Skip to main content
Top
Published in: Wirtschaftsinformatik & Management 3/2013

01-03-2013 | Schwerpunkt

Schlagwort Crowdsourcing

Authors: Prof. Dr. Hajo Hippner, Dr. Larissa Hammon

Published in: Wirtschaftsinformatik & Management | Issue 3/2013

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Auszug

Seit einigen Jahren lässt sich auch in Deutschland die Praxis beobachten, dass zahlreiche Unternehmen auf die „Macht der Masse“ setzen und die Kreativität, das Wissen, die Arbeitskraft etc. der Online-User nutzen. Dieses Phänomen wird als „Crowdsourcing“ bezeichnet und setzt sich aus den Begriffen „Crowd“ (Menschenmenge) und „Sourcing“ (hier im Sinne von Auslagerung von Wertschöpfungstätigkeiten) zusammen. …

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Show more products
Literature
[1]
go back to reference Bonabeau E (2009) Decisions 2.0: the power of collective intelligence. MIT Sloan Management Review 50 (2): 45–52 Bonabeau E (2009) Decisions 2.0: the power of collective intelligence. MIT Sloan Management Review 50 (2): 45–52
[2]
go back to reference Brabham DC (2009) Crowdsourcing the public participation process for planning pro-jects, in: Planning Theory 8 (3): 242–262CrossRef Brabham DC (2009) Crowdsourcing the public participation process for planning pro-jects, in: Planning Theory 8 (3): 242–262CrossRef
[3]
go back to reference Howe J (2009) Crowdsourcing: why the power of the crowd is driving the future of business, Crown Business, New York Howe J (2009) Crowdsourcing: why the power of the crowd is driving the future of business, Crown Business, New York
[4]
go back to reference Kleemann F, Voß GG, Rieder K (2008) Un(der)paid innovators: the commercial utilization of consumer work through crowdsourcing, in: Science, Technology & Innovation Studies 4 (1): 5–26 Kleemann F, Voß GG, Rieder K (2008) Un(der)paid innovators: the commercial utilization of consumer work through crowdsourcing, in: Science, Technology & Innovation Studies 4 (1): 5–26
[5]
go back to reference Leimeister JM, Huber M, Bretschneider U, Krcmar H (2009) Leveraging crowdsourcing: activation-supporting components for IT-based ideas competition, in: Journal of Management Information Systems 26 (1): 197–224CrossRef Leimeister JM, Huber M, Bretschneider U, Krcmar H (2009) Leveraging crowdsourcing: activation-supporting components for IT-based ideas competition, in: Journal of Management Information Systems 26 (1): 197–224CrossRef
[6]
go back to reference Leimeister JM (2010) Kollektive Intelligenz, in: Wirtschaftsinformatik 52(4): 239–242CrossRef Leimeister JM (2010) Kollektive Intelligenz, in: Wirtschaftsinformatik 52(4): 239–242CrossRef
[7]
go back to reference Ebner W, Leimeister JM, Krcmar H (2009) Community Engineering for Innovations: The Ideas Competition as a Method to Nurture a Virtual Community for Innovations, in: R&D Management 39 (4): 342–356CrossRef Ebner W, Leimeister JM, Krcmar H (2009) Community Engineering for Innovations: The Ideas Competition as a Method to Nurture a Virtual Community for Innovations, in: R&D Management 39 (4): 342–356CrossRef
[8]
go back to reference Chanal V, Caron-Fasan M-L (2008) How to invent a new business model based on crowdsourcing: the crowdspirit case. 8th European Academy of Management (EURAM). Ljubljana: 1–26 Chanal V, Caron-Fasan M-L (2008) How to invent a new business model based on crowdsourcing: the crowdspirit case. 8th European Academy of Management (EURAM). Ljubljana: 1–26
[9]
go back to reference Chesbrough HW (2006) Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, in: Chesbrough HW, Vanhaverbeke W, West J (Hrsg.): Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, New York: 1–12 Chesbrough HW (2006) Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation, in: Chesbrough HW, Vanhaverbeke W, West J (Hrsg.): Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, New York: 1–12
[10]
go back to reference Lichtenthaler U (2009) Outbound Open Innovation and Its Effect on Firm Performance: Examining Environmental Influences, in: R&D Management, 39 (4): 317–330CrossRef Lichtenthaler U (2009) Outbound Open Innovation and Its Effect on Firm Performance: Examining Environmental Influences, in: R&D Management, 39 (4): 317–330CrossRef
[11]
go back to reference Enkel E, Gassmann O, Chesbrough H (2009) Open R&D and Open Innovation: Exploring the Phenomenon, in: R&D Management 39 (4): 311–316.CrossRef Enkel E, Gassmann O, Chesbrough H (2009) Open R&D and Open Innovation: Exploring the Phenomenon, in: R&D Management 39 (4): 311–316.CrossRef
Metadata
Title
Schlagwort Crowdsourcing
Authors
Prof. Dr. Hajo Hippner
Dr. Larissa Hammon
Publication date
01-03-2013
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
Wirtschaftsinformatik & Management / Issue 3/2013
Print ISSN: 1867-5905
Electronic ISSN: 1867-5913
DOI
https://doi.org/10.1365/s35764-013-0295-2

Other articles of this Issue 3/2013

Wirtschaftsinformatik & Management 3/2013 Go to the issue

Premium Partner