Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Analyse nicht-fiktionaler Filmformen

Author : Yvonne Zimmermann

Published in: Handbuch Filmanalyse

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die Analyse nicht-fiktionaler Filmformen hält spezifische methodologische Herausforderungen bereit. Aufgrund der weiten Verbreitung in und außerhalb des Kinos und der vielfältigen Verwendung in diversen institutionellen Kontexten sind nicht-fiktionale Formen eng verstrickt in mediale, soziale, politische, wirtschaftliche, wissenschaftliche und private Zusammenhänge. Deshalb greifen Analysen, die ausschließlich auf den Film als Text fokussieren, zu kurz. Wie die jüngere Forschung filmische Form und kontextuelle Faktoren analytisch verbindet, skizziert dieser Beitrag.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Literature
go back to reference Acland, C., und H. Wasson, Hrsg. 2011. Useful cinema. Durham: Duke University Press. Acland, C., und H. Wasson, Hrsg. 2011. Useful cinema. Durham: Duke University Press.
go back to reference Ahnert, L.E. 2013. The factual treatment of actuality: The emergence of educational film in the 1920s and its relation to documentary film proper. InterDisciplines 4(1): 77–101. Ahnert, L.E. 2013. The factual treatment of actuality: The emergence of educational film in the 1920s and its relation to documentary film proper. InterDisciplines 4(1): 77–101.
go back to reference Bordwell, D. 1989. Making meaning. Inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press. Bordwell, D. 1989. Making meaning. Inference and rhetoric in the interpretation of cinema. Cambridge, MA: Harvard University Press.
go back to reference Casetti, Francesco. 2010. Die Explosion des Kinos. Filmerfahrung in der post-kinematografischen Epoche. Montage AV 19(1): 11–35. Casetti, Francesco. 2010. Die Explosion des Kinos. Filmerfahrung in der post-kinematografischen Epoche. Montage AV 19(1): 11–35.
go back to reference Cowan, M. 2014. Walter Ruttmann and the multiplied image: Avant-garde and sponsored film culture between Weimar modernity and national socialism. Amsterdam: Amsterdam University Press. Cowan, M. 2014. Walter Ruttmann and the multiplied image: Avant-garde and sponsored film culture between Weimar modernity and national socialism. Amsterdam: Amsterdam University Press.
go back to reference Curtis, Scott. 2015. The shape of spectatorship: Art, science, and early cinema in Germany. New York: Columbia University Press.CrossRef Curtis, Scott. 2015. The shape of spectatorship: Art, science, and early cinema in Germany. New York: Columbia University Press.CrossRef
go back to reference Druick, Zoë, und Deane Williams, Hrsg. 2014. The Grierson effect: Tracing documentary’s international movement. London/New York: British Film Institute. Druick, Zoë, und Deane Williams, Hrsg. 2014. The Grierson effect: Tracing documentary’s international movement. London/New York: British Film Institute.
go back to reference Elsaesser, Thomas. 1987. Dada/Cinema? In Dada and surrealist film, Hrsg. R. E. Kuenzli, 13–27. New York: Willis Locker & Owens. Elsaesser, Thomas. 1987. Dada/Cinema? In Dada and surrealist film, Hrsg. R. E. Kuenzli, 13–27. New York: Willis Locker & Owens.
go back to reference Elsaesser, Thomas. 2007. Archive und Archäologien: Der Ort des nicht-fiktionalen Films im Feld der zeitgenössischen Medien. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 34–53. Berlin: Vorwerk 8. Elsaesser, Thomas. 2007. Archive und Archäologien: Der Ort des nicht-fiktionalen Films im Feld der zeitgenössischen Medien. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 34–53. Berlin: Vorwerk 8.
go back to reference Elsaesser, Thomas. 2016. Film history as media archaeology. Tracking digital cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef Elsaesser, Thomas. 2016. Film history as media archaeology. Tracking digital cinema. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef
go back to reference Gaudreault, André. 2011 [2008]. Film and attraction: From kinematography to cinema, Hrsg. Timothy Barnard. Urbana/Chicago: University of Illinois Press. Gaudreault, André. 2011 [2008]. Film and attraction: From kinematography to cinema, Hrsg. Timothy Barnard. Urbana/Chicago: University of Illinois Press.
go back to reference Gaycken, Oliver. 2015. Devices of curiosity: Early cinema and popular science. Oxford: Oxford University Press.CrossRef Gaycken, Oliver. 2015. Devices of curiosity: Early cinema and popular science. Oxford: Oxford University Press.CrossRef
go back to reference Hagener, Malte. 2007. Moving forward, looking back: The European avant-garde and the invention of film culture, 1919–1939. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef Hagener, Malte. 2007. Moving forward, looking back: The European avant-garde and the invention of film culture, 1919–1939. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef
go back to reference Hagener, Malte, Hrsg. 2014. The emergence of film culture: Knowledge production, institution building, and the fate of the avant-garde in Europe, 1919–1945. Oxford/New York: Berghahn. Hagener, Malte, Hrsg. 2014. The emergence of film culture: Knowledge production, institution building, and the fate of the avant-garde in Europe, 1919–1945. Oxford/New York: Berghahn.
go back to reference Hediger, Vinzenz, und Patrick Vonderau. 2007. Record, rhetoric, rationalization: Film und industrielle Organisation. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 22–33. Berlin: Vorwerk 8. Hediger, Vinzenz, und Patrick Vonderau. 2007. Record, rhetoric, rationalization: Film und industrielle Organisation. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 22–33. Berlin: Vorwerk 8.
go back to reference Hediger, Vinzenz, und Patrick Vonderau, Hrsg. 2009. Films that work: Industrial film and the productivity of media. Amsterdam: Amsterdam University Press. Hediger, Vinzenz, und Patrick Vonderau, Hrsg. 2009. Films that work: Industrial film and the productivity of media. Amsterdam: Amsterdam University Press.
go back to reference Hoof, Florian. 2015. Engel der Effizienz: Eine Mediengeschichte der Unternehmensberatung. Konstanz: University Press. Hoof, Florian. 2015. Engel der Effizienz: Eine Mediengeschichte der Unternehmensberatung. Konstanz: University Press.
go back to reference Jacquinot, Geneviève. 1977. Image et pédagogie. Analyse sémiologique du film à intention didactique. Paris: Presses Universitaires de France. Jacquinot, Geneviève. 1977. Image et pédagogie. Analyse sémiologique du film à intention didactique. Paris: Presses Universitaires de France.
go back to reference Jung, Uli, und Martin Loiperdinger, Hrsg. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Kaiserreich, Bd. 1, 1895–1918. Stuttgart: Reclam. Jung, Uli, und Martin Loiperdinger, Hrsg. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Kaiserreich, Bd. 1, 1895–1918. Stuttgart: Reclam.
go back to reference Kreimeier, K., A. Ehmann, und J. Goergen, Hrsg. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Weimarer Republik, Bd. 2, 1918–1933. Stuttgart: Reclam. Kreimeier, K., A. Ehmann, und J. Goergen, Hrsg. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Weimarer Republik, Bd. 2, 1918–1933. Stuttgart: Reclam.
go back to reference Lagny, M. 1994. Film history: Or history expropriated. Film History 6(1): 26–44. Lagny, M. 1994. Film history: Or history expropriated. Film History 6(1): 26–44.
go back to reference Lee, Grieveson, und Colin MacCabe, Hrsg. 2011a. Empire and film. London: British Film Institute. Lee, Grieveson, und Colin MacCabe, Hrsg. 2011a. Empire and film. London: British Film Institute.
go back to reference Lee, Grieveson, und Colin MacCabe, Hrsg. 2011b. Film and the end of empire. London: British Film Institute. Lee, Grieveson, und Colin MacCabe, Hrsg. 2011b. Film and the end of empire. London: British Film Institute.
go back to reference Lovejoy, Alice. 2015. Army film and the avant garde. Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military. Bloomington: Indiana University Press. Lovejoy, Alice. 2015. Army film and the avant garde. Cinema and Experiment in the Czechoslovak Military. Bloomington: Indiana University Press.
go back to reference Marcus, George E. 1995. Ethnography in/of the world system: The emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology 24:95–117.CrossRef Marcus, George E. 1995. Ethnography in/of the world system: The emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology 24:95–117.CrossRef
go back to reference Marcus, George E. 2000. Introduction. In Para-sites: A casebook against cynical reason, Hrsg. George E. Marcus, 1–14. Chicago/London: University of Chicago Press. Marcus, George E. 2000. Introduction. In Para-sites: A casebook against cynical reason, Hrsg. George E. Marcus, 1–14. Chicago/London: University of Chicago Press.
go back to reference Masson, Eef. 2012. Watch and learn: Rhetorical devices in classroom teaching films after 1940. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef Masson, Eef. 2012. Watch and learn: Rhetorical devices in classroom teaching films after 1940. Amsterdam: Amsterdam University Press.CrossRef
go back to reference Nichols, Bill. 1983. The voice of documentary. Film Quarterly 36(3): 17–30.CrossRef Nichols, Bill. 1983. The voice of documentary. Film Quarterly 36(3): 17–30.CrossRef
go back to reference Nichols, Bill. 1992. Representing reality: Issues and concepts in documentary. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press. Nichols, Bill. 1992. Representing reality: Issues and concepts in documentary. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press.
go back to reference Nichols, Bill. 2010 [2001]. Introduction to documentary. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press. Nichols, Bill. 2010 [2001]. Introduction to documentary. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press.
go back to reference Odin, Roger. 1990 [1984]. Dokumentarischer Film – dokumentarisierende Lektüre. In Sprung im Spiegel: Filmisches Wahrnehmen zwischen Fiktion und Wirklichkeit, Hrsg. C. Blümlinger, 125–146. Wien: Sonderzahl. Odin, Roger. 1990 [1984]. Dokumentarischer Film – dokumentarisierende Lektüre. In Sprung im Spiegel: Filmisches Wahrnehmen zwischen Fiktion und Wirklichkeit, Hrsg. C. Blümlinger, 125–146. Wien: Sonderzahl.
go back to reference Prelinger, Rick. 2006. The field guide to sponsored films. San Francisco: National Film Preservation Foundation. Prelinger, Rick. 2006. The field guide to sponsored films. San Francisco: National Film Preservation Foundation.
go back to reference Renov, Michael. 1993. Towards a poetics of documentary. In Theorizing documentary, Hrsg. Michael Renov, 12–36. New York: Routledge. Renov, Michael. 1993. Towards a poetics of documentary. In Theorizing documentary, Hrsg. Michael Renov, 12–36. New York: Routledge.
go back to reference Schneider, Alexandra. 2016. Small-gauge and reduction prints as compression formats? Vortrag gehalten auf der NECS-Konferenz in Potsdam. Schneider, Alexandra. 2016. Small-gauge and reduction prints as compression formats? Vortrag gehalten auf der NECS-Konferenz in Potsdam.
go back to reference Star, S. L., und J. R. Griesemer. 1989. Institutional ecology, „translations“ and boundary objects. Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907–1939. Social Studies of Science 19:387–420.CrossRef Star, S. L., und J. R. Griesemer. 1989. Institutional ecology, „translations“ and boundary objects. Amateurs and professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907–1939. Social Studies of Science 19:387–420.CrossRef
go back to reference Vonderau, Patrick. 2016. Introduction: On advertising’s relation to moving pictures. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 1–18. London/New York: British Film Institute. Vonderau, Patrick. 2016. Introduction: On advertising’s relation to moving pictures. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 1–18. London/New York: British Film Institute.
go back to reference Waller, Gregory A. 2016. International Harvester, business screen and the history of advertising film. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 40–53. London/New York: British Film Institute. Waller, Gregory A. 2016. International Harvester, business screen and the history of advertising film. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 40–53. London/New York: British Film Institute.
go back to reference Wasson, Haidee. 2016. Selling machines: Film and its technologies at the New York World’s Fair. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 54–70. London/New York: British Film Institute. Wasson, Haidee. 2016. Selling machines: Film and its technologies at the New York World’s Fair. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 54–70. London/New York: British Film Institute.
go back to reference Winston, Brian. 1995. Claiming the real. London: Britisch Film Institute. Winston, Brian. 1995. Claiming the real. London: Britisch Film Institute.
go back to reference Winston, Brian. 1997. Die Digitalisierung und das Dokumentarische. In Trau-schau-wem: Digitalisierung und dokumentarische Film, Hrsg. K. Hoffmann, 47–58. Konstanz: UVK-Medien. Winston, Brian. 1997. Die Digitalisierung und das Dokumentarische. In Trau-schau-wem: Digitalisierung und dokumentarische Film, Hrsg. K. Hoffmann, 47–58. Konstanz: UVK-Medien.
go back to reference Zimmermann, P., und K. Hoffmann. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Drittes Reich, Bd. 3, 1933–1945. Stuttgart: Reclam. Zimmermann, P., und K. Hoffmann. 2005. Geschichte des dokumentarischen Films in Deutschland. Drittes Reich, Bd. 3, 1933–1945. Stuttgart: Reclam.
go back to reference Zimmermann, Yvonne. 2006. Vom Lichtbild zum Film. Anmerkungen zur Entstehung des Industriefilms. Montage AV 15(1): 74–90. Zimmermann, Yvonne. 2006. Vom Lichtbild zum Film. Anmerkungen zur Entstehung des Industriefilms. Montage AV 15(1): 74–90.
go back to reference Zimmermann, Yvonne. 2007. „Was Hollywood für die Amerikaner, ist der Wirtschaftsfilm für die Schweiz“. Anmerkungen zum Industriefilm als Gebrauchsfilm. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 54–72. Berlin: Vorwerk 8. Zimmermann, Yvonne. 2007. „Was Hollywood für die Amerikaner, ist der Wirtschaftsfilm für die Schweiz“. Anmerkungen zum Industriefilm als Gebrauchsfilm. In Filmische Mittel, industrielle Zwecke: Das Werk des Industriefilms, Hrsg. Vinzenz Hediger und Patrick Vonderau, 54–72. Berlin: Vorwerk 8.
go back to reference Zimmermann, Yvonne, Hrsg. 2011. Schaufenster Schweiz. Dokumentarische Gebrauchsfilme 1896–1964. Zürich: Limmat. Zimmermann, Yvonne, Hrsg. 2011. Schaufenster Schweiz. Dokumentarische Gebrauchsfilme 1896–1964. Zürich: Limmat.
go back to reference Zimmermann, Yvonne. 2016. Advertising and film: A topological approach. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 21–39. London/New York: British Film Institute. Zimmermann, Yvonne. 2016. Advertising and film: A topological approach. In Films that sell: Moving pictures and advertising, Hrsg. B. Florin, N. de Klerk und Patrick Vonderau, 21–39. London/New York: British Film Institute.
Metadata
Title
Analyse nicht-fiktionaler Filmformen
Author
Yvonne Zimmermann
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-13339-9_30