Skip to main content
Top
Published in: Marketing Review St. Gallen 4/2014

01-08-2014 | Schwerpunkt

Akzeptanz des Online-Neuwagenvertriebs

Authors: Sandra Braun, Marcus F. Demmelmair, Dr. Silke Bartsch

Published in: Marketing Review St. Gallen | Issue 4/2014

Log in

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Auszug

E-Commerce ist in vielen Branchen bereits seit Jahren fest etabliert. In der Automobilindustrie hingegen starten Hersteller gerade erste Versuche, Neuwagen online zu vertreiben. Diese Studie ermittelt, welche Faktoren aus Kundensicht für oder gegen einen Online-Neuwagenkauf sprechen und was bei der Implementierung in der Praxis zu berücksichtigen ist. …

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Marketing Review St. Gallen

Die Leitidee der Thexis ist immer eine realitätsorientierte Sicht auf das Marketing-management gewesen: Sowohl die Sichtweise der THEorie als auch der Blick-winkel der PraXIS erfassen nur Teilausschnitte der umfassenden Realität.

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Ahlert, D./ Evanschitzky, H. (2004): Erfolgsfaktoren des Multi-Channel-Managements, in: Internetökonomie und Hybridität, Nr. 5. Ahlert, D./ Evanschitzky, H. (2004): Erfolgsfaktoren des Multi-Channel-Managements, in: Internetökonomie und Hybridität, Nr. 5.
go back to reference Autohaus online (2013): Online-Shop von Mercedes startet, www.autohaus.de/neuwagen-online-shop-von-mercedes-startet-1310302.html (Abruf: 08.02.2014). Autohaus online (2013): Online-Shop von Mercedes startet, www.​autohaus.​de/neuwagen-online-shop-von-mercedes-startet-1310302.html (Abruf: 08.02.2014).
go back to reference CAR — Center Automotive Research — Universität Duisburg Essen (2012): Immer mehr Neuwagen werden über Internetvermittler verkauft. Autohersteller skeptisch/Schaden für Marke befürchtet, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 4, 14. CAR — Center Automotive Research — Universität Duisburg Essen (2012): Immer mehr Neuwagen werden über Internetvermittler verkauft. Autohersteller skeptisch/Schaden für Marke befürchtet, in: Frankfurter Allgemeine Zeitung, 4, 14.
go back to reference Chiang, K.-P./ Dholakia, R. R. (2003): Factors Driving Consumer Intention to Shop Online. An Empirical Investigation, in: Journal of Consumer Psychology, 13, 1–2, pp. 177–183.CrossRef Chiang, K.-P./ Dholakia, R. R. (2003): Factors Driving Consumer Intention to Shop Online. An Empirical Investigation, in: Journal of Consumer Psychology, 13, 1–2, pp. 177–183.CrossRef
go back to reference Cox, A. D./ Cox, D./ Anderson, R. D. (2005): Reassessing the pleasures of store shopping, in Journal of Business Research, 58, 3, pp. 250–259.CrossRef Cox, A. D./ Cox, D./ Anderson, R. D. (2005): Reassessing the pleasures of store shopping, in Journal of Business Research, 58, 3, pp. 250–259.CrossRef
go back to reference Dabholkar, P. A. (1992): Role of affect and need for interaction in on-site service encounters, in: Advances in Consumer Research, 19, 1, 563–569. Dabholkar, P. A. (1992): Role of affect and need for interaction in on-site service encounters, in: Advances in Consumer Research, 19, 1, 563–569.
go back to reference Dabholkar, P. A./ Bagozzi, R. P. (2002): An Attitudinal Model of Technology-Based Self-Service. Moderating Effects of Consumer Traits and Situational Factors, in: Journal of the Academy of Marketing Science, 30, 3, pp. 184–201.CrossRef Dabholkar, P. A./ Bagozzi, R. P. (2002): An Attitudinal Model of Technology-Based Self-Service. Moderating Effects of Consumer Traits and Situational Factors, in: Journal of the Academy of Marketing Science, 30, 3, pp. 184–201.CrossRef
go back to reference Davis, F. D. (1993): User acceptance of information technology. System characteristics, user perceptions and behavioral impacts, in: Journal of Man-Machine Studies, 38, 3, pp. 475–487.CrossRef Davis, F. D. (1993): User acceptance of information technology. System characteristics, user perceptions and behavioral impacts, in: Journal of Man-Machine Studies, 38, 3, pp. 475–487.CrossRef
go back to reference Diez, W. (2006): Automobil-Marketing. Navigationssystem für neue Absatzstrategien, 5. Aufl., Landsberg am Lech. Diez, W. (2006): Automobil-Marketing. Navigationssystem für neue Absatzstrategien, 5. Aufl., Landsberg am Lech.
go back to reference Ehrlich, O. (2011): Determinanten der Kanalwahl im Multichannel-Kontext. Eine branchenübergreifende Untersuchung, Wiesbaden. (ID: 1822016)CrossRef Ehrlich, O. (2011): Determinanten der Kanalwahl im Multichannel-Kontext. Eine branchenübergreifende Untersuchung, Wiesbaden. (ID: 1822016)CrossRef
go back to reference Evanschitzky, H. et al. (2004): E-satisfaction. A re-examination, in: Journal of retailing, 80, 3, pp. 239–247.CrossRef Evanschitzky, H. et al. (2004): E-satisfaction. A re-examination, in: Journal of retailing, 80, 3, pp. 239–247.CrossRef
go back to reference Forsythe, S. M./ Shi, B. (2003): Consumer patronage and risk perceptions in Internet shopping, in: Journal of Business Research, 56, 11, pp. 867–875.CrossRef Forsythe, S. M./ Shi, B. (2003): Consumer patronage and risk perceptions in Internet shopping, in: Journal of Business Research, 56, 11, pp. 867–875.CrossRef
go back to reference Gensler, S./ Verhoef, P./ Böhm, M. (2012): Understanding consumers’ multichannel choices across the different stages of the buying process, in: Marketing Letters, pp. 1–17. Gensler, S./ Verhoef, P./ Böhm, M. (2012): Understanding consumers’ multichannel choices across the different stages of the buying process, in: Marketing Letters, pp. 1–17.
go back to reference Gröppel, A. (1991): Erlebnisstrategien im Einzelhandel. Analyse der Zielgruppen, der Ladengestaltung und der Warenpräsentation zur Vermittlung von Einkaufserlebnissen, Heidelberg. Gröppel, A. (1991): Erlebnisstrategien im Einzelhandel. Analyse der Zielgruppen, der Ladengestaltung und der Warenpräsentation zur Vermittlung von Einkaufserlebnissen, Heidelberg.
go back to reference Ha, S./ Stoel, L (2009): Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model, in Journal of Business Research, 62, pp. 565–571.CrossRef Ha, S./ Stoel, L (2009): Consumer e-shopping acceptance: Antecedents in a technology acceptance model, in Journal of Business Research, 62, pp. 565–571.CrossRef
go back to reference Hetzel, M. (2009): Die Nutzung des Internets bei extensiven Kaufentscheidungen im Multi-Channel-Vertrieb. Eine kaufprozessphasenübergreifende Analyse, Köln. Hetzel, M. (2009): Die Nutzung des Internets bei extensiven Kaufentscheidungen im Multi-Channel-Vertrieb. Eine kaufprozessphasenübergreifende Analyse, Köln.
go back to reference Kim, D. J./ Ferrin, D. L./ Rao, H. R. (2008): A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce. The role of trust, perceived risk, and their antecedents, in: Decision support systems, 44, 2, pp. 544–564.CrossRef Kim, D. J./ Ferrin, D. L./ Rao, H. R. (2008): A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce. The role of trust, perceived risk, and their antecedents, in: Decision support systems, 44, 2, pp. 544–564.CrossRef
go back to reference Kotler, P. et al. (2011): Grundlagen des Marketing, 5. Aufl., München. Kotler, P. et al. (2011): Grundlagen des Marketing, 5. Aufl., München.
go back to reference Kuß, A./ Tomczak, T. (2004): Käuferverhalten. Eine marketingorientierte Einführung, 3. Aufl., Stuttgart. Kuß, A./ Tomczak, T. (2004): Käuferverhalten. Eine marketingorientierte Einführung, 3. Aufl., Stuttgart.
go back to reference Ledingham, J. A. (1984): Are consumers ready for the information age, in: Journal of advertising research, 24, 4, pp. 31–37. Ledingham, J. A. (1984): Are consumers ready for the information age, in: Journal of advertising research, 24, 4, pp. 31–37.
go back to reference Mathwick, C./ Malhotra, N./ Rigdon, E. (2001): Experiential value: conceptualization, measurement and application in the catalog and Internet shopping environment, in: Journal of retailing, 77, 1, pp. 39–56.CrossRef Mathwick, C./ Malhotra, N./ Rigdon, E. (2001): Experiential value: conceptualization, measurement and application in the catalog and Internet shopping environment, in: Journal of retailing, 77, 1, pp. 39–56.CrossRef
go back to reference McKechnie, S./ Winklhofer, H./ Ennew, C. (2006): Applying the technology acceptance model to the online retailing of financial services, in: International Journal of Retail & Distribution Management, 34, 4/5, pp. 388–410.CrossRef McKechnie, S./ Winklhofer, H./ Ennew, C. (2006): Applying the technology acceptance model to the online retailing of financial services, in: International Journal of Retail & Distribution Management, 34, 4/5, pp. 388–410.CrossRef
go back to reference Molesworth, M./ Suortti, J.-P. (2001): Buying cars online. The adoption of the web for high-involvement, high-cost purchases, in: Journal of Consumer Behaviour, 2, 2, pp. 155–168.CrossRef Molesworth, M./ Suortti, J.-P. (2001): Buying cars online. The adoption of the web for high-involvement, high-cost purchases, in: Journal of Consumer Behaviour, 2, 2, pp. 155–168.CrossRef
go back to reference Pepels, W. (1995): Käuferverhalten und Marktforschung. Eine praxisorientierte Einführung, Stuttgart. Pepels, W. (1995): Käuferverhalten und Marktforschung. Eine praxisorientierte Einführung, Stuttgart.
go back to reference Riehm, U. et al. (2003): E-Commerce in Deutschland. Eine kritische Bestandsaufnahme zum elektronischen Handel, Studien des Büros für Technikfolgen-Abschätzung beim Deutschen Bundestag, 14. Riehm, U. et al. (2003): E-Commerce in Deutschland. Eine kritische Bestandsaufnahme zum elektronischen Handel, Studien des Büros für Technikfolgen-Abschätzung beim Deutschen Bundestag, 14.
go back to reference Shang, R. A./ Chen, Y. C./ Shen, L. (2005): Extrinsic versus intrinsic motivations for consumers to shop on-line, in: Information & Management, 42, 3, pp. 401–413.CrossRef Shang, R. A./ Chen, Y. C./ Shen, L. (2005): Extrinsic versus intrinsic motivations for consumers to shop on-line, in: Information & Management, 42, 3, pp. 401–413.CrossRef
go back to reference Sismeiro, C./ Bucklin, R. E. (2004): Modeling Purchase Behavior at an E-Commerce Web Site. A Task-Completion Approach, in: Journal of Marketing Research (JMR), 41, 3, pp. 306–323.CrossRef Sismeiro, C./ Bucklin, R. E. (2004): Modeling Purchase Behavior at an E-Commerce Web Site. A Task-Completion Approach, in: Journal of Marketing Research (JMR), 41, 3, pp. 306–323.CrossRef
go back to reference Swoboda, B. (2001): Convenience-orientation, consumer preferences and measurement with conjoint analysis, in: European Advances in Consumer Research, 5, pp. 102–106. Swoboda, B. (2001): Convenience-orientation, consumer preferences and measurement with conjoint analysis, in: European Advances in Consumer Research, 5, pp. 102–106.
go back to reference Trommsdorff, V. (2009): Konsumentenverhalten, 7. Aufl., Stuttgart. Trommsdorff, V. (2009): Konsumentenverhalten, 7. Aufl., Stuttgart.
go back to reference Verhoef, P. C./ Neslin, S. A./ Vroomen, B. (2007): Multichannel customer management. Understanding the research-shopper phenomenon, in: International Journal of Research in Marketing, 24, 2, pp. 129–148.CrossRef Verhoef, P. C./ Neslin, S. A./ Vroomen, B. (2007): Multichannel customer management. Understanding the research-shopper phenomenon, in: International Journal of Research in Marketing, 24, 2, pp. 129–148.CrossRef
go back to reference Wünderlich, N. V./ Wangenheim, F./ Bitner, M. J. (2013): High Tech and High Touch. A Framework for Understanding User Attitudes and Behaviors Related to Smart Interactive Services, in: Journal of Service Research, 16, 1, pp. 3–20.CrossRef Wünderlich, N. V./ Wangenheim, F./ Bitner, M. J. (2013): High Tech and High Touch. A Framework for Understanding User Attitudes and Behaviors Related to Smart Interactive Services, in: Journal of Service Research, 16, 1, pp. 3–20.CrossRef
go back to reference Zeithaml, V. A./ Gilly, M. C. (1987): Characteristics affecting the acceptance of retailing technologies. A comparison of elderly and nonelderly consumers, in: Journal of retailing, 63, 1, pp. 49–68. Zeithaml, V. A./ Gilly, M. C. (1987): Characteristics affecting the acceptance of retailing technologies. A comparison of elderly and nonelderly consumers, in: Journal of retailing, 63, 1, pp. 49–68.
Metadata
Title
Akzeptanz des Online-Neuwagenvertriebs
Authors
Sandra Braun
Marcus F. Demmelmair
Dr. Silke Bartsch
Publication date
01-08-2014
Publisher
Springer Fachmedien Wiesbaden
Published in
Marketing Review St. Gallen / Issue 4/2014
Print ISSN: 1865-6544
Electronic ISSN: 1865-7516
DOI
https://doi.org/10.1365/s11621-014-0382-7

Other articles of this Issue 4/2014

Marketing Review St. Gallen 4/2014 Go to the issue