Skip to main content
Top

2023 | OriginalPaper | Chapter

10. Pricing Process Part 3: Structure (3d: Portfolio Pricing)

Author : Frank Frohmann

Published in: Digital Pricing

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

Given the range of their assortment and the diversity of input data, many companies rely on simplified rules for making pricing decisions. Optimizations of the price architecture are made for the most important customer segments, product variants, regions, and channels. All remaining price points are derived via a standardized process. From an efficiency point of view, pricing must concentrate on the segments and product groups that are significant both strategically and from a profit point of view. These success-critical price points define the brand images of companies and determine their long-term survival. In many other cases—in the case of slight product modifications, less relevant product elements, etc.—it is not possible to invest a great deal of time in each individual pricing decision. In all these constellations, companies need precisely defined processes that lead to a successful “value extraction.” These processes are more or less standardized depending on the industry. Dynamic pricing is a special field of portfolio pricing. Dynamic pricing adjusts the prices of products, services, and information goods to the current market situation according to defined time cycles. The concept of constantly changing prices is becoming increasingly professionalized and more closely timed as technological change progresses. Due to the rapid development of information technology, dynamic pricing has become one of the most important levers within the price management process.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Dirlewanger, G. (1969). Die Preisdifferenzierung im internationalen Luftverkehr: Eine empirische Studie. Lang. Dirlewanger, G. (1969). Die Preisdifferenzierung im internationalen Luftverkehr: Eine empirische Studie. Lang.
go back to reference Doganis, R. (1991). Flying off course: The economics of international airlines. Routledge. Doganis, R. (1991). Flying off course: The economics of international airlines. Routledge.
go back to reference Fisher, M., Gallino, S., & Li, J. (2017). Competition-based dynamic pricing in online retailing: A methodology. Science, 64(6), 2496–2514. Fisher, M., Gallino, S., & Li, J. (2017). Competition-based dynamic pricing in online retailing: A methodology. Science, 64(6), 2496–2514.
go back to reference Frohmann, F. (2007). Der Preisfindungsprozess (Lektion 6). Strategisches Preismanagement. In Schriftlicher Lehrgang in 13 Lektionen. Management Circle. Frohmann, F. (2007). Der Preisfindungsprozess (Lektion 6). Strategisches Preismanagement. In Schriftlicher Lehrgang in 13 Lektionen. Management Circle.
go back to reference Frohmann, F. (2008, February). Simplify your price. Vortrag im Rahmen der “Banking World” von Management Circle. Frankfurt. Frohmann, F. (2008, February). Simplify your price. Vortrag im Rahmen der “Banking World” von Management Circle. Frankfurt.
go back to reference Heim, N., Müller, S. & Grob, L. (2019). Akzeptanz von Dynamic Pricing. Eine Untersuchung am Beispiel von Schweizer Skigebieten. In Marketing Review St. Gallen, 2019/5, pp. 40–47. Heim, N., Müller, S. & Grob, L. (2019). Akzeptanz von Dynamic Pricing. Eine Untersuchung am Beispiel von Schweizer Skigebieten. In Marketing Review St. Gallen, 2019/5, pp. 40–47.
go back to reference Homburg, C., & Totzek, C. (2011). Preismanagement auf Business-to-Business-Märkten: Zentrale Entscheidungsfelder und Erfolgsfaktoren. In C. Homburg & C. Totzek (Eds.), Preismanagement auf B2BMärkten (pp. 15–69). Gabler.CrossRef Homburg, C., & Totzek, C. (2011). Preismanagement auf Business-to-Business-Märkten: Zentrale Entscheidungsfelder und Erfolgsfaktoren. In C. Homburg & C. Totzek (Eds.), Preismanagement auf B2BMärkten (pp. 15–69). Gabler.CrossRef
go back to reference Krämer, A., Dethlefsen, A., & Baigger, J. F. (2017). Der PSM-Ansatz neu überdacht–Der Schritt von der Preispunktanalyse zur Zahlungsbereitschaft. Planung & Analyse, 45(6). Krämer, A., Dethlefsen, A., & Baigger, J. F. (2017). Der PSM-Ansatz neu überdacht–Der Schritt von der Preispunktanalyse zur Zahlungsbereitschaft. Planung & Analyse, 45(6).
go back to reference Roll, O. & Loh, P. (2019). Dynamic Pricing in der Kundenwahrnehmung, In: Marketing Review St. Gallen, 2019/5, 32–39. Roll, O. & Loh, P. (2019). Dynamic Pricing in der Kundenwahrnehmung, In: Marketing Review St. Gallen, 2019/5, 32–39.
go back to reference Salden, S., Schaefer, A., & Zand, B. (2017). Der Kunde als Gott. Der Spiegel, 2017(50), 12–19. Salden, S., Schaefer, A., & Zand, B. (2017). Der Kunde als Gott. Der Spiegel, 2017(50), 12–19.
Metadata
Title
Pricing Process Part 3: Structure (3d: Portfolio Pricing)
Author
Frank Frohmann
Copyright Year
2023
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-031-24591-6_10