Skip to main content
Top

2020 | OriginalPaper | Chapter

Experimentalfilm

Author : Gabriele Jutz

Published in: Handbuch Filmanalyse

Publisher: Springer Fachmedien Wiesbaden

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Zusammenfassung

Die Analyse von Experimentalfilmen erfordert ein Bewusstsein für mediale Differenz, das mit der Konvertierbarkeit aller Medien in digitale Daten verloren zu gehen droht. Der vorliegende Beitrag plädiert für einen filmanalytischen Zugang, der den medialen Spezifika analoger künstlerischer Praktiken Rechnung trägt und Fragen von Ästhetik, Materialität und Technik verschränkt. Die filmischen Beispiele sind um drei Problemfelder gruppiert (Produktionsdispositiv, Material, Filmton), die in der Analyse von Avantgardefilmen besonderer Aufmerksamkeit bedürfen.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 390 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Maschinenbau + Werkstoffe




 

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Footnotes
1
Wenn man von den metapsychologischen Implikationen des Dispositivs (cinematic apparatus) absieht und stattdessen die dem Begriff inhärente Idee der dispositio oder Anordnung betont, so rückt genau diese räumliche Komponente in den Vordergrund.
 
2
Das Vorfilmische bezeichnet „[…] alles das, was man vor die Kamera setzt oder vor das man die Kamera setzt, damit sie es ‚aufnimmt‘“ (Metz 1972, S. 54).
 
3
Für Empire verwendete Warhol insgesamt zehn Filmrollen, die in der Reihenfolge des Drehens aneinander montiert wurden, so dass man in einem technischen Sinn von Montage sprechen kann. Patrick de Haas schlägt vor, zwischen einer „montage intra-bobine“ (Montage innerhalb der Filmrolle) und einer „montage inter-bobines“ (Montage zwischen Filmrollen) zu unterscheiden (De Haas 1990, S. 23).
 
4
Die Push-Entwicklung ist eine Entwicklungstechnik für unterbelichtete Filme, die deren Lichtempfindlichkeit erhöht.
 
5
Günter Zehetner im Gespräch mit Peter Kubelka im Wiener Filmmuseum am 27.01.2009 (Videomittschnitt des Österreichischen Filmmuseums).
 
6
Das so genannte „klassische Hollywoodkino“ umfasst die Jahre 1917 bis 1960 (Bordwell et al. 1985, S. 9).
 
7
Die Rede ist hier insbesondere von der phänomenologisch inspirierten Filmtheorie (Sobchack 2004; Marks 2002).
 
Literature
go back to reference Angell, Callie. 1994. The films of Andy Warhol: Part II. New York: Abrams. Angell, Callie. 1994. The films of Andy Warhol: Part II. New York: Abrams.
go back to reference Barrett, Estelle, und Barbara Bolt, Hrsg. 2013. Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts. London: I. B. Tauris. Barrett, Estelle, und Barbara Bolt, Hrsg. 2013. Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts. London: I. B. Tauris.
go back to reference Birtwistle, Andy. 2010. Cinesonica. Sounding film and video. Manchester: Manchester University Press. Birtwistle, Andy. 2010. Cinesonica. Sounding film and video. Manchester: Manchester University Press.
go back to reference Blümlinger, Christa. 2009. Kino aus zweiter Hand. Zur Ästhetik materieller Aneignung im Film und in der Medienkunst. Berlin: Vorwerk 8. Blümlinger, Christa. 2009. Kino aus zweiter Hand. Zur Ästhetik materieller Aneignung im Film und in der Medienkunst. Berlin: Vorwerk 8.
go back to reference Bolt, Barbara. 2013. Introduction. In Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts, Hrsg. Estelle Barrett und Barbara Bolt, 1–13. London: I. B. Tauris. Bolt, Barbara. 2013. Introduction. In Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts, Hrsg. Estelle Barrett und Barbara Bolt, 1–13. London: I. B. Tauris.
go back to reference Bordwell, David, Janet Staiger, und Kristin Thompson. 1985. The classical Hollywood cinema. Film style & mode of production to 1960. London/Melbourne/Henley: Routledge & Kegan. Bordwell, David, Janet Staiger, und Kristin Thompson. 1985. The classical Hollywood cinema. Film style & mode of production to 1960. London/Melbourne/Henley: Routledge & Kegan.
go back to reference Camper, Fred. 1985. Sound and silence in narrative and nonnarrative cinema. In Film sound. Theory and practice, Hrsg. Elisabeth Weis und John Belton, 369–381. New York: Columbia University Press. Camper, Fred. 1985. Sound and silence in narrative and nonnarrative cinema. In Film sound. Theory and practice, Hrsg. Elisabeth Weis und John Belton, 369–381. New York: Columbia University Press.
go back to reference Chare, Nicholas, und Liz Watkins. 2013. The material of film: Decasia and lyrical nitrate. In Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts, Hrsg. Estelle Barrett und Barbara Bolt, 75–87. London: Tauris. Chare, Nicholas, und Liz Watkins. 2013. The material of film: Decasia and lyrical nitrate. In Carnal knowledge. Towards a „new materialism“ through the arts, Hrsg. Estelle Barrett und Barbara Bolt, 75–87. London: Tauris.
go back to reference De Haas, Patrick. 1990. Vider la vue. In Andy Warhol, cinema, Hrsg. Bernard Blistène und Jean-Michel Bouhours, 16–33. Paris: Éditions Carré und Éditions du Centre Pompidou. De Haas, Patrick. 1990. Vider la vue. In Andy Warhol, cinema, Hrsg. Bernard Blistène und Jean-Michel Bouhours, 16–33. Paris: Éditions Carré und Éditions du Centre Pompidou.
go back to reference Denson, Shane, und Julia Leyda, Hrsg. 2016. Post-cinema. Theorizing 21st-century film. Falmer: Reframe Books. Denson, Shane, und Julia Leyda, Hrsg. 2016. Post-cinema. Theorizing 21st-century film. Falmer: Reframe Books.
go back to reference Drucker, Johanna. 1994. Theorizing modernism. Visual art and the critical tradition. New York: Columbia University Press.CrossRef Drucker, Johanna. 1994. Theorizing modernism. Visual art and the critical tradition. New York: Columbia University Press.CrossRef
go back to reference Elder, Bruce. 2012. The films of Stan Brakhage in the American tradition of Ezra Pound, Gertrude Stein and Charles Olson. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press. Elder, Bruce. 2012. The films of Stan Brakhage in the American tradition of Ezra Pound, Gertrude Stein and Charles Olson. Waterloo: Wilfrid Laurier University Press.
go back to reference James, Richard S. 1986. Avant-Garde sound-on-film techniques and their relationship to electro-acoustic music. The Musical Quarterly 22:74–89.CrossRef James, Richard S. 1986. Avant-Garde sound-on-film techniques and their relationship to electro-acoustic music. The Musical Quarterly 22:74–89.CrossRef
go back to reference James, David E. 1992. Allegories of cinema: American film in the 1960s. Princeton: Princeton University Press. James, David E. 1992. Allegories of cinema: American film in the 1960s. Princeton: Princeton University Press.
go back to reference Jutz, Gabriele. 2009. Not Married. Bild-Ton-Beziehungen in der Filmavantgarde. In See This Sound. Versprechungen von Bild und Ton, Hrsg. Cosima Rainer et al., 68–75. Köln: Walther König und Linz: Lentos Kunstmuseum Linz. Jutz, Gabriele. 2009. Not Married. Bild-Ton-Beziehungen in der Filmavantgarde. In See This Sound. Versprechungen von Bild und Ton, Hrsg. Cosima Rainer et al., 68–75. Köln: Walther König und Linz: Lentos Kunstmuseum Linz.
go back to reference Jutz, Gabriele. 2010. Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde. Wien/New York: Springer.CrossRef Jutz, Gabriele. 2010. Cinéma brut. Eine alternative Genealogie der Filmavantgarde. Wien/New York: Springer.CrossRef
go back to reference Jutz, Gabriele. 2011. Retrograde technicity and the Avant-Garde: Towards a new Dispositif of production. Semiotic Inquiry 31(1–2–3): 75–94. Jutz, Gabriele. 2011. Retrograde technicity and the Avant-Garde: Towards a new Dispositif of production. Semiotic Inquiry 31(1–2–3): 75–94.
go back to reference Jutz, Gabriele. 2016. Audio-visual aesthetics in contemporary experimental film. In The Oxford handbook of sound and image in western art, Hrsg. Yael Kaduri, 397–425. Oxford: Oxford University Press. Jutz, Gabriele. 2016. Audio-visual aesthetics in contemporary experimental film. In The Oxford handbook of sound and image in western art, Hrsg. Yael Kaduri, 397–425. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Levin, Thomas Y. 2002. ‚Töne aus dem Nichts.‘ Rudolf Pfenninger und die Ärchäologie des Tons. In Zwischen Rauschen und Offenbarung. Zur Kultur- und Mediengeschichte der Stimme, Hrsg. Friedrich Kittler, Thomas Macho, und Sigrid Weigel, 313–355. Berlin: Akademie Verlag. Levin, Thomas Y. 2002. ‚Töne aus dem Nichts.‘ Rudolf Pfenninger und die Ärchäologie des Tons. In Zwischen Rauschen und Offenbarung. Zur Kultur- und Mediengeschichte der Stimme, Hrsg. Friedrich Kittler, Thomas Macho, und Sigrid Weigel, 313–355. Berlin: Akademie Verlag.
go back to reference Marks, Laura U. 2002. Touch. Sensuous theory and multisensory media. Minneapolis/London: University of Minnesota Press. Marks, Laura U. 2002. Touch. Sensuous theory and multisensory media. Minneapolis/London: University of Minnesota Press.
go back to reference Metz, Christian. 1972. Semiologie des Films. München: Fink. Metz, Christian. 1972. Semiologie des Films. München: Fink.
go back to reference Rabinovitz, Lauren. 1991. Points of resistance: Women, power and politics in the New York Avant-Garde Cinema, 1943–1971. Urbana: University of Illinois Press. Rabinovitz, Lauren. 1991. Points of resistance: Women, power and politics in the New York Avant-Garde Cinema, 1943–1971. Urbana: University of Illinois Press.
go back to reference Shaviro, Steven. 2010. Post – Cinematic affect. Winchester/Washington, DC: Zero Books. Shaviro, Steven. 2010. Post – Cinematic affect. Winchester/Washington, DC: Zero Books.
go back to reference Sitney, P. Adams. 1979 [1974]. Visionary film. The American Avant-Garde 1943–1978. Oxford/New York/Toronto/Melbourne: Oxford University Press. Sitney, P. Adams. 1979 [1974]. Visionary film. The American Avant-Garde 1943–1978. Oxford/New York/Toronto/Melbourne: Oxford University Press.
go back to reference Sobchack, Vivian. 2004. Carnal thoughts. Embodiment and moving image culture. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press. Sobchack, Vivian. 2004. Carnal thoughts. Embodiment and moving image culture. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press.
go back to reference Suárez, Juan A. 1996. Bike boys, drag queens and superstars. Avant-Garde, mass culture, and gay identities in the 1960s underground cinema. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press. Suárez, Juan A. 1996. Bike boys, drag queens and superstars. Avant-Garde, mass culture, and gay identities in the 1960s underground cinema. Bloomington/Indianapolis: Indiana University Press.
go back to reference Suárez, Juan A. 2008. Structural film: Noise. In Still moving. Between cinema and photography, Hrsg. Karen Beckman und Jean Ma, 62–89. Durham/London: Duke University Press. Suárez, Juan A. 2008. Structural film: Noise. In Still moving. Between cinema and photography, Hrsg. Karen Beckman und Jean Ma, 62–89. Durham/London: Duke University Press.
go back to reference Takahashi, Tess. 2005. Meticulously, Recklessly worked upon: Direct animation, the auratic and the index. In The sharpest point, Hrsg. Chris Gehman und Steve Reinke, 166–178. Toronto: YYZ Books. Takahashi, Tess. 2005. Meticulously, Recklessly worked upon: Direct animation, the auratic and the index. In The sharpest point, Hrsg. Chris Gehman und Steve Reinke, 166–178. Toronto: YYZ Books.
go back to reference Takahashi, Tess. 2008. After the death of film: Writing the natural world in the digital age. Visible Language 42(1): 45–69. Takahashi, Tess. 2008. After the death of film: Writing the natural world in the digital age. Visible Language 42(1): 45–69.
go back to reference Turim, Maureen. 1985. Sound: Beyond distinctions between music, noise and speech. A new process, a new ordering. In Abstraction in Avant-Garde film, Hrsg. Maureen Turim, 29–49. Ann Arbor: UMI Research Press. Turim, Maureen. 1985. Sound: Beyond distinctions between music, noise and speech. A new process, a new ordering. In Abstraction in Avant-Garde film, Hrsg. Maureen Turim, 29–49. Ann Arbor: UMI Research Press.
go back to reference Walley, Jonathan. 2012. Materiality and meaning in recent projection performance. The Velvet Light Trap 70:18–34.CrossRef Walley, Jonathan. 2012. Materiality and meaning in recent projection performance. The Velvet Light Trap 70:18–34.CrossRef
go back to reference Wees, William C. 1992. Light moving in time. Studies in the visual aesthetics of Avant-Garde film. Berkeley/Los Angeles/Oxford: University of California Press. Wees, William C. 1992. Light moving in time. Studies in the visual aesthetics of Avant-Garde film. Berkeley/Los Angeles/Oxford: University of California Press.
go back to reference Wollen, Peter. 1980. Cinema and technology. In The cinematic apparatus, Hrsg. Teresa de Lauretis und Stephen Heath, 14–25. London: Macmillan. Wollen, Peter. 1980. Cinema and technology. In The cinematic apparatus, Hrsg. Teresa de Lauretis und Stephen Heath, 14–25. London: Macmillan.
go back to reference Wollen, Peter. 1982 [1976]. ‚Ontology‘ and ‚materialism‘ in film. In Readings and writings. Semiotic counter-strategies, Hrsg. Peter Wollen, 189–207. London: Verso. Wollen, Peter. 1982 [1976]. ‚Ontology‘ and ‚materialism‘ in film. In Readings and writings. Semiotic counter-strategies, Hrsg. Peter Wollen, 189–207. London: Verso.
Metadata
Title
Experimentalfilm
Author
Gabriele Jutz
Copyright Year
2020
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-658-13339-9_31