Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Chapter

Partizipationsorientierung als Forschungsstrategie der Organisationspädagogik

Authors : Andreas Schröer, Thomas Wendt

Published in: Handbuch Organisationspädagogik

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Based on a brief review of participatory research strategies in organizational studies, such as action research, practice research, community based research and large group interventions, this paper discusses their relevance in the discourse on organizational education. Empirical and methodological work has been done on large group interventions, participatory evaluation, living and innovation labs, transformative organizational development and narrative approaches in organizational education. Since these recent examples have mostly been based on singular research projects, there is room for further and more thorough discussion on the role of participatory research methodologies in organizational education.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Althans, Birgit, und Juliane Engel, Hrsg. 2016. Responsive Organisationsforschung. Methodologien und institutionelle Rahmungen von Übergängen. Wiesbaden: Springer VS. Althans, Birgit, und Juliane Engel, Hrsg. 2016. Responsive Organisationsforschung. Methodologien und institutionelle Rahmungen von Übergängen. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Altrichter, Herbert, und Andreas Feindt. 2004. Handlungs- und Praxisforschung. In Handbuch der Schulforschung, Hrsg. Werner Helsper und Jeanette Böhme, 417–438. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef Altrichter, Herbert, und Andreas Feindt. 2004. Handlungs- und Praxisforschung. In Handbuch der Schulforschung, Hrsg. Werner Helsper und Jeanette Böhme, 417–438. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef
go back to reference Argyris, Chris, Robert Putnam, und Diana McLain Smith. 1985. Action science. Concepts, methods, and skills for research and intervention. San Francisco: Jossey-Bass. Argyris, Chris, Robert Putnam, und Diana McLain Smith. 1985. Action science. Concepts, methods, and skills for research and intervention. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Bergold, Jarg, und Stefan Thomas. 2010. Partizipative Forschung. In Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie, Hrsg. Günter Mey und Katja Mruck, 333–344. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef Bergold, Jarg, und Stefan Thomas. 2010. Partizipative Forschung. In Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie, Hrsg. Günter Mey und Katja Mruck, 333–344. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef
go back to reference Bonsen, Matthias zur, und Doris Lau-Villinger. 1999. Die Methode Zukunftskonferenz. Handbuch Personalentwicklung 6(13): 1–13. Bonsen, Matthias zur, und Doris Lau-Villinger. 1999. Die Methode Zukunftskonferenz. Handbuch Personalentwicklung 6(13): 1–13.
go back to reference Boyer, Ernest L. 1996. The scholarship of engagement. Journal of Public Service and Outreach 1(1): 11–20. Boyer, Ernest L. 1996. The scholarship of engagement. Journal of Public Service and Outreach 1(1): 11–20.
go back to reference Brydon-Miller, Mary, Ariane Berthoin Antal, Victor J. Friedman, und Patricia G. Wicks. 2011. The changing landscape of arts and action research. Action Research 9(1): 3–11.CrossRef Brydon-Miller, Mary, Ariane Berthoin Antal, Victor J. Friedman, und Patricia G. Wicks. 2011. The changing landscape of arts and action research. Action Research 9(1): 3–11.CrossRef
go back to reference Bunker, Barbara B., und Billie T. Alban. 1997. Large group interventions. Engaging the whole system for rapid change. San Francisco: Jossey-Bass. Bunker, Barbara B., und Billie T. Alban. 1997. Large group interventions. Engaging the whole system for rapid change. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Colby, Anne, Thomas Ehrlich, Elizabeth Beaumont, und Jason Stephens. 2003. Educating citizens. Preparing America’s undergraduates for lives of moral and civic responsibility. San Francisco: Jossey-Bass. Colby, Anne, Thomas Ehrlich, Elizabeth Beaumont, und Jason Stephens. 2003. Educating citizens. Preparing America’s undergraduates for lives of moral and civic responsibility. San Francisco: Jossey-Bass.
go back to reference Cooperrider, David L., Diana Whitney, und Jacqueline M. Stavros, Hrsg. 2004. Appreciative inquiry handbook. For leaders of change. San Francisco: Berrett-Koehler. Cooperrider, David L., Diana Whitney, und Jacqueline M. Stavros, Hrsg. 2004. Appreciative inquiry handbook. For leaders of change. San Francisco: Berrett-Koehler.
go back to reference Fahrenwald, Claudia. 2014. Manifestationen des Neuen in Organisationen – Die Einführung von Service Learning an ausgewählten Hamburger Schulen. In Organisation und das Neue. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer und Jörg Schwarz, 183–192. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Fahrenwald, Claudia. 2014. Manifestationen des Neuen in Organisationen – Die Einführung von Service Learning an ausgewählten Hamburger Schulen. In Organisation und das Neue. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer und Jörg Schwarz, 183–192. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Fahrenwald, Claudia. 2016. Narrative Methoden im Kontext praxistheoretischer Organisationsforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 73–82. Wiesbaden: Springer VS. Fahrenwald, Claudia. 2016. Narrative Methoden im Kontext praxistheoretischer Organisationsforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 73–82. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Fals Borda, Orlando. 2001. Participatory (action) research in social theory: Origins and challenges. In Handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 27–37. London: SAGE. Fals Borda, Orlando. 2001. Participatory (action) research in social theory: Origins and challenges. In Handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 27–37. London: SAGE.
go back to reference Fänderl, Wolfgang, Hrsg. 2005. Beteiligung übers Reden hinaus. Gemeinsinn-Werkstatt: Materialien zur Entwicklung von Netzwerken. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung. Fänderl, Wolfgang, Hrsg. 2005. Beteiligung übers Reden hinaus. Gemeinsinn-Werkstatt: Materialien zur Entwicklung von Netzwerken. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
go back to reference Fetterman, David M. 2001. Foundations of empowerment evaluation. London: SAGE. Fetterman, David M. 2001. Foundations of empowerment evaluation. London: SAGE.
go back to reference Fetterman, David M., Shakeh J. Kaftarian, und Abraham Wandersman, Hrsg. 1996. Empowerment evaluation. Knowledge and tools for self-assessment and accountability. Thousand Oaks: SAGE. Fetterman, David M., Shakeh J. Kaftarian, und Abraham Wandersman, Hrsg. 1996. Empowerment evaluation. Knowledge and tools for self-assessment and accountability. Thousand Oaks: SAGE.
go back to reference Fine, Michelle, und María Elena Torre. 2008. Theorizing audience, products and provocation. In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 407–419. Los Angeles: SAGE.CrossRef Fine, Michelle, und María Elena Torre. 2008. Theorizing audience, products and provocation. In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 407–419. Los Angeles: SAGE.CrossRef
go back to reference Freire, Paolo. 1973. Pädagogik der Unterdrückten. Stuttgart: Kreuz. Freire, Paolo. 1973. Pädagogik der Unterdrückten. Stuttgart: Kreuz.
go back to reference French, Wendell L., und Cecil H. Bell. 1994. Organisationsentwicklung, 4. Aufl. Stuttgart: UTB. French, Wendell L., und Cecil H. Bell. 1994. Organisationsentwicklung, 4. Aufl. Stuttgart: UTB.
go back to reference Göhlich, Michael, und Susanne M. Weber. 2011. Organisationale Demokratie und die Bildung des Organisationsbürgers. Interdisziplinäre Verhältnisbestimmungen. In Bildung in der Demokratie II. Tendenzen – Diskurse – Praktiken, Hrsg. Luise Ludwig, Helga Luckas, Franz Hamburger und Stefan Aufenanger, 153–166. Opladen: Barbara Budrich. Göhlich, Michael, und Susanne M. Weber. 2011. Organisationale Demokratie und die Bildung des Organisationsbürgers. Interdisziplinäre Verhältnisbestimmungen. In Bildung in der Demokratie II. Tendenzen – Diskurse – Praktiken, Hrsg. Luise Ludwig, Helga Luckas, Franz Hamburger und Stefan Aufenanger, 153–166. Opladen: Barbara Budrich.
go back to reference Göhlich, Michael, Susanne M. Weber, Andreas Schröer, et al. 2014. Forschungsmemorandum Organisationspädagogik. Erziehungswissenschaft 25(49): 94–105.CrossRef Göhlich, Michael, Susanne M. Weber, Andreas Schröer, et al. 2014. Forschungsmemorandum Organisationspädagogik. Erziehungswissenschaft 25(49): 94–105.CrossRef
go back to reference Grubbs, Joseph. 2002. Participation and change: Using large group intervention methods to inform reflective practice in a community of public organizations. Public Organization Review 2(3): 285–303.CrossRef Grubbs, Joseph. 2002. Participation and change: Using large group intervention methods to inform reflective practice in a community of public organizations. Public Organization Review 2(3): 285–303.CrossRef
go back to reference Guba, Egon G., und Yvonna S. Lincoln. 1989. Fourth generation evaluation. Newbury Park/London/New Delhi: SAGE. Guba, Egon G., und Yvonna S. Lincoln. 1989. Fourth generation evaluation. Newbury Park/London/New Delhi: SAGE.
go back to reference Hagemann-White, Carol. 2016. Grundbegriffe und Fragen der Ethik bei der Forschung über Gewalt im Geschlechterverhältnis. In Forschungsmanual Gewalt. Grundlagen der empirischen Erhebung von Gewalt in Paarbeziehungen und sexualisierter Gewalt, Hrsg. Carol Helfferich, Barbara Kavemann und Heinz Kindler, 13–31. Wiesbaden: Springer VS. Hagemann-White, Carol. 2016. Grundbegriffe und Fragen der Ethik bei der Forschung über Gewalt im Geschlechterverhältnis. In Forschungsmanual Gewalt. Grundlagen der empirischen Erhebung von Gewalt in Paarbeziehungen und sexualisierter Gewalt, Hrsg. Carol Helfferich, Barbara Kavemann und Heinz Kindler, 13–31. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Händel, Richard B., und Andreas Schröer. 2017. Empirische Befunde zur Förderung von Social Intrapreneurship in der Kooperation zwischen Hochschulen und NPO. In Nonprofit-Organisationen und Nachhaltigkeit, Hrsg. Ludwig Theuvsen, René Andeßner, Markus Gmür und Dorothea Greiling, 191–200. Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef Händel, Richard B., und Andreas Schröer. 2017. Empirische Befunde zur Förderung von Social Intrapreneurship in der Kooperation zwischen Hochschulen und NPO. In Nonprofit-Organisationen und Nachhaltigkeit, Hrsg. Ludwig Theuvsen, René Andeßner, Markus Gmür und Dorothea Greiling, 191–200. Wiesbaden: Springer Gabler.CrossRef
go back to reference Heimerl, Peter. 2009. Zur expeditionalen Organisationsentwicklung. Bern: Haupt. Heimerl, Peter. 2009. Zur expeditionalen Organisationsentwicklung. Bern: Haupt.
go back to reference Heiner, Maja, Hrsg. 1988. Praxisforschung in der sozialen Arbeit. Freiburg i. B.: Lambertus. Heiner, Maja, Hrsg. 1988. Praxisforschung in der sozialen Arbeit. Freiburg i. B.: Lambertus.
go back to reference Hering, Sabine. 2010. Aktionsforschung. In Handbuch Qualitative Methoden in der Sozialen Arbeit, Hrsg. Karin Bock und Ingrid Miethe, 269–277. Opladen: Barbara Budrich. Hering, Sabine. 2010. Aktionsforschung. In Handbuch Qualitative Methoden in der Sozialen Arbeit, Hrsg. Karin Bock und Ingrid Miethe, 269–277. Opladen: Barbara Budrich.
go back to reference Höck, Susanne, und Jean-Marie Krier. 2008. Schritt für Schritt zur Qualitätssicherung. Partizipative Evaluation am Beispiel des DED-Programms „Bildung trifft Entwicklung“. Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik (ZEP) 31(2): 20–24. Höck, Susanne, und Jean-Marie Krier. 2008. Schritt für Schritt zur Qualitätssicherung. Partizipative Evaluation am Beispiel des DED-Programms „Bildung trifft Entwicklung“. Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik (ZEP) 31(2): 20–24.
go back to reference Höhmann, Ulrike. 2002. Kooperative Qualitätsentwicklung als ein Gegenstand partizipativer Interventionsforschung. In Qualitative Gesundheits- und Pflegeforschung, Hrsg. Doris Schaeffer und Gabriele Müller-Mundt, 179–200. Bern: Huber. Höhmann, Ulrike. 2002. Kooperative Qualitätsentwicklung als ein Gegenstand partizipativer Interventionsforschung. In Qualitative Gesundheits- und Pflegeforschung, Hrsg. Doris Schaeffer und Gabriele Müller-Mundt, 179–200. Bern: Huber.
go back to reference Holland, Sally, Emma Renold, Nicola J. Ross, und Alexandra Hillman. 2010. Power, agency and participatory agendas: A critical exploration of young people’s engagement in participative qualitative research. Childhood 17(3): 360–375.CrossRef Holland, Sally, Emma Renold, Nicola J. Ross, und Alexandra Hillman. 2010. Power, agency and participatory agendas: A critical exploration of young people’s engagement in participative qualitative research. Childhood 17(3): 360–375.CrossRef
go back to reference Hollenbach, Nicole, und Klaus-Jürgen Tillmann. 2009. Handlungsforschung – Lehrerforschung – Praxisforschung. Eine Einführung. In Die Schule forschend verändern. Praxisforschung aus nationaler und internationaler Perspektive, Hrsg. Nicole Hollenbach und Klaus-Jürgen Tillmann, 7–20. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Hollenbach, Nicole, und Klaus-Jürgen Tillmann. 2009. Handlungsforschung – Lehrerforschung – Praxisforschung. Eine Einführung. In Die Schule forschend verändern. Praxisforschung aus nationaler und internationaler Perspektive, Hrsg. Nicole Hollenbach und Klaus-Jürgen Tillmann, 7–20. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference Jungk, Robert, und Norbert R. Müllert. 1989. Zukunftswerkstätten. Mit der Phantasie gegen Routine und Resignation. München: Heyne. Jungk, Robert, und Norbert R. Müllert. 1989. Zukunftswerkstätten. Mit der Phantasie gegen Routine und Resignation. München: Heyne.
go back to reference Kecskes, Kevin, Seanna Kerrigan, und Judy Patton. 2006. The heart of the matter: Aligning curriculum, pedagogy and engagement in higher education. Metropolitan Universities 17(1): 51–61. Kecskes, Kevin, Seanna Kerrigan, und Judy Patton. 2006. The heart of the matter: Aligning curriculum, pedagogy and engagement in higher education. Metropolitan Universities 17(1): 51–61.
go back to reference König, Joachim. 2009. Organisationen durch Beteiligung und Selbstorganisation lernen. Einführung in die Partizipative Qualitätsentwicklung. Leverkusen: Budrich. König, Joachim. 2009. Organisationen durch Beteiligung und Selbstorganisation lernen. Einführung in die Partizipative Qualitätsentwicklung. Leverkusen: Budrich.
go back to reference Kühl, Stefan, Petra Strodtholz, und Andreas Taffertshofer, Hrsg. 2009. Qualitative und quantitative Methoden der Organisationsforschung – ein Überblick. In Handbuch Methoden der Organisationsforschung. Quantitative und qualitative Methoden, 13–30. Wiesbaden: VS-Verlag. Kühl, Stefan, Petra Strodtholz, und Andreas Taffertshofer, Hrsg. 2009. Qualitative und quantitative Methoden der Organisationsforschung – ein Überblick. In Handbuch Methoden der Organisationsforschung. Quantitative und qualitative Methoden, 13–30. Wiesbaden: VS-Verlag.
go back to reference Lamprecht, Juliane. 2013. Responsive Evaluation: Partizipative Initiierung organisationalen Lernens. In Organisation und Partizipation. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer, Claudia Fahrenwald und Hildegard Macha, 139–147. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Lamprecht, Juliane. 2013. Responsive Evaluation: Partizipative Initiierung organisationalen Lernens. In Organisation und Partizipation. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer, Claudia Fahrenwald und Hildegard Macha, 139–147. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Lewin, Kurt. 1946. Action research and minority problems. Journal of Social Issues 2(4): 34–46.CrossRef Lewin, Kurt. 1946. Action research and minority problems. Journal of Social Issues 2(4): 34–46.CrossRef
go back to reference Macha, Hildegard. 2016. Zur Einheit von Verändern und Forschen. Interventionsmethoden und die Methodologie der Transformativen Organisationsforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 169–178. Wiesbaden: Springer VS. Macha, Hildegard. 2016. Zur Einheit von Verändern und Forschen. Interventionsmethoden und die Methodologie der Transformativen Organisationsforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 169–178. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Maguire, Patricia. 2001. Uneven ground: Feminism and action research. In Handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 59–69. London: SAGE. Maguire, Patricia. 2001. Uneven ground: Feminism and action research. In Handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 59–69. London: SAGE.
go back to reference Manhart, Sebastian. 2003. Absichtlich unabsichtlich. Zum Verhältnis von Politik, Bildung und Pädagogik um 1800. In Erziehung in der Moderne. Festschrift für Franzjörg Baumgart, Hrsg. Dirk Rustemeyer, 95–142. Würzburg: Königshausen und Neumann. Manhart, Sebastian. 2003. Absichtlich unabsichtlich. Zum Verhältnis von Politik, Bildung und Pädagogik um 1800. In Erziehung in der Moderne. Festschrift für Franzjörg Baumgart, Hrsg. Dirk Rustemeyer, 95–142. Würzburg: Königshausen und Neumann.
go back to reference Manhart, Sebastian. 2008. Im Begriffsgeflecht. Zur Entstehung der Bildungssemantik um 1800 zwischen Selbstorganisation, Leben, Mensch und Markt. In Bildende Widerstände – widerständige Bildung. Blickwechsel zwischen Pädagogik und Philosophie, Hrsg. Christiane Thompson und Gabriele Weiß, 165–186. Bielefeld: transcript. Manhart, Sebastian. 2008. Im Begriffsgeflecht. Zur Entstehung der Bildungssemantik um 1800 zwischen Selbstorganisation, Leben, Mensch und Markt. In Bildende Widerstände – widerständige Bildung. Blickwechsel zwischen Pädagogik und Philosophie, Hrsg. Christiane Thompson und Gabriele Weiß, 165–186. Bielefeld: transcript.
go back to reference Manhart, Sebastian. 2014. Anerkennung durch Lernen. Folgen einer begrifflichen Umstellung. Der pädagogische Blick 22(1): 19–32. Manhart, Sebastian. 2014. Anerkennung durch Lernen. Folgen einer begrifflichen Umstellung. Der pädagogische Blick 22(1): 19–32.
go back to reference Manhart, Sebastian. 2017. Complex learning and the significance of measurement. In Sustainability sciences: Key issues, Hrsg. Ariane König. Routledge. (im Druck) Manhart, Sebastian. 2017. Complex learning and the significance of measurement. In Sustainability sciences: Key issues, Hrsg. Ariane König. Routledge. (im Druck)
go back to reference Messer, W. Barry, und Kevin Kecskes. 2008. An anatomy of a Community-University partnership: The structure of community collaboration. Journal of Higher Education Outreach and Engagement 12(3): 191–204. Messer, W. Barry, und Kevin Kecskes. 2008. An anatomy of a Community-University partnership: The structure of community collaboration. Journal of Higher Education Outreach and Engagement 12(3): 191–204.
go back to reference Minkler, Meredith. 2005. Community-based research partnerships: Challenges and opportunities. Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine 82(Suppl. 2): ii3–ii12. Minkler, Meredith. 2005. Community-based research partnerships: Challenges and opportunities. Journal of Urban Health: Bulletin of the New York Academy of Medicine 82(Suppl. 2): ii3–ii12.
go back to reference Moser, Heinz. 1995. Grundlagen der Praxisforschung. Freiburg: Lambertus. Moser, Heinz. 1995. Grundlagen der Praxisforschung. Freiburg: Lambertus.
go back to reference Noffke, Susan E., und Bridget Somekh, Hrsg. 2009. The SAGE handbook of educational action research. London: SAGE. Noffke, Susan E., und Bridget Somekh, Hrsg. 2009. The SAGE handbook of educational action research. London: SAGE.
go back to reference Owen, Harrison. 2008. Open Space Technology. Ein Leitfaden für die Praxis. Stuttgart: Klett-Cotta. Owen, Harrison. 2008. Open Space Technology. Ein Leitfaden für die Praxis. Stuttgart: Klett-Cotta.
go back to reference Pallot, Marc, Brigitte Trousse, Bernard Senach, und Dominique Scapin. 2010. Living Lab Research Landscape: From user centred design and user experience towards user cocreation. Paris: First European Summer School „Living Labs“. Pallot, Marc, Brigitte Trousse, Bernard Senach, und Dominique Scapin. 2010. Living Lab Research Landscape: From user centred design and user experience towards user cocreation. Paris: First European Summer School „Living Labs“.
go back to reference Pilz, Simone, und Michael Göhlich. 2016. Partizipative Evaluation im Rahmen von Schulbegleitforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 155–167. Wiesbaden: Springer VS. Pilz, Simone, und Michael Göhlich. 2016. Partizipative Evaluation im Rahmen von Schulbegleitforschung. In Organisation und Methode. Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Michael Göhlich, Susanne Maria Weber, Andreas Schröer und Michael Schemmann, 155–167. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Prengel, Annedore. 2010. Praxisforschung in professioneller Pädagogik. In Handbuch qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft, Hrsg. Barbara Friebertshäuser, Antje Langer und Annedore Prengel, 3. Aufl., 785–803. Weinheim/München: Juventa. Prengel, Annedore. 2010. Praxisforschung in professioneller Pädagogik. In Handbuch qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft, Hrsg. Barbara Friebertshäuser, Antje Langer und Annedore Prengel, 3. Aufl., 785–803. Weinheim/München: Juventa.
go back to reference Reason, Peter, und Hilary Bradbury, Hrsg. 2001. Handbook of action research. London: SAGE. Reason, Peter, und Hilary Bradbury, Hrsg. 2001. Handbook of action research. London: SAGE.
go back to reference Reason, Peter, und Hilary Bradbury, Hrsg. 2008. The Sage handbook of action research. Los Angeles: SAGE. Reason, Peter, und Hilary Bradbury, Hrsg. 2008. The Sage handbook of action research. Los Angeles: SAGE.
go back to reference Reid, Colleen, und Wendy Frisby. 2008. Continuing the journey: Articulating dimensions of Feminist Participatory Actions Research (FPAR). In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 93–105. Los Angeles: SAGE.CrossRef Reid, Colleen, und Wendy Frisby. 2008. Continuing the journey: Articulating dimensions of Feminist Participatory Actions Research (FPAR). In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 93–105. Los Angeles: SAGE.CrossRef
go back to reference Saam, Nicole J. 2002. Das Großgruppenverfahren Open Space: Einführung von Marktmechanismen in Organisationen. Zeitschrift für Soziologie 31(3): 163–185.CrossRef Saam, Nicole J. 2002. Das Großgruppenverfahren Open Space: Einführung von Marktmechanismen in Organisationen. Zeitschrift für Soziologie 31(3): 163–185.CrossRef
go back to reference Schröer, Andreas. 2009. Institutionalisierungsprozesse an US-amerikanischen Hochschulen – am Beispiel von Liberal Arts Colleges und Community Colleges. In Neo-Institutionalismus in der Erziehungswissenschaft. Grundlegende Texte und empirische Studien, Hrsg. Sascha Koch und Michael Schemmann, 190–212. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef Schröer, Andreas. 2009. Institutionalisierungsprozesse an US-amerikanischen Hochschulen – am Beispiel von Liberal Arts Colleges und Community Colleges. In Neo-Institutionalismus in der Erziehungswissenschaft. Grundlegende Texte und empirische Studien, Hrsg. Sascha Koch und Michael Schemmann, 190–212. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef
go back to reference Schröer, Andreas. 2013. Partizipative Hochschule – Eine Fallanalyse zur Institutionalisierung von „community based scholarship“ an einer amerikanischen Universität. In Organisation und Partizipation, Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer, Claudia Fahrenwald und Hildegard Macha, 187–198. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef Schröer, Andreas. 2013. Partizipative Hochschule – Eine Fallanalyse zur Institutionalisierung von „community based scholarship“ an einer amerikanischen Universität. In Organisation und Partizipation, Beiträge der Kommission Organisationspädagogik, Hrsg. Susanne Maria Weber, Michael Göhlich, Andreas Schröer, Claudia Fahrenwald und Hildegard Macha, 187–198. Wiesbaden: Springer VS.CrossRef
go back to reference Schröer, Andreas. 2016. Fostering innovation in social services – A diaconal intrapreneurship lab. Diaconia. Journal for the Study of Christian Society Practice 7(2): 159–173. Schröer, Andreas. 2016. Fostering innovation in social services – A diaconal intrapreneurship lab. Diaconia. Journal for the Study of Christian Society Practice 7(2): 159–173.
go back to reference Schröer, Andreas, und Björn Schmitz. 2017. Methoden der Innovationsförderung in der Sozialwirtschaft. In Innovationen in sozialwirtschaftlichen Unternehmen: Herausforderungen, Voraussetzungen und Gestaltungsansätze, Hrsg. Berthold Becher und Ingrid Hastedt. Wiesbaden: Springer VS (im Erscheinen). Schröer, Andreas, und Björn Schmitz. 2017. Methoden der Innovationsförderung in der Sozialwirtschaft. In Innovationen in sozialwirtschaftlichen Unternehmen: Herausforderungen, Voraussetzungen und Gestaltungsansätze, Hrsg. Berthold Becher und Ingrid Hastedt. Wiesbaden: Springer VS (im Erscheinen).
go back to reference Seifer, Sarena D., Kristine Wong, Sherril B. Gelmon, und Miriam Lederer. 2009. The community-engaged scholarship for health collaborative: A national change initiative focused on faculty roles and rewards. Metropolitan Universities 20(2): 5–21. Seifer, Sarena D., Kristine Wong, Sherril B. Gelmon, und Miriam Lederer. 2009. The community-engaged scholarship for health collaborative: A national change initiative focused on faculty roles and rewards. Metropolitan Universities 20(2): 5–21.
go back to reference Shosh, Joseph M. 2017. Challenges, tensions, and issues in the expanding conception of action research. In The Palgrave international handbook of action research, Hrsg. Lonnie L. Rowell, Catherine D. Bruce, Joseph M. Shosh und Margaret M. Riel, 505–509. New York: Palgrave Macmillan. Shosh, Joseph M. 2017. Challenges, tensions, and issues in the expanding conception of action research. In The Palgrave international handbook of action research, Hrsg. Lonnie L. Rowell, Catherine D. Bruce, Joseph M. Shosh und Margaret M. Riel, 505–509. New York: Palgrave Macmillan.
go back to reference Straus, Florian. 1998. Partizipatives Qualitätsmanagement als Erweiterung praxisorientierter Evaluationskonzepte. In Experimentierende Evaluation. Ansätze zur Entwicklung lernender Organisationen, Hrsg. Maja Heiner, 67–92. Weinheim: Juventa. Straus, Florian. 1998. Partizipatives Qualitätsmanagement als Erweiterung praxisorientierter Evaluationskonzepte. In Experimentierende Evaluation. Ansätze zur Entwicklung lernender Organisationen, Hrsg. Maja Heiner, 67–92. Weinheim: Juventa.
go back to reference Swantz, Marja L. 2008. Participatory action research as practice. In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 31–48. Los Angeles: SAGE.CrossRef Swantz, Marja L. 2008. Participatory action research as practice. In The Sage handbook of action research, Hrsg. Peter Reason und Hilary Bradbury, 31–48. Los Angeles: SAGE.CrossRef
go back to reference Thiollent, Michael. 2011. Action research and participatory research: An overview. International Journal of Action Research 7(2): 160–174. Thiollent, Michael. 2011. Action research and participatory research: An overview. International Journal of Action Research 7(2): 160–174.
go back to reference Ulrich, Susanne, und Florian M. Wenzel. 2003. Partizipative Evaluation. Ein Konzept für die politische Bildung. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung. Ulrich, Susanne, und Florian M. Wenzel. 2003. Partizipative Evaluation. Ein Konzept für die politische Bildung. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
go back to reference Unger, Hella von. 2014. Partizipative Forschung. Einführung in die Forschungspraxis. Wiesbaden: Springer VS. Unger, Hella von. 2014. Partizipative Forschung. Einführung in die Forschungspraxis. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Wallerstein, Nina B., und Bonnie Duran. 2006. Using community-based participatory research to address health disparities. Health Promotion Practice 7(3): 312–323.CrossRef Wallerstein, Nina B., und Bonnie Duran. 2006. Using community-based participatory research to address health disparities. Health Promotion Practice 7(3): 312–323.CrossRef
go back to reference Weber, Susanne M. 2004. Organisationsnetzwerke und pädagogische Temporärorganisationen. In Organisationstheorie in pädagogischen Feldern, Hrsg. Wolfgang Böttcher und Ewald Terhart, 253–269. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef Weber, Susanne M. 2004. Organisationsnetzwerke und pädagogische Temporärorganisationen. In Organisationstheorie in pädagogischen Feldern, Hrsg. Wolfgang Böttcher und Ewald Terhart, 253–269. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef
go back to reference Weber, Susanne M. 2005. Rituale der Transformation. Großgruppenverfahren als pädagogisches Wissen am Markt. Großgruppenverfahren als Pädagogisches Wissen am Markt. VS-Verlag: Wiesbaden. Weber, Susanne M. 2005. Rituale der Transformation. Großgruppenverfahren als pädagogisches Wissen am Markt. Großgruppenverfahren als Pädagogisches Wissen am Markt. VS-Verlag: Wiesbaden.
go back to reference Weber, Susanne M. 2009. Großgruppenverfahren als Methoden transformativer Organisationsforschung. In Handbuch Methoden der Organisationsforschung. Quantitative und qualitative Methoden, Hrsg. Stefan Kühl, Petra Strodtholz und Andreas Taffertshofer, 145–179. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef Weber, Susanne M. 2009. Großgruppenverfahren als Methoden transformativer Organisationsforschung. In Handbuch Methoden der Organisationsforschung. Quantitative und qualitative Methoden, Hrsg. Stefan Kühl, Petra Strodtholz und Andreas Taffertshofer, 145–179. Wiesbaden: VS-Verlag.CrossRef
go back to reference Weber, Susanne M. 2012. Transformative Evaluation. In Erziehungswissenschaftliche Evaluationspraxis. Beispiele – Konzepte – Methoden, Hrsg. Udo Kuckartz und Stefan Rädiker, 120–141. Weinheim/Basel: Beltz Juventa. Weber, Susanne M. 2012. Transformative Evaluation. In Erziehungswissenschaftliche Evaluationspraxis. Beispiele – Konzepte – Methoden, Hrsg. Udo Kuckartz und Stefan Rädiker, 120–141. Weinheim/Basel: Beltz Juventa.
go back to reference Weingart, Peter. 2001. Die Stunde der Wahrheit? Zum Verhältnis der Wissenschaft zu Politik, Wirtschaft und Medien in der Wissensgesellschaft. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft. Weingart, Peter. 2001. Die Stunde der Wahrheit? Zum Verhältnis der Wissenschaft zu Politik, Wirtschaft und Medien in der Wissensgesellschaft. Weilerswist: Velbrück Wissenschaft.
go back to reference Weisbord, Marvin R., und Sandra Janoff. 1995. Future search. An action guide to finding common ground in organizations and communities. San Francisco: Berrett-Koehler. Weisbord, Marvin R., und Sandra Janoff. 1995. Future search. An action guide to finding common ground in organizations and communities. San Francisco: Berrett-Koehler.
go back to reference Wright, Michael T., Hrsg. 2010. Partizipative Qualitätsentwicklung in der Gesundheitsförderung und Prävention. Bern: Huber. Wright, Michael T., Hrsg. 2010. Partizipative Qualitätsentwicklung in der Gesundheitsförderung und Prävention. Bern: Huber.
Metadata
Title
Partizipationsorientierung als Forschungsstrategie der Organisationspädagogik
Authors
Andreas Schröer
Thomas Wendt
Copyright Year
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-07512-5_29

Premium Partner