Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Chapter

Psychologische Bildungsforschung

Authors : Thomas Götz, Anne C. Frenzel, Reinhard Pekrun

Published in: Handbuch Bildungsforschung

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Was ist psychologische Bildungsforschung und welche Beiträge liefert sie für ein Verständnis von individueller Bildung und institutionellem Bildungswesen? In diesem Beitrag wird dargestellt, dass es sich bei der Psychologie um eine zentrale Grundlagenwissenschaft der Bildungsforschung handelt. Einleitend wird der Begriff der psychologischen Bildungsforschung erläutert. Anschließend werden Aspekte von Persönlichkeit als Inhalte und Gegenstände von Bildung diskutiert; und im dritten Abschnitt wird auf psychologische Perspektiven zum Erwerb von Bildung und zu Bildungswirkungen von Unterricht und sozialen Umwelten eingegangen. In einem kurzen Ausblick werden Desiderata für zukünftige Bildungsforschung skizziert.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Abels, H. (2001). Einführung in die Soziologie. Die Individuen in ihrer Gesellschaft. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.CrossRef Abels, H. (2001). Einführung in die Soziologie. Die Individuen in ihrer Gesellschaft. Wiesbaden: Westdeutscher Verlag.CrossRef
go back to reference Artelt, C. (2000). Strategisches Lernen. Münster: Waxmann. Artelt, C. (2000). Strategisches Lernen. Münster: Waxmann.
go back to reference Asendorpf, J. (2012). Psychologie der Persönlichkeit. Heidelberg: Springer. Asendorpf, J. (2012). Psychologie der Persönlichkeit. Heidelberg: Springer.
go back to reference Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall. Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
go back to reference Block, J. (1995). A contrarian view of the five-factor approach to personality. Psychological Bulletin, 117, 187–215.CrossRef Block, J. (1995). A contrarian view of the five-factor approach to personality. Psychological Bulletin, 117, 187–215.CrossRef
go back to reference Bloom, B. S. (Hrsg.). (1972). Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich (4. Aufl.). Weinheim: Beltz. Bloom, B. S. (Hrsg.). (1972). Taxonomie von Lernzielen im kognitiven Bereich (4. Aufl.). Weinheim: Beltz.
go back to reference Bos, W., Eickelmann, B., Gerick, J., Goldhammer, F., Schaumburg, H., Schwippert, K., Senkbeil, M., Schulz-Zander, R., & Wendt, H. (2014). ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann. Bos, W., Eickelmann, B., Gerick, J., Goldhammer, F., Schaumburg, H., Schwippert, K., Senkbeil, M., Schulz-Zander, R., & Wendt, H. (2014). ICILS 2013. Computer- und informationsbezogene Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern in der 8. Jahrgangsstufe im internationalen Vergleich. Münster: Waxmann.
go back to reference Boshuizen, H. P. A., Bromme, R., & Gruber, H. (Hrsg.). (2004). Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert. Dordrecht: Kluwer. Boshuizen, H. P. A., Bromme, R., & Gruber, H. (Hrsg.). (2004). Professional learning: Gaps and transitions on the way from novice to expert. Dordrecht: Kluwer.
go back to reference Cervone, D., & Pervin, L. A. (2013). Personality. Theory and research. New York: Wiley. Cervone, D., & Pervin, L. A. (2013). Personality. Theory and research. New York: Wiley.
go back to reference Csikszentmihalyi, M., Abuhamde, S., & Nakamura, J. (2005). Flow. In C. Dweck & A. J. Elliot (Hrsg.), Handbook of competence and motivation (S. 598–608). New York: The Guilford Press. Csikszentmihalyi, M., Abuhamde, S., & Nakamura, J. (2005). Flow. In C. Dweck & A. J. Elliot (Hrsg.), Handbook of competence and motivation (S. 598–608). New York: The Guilford Press.
go back to reference Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Hrsg.). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: University of Rochester Press. Deci, E. L., & Ryan, R. M. (Hrsg.). (2002). Handbook of self-determination research. Rochester: University of Rochester Press.
go back to reference Dörpinghaus, A., Poenitsch, A., & Wigger, L. (2012). Einführung in die Theorie der Bildung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft. Dörpinghaus, A., Poenitsch, A., & Wigger, L. (2012). Einführung in die Theorie der Bildung. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
go back to reference Dresel, M., & Lämmle, L. (2011). Motivation. In T. Götz (Hrsg.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (S. 79–142). Paderborn: Schöningh. Dresel, M., & Lämmle, L. (2011). Motivation. In T. Götz (Hrsg.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (S. 79–142). Paderborn: Schöningh.
go back to reference Edelmann, W., & Wittmann, S. (2012). Lernpsychologie. Weinheim: Beltz. Edelmann, W., & Wittmann, S. (2012). Lernpsychologie. Weinheim: Beltz.
go back to reference Entwistle, N. J., & Marton, F. (1994). Knowledge objects: Understanding constituted through intensive academic study. British Journal of Educational Psychology, 64, 161–178.CrossRef Entwistle, N. J., & Marton, F. (1994). Knowledge objects: Understanding constituted through intensive academic study. British Journal of Educational Psychology, 64, 161–178.CrossRef
go back to reference Fend, H. (2005). Entwicklungspsychologie des Jugendalters. Wiesbaden: VS Verlag. Fend, H. (2005). Entwicklungspsychologie des Jugendalters. Wiesbaden: VS Verlag.
go back to reference Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Watt, H. M. G. (2010). Development of mathematics interest in adolescence: Influences of gender, family and school context. Journal of Research on Adolescence, 20, 507–537.CrossRef Frenzel, A. C., Goetz, T., Pekrun, R., & Watt, H. M. G. (2010). Development of mathematics interest in adolescence: Influences of gender, family and school context. Journal of Research on Adolescence, 20, 507–537.CrossRef
go back to reference Fries, S. (2006). Zu Defiziten und möglichen Weiterentwicklungen aktueller Theorien der Lernmotivation. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20, 73–83.CrossRef Fries, S. (2006). Zu Defiziten und möglichen Weiterentwicklungen aktueller Theorien der Lernmotivation. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 20, 73–83.CrossRef
go back to reference Fuhs, B. (2009). Peers. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 114–117). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Fuhs, B. (2009). Peers. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 114–117). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference Goetz, T., Bieg, M., & Hall, N. C. (2016). Assessing academic emotions via the experience sampling method. In M. Zembylas & P. Schutz, Methodological advances in research on emotion in education (S. 245–258). New York: Springer. Goetz, T., Bieg, M., & Hall, N. C. (2016). Assessing academic emotions via the experience sampling method. In M. Zembylas & P. Schutz, Methodological advances in research on emotion in education (S. 245–258). New York: Springer.
go back to reference Goetz, T., Bieg, M., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2013). Do girls really experience more anxiety in mathematics? Psychological Science, 24(10), 2079–2087.CrossRef Goetz, T., Bieg, M., Lüdtke, O., Pekrun, R., & Hall, N. C. (2013). Do girls really experience more anxiety in mathematics? Psychological Science, 24(10), 2079–2087.CrossRef
go back to reference Götz, T., Frenzel, A. C., & Pekrun, R. (2008). Sozialklima in der Schule. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.), Handbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 503–514). Göttingen: Hogrefe. Götz, T., Frenzel, A. C., & Pekrun, R. (2008). Sozialklima in der Schule. In W. Schneider & M. Hasselhorn (Hrsg.), Handbuch der Pädagogischen Psychologie (S. 503–514). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Goetz, T., Frenzel, C. A., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lüdtke, O. (2007). Between- and within-domain relations of students’ academic emotions. Journal of Educational Psychology, 99, 715–733.CrossRef Goetz, T., Frenzel, C. A., Pekrun, R., Hall, N. C., & Lüdtke, O. (2007). Between- and within-domain relations of students’ academic emotions. Journal of Educational Psychology, 99, 715–733.CrossRef
go back to reference Götz, T. (2006). Selbstreguliertes Lernen. Förderung metakognitiver Kompetenzen im Unterricht der Sekundarstufe. Donauwörth: Auer. Götz, T. (2006). Selbstreguliertes Lernen. Förderung metakognitiver Kompetenzen im Unterricht der Sekundarstufe. Donauwörth: Auer.
go back to reference Goetz, T., Haag, L., Lipnevich, A. A., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Collier, A. P. M. (2014). Between-domain relations of students’ academic emotions and their judgments of school domain similarity. Frontiers in Psychology, 5, 1153.CrossRef Goetz, T., Haag, L., Lipnevich, A. A., Keller, M. M., Frenzel, A. C., & Collier, A. P. M. (2014). Between-domain relations of students’ academic emotions and their judgments of school domain similarity. Frontiers in Psychology, 5, 1153.CrossRef
go back to reference Goetz, T., & Hall, N. C. (2013). Emotion and achievement in the classroom. In J. Hattie & E. M. Anderman (Hrsg.), International guide to student achievement (S. 192–195). New York: Routledge. Goetz, T., & Hall, N. C. (2013). Emotion and achievement in the classroom. In J. Hattie & E. M. Anderman (Hrsg.), International guide to student achievement (S. 192–195). New York: Routledge.
go back to reference Goetz, T., & Hall, N. C. (2014). Academic boredom. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 311–330). New York: Routledge. Goetz, T., & Hall, N. C. (2014). Academic boredom. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 311–330). New York: Routledge.
go back to reference Götz, T., & Nett, U. E. (2011). Selbstreguliertes Lernen. In T. Götz (Hrsg.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (S. 143–183). Paderborn: Schöningh. Götz, T., & Nett, U. E. (2011). Selbstreguliertes Lernen. In T. Götz (Hrsg.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (S. 143–183). Paderborn: Schöningh.
go back to reference Greiff, S., Kretzschmar, A., & Leutner, D. (2014). Editorial zum Themenheft Problemlösen in der Pädagogischen Psychologie. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28, 161–166. Greiff, S., Kretzschmar, A., & Leutner, D. (2014). Editorial zum Themenheft Problemlösen in der Pädagogischen Psychologie. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 28, 161–166.
go back to reference Gerrig, R. J. (2014). Psychologie. München: Pearson. Gerrig, R. J. (2014). Psychologie. München: Pearson.
go back to reference Gross, R. (2010). Psychology: The science of mind and behaviour. London: Hodder and Stoughton. Gross, R. (2010). Psychology: The science of mind and behaviour. London: Hodder and Stoughton.
go back to reference Gudjons, H. (2012). Pädagogisches Grundwissen. Überblick – Kompendium – Studienbuch. Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Gudjons, H. (2012). Pädagogisches Grundwissen. Überblick – Kompendium – Studienbuch. Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference Hall, N. C., Perry, R. P., Goetz, T., Ruthig, J. C., Stupnisky, R. H., & Newall, N. E. (2007). Attributional retraining and elaborative learning: Improving academic development through writing-based interventions. Learning and Individual Differences, 17, 280–290.CrossRef Hall, N. C., Perry, R. P., Goetz, T., Ruthig, J. C., Stupnisky, R. H., & Newall, N. E. (2007). Attributional retraining and elaborative learning: Improving academic development through writing-based interventions. Learning and Individual Differences, 17, 280–290.CrossRef
go back to reference Hasselhorn, M. (2010). Metakognition. In D. Rost (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (S. 541–547). Weinheim: Beltz. Hasselhorn, M. (2010). Metakognition. In D. Rost (Hrsg.), Handwörterbuch Pädagogische Psychologie (S. 541–547). Weinheim: Beltz.
go back to reference Hatfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1994). Emotional contagion. Cambridge, UK: Cambridge University Press. Hatfield, E., Cacioppo, J. T., & Rapson, R. L. (1994). Emotional contagion. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
go back to reference Hattie, J. (2013). Lernen sichtbar machen. In W. Beywl & K. Zierer (Hrsg.), Überarbeitete deutsche Ausgabe von „Visible Learning“. Hohengehren: Schneider. Hattie, J. (2013). Lernen sichtbar machen. In W. Beywl & K. Zierer (Hrsg.), Überarbeitete deutsche Ausgabe von „Visible Learning“. Hohengehren: Schneider.
go back to reference Hektner, J. M., Schmidt, J. A., & Csikszentmihalyi, M. (2007). Experience sampling method: Measuring the quality of everyday life. Thousand Oaks: Sage.CrossRef Hektner, J. M., Schmidt, J. A., & Csikszentmihalyi, M. (2007). Experience sampling method: Measuring the quality of everyday life. Thousand Oaks: Sage.CrossRef
go back to reference Helmke, A. (1992). Selbstvertrauen und schulische Leistungen. Göttingen: Hogrefe. Helmke, A. (1992). Selbstvertrauen und schulische Leistungen. Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Helmke, A. (1998). Vom Optimisten zum Realisten? Zur Entwicklung des Fähigkeitsselbstkonzepts vom Kindergarten bis zur sechsten Klassenstufe. In F. E. Weinert (Hrsg.), Entwicklung im Kindesalter (S. 115–132). Weinheim: Beltz PVU. Helmke, A. (1998). Vom Optimisten zum Realisten? Zur Entwicklung des Fähigkeitsselbstkonzepts vom Kindergarten bis zur sechsten Klassenstufe. In F. E. Weinert (Hrsg.), Entwicklung im Kindesalter (S. 115–132). Weinheim: Beltz PVU.
go back to reference Helmke, A., & Weinert, F. E. (1997). Bedingungsfaktoren schulischer Leistungen. In F. E. Weinert (Hrsg.), Psychologie des Unterrichts und der Schule (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Pädagogische Psychologie, Bd. 3, S. 71–176). Göttingen: Hogrefe. Helmke, A., & Weinert, F. E. (1997). Bedingungsfaktoren schulischer Leistungen. In F. E. Weinert (Hrsg.), Psychologie des Unterrichts und der Schule (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Pädagogische Psychologie, Bd. 3, S. 71–176). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Helmke, A. (2014). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Seelze: Klett-Kallmeyer. Helmke, A. (2014). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Diagnose, Evaluation und Verbesserung des Unterrichts. Seelze: Klett-Kallmeyer.
go back to reference Hosenfeld, I., & Schrader, F.-W. (2006). Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven. Münster: Waxmann. Hosenfeld, I., & Schrader, F.-W. (2006). Schulische Leistung. Grundlagen, Bedingungen, Perspektiven. Münster: Waxmann.
go back to reference Hron, A., & Friedrich, H. F. (2006). Netzbasierte Information, Kommunikation und Kooperation im Unterricht. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 432–436). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Hron, A., & Friedrich, H. F. (2006). Netzbasierte Information, Kommunikation und Kooperation im Unterricht. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 432–436). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative big-five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins & L. A. Pervin (Hrsg.), Handbook of personality: Theory and research (S. 114–158). New York: Guilford Press. John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative big-five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins & L. A. Pervin (Hrsg.), Handbook of personality: Theory and research (S. 114–158). New York: Guilford Press.
go back to reference Klauer, K. J. (2010). Situiertes Lernen. In D. H. Rost (Hrsg.), Handwörterbuch pädagogische Psychologie (S. 774–780). Weinheim: Beltz. Klauer, K. J. (2010). Situiertes Lernen. In D. H. Rost (Hrsg.), Handwörterbuch pädagogische Psychologie (S. 774–780). Weinheim: Beltz.
go back to reference Klauer, K. J., & Leutner, D. (2012). Lehren und Lernen. Einführung in die Instruktionspsychologie. Weinheim: Beltz. Klauer, K. J., & Leutner, D. (2012). Lehren und Lernen. Einführung in die Instruktionspsychologie. Weinheim: Beltz.
go back to reference Klix, F., & Spada, H. (Hrsg.). (1998). Wissen (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Kognition, Bd. 6). Göttingen: Hogrefe. Klix, F., & Spada, H. (Hrsg.). (1998). Wissen (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Kognition, Bd. 6). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Krapp, A. (2007). An educational-psychological conceptualisation of interest. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 7, 5–21.CrossRef Krapp, A. (2007). An educational-psychological conceptualisation of interest. International Journal for Educational and Vocational Guidance, 7, 5–21.CrossRef
go back to reference Lanier, L. S., Privette, G., Vodanovich, S., & Bundrick, C. M. (1996). Peak experiences. Journal of Social Behavior and Personality, 11, 781–791. Lanier, L. S., Privette, G., Vodanovich, S., & Bundrick, C. M. (1996). Peak experiences. Journal of Social Behavior and Personality, 11, 781–791.
go back to reference Laux, L. (2008). Persönlichkeitspsychologie. Stuttgart: Kohlhammer. Laux, L. (2008). Persönlichkeitspsychologie. Stuttgart: Kohlhammer.
go back to reference Leutner, D., Klieme, E., Fleischner, J., & Kuper, H. (Hrsg.). (2013). Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen. Wiesbaden: Springer VS. Leutner, D., Klieme, E., Fleischner, J., & Kuper, H. (Hrsg.). (2013). Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen. Wiesbaden: Springer VS.
go back to reference Leutner, D., Klieme, E., Meyer, K., & Wirth, J. (2004). Problemlösen. In PISA-KONSORTIUM DEUTSCHLAND (Hrsg.), PISA 2003. Der Bildungsstand der Jugendlichen in Deutschland – Ergebnisse des zweiten internationalen Vergleichs (S. 147–175). Münster: Waxmann. Leutner, D., Klieme, E., Meyer, K., & Wirth, J. (2004). Problemlösen. In PISA-KONSORTIUM DEUTSCHLAND (Hrsg.), PISA 2003. Der Bildungsstand der Jugendlichen in Deutschland – Ergebnisse des zweiten internationalen Vergleichs (S. 147–175). Münster: Waxmann.
go back to reference Leutner, D., Opfermann, M., & Schmeck, A. (2014). Lernen mit Medien. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 297–322). Weinheim: Beltz. Leutner, D., Opfermann, M., & Schmeck, A. (2014). Lernen mit Medien. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 297–322). Weinheim: Beltz.
go back to reference Lipowsky, F. (2015). Unterricht. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 69–105). Heidelberg: Springer. Lipowsky, F. (2015). Unterricht. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 69–105). Heidelberg: Springer.
go back to reference Marsh, H. W. (1987). The big-fish-little-pond effect on academic self-concept. Journal of Educational Psychology, 79, 280–295.CrossRef Marsh, H. W. (1987). The big-fish-little-pond effect on academic self-concept. Journal of Educational Psychology, 79, 280–295.CrossRef
go back to reference Marsh, H. W., Seaton, M., Trautwein, U., Lüdtke, O., Hau, K. T., O’Mara, A. J., & Craven, R. G. (2008). The big-fish-little-pond-effect stands up to critical scrutiny: Implications for theory, methodology, and future research. Educational Psychology Review, 20, 319–350.CrossRef Marsh, H. W., Seaton, M., Trautwein, U., Lüdtke, O., Hau, K. T., O’Mara, A. J., & Craven, R. G. (2008). The big-fish-little-pond-effect stands up to critical scrutiny: Implications for theory, methodology, and future research. Educational Psychology Review, 20, 319–350.CrossRef
go back to reference Molenaar, P. C. M. (2004). A manifesto on psychology as idiographic science: Bringing the person back into scientific psychology, this time forever. Measurement, 2, 201–218. Molenaar, P. C. M. (2004). A manifesto on psychology as idiographic science: Bringing the person back into scientific psychology, this time forever. Measurement, 2, 201–218.
go back to reference Möller, J., & Marsh, H. W. (2013). Dimensional comparison theory. Psychological Review, 120, 544–560.CrossRef Möller, J., & Marsh, H. W. (2013). Dimensional comparison theory. Psychological Review, 120, 544–560.CrossRef
go back to reference Möller, J., & Trautwein, U. (2015). Selbstkonzept. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 177–199). Heidelberg: Springer. Möller, J., & Trautwein, U. (2015). Selbstkonzept. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 177–199). Heidelberg: Springer.
go back to reference Nattland, A., & Kerres, M. (2006). Computerbasierte Medien im Unterricht. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 422–432). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Nattland, A., & Kerres, M. (2006). Computerbasierte Medien im Unterricht. In K.-H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 422–432). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference Nückles, M., & Wittwer, J. (2014). Lernen und Wissenserwerb. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 225–252). Weinheim: Beltz. Nückles, M., & Wittwer, J. (2014). Lernen und Wissenserwerb. In T. Seidel & A. Krapp (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 225–252). Weinheim: Beltz.
go back to reference OECD. (2004). Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003. Paris: OECD Publications.CrossRef OECD. (2004). Learning for tomorrow’s world: First results from PISA 2003. Paris: OECD Publications.CrossRef
go back to reference Pekrun, R. (2000). A social cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Hrsg.), Motivational psychology of human development (S. 143–163). Oxford, UK: Elsevier Science. Pekrun, R. (2000). A social cognitive, control-value theory of achievement emotions. In J. Heckhausen (Hrsg.), Motivational psychology of human development (S. 143–163). Oxford, UK: Elsevier Science.
go back to reference Pekrun, R. (2002). Familie, Schule und Entwicklung. In S. Walper & R. Pekrun (Hrsg.), Familie und Entwicklung. Aktuelle Perspektiven der Familienpsychologie (S. 84–105). Göttingen: Hogrefe. Pekrun, R. (2002). Familie, Schule und Entwicklung. In S. Walper & R. Pekrun (Hrsg.), Familie und Entwicklung. Aktuelle Perspektiven der Familienpsychologie (S. 84–105). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.CrossRef Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315–341.CrossRef
go back to reference Pekrun, R., & Fend, H. (Hrsg.). (1991). Schule und Persönlichkeitsentwicklung. Ein Resümee der Längsschnittforschung. Stuttgart: F. Enke Verlag. Pekrun, R., & Fend, H. (Hrsg.). (1991). Schule und Persönlichkeitsentwicklung. Ein Resümee der Längsschnittforschung. Stuttgart: F. Enke Verlag.
go back to reference Pekrun, R., Hall, N. C., Goetz, T., & Perry, R. P. (2014). Boredom and academic achievement: Testing a model of reciprocal causation. Journal of Educational Psychology, 106(3), 696–710.CrossRef Pekrun, R., Hall, N. C., Goetz, T., & Perry, R. P. (2014). Boredom and academic achievement: Testing a model of reciprocal causation. Journal of Educational Psychology, 106(3), 696–710.CrossRef
go back to reference Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105.CrossRef Pekrun, R., Goetz, T., Titz, W., & Perry, R. P. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37, 91–105.CrossRef
go back to reference Pekrun, R., & Götz, T. (2006). Emotionsregulation: Vom Umgang mit Prüfungsangst. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 248–258). Göttingen: Hogrefe. Pekrun, R., & Götz, T. (2006). Emotionsregulation: Vom Umgang mit Prüfungsangst. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 248–258). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (Hrsg.). (2014a). International handbook of emotions and education. New York: Routledge. Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (Hrsg.). (2014a). International handbook of emotions and education. New York: Routledge.
go back to reference Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014b). Conclusions and future directions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 659–675). New York: Taylor & Francis. Pekrun, R., & Linnenbrink-Garcia, L. (2014b). Conclusions and future directions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 659–675). New York: Taylor & Francis.
go back to reference Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 120–141). New York: Routledge. Pekrun, R., & Perry, R. P. (2014). Control-value theory of achievement emotions. In R. Pekrun & L. Linnenbrink-Garcia (Hrsg.), International handbook of emotions in education (S. 120–141). New York: Routledge.
go back to reference Prenzel, M., & Allolio-Näcke, L. (Hrsg.). (2006). Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule. Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms. Münster: Waxmann. Prenzel, M., & Allolio-Näcke, L. (Hrsg.). (2006). Untersuchungen zur Bildungsqualität von Schule. Abschlussbericht des DFG-Schwerpunktprogramms. Münster: Waxmann.
go back to reference Preuss-Lausitz, U. (2009). Gesellschaftliche Bedingungen des Unterrichts. In K. H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 95–101). Bad Heilbrunn: Klinkhardt. Preuss-Lausitz, U. (2009). Gesellschaftliche Bedingungen des Unterrichts. In K. H. Arnold, U. Sandfuchs & J. Wiechmann (Hrsg.), Handbuch Unterricht (S. 95–101). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
go back to reference Ranellucci, J., Hall, N. C., & Goetz, T. (2015). Achievement goals, emotions, learning, and performance: A process model. Motivation Science, 1(2), 98–120. Ranellucci, J., Hall, N. C., & Goetz, T. (2015). Achievement goals, emotions, learning, and performance: A process model. Motivation Science, 1(2), 98–120.
go back to reference Rheinberg, F., & Krug, S. (2005). Motivationsförderung im Schulalltag. Göttingen: Hogrefe. Rheinberg, F., & Krug, S. (2005). Motivationsförderung im Schulalltag. Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Robinson, W. S. (1950). Ecological correlations and the behavior of individuals. American Sociological Review, 15, 351–356.CrossRef Robinson, W. S. (1950). Ecological correlations and the behavior of individuals. American Sociological Review, 15, 351–356.CrossRef
go back to reference Ryle, G. (1949). The concept of mind. New York: Barnes & Noble. Ryle, G. (1949). The concept of mind. New York: Barnes & Noble.
go back to reference Schiefele, U. (2001). The role of interest in motivation and learning. In J. M. Collis & S. Messick (Hrsg.), Intelligence and personality: Bridging the gap in theory and measurement (S. 163–194). Mahwah: Erlbaum. Schiefele, U. (2001). The role of interest in motivation and learning. In J. M. Collis & S. Messick (Hrsg.), Intelligence and personality: Bridging the gap in theory and measurement (S. 163–194). Mahwah: Erlbaum.
go back to reference Schiefele, U., & Pekrun, R. (1996). Psychologische Modelle des fremdgesteuerten und selbstgesteuerten Lernens. In F. E. Weinert (Hrsg.), Psychologie des Lernens und der Instruktion (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Pädagogische Psychologie, Bd. 2, S. 249–278). Göttingen: Hogrefe. Schiefele, U., & Pekrun, R. (1996). Psychologische Modelle des fremdgesteuerten und selbstgesteuerten Lernens. In F. E. Weinert (Hrsg.), Psychologie des Lernens und der Instruktion (Enzyklopädie der Psychologie, Serie Pädagogische Psychologie, Bd. 2, S. 249–278). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Schmitz, B., & Skinner, E. A. (1993). Perceived control, effort, and academic performance: Interindividual, intraindividual, and multivariate time series analyses. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 1010–1028.CrossRef Schmitz, B., & Skinner, E. A. (1993). Perceived control, effort, and academic performance: Interindividual, intraindividual, and multivariate time series analyses. Journal of Personality and Social Psychology, 64, 1010–1028.CrossRef
go back to reference Schneewind, K. A. (1995). Impact of family processes on control beliefs. In A. Bandura (Hrsg.), Self-efficacy in changing societies (S. 114–148). Cambridge: University of Cambridge Press.CrossRef Schneewind, K. A. (1995). Impact of family processes on control beliefs. In A. Bandura (Hrsg.), Self-efficacy in changing societies (S. 114–148). Cambridge: University of Cambridge Press.CrossRef
go back to reference Schneider, W., & Pressley, M. (1997). Memory development between 2 and 20. New York: Springer. Schneider, W., & Pressley, M. (1997). Memory development between 2 and 20. New York: Springer.
go back to reference Schneider, W., Körkel, J., & Weinert, F. E. (1989). Domain-specific knowledge and memory performance: A comparison of high- and low-aptitude children. Journal of Educational Psychology, 81, 306–312.CrossRef Schneider, W., Körkel, J., & Weinert, F. E. (1989). Domain-specific knowledge and memory performance: A comparison of high- and low-aptitude children. Journal of Educational Psychology, 81, 306–312.CrossRef
go back to reference Spitzer, M. (2012). Digitale Demenz: Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen. München: Droemer Knaur. Spitzer, M. (2012). Digitale Demenz: Wie wir uns und unsere Kinder um den Verstand bringen. München: Droemer Knaur.
go back to reference Stark, R., & Mandl, H. (2000). Konzeptualisierung von Motivation und Motivierung im Kontext situierten Lernens. In U. Schiefele & K.-P. Wild (Hrsg.), Interesse und Lernmotivation. Untersuchungen zur Entwicklung, Förderung und Wirkung (S. 95–115). Münster: Waxmann. Stark, R., & Mandl, H. (2000). Konzeptualisierung von Motivation und Motivierung im Kontext situierten Lernens. In U. Schiefele & K.-P. Wild (Hrsg.), Interesse und Lernmotivation. Untersuchungen zur Entwicklung, Förderung und Wirkung (S. 95–115). Münster: Waxmann.
go back to reference Stern, E. (2009). The development of mathematical competencies: Sources of individual differences and their developmental trajectories. In W. Schneider & M. Bullock (Hrsg.), Human development from early childhood to early adulthood: Evidence from the Munich Longitudinal Study on the Genesis of Individual Competencies (LOGIC) (S. 221–236). Mahwah: Erlbaum. Stern, E. (2009). The development of mathematical competencies: Sources of individual differences and their developmental trajectories. In W. Schneider & M. Bullock (Hrsg.), Human development from early childhood to early adulthood: Evidence from the Munich Longitudinal Study on the Genesis of Individual Competencies (LOGIC) (S. 221–236). Mahwah: Erlbaum.
go back to reference Stern, E., & Guthke, J. (Hrsg.). (2001). Perspektiven der Intelligenzforschung. Lengerich: Pabst Publisher. Stern, E., & Guthke, J. (Hrsg.). (2001). Perspektiven der Intelligenzforschung. Lengerich: Pabst Publisher.
go back to reference Stern, E., & Grabner, R. (2013). Die Erforschung menschlicher Intelligenz. In L. Ahnert (Hrsg.), Theorien der Entwicklungspsychologie (S. 174–197). Heidelberg: Spektrum Akademie Verlag. Stern, E., & Grabner, R. (2013). Die Erforschung menschlicher Intelligenz. In L. Ahnert (Hrsg.), Theorien der Entwicklungspsychologie (S. 174–197). Heidelberg: Spektrum Akademie Verlag.
go back to reference Stoeger, H., & Gruber, H. (2014). Cultures of expertise: The social definition of individual excellence. Talent Development and Excellence, 6, 1–10. Stoeger, H., & Gruber, H. (2014). Cultures of expertise: The social definition of individual excellence. Talent Development and Excellence, 6, 1–10.
go back to reference Streblow, L., & Schiefele, U. (2006). Lernstrategien im Studium. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 352–364). Göttingen: Hogrefe. Streblow, L., & Schiefele, U. (2006). Lernstrategien im Studium. In H. Mandl & H. F. Friedrich (Hrsg.), Handbuch Lernstrategien (S. 352–364). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Takanishi, R., & Bograd, K. L. (2007). Effective educational programms for young children: What we need to know. Child Development Perspectives, 1, 40–45.CrossRef Takanishi, R., & Bograd, K. L. (2007). Effective educational programms for young children: What we need to know. Child Development Perspectives, 1, 40–45.CrossRef
go back to reference Trautwein, U. (2003). Schule und Selbstwert. Münster: Waxmann. Trautwein, U. (2003). Schule und Selbstwert. Münster: Waxmann.
go back to reference Treiber, B. (1982). Lehr- und Lernzeiten. In B. Treiber & F. E. Weinert (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung (S. 12–36). München: Urban & Schwarzenberg. Treiber, B. (1982). Lehr- und Lernzeiten. In B. Treiber & F. E. Weinert (Hrsg.), Lehr- und Lernforschung (S. 12–36). München: Urban & Schwarzenberg.
go back to reference Trommsdorff, G. (2007). Entwicklung im kulturellen Kontext. In G. Trommsdorff & H.-J. Kornadt (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Themenbereich C Theorie und Forschung, Serie VII Kulturvergleichende Psychologie (Kulturelle Determinanten des Erlebens und Verhaltens, Bd. 2, S. 435–519). Göttingen: Hogrefe. Trommsdorff, G. (2007). Entwicklung im kulturellen Kontext. In G. Trommsdorff & H.-J. Kornadt (Hrsg.), Enzyklopädie der Psychologie: Themenbereich C Theorie und Forschung, Serie VII Kulturvergleichende Psychologie (Kulturelle Determinanten des Erlebens und Verhaltens, Bd. 2, S. 435–519). Göttingen: Hogrefe.
go back to reference Voelkle, M. C., Brose, A., Schmiedek, F., & Lindenberger, U. (2014). Towards a unified framework for the study of between-person and within-person structures: Building a bridge between two research paradigms. Multivariate Behavioral Research, 49, 193–213.CrossRef Voelkle, M. C., Brose, A., Schmiedek, F., & Lindenberger, U. (2014). Towards a unified framework for the study of between-person and within-person structures: Building a bridge between two research paradigms. Multivariate Behavioral Research, 49, 193–213.CrossRef
go back to reference Waldmann, M. R., & von Sydow, M. (2006). Wissensbildung, Problemlösen und Denken. In K. Pawlik (Hrsg.), Handbuch Psychologie (S. 217–229). Heidelberg: Springer.CrossRef Waldmann, M. R., & von Sydow, M. (2006). Wissensbildung, Problemlösen und Denken. In K. Pawlik (Hrsg.), Handbuch Psychologie (S. 217–229). Heidelberg: Springer.CrossRef
go back to reference Weinert, F. E. (1998). Vermittlung von Schlüsselqualifikationen. In S. Matalik & D. Schade (Hrsg.), Entwicklungen in Aus- und Weiterbildung. Anforderungen, Ziele, Konzepte (S. 23–43). Baden-Baden: Nomos. Weinert, F. E. (1998). Vermittlung von Schlüsselqualifikationen. In S. Matalik & D. Schade (Hrsg.), Entwicklungen in Aus- und Weiterbildung. Anforderungen, Ziele, Konzepte (S. 23–43). Baden-Baden: Nomos.
go back to reference Weinert, F. E., & Helmke, A. (1995). Learning from wise mother nature or big brother instructor: The wrong choice as seen from an educational perspective. Educational Psychologist, 30, 135–142.CrossRef Weinert, F. E., & Helmke, A. (1995). Learning from wise mother nature or big brother instructor: The wrong choice as seen from an educational perspective. Educational Psychologist, 30, 135–142.CrossRef
go back to reference Wild, E., & Walper, S. (2015). Familie. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 227–259). Heidelberg: Springer. Wild, E., & Walper, S. (2015). Familie. In E. Wild & J. Möller (Hrsg.), Pädagogische Psychologie (S. 227–259). Heidelberg: Springer.
go back to reference Zeidner, M. (1998). Test anxiety. The state of the art. New York: Plenum Press. Zeidner, M. (1998). Test anxiety. The state of the art. New York: Plenum Press.
go back to reference Zeidner, M. (2014). Anxiety in education. In R. Pekrun & L. Linnenbrink (Hrsg.), International handbook of emotions and education (S. 265–288). New York: Taylor & Francis/Routledge. Zeidner, M. (2014). Anxiety in education. In R. Pekrun & L. Linnenbrink (Hrsg.), International handbook of emotions and education (S. 265–288). New York: Taylor & Francis/Routledge.
Metadata
Title
Psychologische Bildungsforschung
Authors
Thomas Götz
Anne C. Frenzel
Reinhard Pekrun
Copyright Year
2018
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-531-19981-8_3