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23-12-2020 | Automobilproduktion | Dossier | Article

Das bedeutet der Brexit für die Automobilindustrie

Author: Christiane Köllner

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Die Bevölkerung des Vereinigten Königreichs hat 2016 für den Austritt aus der Europäischen Union (EU) gestimmt. Mit dem 31. Januar 2020 wurde der Brexit nun vollzogen. Nun müssen die Handelsbeziehungen zwischen Großbritannien und der EU neu geregelt werden. Über den europäischen Binnenmarkt sind viele deutsche Unternehmen mit Großbritannien seit Jahrzehnten eng verbunden. Traditionell ist die Insel ein wichtiger Markt für die Automobilindustrie. Nach Angaben des Verbands der Automobilindustrie (VDA) werden mehr als 650.000 Pkw pro Jahr von Deutschland aus nach Großbritannien geliefert. Gleichzeitig hätten die Werke im Vereinigten Königreich etwas mehr als 80 Prozent ihrer Produktion exportiert. Der Austritt der Briten aus der EU hat daher sehr komplexe Folgen. In unserem Themenschwerpunkt haben wir Informationen und Hintergründe zum Brexit und dessen Folgen für die Autoindustrie zusammengestellt. 

Editor's recommendation

2020 | OriginalPaper | Chapter

Britain’s Car Industry: Policies, Positioning, and Perspectives

The British car industry is distinguished by high levels of foreign ownership, an export-oriented production sector, and an import-oriented domestic market. It faces two major challenges: the struggle to achieve sustainability and looming Brexit. A new industrial strategy for Britain has also identified new forms of automobility, exploiting digital technologies and the potentials for autonomous and connected engine technologies, as key issues for national industrial strategy. This chapter explores these facets of the industry in the context of the spatial, technological and policy positioning of the sector.

Weitere Fachliteratur und Beiträge zum Thema:

2019 | OriginalPaper | Chapter

EU Expansion, Brexit, and Near-Term Prospects for European Car Plants

This chapter concludes the book by asking how Europe’s car production footprint will change during the next decade of EU integration (or disintegration)? Will it continue to shift to Central-Eastern Europe or more south-eastward? Then, drawing upon the author’s research for this book and other works over the past 25 years, the chapter offers three possible answers to this query (Hard Brexit, Soft Brexit, and No Brexit). In the process, it offers 2025 and 2030 projections for passenger car plant openings and closing within each nation in a possible 34-member ‘Expanded EU’.

Schild Brexit

31-01-2020 | Wirtschaftspolitik | Dossier | Article

Bye-bye Großbritannien

Nach dreieinhalb Jahren zähem Ringen ist es soweit: Großbritannien verlässt jetzt definitiv nach 47 Jahren Zugehörigkeit die Europäische Union. Über die Folgen für Deutschland und die EU diskutieren Ökonomen weltweit. Die wichtigsten Fragestellungen im Überblick.

Open Access 01-12-2018 | Original article

The impact of potential Brexit scenarios on German car exports to the UK: an application of the gravity model

The objective is to forecast the impact of potential Brexit scenarios on the export volume of passenger cars from Germany to the UK. Based on Germany’s total export volume of passenger cars, a double-logarithmic gravity model is specified and estimated using Ordinary Least Squares (OLS) regression. The final estimated model has strong explanatory power, with all variables significant at the 5% level. This is used for forecasting future export volumes under different Brexit scenarios. Diagnostic tests suggest that the model is robust and efficient. All tested Brexit scenarios are found to negatively impact passenger cars export volumes from Germany to the UK. The level of tariffs is found to have the most significant effect, but lower GDP due to Brexit is forecast to offset the benefits of trading with lower tariffs. The most pessimistic scenario for 2030 forecasts is a reduction of 15.4% compared to the ‘no Brexit’ base-case scenario.

2020 | OriginalPaper | Chapter

Der Brexit und seine Folgen

Der Brexit hat das Vereinigte Königreich in eine mehrfache Verfassungskrise gestürzt. Der Zusammenhalt der Viervölker-Monarchie (Engländer, Schotten, Waliser, Iren) bröckelt. Die Machtbalance der vier Machtzentren – Volk, Parlament, Regierung und Krone – ist gestört. Johnson hat aus der Konservativen Partei eine Partei radikaler englischer Nationalisten gemacht. Die Frage nach der englischen Identität ist ein wesentlicher Auslöser des Brexit. Die britische Wirtschaft ist nicht katastrophal abgestürzt, wie das voreilige Remainer 2016 prophezeit haben. Aber sie zeigt deutliche Krisensymptome: Investitionen sacken ab, die Währung verliert an Wert. Wie eine künftige nationale Politik in den Politikbereichen aussehen soll, in denen der Brexit Kompetenzen nach London zurückverlagert, ist völlig ungeklärt – ebenso wie das künftige Verhältnis zur EU. Hier wird es Konflikte geben. Die Aussichten auf neue Handelschancen jenseits der EU sind dürr.

01-03-2018 | Im Fokus

Was der Brexit für die Automobilindustrie bedeutet

Die britische Bevölkerung hat für den Austritt aus der Europäischen Union gestimmt. Was bedeutet der Brexit für die Automobilindustrie? Die Folgen sind schwer abzuschätzen. Klar ist: Der Brexit wird eine teure Scheidung. Bereits jetzt schrumpfen Investitionen, komplexe Lieferketten sind in Gefahr.

01-10-2018 | Im Fokus

Das britische Empire hat einen Masterplan

Die britische Automobilbranche fürchtet den Brexit nicht so sehr wie die Mobilitätswende. Deshalb hat das Land einen Masterplan für eine emissionsarme Mobilität erarbeitet. Im Fokus steht der Aufbau einer Batterieindustrie, der laut einer aktuellen Studie des Advanced Propulsion Centre (APC) ein Multi-Milliarden-Geschäft verspricht.

2020 | OriginalPaper | Chapter

A Crystal Ball?

The effects of Brexit will reverberate for a long time. The first attempt to leave the EU has resulted in a constitutional stalemate between government and Parliament. Instead of healing the growing rift within both major parties and within the population, Brexit has exacerbated antagonisms and injected venom and discord into a debate that had been simmering for a long time. It has become the defining political topic for the present generation. The referendum majority was thin, arguments incomplete, distorted and downright fraudulent. Presumably there will be a third referendum on EU membership, but only after the current political storm has calmed down. That could take years, if not decades. Until then, and probably even beyond such a third referendum, the disputes will go on. The EU is well advised to keep the doors wide open for the United Kingdom. It should ask some penetrating questions about its own raison d’être and its finalité.

2018 | Book

Brexit

History, Reasoning and Perspectives

While the discussions among Brexiters mainly focus on the referendum of 2016 or David Cameron’s “great miscalculation” and its repercussions, this book looks at the Brexit as a process that began decades earlier. It analyses EU-UK relations from a new perspective, taking into consideration the historical background, political aspects, and legal and economic matters.

2018 | OriginalPaper | Chapter

BREXIT-Konsequenzen für das Vereinigte Königreich

Welches sind die kurzfristigen und längerfristigen Effekte des BREXIT-Votums in der Volksabstimmung vom 23. März 2016? Grundsätzlich gibt es kurzfristige Effekte mehr konjunktureller Art, die einen Rückgang der gesamtwirtschaftlichen Nachfrage bzw. der inländischen Nachfrage widerspiegeln.

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