Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Chapter

3. Introduction to Business-to-Business Marketing

Author : Michael Kleinaltenkamp

Published in: Fundamentals of Business-to-Business Marketing

Publisher: Springer International Publishing

Activate our intelligent search to find suitable subject content or patents.

search-config
loading …

Abstract

This chapter describes the main characteristics of business-to-business markets, including value chain systems and derived demand and how these affects marketing management in firms. Four types of business-to-business markets are distinguished: production goods; capital goods; system technologies; and business services. The final section describes the main dimensions of business-to-business marketing that are addressed in the subsequent chapters.

Dont have a licence yet? Then find out more about our products and how to get one now:

Springer Professional "Wirtschaft+Technik"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft+Technik" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 102.000 Bücher
  • über 537 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Automobil + Motoren
  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Elektrotechnik + Elektronik
  • Energie + Nachhaltigkeit
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Maschinenbau + Werkstoffe
  • Versicherung + Risiko

Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Springer Professional "Wirtschaft"

Online-Abonnement

Mit Springer Professional "Wirtschaft" erhalten Sie Zugriff auf:

  • über 67.000 Bücher
  • über 340 Zeitschriften

aus folgenden Fachgebieten:

  • Bauwesen + Immobilien
  • Business IT + Informatik
  • Finance + Banking
  • Management + Führung
  • Marketing + Vertrieb
  • Versicherung + Risiko




Jetzt Wissensvorsprung sichern!

Appendix
Available only for authorised users
Footnotes
1
Cf. Sect. 1.​4.
 
2
Cf. Chap. 2.
 
3
Cf. Chap. 4.
 
Literature
go back to reference Adler, J. (1996). Informationsökonomische Fundierung von Austauschprozessen im Marketing. In R. Weiber (Ed.), Arbeitspapiere zur Marketingtheorie (2nd ed., Vol. 3). Trier. Adler, J. (1996). Informationsökonomische Fundierung von Austauschprozessen im Marketing. In R. Weiber (Ed.), Arbeitspapiere zur Marketingtheorie (2nd ed., Vol. 3). Trier.
go back to reference Boyt, T., & Harvey, M. (1997). Classification of industrial services: A model with strategic implications. Industrial Marketing Management, 26(4), 291–300.CrossRef Boyt, T., & Harvey, M. (1997). Classification of industrial services: A model with strategic implications. Industrial Marketing Management, 26(4), 291–300.CrossRef
go back to reference Brandenburger, A. M., & Nalebuff, B. J. (1997). Co-opetition. New York: Harper Collins. Brandenburger, A. M., & Nalebuff, B. J. (1997). Co-opetition. New York: Harper Collins.
go back to reference Cox, M., & Alm, R. (1999). The right stuff: America’s move to mass customization (p. 6). National Policy Center Association, Policy Report 1999/225. Cox, M., & Alm, R. (1999). The right stuff: America’s move to mass customization (p. 6). National Policy Center Association, Policy Report 1999/225.
go back to reference D’Cruz, J. R., & Rugman, A. (1993). Developing international competitiveness. The five partners. Ivey Business Journal, 58(2), 60–72. D’Cruz, J. R., & Rugman, A. (1993). Developing international competitiveness. The five partners. Ivey Business Journal, 58(2), 60–72.
go back to reference Daecke, N., Schächer, M., Mei-Pochtler, A., & Heuskel, D. (1998, October). Wachsen in fremden Märkten. Ein Strategie-Portfolio für Hyperwettbewerber. Absatzwirtschaft, 10, 62–70. Special Issue. Daecke, N., Schächer, M., Mei-Pochtler, A., & Heuskel, D. (1998, October). Wachsen in fremden Märkten. Ein Strategie-Portfolio für Hyperwettbewerber. Absatzwirtschaft, 10, 62–70. Special Issue.
go back to reference Darby, M. R., & Karni, E. (1973). Free competition and the optimal amount of fraud. Journal of Law and Economics, 16, 67–88.CrossRef Darby, M. R., & Karni, E. (1973). Free competition and the optimal amount of fraud. Journal of Law and Economics, 16, 67–88.CrossRef
go back to reference Domberger, S. (1999). The contracting organization. A strategic guide to outsourcing. Oxford: Oxford University Press. Domberger, S. (1999). The contracting organization. A strategic guide to outsourcing. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Donnerberg, R. (2003, January 02). Mobiler Datenfunk bringt den Kfz-Service auf täglich 70 000 Auftragstouren. VDI-Nachrichten. Donnerberg, R. (2003, January 02). Mobiler Datenfunk bringt den Kfz-Service auf täglich 70 000 Auftragstouren. VDI-Nachrichten.
go back to reference Duranton, G., & Puga, D. (2001). From sectoral to functional urban specialisation. CEPR Discussion Paper 2971, Centre for Economic Policy Research, London. Duranton, G., & Puga, D. (2001). From sectoral to functional urban specialisation. CEPR Discussion Paper 2971, Centre for Economic Policy Research, London.
go back to reference Eli, M. (1979). Sogo Shosha—Die großen japanischen Handelshäuser. Düsseldorf: Deutsch-Japanisches Wirtschaftsförderungsbüro. Eli, M. (1979). Sogo Shosha—Die großen japanischen Handelshäuser. Düsseldorf: Deutsch-Japanisches Wirtschaftsförderungsbüro.
go back to reference Engelhardt, W. H. (1988). Marketing für Anlagen und Systeme aus Anbietersicht. In W. Männel (Ed.), Integrierte Anlagenwirtschaft, Cologne (pp. 53–63). Engelhardt, W. H. (1988). Marketing für Anlagen und Systeme aus Anbietersicht. In W. Männel (Ed.), Integrierte Anlagenwirtschaft, Cologne (pp. 53–63).
go back to reference Engelhardt, W. H., & Günter, B. (2000). Investitionsgüter-Marketing. Anlagen, Einzelaggregate, Teile, Roh- und Einsatzstoffe, Energieträger (2nd ed.). Kohlhammer: Stuttgart. Engelhardt, W. H., & Günter, B. (2000). Investitionsgüter-Marketing. Anlagen, Einzelaggregate, Teile, Roh- und Einsatzstoffe, Energieträger (2nd ed.). Kohlhammer: Stuttgart.
go back to reference Engelhardt, W. H., Kleinaltenkamp, M., & Reckenfelderbäumer, M. (1992). Leistungsbündel als Absatzobjekte. Ein Ansatz zur Überwindung der Dichotomie von Sach- und Dienstleistungen. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (ZfbF), 45(5), 395–426. Engelhardt, W. H., Kleinaltenkamp, M., & Reckenfelderbäumer, M. (1992). Leistungsbündel als Absatzobjekte. Ein Ansatz zur Überwindung der Dichotomie von Sach- und Dienstleistungen. Schmalenbachs Zeitschrift für betriebswirtschaftliche Forschung (ZfbF), 45(5), 395–426.
go back to reference Frauendorf, J., Kähm, E., & Kleinaltenkamp, M. (2007). Business-to-business markets—StatusQuo and future trends. Journal of Business Market Management, 1(1), 7–39.CrossRef Frauendorf, J., Kähm, E., & Kleinaltenkamp, M. (2007). Business-to-business markets—StatusQuo and future trends. Journal of Business Market Management, 1(1), 7–39.CrossRef
go back to reference Freiling, J. (1994). Die Abhängigkeit der Zulieferer von ihren Abnehmern als strategisches Problem. Darstellung, Erklärung und Lösungsmöglichkeiten, Diss., Bochum. Wiesbaden: Dt. Univ.-Verl. Freiling, J. (1994). Die Abhängigkeit der Zulieferer von ihren Abnehmern als strategisches Problem. Darstellung, Erklärung und Lösungsmöglichkeiten, Diss., Bochum. Wiesbaden: Dt. Univ.-Verl.
go back to reference Håkånsson, H., & Snehota, I. (1995). Developing relationships in business networks. London: Routledge. Håkånsson, H., & Snehota, I. (1995). Developing relationships in business networks. London: Routledge.
go back to reference Henkens, U. (1992). Marketing für Dienstleistungen. Ein ökonomischer Ansatz, Diss. Frankfort on the Main. Henkens, U. (1992). Marketing für Dienstleistungen. Ein ökonomischer Ansatz, Diss. Frankfort on the Main.
go back to reference Institut für Arbeits- und Berufsforschung, (2007). Arbeitskräftebedarf bis 2025: Die Grenzen der Expansion. Nürnberg: IAB-Kurzbericht. Institut für Arbeits- und Berufsforschung, (2007). Arbeitskräftebedarf bis 2025: Die Grenzen der Expansion. Nürnberg: IAB-Kurzbericht.
go back to reference Kleinaltenkamp, M. (2007). New value chains. In O. Plötner & R. Spekman (Eds.), Bringing technology to market (pp. 47–60). Wiley: Weinheim. Kleinaltenkamp, M. (2007). New value chains. In O. Plötner & R. Spekman (Eds.), Bringing technology to market (pp. 47–60). Wiley: Weinheim.
go back to reference Kleinaltenkamp, M., Ehret, M., & Fließ, S. (1997). Customer integration in business-to-business-marketing. In H. Mühlbacher & J.-P. Flipo (Eds.), Advances in services marketing (pp. 27–48) Wiesbaden. Kleinaltenkamp, M., Ehret, M., & Fließ, S. (1997). Customer integration in business-to-business-marketing. In H. Mühlbacher & J.-P. Flipo (Eds.), Advances in services marketing (pp. 27–48) Wiesbaden.
go back to reference Kleinaltenkamp, M., Jacob, F., & Leib, R. (1997). Outsourcing Kaufmännischer Dienstleistungen. Information Management, 12, 65–72. Kleinaltenkamp, M., Jacob, F., & Leib, R. (1997). Outsourcing Kaufmännischer Dienstleistungen. Information Management, 12, 65–72.
go back to reference Kleinaltenkamp, M, Rudolph, M., & Claßen, M. (2012). Multi-stage marketing. In M. Glynn & A. G. Woodside (Eds.), Business-to-business marketing management: Strategies, cases, and solutions, advances in business marketing and purchasing (Vol. 18, pp. 141–174). Howard House. Kleinaltenkamp, M, Rudolph, M., & Claßen, M. (2012). Multi-stage marketing. In M. Glynn & A. G. Woodside (Eds.), Business-to-business marketing management: Strategies, cases, and solutions, advances in business marketing and purchasing (Vol. 18, pp. 141–174). Howard House.
go back to reference Leenders, M., Johnson, P. F., Flynn, A., & Fearon, H. (2006). Purchasing and supply management (13th ed.). McGraw-Hill/Irwin: New York. Leenders, M., Johnson, P. F., Flynn, A., & Fearon, H. (2006). Purchasing and supply management (13th ed.). McGraw-Hill/Irwin: New York.
go back to reference Nelson, P. (1970). Information and consumer behaviour. Journal of Political Economy (JPE), 78(2), 311–329.CrossRef Nelson, P. (1970). Information and consumer behaviour. Journal of Political Economy (JPE), 78(2), 311–329.CrossRef
go back to reference Oliver Wyman & Verband der Automobilindustrie (VDA) (2012). FAST 2025—Future Automotive Industry Structure, Materialien zur Automobilindustrie (Vol. 45). Frankfurt. Oliver Wyman & Verband der Automobilindustrie (VDA) (2012). FAST 2025—Future Automotive Industry Structure, Materialien zur Automobilindustrie (Vol. 45). Frankfurt.
go back to reference Piller, F. T. (2003). Industrialisierung ist nicht genug. In: F. T. Piller & C. M. Slotko (Eds.), Mass Customization und Kundenintegration—Neue Wege zum innovativen Produkt, Duesseldorf (pp. 29–42). Piller, F. T. (2003). Industrialisierung ist nicht genug. In: F. T. Piller & C. M. Slotko (Eds.), Mass Customization und Kundenintegration—Neue Wege zum innovativen Produkt, Duesseldorf (pp. 29–42).
go back to reference Plötner, O. (1995). Das Vertrauen des Kunden. Wiesbaden: Dt. Univ.-Verlag.CrossRef Plötner, O. (1995). Das Vertrauen des Kunden. Wiesbaden: Dt. Univ.-Verlag.CrossRef
go back to reference Porter, M. (2004). Competitive advantage (11th ed.). New York. Porter, M. (2004). Competitive advantage (11th ed.). New York.
go back to reference Sawhney, M. (2006). Going beyond the product. Defining, designing and delivering customer solutions. In R. F. Lusch & S. L. Vargo (Eds.), The service-dominant logic of marketing: Dialog, debate and directions (pp. 365–380). Armonk, NY: S.L., M.E. Sharpe. Sawhney, M. (2006). Going beyond the product. Defining, designing and delivering customer solutions. In R. F. Lusch & S. L. Vargo (Eds.), The service-dominant logic of marketing: Dialog, debate and directions (pp. 365–380). Armonk, NY: S.L., M.E. Sharpe.
go back to reference Smith, A. (1876). An Inquiry into the Nature and the Causes of the Wealth of Nations. London: Routledge. Smith, A. (1876). An Inquiry into the Nature and the Causes of the Wealth of Nations. London: Routledge.
go back to reference Stallworthy, E. A., Kharbanda, O. P. (1985). International construction and the role of project management. Aldershot. Stallworthy, E. A., Kharbanda, O. P. (1985). International construction and the role of project management. Aldershot.
go back to reference Storbacka, K. (2011). A solution business model: Capabilities and management practices for integrated solutions. Industrial Marketing Management, 40(5), 699–711.CrossRef Storbacka, K. (2011). A solution business model: Capabilities and management practices for integrated solutions. Industrial Marketing Management, 40(5), 699–711.CrossRef
go back to reference Tseng, M. M., & Jiao, J. (2001). Mass customization. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of industrial engineering (3rd ed., pp. 684–709). London: Wiley.CrossRef Tseng, M. M., & Jiao, J. (2001). Mass customization. In G. Salvendy (Ed.), Handbook of industrial engineering (3rd ed., pp. 684–709). London: Wiley.CrossRef
go back to reference Tseng, M. M., & Piller, F. (2003). The customer centric enterprise. In M. M. Tseng & F. Piller (Eds.), The customer centric enterprise (pp. 3–16). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef Tseng, M. M., & Piller, F. (2003). The customer centric enterprise. In M. M. Tseng & F. Piller (Eds.), The customer centric enterprise (pp. 3–16). Berlin/Heidelberg: Springer.CrossRef
go back to reference Tuli, K. R., Kohli, A. K., & Bharadwaj, S. G. (2007). Rethinking customer solutions: From product bundles to relational processes. Journal of Marketing, 71, 1–17.CrossRef Tuli, K. R., Kohli, A. K., & Bharadwaj, S. G. (2007). Rethinking customer solutions: From product bundles to relational processes. Journal of Marketing, 71, 1–17.CrossRef
go back to reference Varadarjan, R. (2012). B2B relationship underpinnings of outsourcing. In G. L. Lilien & R. Grewal (Eds.), Handbook of business-to-business marketing (pp. 400–414). Cheltenham (UK)/Northhampton, MA: Edward Elgar. Varadarjan, R. (2012). B2B relationship underpinnings of outsourcing. In G. L. Lilien & R. Grewal (Eds.), Handbook of business-to-business marketing (pp. 400–414). Cheltenham (UK)/Northhampton, MA: Edward Elgar.
go back to reference Weiber, R. (1996). Was ist marketing? Ein informationsökonomischer Erklärungsansatz, Arbeitspapier zur Marketingtheorie. Nr.1, Trier. Weiber, R. (1996). Was ist marketing? Ein informationsökonomischer Erklärungsansatz, Arbeitspapier zur Marketingtheorie. Nr.1, Trier.
go back to reference Wilkinson, I. F., & Young, L. C. (2000). On cooperating: Firms, relations, and networks. Journal of Business Research, 55(2), 123–132.CrossRef Wilkinson, I. F., & Young, L. C. (2000). On cooperating: Firms, relations, and networks. Journal of Business Research, 55(2), 123–132.CrossRef
go back to reference Wimmer, F., & Zerr, K. (1995). Service für Systeme—Service mit System. Absatzwirtschaft, 38(7), 82–87. Wimmer, F., & Zerr, K. (1995). Service für Systeme—Service mit System. Absatzwirtschaft, 38(7), 82–87.
Metadata
Title
Introduction to Business-to-Business Marketing
Author
Michael Kleinaltenkamp
Copyright Year
2015
DOI
https://doi.org/10.1007/978-3-319-12463-6_3