The standards issue in CS/D research: A historical perspective. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction and Complaining Behavior, 4, 103–109.
go back to reference Yi, Y. (1989). A critical review of consumer satisfaction. In V. Zeithaml (Hrsg.), Review of marketing (S. 68–123). Chicago: American Marketing Association. Yi, Y. (1989). A critical review of consumer satisfaction. In V. Zeithaml (Hrsg.), Review of marketing (S. 68–123). Chicago: American Marketing Association.
Metadata
Title
Messung von Markenzufriedenheit und Markenloyalität
Authors
Christian Homburg
Nicole Koschate-Fischer
Annette Becker
Copyright Year
2019
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-13342-9_67